01 mei 2007

Faneca


Wie heeft ooit van het woord "faneca" gehoord? Ik ook niet tot zomer 2005. We waren in Spanje, Galicie/Galizia aan zee, de Atlantische oceaan wel te verstaan. Tot ik op een morgen de zee inliep als het ware, je weet wel als het laag tij (eb) is, kun je tot ver lopen de zee inlopen voordat het water aan je lippen staat. Zo ook die dag. Tot ik in één keer, het water stond tot aan mijn middel, zo'n een pijn voelde in mijn linkervoet. Het voelde alsof ik mijn voet had opengehaald aan de punt van een kapotte glazen fles die daar op het zandbed lag. Je weet wel dat je soms de gekste dingen in de zee kunt tegen komen. Nou die pijn was gigantisch en ik begon te hyperen, gekke ademhaling. Met moeite liep ik weer terug naar de kant en zodra het kon pakte ik mijn voet en verwachtte echt dat er liters bloed uit zouden stromen. Ik kon de gedachte aan Jaws niet weerstaan, niet alleen jaws maar al zijn vrienden... Nou er was niet eens een spatje bloed te zien. Wat op zich al heel raar was want de pijn was niet te beschrijven.

Ik ging aan de kant zitten met mijn voet in het koude zeewater in de hoop dat het zou helpen. Helaas de pijn werd niet minder. Tot mensen mij zo zagen zitten en de naam faneca noemden. Ja het zal wel maar wat is dat dan? Ik moest wachten tot de EHBO-post op het strand om 12:00 uur openging. Hoe bestaat het he, een EHBO die openingstijden heeft. En ik had pech want het was om 11:00 uur gebeurd, dus daar zat ik dan 1 uur lang te creperen van de pijn.

Eindelijk ging de EHBO-post open en ik strompelde er naar toe. Daar wisten ze al wat het was want het schijnt daar dagelijks/geregeld voor te komen. Ze hielden zelfs statistieken bij in een boekje. Ook leuk, als je het al weet waarom waarschuw je mensen er niet voor? Nee want dat schrikt toeristen af. Zou jij je met je kids begeven op een strand waar een waarschuwing geldt? Juist!. Maar ik vind het schandalig. Want met een waarschuwing kan heel veel leed voorkomen worden. Met de waarschuwing: gebruik waterschoenen was er niets aan de hand geweest.

Afijn het heeft mij heel veel leed gekost en nog steeds. Daar op die EHBO hebben ze een gaatje gemaakt om het GIF, eruit te laten vloeien. Mijn voet was inmiddels opgezet en er kwam oranje troep uit. Ze hebben het ontsmet en met een mini verbandje mocht ik het strand weer op. Want heet zand of uberhaupt heet water schijnt heel goed te zijn om het gif, dat uit eiwitten bestaat, te ontmantelen. In het appartement heb ik dagen lang nog met heetwater baden mijn voet behandeld, maar alsnog kreeg ik een ontsteking. Dus op naar de EHBO van het ziekenhuis. Nou je zult het niet geloven, die was met pauze en pas om 15:00 uur gingen ze open. En ik was daar dus weer niet op tijd, het was namelijk 13:30 uur. Hoe bestaat het?

Nou eindelijk aan de beurt, ik kreeg een antibiotica zalfje. Het hielp wel wat maar dit "geintje met die faneca" heeft mij wel de rest van de vakantie gekost want ik kon niet normaal lopen. Mijn voet bleef pijn doen, ondanks die zalf. Tot we weer thuis waren en ik gelijk ging googlen op faneca. Wat een rot vis is dit toch. Die ziet er afzichtelijk uit, heel sjagerijnig, en heeft 3 GIFTIGE vinnen op zijn rug, waarvan die ook nog eens af kunnen breken en in je lijf schade brengen. En het is heel belangrijk dat het gif binnen een halfuur eruit gehaald wordt omdat anders de schade voor zenuwen/zenuwcellen/weefsel aanzienlijk is. Nou daar ben je dan klaar mee, bij mij duurde het een heel uur voordat het eruit gehaald werd. Dat gif schijnt zelfs in sommige gevallen dodelijk te zijn en zwangere vrouwen kunnen er een miskraam door krijgen en mensen met hartproblemen die kunnen dus zo een hartstilstand krijgen........heb ik weer!!!!!! Goed ik had niets van dat hierboven genoemde maar toch na al die tijd, 2 jaar geleden alweer heb ik voor altijd last gehouden van mijn voet. Ik heb nu gevoelloze tenen en die plek is en voelt pijnlijk aan en niemand hier, geen instantie als huisarts, Havenziekenhuis, GG&GD, weet hier iets over.

Dus ik verder googlen en ik kwam op informatie uit dat het eiwit, een specifieke soort eiwit scheikundig gezien, de omhulsels van onze zenuwen gewoon wegvreet. Dus die voetzenuw van mij is aangetast en nu geldt er een gouden regel in artsenland dat zegt: indien zenuwen/ zenuwcellen niet binnen 6 tot 9 maanden herstellen kun je ze als verloren beschouwen. Dus daar ben ik klaar mee. Till the end of time zal ik dit houden en vanwege zo'n rot faneca. Dat beest kan er ook niets aan doen in principe het is zijn territorium. Die liggen daar voor de kust kuit te schieten/paren dat weet ik inmiddels wel na zoveel gegoogle, maar dat er nog steeds geen waarschuwing is, vind ik schandalig!. Je zal maar een zwak hart hebben, je zal maar zwanger zijn etc...Plus wat ik nog meer heb gevonden op google (straks ben ik een fanecadeskundige!) is dat er mensen zijn die bijvoorbeeld gestoken zijn door bijen/wespen en in een shock komen die ervoor nergens last hadden van dat soort steken. Nee, dat komt heb ik ontdekt omdat het eiwit van het gif van bij/wesp zeer overeen komt(op een molecuultje anders na of zo...) met het eiwit van het gif van die faneca. Het ging om mensen die door faneca's gestoken waren. Dus ik vind het niet zo prettig voor mezelf eigenlijk. Moet ik straks met zo'n injectie bij me gaan lopen want wie weet hoe mijn lichaam straks gaat reageren. Trouwens je bent nooit allergisch na 1 steek of 1 beet, de eerste zeg maar. Nee het kan al raak zijn bij de tweede!.

Voor mensen die willen weten hoe een faneca heet: trachinus draco (draak van een vis), faneca brava, soort pieterman maar dan valser, peixe aranha, great weever fish, escorpion fish, trachinus vipera (ook al zo'n slangenaam, viper!). En geloof me je kunt er zoveel klachten van krijgen niet te geloven, zelfs gangreen of necrosis. Dus beste mensen let alsjeblieft goed op. Ga altijd met waterschoenen aan het water in. Dit wil je niet meemaken. Plus zoek eerst uit op google dat die vis niet voorkomt bij waar je op vakantie gaat. Ik ga nu voortaan een algehele vis-check doen voordat ik op vakantie ga, echt waar!. Die faneca's komen heel erg veel en vaak voor in alle mediterane omgevingen maar ook atlantische oceaan en bij Afrika.

Op dit moment ben ik bezig contact te zoeken met meer experts, scheikundigen over dit fenemeen. In Engeland is het wel bekend. Getuige de vele engelse sites waar je info over faneca/draco/big weever fish, kunt krijgen. Veel vissers hebben er ervaring mee. Vandaar dat deze vis niet erg apetijtelijk is voor sportvissers. Zelfs beroepsvissers gaan er met een boog omheen, maar soms zitten er een paar van die draken in het net en dan lopen de vissers alsnog steken op, met gevolgen van dien.

Dus als iemand die dit leest nog meer info heeft, graag.....en: PAS GOED OP!

2 opmerkingen:

Hawk zei

Ik zou als ik jou was eerst een fauna en flora check doen, want je weet het maar nooit ... straks wordt je gebeten door een salamander of een vleesetende plant?

Angeleyes zei

Ja ik bedoel maar zo.... als ik 2 weken op vakantie ga dan wil ik ook 2 weken vakantie en niet minder (liefst meer maar dat is ander verhaal)... En ze mogen me best bijten als ik er maar geen last van heb......!!!