25 april 2007

Johan Cruijff

Officieel als Hendrik Johannes Cruijff in Amsterdam geboren op 25 april 1947. Bekend als voetbalspeler van Ajax (nr. 14) en Barcelona en als de voormalige voetbaltrainer van Ajax en Barcelona.

Cruiff werd verkozen tot Europees Voetballer van de twintigste eeuw. Daarnaast wordt hij beschouwd als de beroemdste Nederlandse voetballer aller tijden. Hij staat ook bekend als "De Grote Meester". Na zijn carrière als voetballer werd hij later voetbaltrainer om vervolgens verder te gaan als voetbalanalist.

Wat Cruiff tot Cruiff maakt is vooral zijn elegante spel en tactisch inzicht. Hij staat op dezelfde niveau als andere beroemde spelers, zoals Franz Beckenbauer, Pelé en Eusébio om maar een paar te noemen.

Ik heb Cruijff persoonlijk een keertje van heel dichtbij gezien, toen liep ik stage bij de Confectiecentrum in Amsterdam. Ik was bij de ingang toen hij op minder dan een meter langs mij liep. Naast Cruijff heb ik ook Harry Vermeegen (van het duo Spaan en Vermeegen) maar dat is een heel andere verhaal.

Jaren geleden heeft Cruijff het aan zijn hart gehad wegens teveel roken, hierna is hij gestopt met roken en heeft zelfs een reclame tegen roken gemaakt. Nu is hij 60 jaar geworden en gezonder dan ooit.

In 2006 ontving Cruijjf de Laureusaward, ook wel ‘de oscar van de sport’ genoemd, voor zijn hele carrière.


1 opmerking:

Anoniem zei

SEXY YOU! @ AMBER MAURITSSTRAAT 8 AMSTERDAM COLOUR YOUR CITY JOHAN AND USA NEW YORK MANHATTAN SHIRTJE I HAVE freedom of that usa symbol.diaaaaan