07 juli 2008

Pamplona 2008

Zoals jullie weten ben ik vorige jaar in Pamplona geweest, om de stierenrennen van dichtbij te beleven. Al sinds mijn 6de jaar ga ik naar de stierenrennen, het begon allemaal toen mijn opa mij voor het eerst naar de stierenrennen bracht. Sindsdien ging ik altijd met mijn opa en ooms naar de stierenrennen in Portugal, dat was altijd in Mei en September, ieder jaar weer.

Weken voordat de stierenrennen begonnen en de mannen al bezig waren met de voorbereidingen, was ik niet meer te stuiten ... de vlinders in mijn buik waren teveel en naarmate de datum van de eerste stierenrennen naderbij kwam, des te sneller mijn hart ging kloppen.

Maar ja, op een gegeven moment ga je trouwen, je kunt niet meer twee keer per jaar op vakantie naar Portugal ... tja, je moet ook werken voor de kost. En als je dan ook nog vader wordt, dan heb je totaal geen zin meer om je leven in gevaar te brengen ... want dat laatste heb ik onbewust wel eens gedaan.t ja, als je jong bent dan denk je daar niet aan ... zeker niet als je hormonen jou een handje helpen om indruk te maken op de meisjes.
Ja, dat deden we wel vroeger ... proberen indruk te maken op de meisjes en dat doen ze nog steeds of het nu is in Portugal, Spanje, Frankrijk of ergens anders in de wereld.

Maar goed, toen ik vorig jaar in Pamplona was hield ik mijn zoon scherp in de gaten, want hij mocht zeker niet naar binnen, nee ... hij moest vanuit de zijlijn kijken en niet verder. Ik weet hoe gevaarlijk het kan zijn.

Hoe dan ook, op het moment dat ik de vuurpijl hoorde ging mijn hart wederom sneller kloppen en inneens voelde ik de vlinders die ik al lang kwijt was, dat gevoel was heerlijk en uniek ... ik voelde mij weer 18 jaar. Maar het gevoel wat je in Pamplona hebt is niet te vergelijken met mijn voorgaande ervaringen. Pamplona is de heilige plek van de stierenrennen een soort pelgrimplaats voor de stierenrennen liefhebber zoals ik.

Nu terug naar Pamplona, het feest van San Fermin is zaterdag begonnen.

Gisteren viel al een dode, een man viel uit een 30 meter hoge muur, hij had blijkbaar een gevaarlijk plekje uitgekozen om de festiviteiten goed te kunnen bekijken.

Vandaag werd de eerste stierenrennen gehouden en het resultaat was negen gewonden.





Eerste stierenrennen, 7 juli 2008 - Pamplona


Veel mensen denken nog steeds dat stieren alleen mishandeld worden, dat klopt in zekere zin ... zeker in Spanje gaan ze ruw om met stieren, maar in Pamplona zie je daar niets van ... hier zijn de stieren de baas en als je in de weg bent dan wordt je bruut opzij geduwd door hun enorme koppen of in het ergste geval op de horens genomen.
Hier moet je respect voor de stier hebben, je moet de stier niet onderschatten maar juist bang worden want dan alleen ben je voorzichtig. Want wie geen respect heeft of bang voor een stier is wordt overmoedig en kent zijn grenzen niet en dat kan je uiteindelijk fataal zijn.

Vooral de dierenactivisten protesteren tegen de stierenrennen en stierengevechten en alles wat maar de maken heeft met stieren. Het zou dierenmishandeling zijn enzovoort, nogmaals dat valt allemaal reuze mee. Er zijn ergere dingen in de wereld op het gebied van dierenmishandeling.
Nu spreek ik voor mezelf en als stierenliefhebber, er zijn altijd twee soorten mensen, mensen die ervoor zijn en mensen die er tegen zijn maar ook mensen die dieren mishandelen en andere die dat niet doen.

Verder heb je van die mensen die het dom vinden dat mensen naar de stierenrennen gaan en als ze omkomen dat het hun eigen domme schuld is. Dit zijn weer van die domme uitspraken van mensen die niet weten waar ze het over hebben. Ook Formule 1 rijders hebben een gevaarlijk bestaan, zijn zij soms ook dom omdat zij in auto rijden die meer dan 300 km/uur gaat?

Ook in de paardensport komen mensen en dier om, moeten we die ook verbieden?
De vossenjacht in Engeland en daar buiten ook verbieden?
Zo kan ik wel even doorgaan ...

Is een brandweerman dom als hij in het vuur springt om iemand te redden?
Hoeveel sportmensen zijn inmiddels in de loop der jaren niet gestorven?
Er zijn een hoop gevaarlijke sporten, zijn de mensen die het beoefenen allemaal dom?

Nee, dat denk ik niet ... zeker niet. Idereen die meedoet aan een gevaarlijke sport, doet dat met overtuiging en is niet dom. Hij of zij is volledig verantwoordelijk voor zijn eigen keuze en heeft geen commentaar of medelijden nodig van iemand die niet die gevoelens of sport deelt.
In de stierenwereld, worden de slachtoffers herdacht door de stieren liefhebbers en zij worden niet als slachtoffers gezien maar als mensen die gestorven zijn bij het uitoefenen van hun hobby c.q. passie ... daar is niets mis mee.

Je kunt pas goed iets beoordelen als je het zelf hebt meegemaakt anders niet dat is mijn stelling.

De mens vooral de mannen zoeken altijd het gevaar op, ieder op zijn eigen manier, want in de huidige maatschappij is nauwelijks gevaar ... vroeger moest je oppassen voor wilde dieren dat hebben we tegenwoordig niet meer.
Maar de adrenaline stroomt nog steeds door onze aders en tijdens zo'n stierengevecht voel je dat en dat gevoel is onbeschrijfelijk ... je voelt dat je leeft.

Er zijn zo veel dingen die verboden hadden moeten worden maar als dat zou gebeuren dan zijn we er nog niet, want dan wordt alles in het geniep en ergens achteraf alsnog gedaan en dan helemaal zonder controle. De vraag is, willen wij dat?

Sommige dingen moet je niet willen verbieden je kunt ook volstaan met het aanpassen van de regels, want daar ben ik wel een voorstander van.

Website: San Fermin

.

Geen opmerkingen: