13 april 2007

Vrijdag de 13de

Pas op vandaag is het vrijdag de 13de!

Je hoeft niet bijgelovig te zijn om je ongemakkelijk te voelen als het vrijdag de 13de is.
Maar wat is eigenlijk vrijdag de 13de?
Waarom zijn met name bijgelovige mensen extra bang op zulke dagen?

Komt het omdat Jezus op vrijdag werd gekruisigd?
En door het feit dat tijdens de laatste avondmaal, 13 aanwezigen waren?
Is daarom vrijdag de 13de een ongeluksdag geworden?

Of komt het door de massale arrestatie van de
Tempeliers op vrijdag, 13 oktober 1307, die een gruwelijke dood tegemoet zijn gegaan?
Vervolgens zou Jacques de Molay (de laatste officiële grootmeester van de Tempeliers) vlak voor zijn dood een vloek hebben uitgesproken.
Mede door de arrestaties en de vervloeking zouden de angst voor vrijdag de 13de juist hebben versterkt.

De angst voor het getal 13, wordt triskaidekafobie genoemd. In het Griekse staat tris-kai-deka voor het cijfer 13. Men is zo bang voor het getal 13, dat gebouwen soms geen 13de verdieping hebben. In een Hotel is geen kamer 13 te vinden of dat men geen tafel dekt voor 13 gasten.

Hoe dan ook, uit een onderzoek is gebleken dat op vrijdag de 13de:

  • 30% meer kans is op file
  • 16,4% meer kans is op een echtscheiding
  • 10% meer kans is om te struikelen
  • 0,1% meer kans is op een boete
  • 0,1% meer kans is op gewoon pech

Van het thema vrijdag de 13de zijn maar liefst 11 Films gemaakt. De eerste film kwam in 1980 uit en de laatste van de serie is alweer van 2003. Alle films gaan over Jason Voorhees, een psychopaat. Alle moorden worden dan ook altijd op vrijdag de 13de gepleegd. Tja, dat zat er dik in.

Merkwaardig is het feit dat het getal 13 soms zomaar opduikt. In Amerika werd op 13 april 1970 om 13:13 uur de Apolo 13 raket gelanceerd. Maar hier is volgens mij geen enkele sprake van toeval van het getal 13. Men kon ook een andere datum kiezen en zelfs de tijd kon eveneens een andere zijn. Men heeft nu eenmaal het lot getart, het was tevens de 13de missie die gelanceerd werd vanaf platform 39 .... en dat is 3x 13?

Het is dan ook niet vreemd als de missie op een haar na was mislukt. De bemanning landde nooit op de maan en kon maar ternauwernood veilig naar de aarde terugkeren.

Maar dit was niet het enige voorval waarbij het lot getart werd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd in Parijs, de “Club van 13” opgericht. De intentie was om elke 13de van de maand om 13:13 uur gezamenlijke te lunchen.

Dat hebben ze wel geteld één keer gedaan, in een restaurant met huisnummer 13 in het 13e arrondissement van Parijs. Na afloop overleed een der leden op de terugweg naar zijn kantoor aan een beroerte, en de club werd onmiddellijk ontbonden.

En als laatste wil ik melden dat om de 400 jaar, de cyclus van het Gregoriaanse kalender maar liefst 688 vrijdag de 13de telt. Iedere maand die begint met een zondag heeft een vrijdag de dertiende. In de formule 1 heb je ook geen raceauto met de nr. 13.

De huidige kalender is ingegaan op 5 oktober 1582.

En op welke dag was dat?
Juist, op een vrijdag!

En door wie?
Door paus Gregorius de Dértiende!

Volgens mij is dit geen toeval meer of wel?

Hoewel ik niet helemaal bijgelovig ben, oke dan ... een heel klein beetje. Was ik van plan om vandaag thuis te werken en vanmiddag vrij te nemen. In plaats daarvan heeft men op kantoor voor mij een afspraak in Leeuwarden. Hoezo pech?

Ik denk dat ik heel voorzichtig ga rijden en uitkijken voor boetes en files onderweg.

En om een echtscheiding te voorkomen koop ik onderweg voor de zekerheid een bosje bloemen voor Angeleyes. Oh ja, en bij de voordeur moet ik dubbel opletten anders struikel ik nog bij binnenkomst over de poes die soms zit te wachten tot de deur spontaan opengaat om er vandoor te gaan.

Het valt niet mee op vrijdag de 13de!

1 opmerking:

Angeleyes zei

Nou Hawk waar blijven die bloemen? En de kat heb ik al bij de voordeur weggehaald........