05 april 2007

Piano Man


Wie heeft al eens gehoord van Piano Man? Het is al "oud" nieuws, maar vandaag ben ik er weer even door getriggerd. Ik las vandaag op internet een bericht dat er in Portugal ook een "piano man" "aktief" is. Deze man een jongeman tussen de 20 en 30 jaar is 7 maanden geleden in het ziekenhuis in Portimao/Algarve opgenomen. Hij had totaal geen documentatie bij zich, zijn kleding gaf geen informatie prijs (zo algemeen, kan van iedereen zijn) en hij praatte niet. Groot mysterie dus. Daar in het ziekenhuis uitte hij zich door middel van schrijven/schrift. Daaruit kon men opmaken dat hij 6 talen sprak, schaakte en schilderde (nog goed ook begreep ik).

Hij wilde Noah genoemd worden, want ja je moet wel op zijn minst een naam hebben als je communiceert al is dat op schrift. Wat is er gebeurd? 7 maanden lang zat hij dus in dat ziekenhuis maar nu vond hij het welletjes en is uit het ziekenhuis "gevlucht". Het eerste wat hij deed was naar de zee gaan (is daar in de buurt dus geen probleem) en toen een krant opzoeken waar hij zijn verhaal wilde doen...............HE, hoor ik je denken, ja ik dacht ook dat hij niet kon praten maar niets is minder waar want in zijn verhaal vertelt hij dat hij inderdaad in het begin niet kon praten, later heeft hij het geleerd maar had geen zin om te praten.

En zo heeft hij voor 7 maanden gezwegen. Hij heeft wel keurig een boekje bijgehouden zodat je nu kunt lezen wat hij dacht en voelde. Het frappante aan dit boek is dat hij zowel portugees als engels schreef EN hij schreef van rechts naar links (soort spiegelschrift, deed Michelangelo dit ook niet?). Plus hij is computertechnisch zeer capabel, want hij ging eerst langs de bibliotheek om te internetten, ging toen naar de zee en nam contact op met de krant, niet zomaar een local paper, nee een gerespecteerd dagblad. Oh ja en weet je wat, de politie kon hem ook niet meer dwingen naar het ziekenhuis terug te keren want hij had geen documentatie. Hij heeft dus eigenlijk die 7 maanden als een gevangene geleefd, want hij mocht niet naar buiten toe.

Dit intrigeert me. Echt waar. Waarom? Om de vele vragen die dit artikel bij mij oproept.
Op de vraag waarom hij nou de krant heeft opgezocht vond ik het wel goed bedacht van hem: hij zei als ik nou met mijn hoofd op het nieuws kom, dan is er misschien iemand die mij herkent. Plus hij was het echt zat om dat ziekenhuis te zijn, vond het zonde van zijn leven.
Hij had namelijk op de spaanse televisie gezien, iemand die in hongerstaking was gegaan en de hele spaanse bevolking was helemaal begaan met die persoon,(meer details hierover ontbreken) Hij dacht: dus zo kom je op het nieuws en is 1 maand geleden zelf in hongerstaking gegaan met als doel: mogelijk herkend worden...................... (wat dus geen nieuws is geworden toen).

Wat is er gebeurd met deze persoon, maar ook met de "piano man" waarvan gedacht wordt dat hij een noorman is. Deze is ook op mysterieze wijze gevonden, helemaal kleddernat, zelfde leeftijdscategorie als Noah. Leeft al sinds vorig jaar in een engels ziekenhuis (Sheerness) maar praat nog steeds niet. Wel heeft hij gelijk toen hem een blad/papier voor werd gehouden een piano getekend. En toen hij voor een piano plaats nam, gaf hij zo een concert weg waar Mozart een traantje bij zou wegpinken. Mysterieus, dat is het. En dat fascineert mij. Wat is er met deze personen gebeurd? De technologie is zo ver, met dna-onderzoek kunnen ze toch wel ver komen? In ieder geval is bij een ieder aardling op dit moment al mogelijk uit welk continent je afstamt, en nog specifieker welk oerstam. Dat moet met deze mensen toch ook mogelijk zijn?

Net zoals een ander mistery-case in 1999 dook een man op in een Canadees ziekenhuis, hij wist niets meer, wederom zelfde leeftijdscategorie (wat is dat nou toch?). Hij werd "Mr. Nobody" genoemd. Later is hij zelfs met Nathalie Herve, een portugese vrouw die in Canada woonde, getrouwd. Hij kon geen piano spelen maar wel vloeiend frans en italiaans spreken en kon latijns lezen.............................

Ik moet moeite doen om mijn fantasie niet de vrije loop te laten want anders ga ik toch aan allerlei "alien complotten" denken (je weet wel ontvoerd door aliens en dan weer ergens gedropped of zo... ). Maar wat mij nog meer fascineert is, als dit wereld nieuws is, hoe komt het dat niemand er op reageert? Nu schijnt dat bij "piano man" wel gebeurd te zijn, maar dat bleek allemaal vals te zijn. Dus uiteindelijk is hij nog steeds niet her-kend. Raar toch? of niet?
Misschien toch een aflevering voor The X-files?

Geen opmerkingen: