08 april 2007

Europa/De Wereld


Het begon allemaal met een plaatje dat ik op internet zag. Ik wilde er al eens over schrijven maar dit plaatje herinnerde me er aan dat ik het zou gaan doen. Het plaatje was een kaart van Europa, de EEG-landen. Nou wat betekent EEG in het kort? Dat de "handels"-grenzen tussen die landen open liggen. Er gelden bijna geen tot geen beperkingen. Het is dus allemaal economie mensen, economie. Terwijl ik googlede naar de betekenis van het woord economie, ik wil de griekse betekenis, kwam ik dit tegen bij Wikipedia: Een positieve economie staat ten dienste van mens, maatschappij en de omgeving. Als ik toets of wij in een positieve economie leven dan moet ik al constateren dat het niet zo is. Onze huidige vorm van economie is negatief want het houdt pur sec alleen rekening met de cijfertjes, de pecunia, l'argent, de florijnen, de munten en noem alle woorden maar op voor geld. En dan ook nog de woorden "WINST" en winst kan kennelijk niet gehaald worden zonder: "CONCURRENTIE SLAG". Dat zijn namelijk de woorden die ik in ons economisch bestel hoor. Of "het gaat goed met de economie", betekent dat ook dat het goed gaat met jou?. Nee wij als mensen zijn ondergeschikt gemaakt aan de Mamon, God van de hebzucht (gread), van het materialisme en alle daaruit voortvloeiende economische modellen. Ook de blindheid/verblinding, laten we wel wezen als je "aan de top bent" (economisch gesproken) raak je vaak verblindt door alles wat om je heen blinkt en raak je verder af van de roots/basis. Maar goed een andere keer ga ik dieper op deze materie in, de wereld gezien vanuit de ogen van Angeleyes. Dan heb ik de betekenis vanuit het grieks wel gevonden, maar je mag me er bij helpen als je wilt. Dus mocht jij de oudgriekse betekenis van het woord economie gevonden hebben, reageer dan op dit bericht...

De bedoeling van dit artikel is om wat dat plaatje bij mij losmaakte. Grenzen!. Wat zijn grenzen? Wie bepaalt dat (ja toch stuk historie EN economie)? Wat doen wij ermee? Kun je grenzen overstijgen? Hoe doe je dat, voorgenomen dat je het zou willen? Wat gebeurt er dan als je de grenzen overstijgt? Je kunt op zoveel gebieden grenzen overstijgen, niet slechts een. Maar heb je alleen een gebied nodig om de rest te overstijgen? Afijn allemaal vragen borrelden bij mij op dus heb ik mezelf aan een innerlijk onderzoek onderworpen. Hoe zit het met mij? Waar irriteer ik me aan? Wat vind ik vervelend t.a.v. grenzen?

Laat ik eerst afbakenen dat ik het ga hebben over "landsgrenzen". Want er zijn ook andere grenzen te bedenken op zoveel andere gebieden. Die komen wel een andere keer aan de beurt. Al die grenzen in de wereld om allemaal landen af te bakenen, om te zeggen: dit is van mij en daar blijf jij vanaf. Maar ook dit zijn wij. Dus mensen zijn zich gaan identificeren met het door geschiedenis en economisch verkregen grenzen. Daarom zeg je ook: ik ben nederlander of ik ben portugees of welk nationaliteit ook. Is dit terecht? Kun je niet beter zeggen: ik ben een inwoner van Nederland of Portugal. En ik heb mij bepaalde tradities die bij dit woongebied horen eigen gemaakt. Ik zeg dit omdat als als we alle mensen op de dna-bank zouden leggen, hebben we te maken met voorouders die geheel ergens anders vandaan kwamen, ik bedoel maar zo. Wie ben je dan? Ben je nog steeds die nederlander of ben je nu iets meer? Iets anders? Heb je nu nog even zoveel recht om je nederlander te noemen en er te wonen? Natuurlijk wel, je bent vrij... vrij om te wonen waar je wilt. In principe let wel. Want er zijn zoveel landen waar je niet a. zomaar binnen komt (dus hun grenzen over) en b. waar je niet zomaar kunt en mag blijven wonen. En het grappige is, is dat die mensen die jou al die beperkingen opleggen dna-gesproken ook helemaal niet 100% australianen zijn (ik noem maar een dwarsstraat)....

Dus je ziet die hele kwestie van een nationaliteit hebben is niet waterdicht. Hoe vaak wonen mensen niet in een gebied (=afgebakend door grenzen) en voelen zich toch iets anders, een andere nationaliteit dan die van het gebied waar ze wonen. Dus wat maakt nou dat wij ons een nationaliteit aanmeten of ons er zo mee identificeren? Misschien omdat ik zonder trauma een verhuizing van land A naar land B heb meegemaakt, kan ik hier anders naar kijken. Misschien is het handig geweest dat ik heel klein was toen ik van land A naar land B kwam, weet ik niet, en daardoor "het met de paplepel ingegoten heb gekregen"? Wat heb meegekregen? Het over grenzen gaan en dus andere tradities die bij dat afgebakende gebied hoorden loslaten en nieuwe aannemen. En later die twee combineren, die twee laten versmelten. Niet alleen tradities he, ik zie tradities heel breed, de normen en waarden, de taal (en verder), die bij een bepaald gebied horen.

Het punt is, ik voel me niet nationaliteit A of B. Ik voel me A+B, dus: AB. En als ik dat doortrek, toevallig zitten beiden naties in EUROPA, voel ik mij EUROPEAAN. Dus op continentenniveau voel ik mij Europeaan. Al die continenten bij elkaar maken de WERELD, dus maakt van mij een WERELDBURGER. Maar waar liggen al die continenten? op AARDE maakt van mij een AARDLING. En waar is de AARDE dan? Dat is een planeet (ben ik een "planetoling"?). En waar is die planeet gelocaliseerd? In de kosmos, het Heelal. Dus ik ben een inwoner van de kosmos. Een KOSMO-LIET of een HEELAL-IET(ik schrijf expres geen kosmopoliet, want dat is een wereldstad en ik ben dus meer dan die wereldstad). Deze woorden zullen niet juist zijn of bestaan maar het gaat om het idee, het principe...

Ga die grenzen voorbij, durf die grenzen voorbij te gaan, je bent meer veel meer dan jij denkt dat je bent. Beperk je niet door je uiterlijk of je taal of je natie, ga er voorbij...............................
en dan pas kom je MIJ tegen. Niet zozeer mij als de persoon die dit schrijft maar MIJ als al die mensen die zich al hebben losgemaakt van deze begrenzingen en erkennen dat zij meer zijn dan dat wat de economische wereld hen vertelt dat zij zijn.
(We moeten wel opletten dat we straks geen "wereld" belasting moeten gaan betalen.... of "gedachte" belasting of wat meer, ze zijn vindingrijk!).

Voor mij ben jij JIJ. Niemand meer of niemand anders, gewoon JIJ! Ongeacht je kleur, je nationaliteit, ongeacht alles wat je doet en alles wat je niet doet.................................................

Geen opmerkingen: