29 maart 2007

Vangelis

Vandaag wordt de Griekse musicus Evanghelos Odyssey Papathanasiou, 64 jaar. Beter bekend als Vangelis, de multi-instrumentalist (piano, keyboards en andere elektronische instrumenten). Vangelis werd vooral bekend door zijn muziek voor de film Chariots of Fire (1981), het thema voor het Wereldkampioenschap voetbal 2002 en het nummer 1-hit Conquest of Paradise, uit de film 1492: Conquest of Paradise (1992).

Vangelis gaf als vierjarig kind al zijn eerste concert voor ongeveer 2000 luisteraars. Hij is het voorbeeld van een autodidact, hij heeft nooit muziekles gehad en is nauwelijks in staat bladmuziek te lezen of te schrijven.

Mijn eerste LP van Vangelis is uit 1977, Spiral was de titel en ik heb hem nog. Zijn beste werk tot nu toe is Antartica uit 1983, althans dat vind ik zelf. De LP die ik heb kwam uit Japan (was niet te verkrijgen in Nederland). Pas jaren later kwam zijn CD ook in de winkel en toen heb ik hem natuurlijk meteen gekocht en hij wordt nog steeds regelmatig afgespeeld.


Klik op de LP's hoezen hier boven om de bijbehorende mp3's te downloaden.

Geen opmerkingen: