26 mei 2007

Alonso op pole in Monaco

Het is uiteindelijk Fernando Alonso gelukt om zijn eerste pole position van het seizoen te scoren. Zijn laatste pole was in China 2006, dus al een tijdje terug zullen we maar zeggen.

Maar tot de laatste ronde was de pole nog in handen van teamgenoot en debutant Lewis Hamilton in de tweede McLaren. Voor McLaren natuurlijk erg prettig om twee wagens op de eerste start grid te hebben.

En Ferrari dan?

De eer van Ferrari werd wederom door Felipe Massa gered, hij reed de “overgebleven” Ferrari naar de derde plaats en hij start morgen vanuit de tweede startrij met zicht op de achterkant van beide McLaren’s. De tweede Ferrari kon helaas de kwalificatie niet uitrijden doordat Kimi Raikkonen in aanraking kwam met de vangrail, Gevolg, stuurinrichting kapot en einde verhaal. Kimi staat de laatste tijd al behoorlijk onder druk en nu dit, nee dat zal hem alleen nog meer kritiek opleveren. Tja, mag het ook voor iemand die 50 miljoen van Ferrari krijgt en momenteel op de 4de plek staat in het kampioenschap. Terwijl een debutant aan de leiding van het kampioenschap is met 30 punten oftewel 8 punten meer dan Raikkonen en met slechts een salaris van een paar miljoen. Ja, dat doet zeer.

Maar goed, ook tweevoudig wereldkampioen Alonso staat onder druk, hij moest in Monaco pole pakken dat deed hij. Maar morgen moet hij ook nog de race winnen om weer aan de leiding te komen van het kampioenschap. Het kan, maar dan moet hij rugdekking krijgen van Lewis en is hij daartoe bereid? Lewis wilde graag de pole en hij was eerlijk gezegd heel dichtbij. Maar morgen wil hij ook winnen, weliswaar zijn eerste Formule 1 Grand Prix.

De start zal morgen erg spannend zijn, want achter beide McLaren’s staat de Ferrari van Massa en die zou maar al te graag bij de start beide McLaren’s voorbij willen.

Op de vierde plaats vinden we Giancarlo Fisichella in de ING Renault en dat hebben we al lang niet meer gezien, een Renault in de top 5. Erg knap is ook de 5de plek van Nico Rosberg in de Williams.

Verrassend vinden we Mark Webber in de Redbull op een 6de plek. Gevolgd door de BMW’s van Nick Heidfeld en Robert Kubica.

Merkwaardig vinden we op de 9de en 10de plaats de Honda’s van Rubens Barrichello en Jenson Button. Op de 11de plek vinden we Alexander Wurz in de tweede Williams.

Op de 12 en 13de plek vinden we twee Italianen, namelijk Vitantonio Liuzzi in de eerste Toro Rosso en Jarno Trulli in de eerste Toyota die niet vooruit te branden is.

En op de 14de en 15de plek vinden we beide Finnen, Heiki Kovolainen in de tweede ING Renault en Kimi Raikkonen in de tweede Ferrari.

En weer daarachter volgen twee Britten, namelijk David Coulthard in de tweede RedBull wagen (hij had beter gekund maar werd bestraft voor het verhinderen van Kovalainen).
De tweede Brit is Anthomy Davidson in de eerste Super Aguri.

Op plaats 18, vinden we de Amerikaan Scott Speed in de tweede Toro Rosso.

En op de 19de en 20de plaats vinden we twee Duitsers, Andre Sutil in de eerste Spijker (en wederom is Albers verslagen in de kwalificatie) en Ralf Schumacher in de tweede Toyota.

Op de een na laatste positie vinden we de Japanner Takuma Sato in de tweede Super Aguri en zolas gewoonlijk vinden we de Nederlander Christijan Albers in de tweede Spijker.

Dat was dan de startopstelling voor de Grand Prix van Monaco die morgen om 14:00 uur zal starten. Het wordt spannend zoals vanouds en wederom met veel afvallers. Want de vangrail is in Monaco je enige vijand, een klein foutje wordt het eind van je race.

Geen opmerkingen: