12 juli 2008

Hoezo dierenmishandeling?

Het CAS (Comité Anti Stierenvechten) en PETA (People for the Ethical Treatment of Animals) strijden samen tegen het dierenleed tijdens de stierenrennen en stierengevechten.

Buiten het feit of alles waar is wat zij zeggen wil ik hier in de eerste plaats vertellen dat ik ook TEGEN het doden van stieren ben, dit laatste gebeurt voornamelijk alleen in Spanje, Zuid-Frankrijk, Mexico enzovoort.

PETA leden prosteteren in Pamplona


In Portugal is het wettelijk verboden om een stier tijdens een stierengevecht te doden, maar daarmee wil ik niet beweren dat het niet zou gebeuren.

Ik heb het een keer meegemaakt, een Spaanse matador trad in Portugal op en heeft de stier gedood om een paar minuten later door de Portugese politie te worden gearresteerd.

Alleen in een kleine stadje in Portugal wordt de stier gedood, dat is namelijk in Vila de Barrancos. Een stadje in het district van Beja, provincie Alentejo, dicht tegen de spaanse grens aan. Wel moet ik hierbij vertellen dat dit een doorn in het oog is van de Portugese regering en de stierenliefhebbers in Portugal, dus het wordt gedaan, maar dat is illegaal en nu om een burgeroorlog te gaan voeren vanwege het doden van stieren is ook niet een erge mensvriendelijk oplossing.

Terug naar de dierenleed tijdens de stierenrennen, wat beweren zij nu hierover?
De stieren zouden met stroomstokken worden opgejaagd en worden geslagen met stalen buizen die in de kranten zouden zijn verstopt.

Nu ga ik niet beweren dat het niet zo is maar een ding wil ik duidelijk stellen.
Stieren liefhebbers zoals ik en nog eens duizenden van mijn soortgenoten zullen een stier nimmer pijn willen doen, wat wij willen is de angst voor de stier overwinnen en onze grenzen verleggen door de stier aan te raken en te ontwijken oftewel de stier te laten zien dat we niet bang zijn voor hem.
Daar gaat het om en niet om de dierenleed.

Pamplona, afgevoerd door de politie


Vorig jaar was ik in Pamplona en ik moet zeggen dat ik onder de indruk was van de manier waarop de Spaanse politie optrad, geloof me zo goed georganiseerd en controlerend heb ik het nog nooit meegemaakt en ik heb een hoop stierenrennen gezien op verschillende plaatsen door heel Portugal.


In Pamplona mag je niet zomaar de straat op en de politie controleert streng op mensen die al een slokje teveel op hebben, zij zijn niet alleen een gevaar voor zichzelf maar ook voor de andere deelnemers ... dus die worden eruit gehaald.
Tevens haalt de politie allerlei mensen die op een lantaarnpaal, telefooncel, boom, muurtje of zelfs van het dak van de dichtstbij eetcafé ... de politie doet dit om de mensen te beschermen, want het is niet de eerste keer dat iemand naar beneden valt. Getuige daarvan een bericht van deze laatste stierenrennen in Pamplona, een man was naar beneden gevallen van een hoogte van 30 meter.


Terug naar de stieren, ik heb tientallen filmpjes gezien van Pamplona en nergens kon ik iets zien wat leek op een stroomstok of dat men de stieren sloeg met kranten (uiteraard kon ik geen stalenbuizen zien als deze wel aanwezig waren) ... daarnaast zie je steeds de mannen (pastores) die verantwoordelijk zijn voor de stieren steeds in hun buurt meerennen, zij hebben groene shirts aan en een stok van 1,60 meter bij zich om de stieren op afstand te houden. Maar ook ervoor te zorgen dat de stier zijn weg kan vervolgen zonder mensenopstootjes, die hem de weg versperren.

Pamplona, pastores in actie


Het is in het belang van de organisatie van Pamplona en van de stiereneigenaren om de stieren zonder noemenswaardige wonden enzovoort in de arena te krijgen. Want deze stieren moeten in de avond nog in de avond een gevecht in de arena met de matador aangaan. Helaas is dit zijn laatste gevecht. Nogmaals in Portugal gaat de stier na het stierenvechten in de arena terug naar het weiland of naar het slachthuis. De stieren rennen dan ook de 825 meter binnen 3 minuten en worden meteen naar binnen gedreven.

In Portugal duurt het stierenrennen soms wel 2-3 uur en als de stier in de arena komt dan mag men nog een minuut of 15 met de stieren spelen .... in de arena.

De stieren in Pamplona (6 stuks) worden na de stierenrennen gebruikt voor het stierengevecht later op de dag en dus die dag nog worden gedood. In Portugal gebruikt men voor het stierenrennen de stieren die de avond ervoor in de stierenvechten in de arena zijn gebruikt. Dus je kunt zeggen, de stier krijgt in dit geval een toetje of revenge met de stierenrennen.

Maar goed, ik denk dat stroomstokken en stalen buizen niet of nauwelijks worden gebruikt.

Verder beweert de CAS dat de stieren bang zouden zijn en door te smalle straten zouden rennen en totaal gedesoriënteerd zouden zijn.

Pamplona, stier achter de ossen aan


De straten zijn inderdaad niet erg breed, maar breed genoeg voor het aantal stieren en daarvoor gaan ook een aantal ossen mee, om de stieren af te schermen van de renners en zorgen dat de stieren de goede kant uit gaan, letterlijk en figuurlijk de ossen zijn de stierenbegeleiders.


Natuurlijk zijn de stieren bang, maar niet voor de mensen ... ze zijn geschrokken van de eerste vuurpijl die wordt gelanceerd als de deuren opengaan en van de tweede als de stieren de straat op rennen. Het lanceren van de vuurpijlen heeft als doel om de mensen in de straten te waarschuwen dat de stieren worden c.q. zijn losgeslagen.

De stieren kunnen in principe maar een kant uit en dat is voor zich rennen en de weg naar de arena vinden ze vanzelf, oftwel ze volgen de ossen en de mensen die voor hen rennen.
Geloof me een stier is niet dom en hij weet heus wel wat hij moet doen. Wat soms wel gebeurt is dat een of meerdere stieren zich losmaken van de ossen en de andere stieren en achter raken en dat is wanneer het oppassen geblazen is.

Pamplona, solo stier ... levensgevaarlijk


Want een solo stier is dan erg gevaarlijk, hij kan zijn aandacht op de mens gaan vestigen en aanvallen wanneer hij dat wilt, op dat moment vallen de ergste ongevallen en wordt men soms op de horens letterlijk en figuurlijk genomen.
Dat is ook het moment dat de mens de stier als zijn meerdere moet erkennen en niet andersom.

Verder beweert de CAS ook dat de stieren na afloop in donkere hokken worden gezet tot het stierengevecht begint. Dit is ook maar deels waar.
Je ziet dat de stieren de arena ingaan en naar de open ruimte worden gedirigeerd om aldaar tot rust te komen en wat te eten en drinken in het samenzijn van de ossen.
Later worden ze inderdaad naar aparte hokken gebracht, de hokken zijn hier donker om de stier tot rust te brengen. Verder hebben de donkere hokken ook een andere doelstelling, doordat de stier zolang in het donker zit (ongeveer 4 uur) zal hij bij het zien van licht meteen erop gaan en dat is precies wat er gebeurt als de deuren opengaan ... de stier schiet als een raket het zonlicht tegemoet en zal alles wat beweegt of geluid maakt aanvallen.

Mijn intentie is niet om de stierenrennen of stierengevechten goed te praten, maar aan de andere kant moet de CAS ook geen onzin gaan verkondigen om zo meer zieltjes te winnen voor hun zaak.

Ik vind het alleen jammer dat de CAS en PETA niet naar een oplossing zoeken in plaats van steeds dit soort evenementen te willen verbieden. De CAS heeft hier en daar nog meer dingen op haar website staan, maar als ik hierop zou ingaan dan kan kan ik er beter een boek over schrijven en daar is dit blog niet voor. Ik hoop alleen dat mensen niet gaan denken dat met het verbieden van stierenrennen en stierengevechten dat we van alle dierenleed zijn verlost of ineens beter zijn dan ervoor.


Pamplona, 6de encierro - 12 juli 2008

Ik ben meer een voorstander van het aanpassen van de regels. En begin eerst met een verbod op het doden van de stieren.

Verder moet men een stierenrennen niet gaan vergelijken met een stierengevecht dat zijn totaal twee aparte takken van sport.

Persoonlijk vind ik de volgende situaties van toepassing:
  • Stierenrennen, hier de stier de baas en niet de mens.
  • Stierengevecht, hier is de mens de baas over de stier.

Begin met een keurmerk voor stierenrennen en stierengevechten, ga niet meteen alles over een kam scheren ... ook ik weet als "aficionado" wanneer een dier wordt mishandeld of niet. En indien nodig laat ik mijn ongenoegen ook duidelijk merken.

Als je het aan mij vraagt, vind ik een stierenrennen veel leuker dan een stierengevecht.


.

Geen opmerkingen: