25 maart 2007

300 film recensie

Vanmiddag naar film gegaan, deze keer in Amsterdam bij de Arena en voor de verandering naar de IMAX voorstelling. Maar achteraf was het zonde van het geld, de IMAX voorstelling was 12 euro per persoon en wij hebben weinig verschil gemerkt ... jammer, tja er moet altijd een eerste keer zijn. En over de film 300, in één woord ... spektakel! Hoe kan het ook anders voor een spektakelfilm.

Gedurend de hele film spatte het digitale bloed zo van het scherm af, gevolgd door geweldige muziek die de actie op het scherm nog eens benadrukte om maar te zwijgen van de surrealistische landschappen. Saliant detail waren de 300 Spartanen, allemaal stuk voor stuk met een six-pack blote bast en slechts gewapend met een schild, speer en zwaard ... vergezeld van de bloedrode mantel, helm sandalen en een leren "onderbroek". Verder had 300 een behoorlijke gehalte van films zoals De Gladiator, De Matrix en The Lord of the Rings. In 300 ging het om respect en eer, de 300 Spartanen gaven nooit op, ze zouden zich nooit terugtrekken en vooral niet opgeven ook al waren ze zwaar in de minderhied.

Ik ga nu het eind niet verklappen, wil je het weten hoe het afloopt? Ga dan naar 300 en beleef de eeuwige roem samen met de 300 Spartanen. Als laatste wil ik alvast iedereen waarschuwen dat dit geen film is voor het hele gezin, maar meer voor vaders en zonen. Eigenlijk een mannenfilm als ik het zo mag verwoorden.

Laatste opmerking van mijn kant, hoewel 300 grotendeels gebaseerd is op het stripverhaal 300 van Frank Miller, ligt de oorsprong van beide, bij de uit
1962 flm over 300 Spartanen.

Geen opmerkingen: