28 maart 2010

Button wint GP van Australie

Zelfs voordat nog maar één ronde werd verreden was er al een wagen minder, namelijk die van Jarno Trulli (Lotus) hij zou vandaag niet starten, wel de andere 23 en dat deden ze ook.

De eerste bocht!


Al bij de eerste bocht ging het fout met Fernando Alonso, aan de rechterkant Jenson Button en aan de linkerkant Michael Schumacher. Vervolgens kneep Alonso af, Button's McLaren tikte de Ferrari en die ging 360 graden om waarna de voorvleugel van de Mercedes eraan ging.

Vervolgens werd de race juist gewonnen door Jenson Button voor McLaren, die als enige van de drie geen schade heeft opgelopen. En wie had dat verwacht aan het begin van de wedstrijd laat staan van het seizoen? Ik in ieder geval niet, ik had mijn geld eerder op zijn teammaat, Lewis Hamilton gezet. Achteraf was de vroege pitstop van Button een schot in de roos, hij ging namelijk als eerste van intermediates naar slicks. Voor Button was het zijn eerste zege in dienst van McLaren en zijn achtste van zijn F1 carrière.

V.l.n.r Robert Kubica, Jenson Button en Felipe Massa


Wie tweede werd was nog verrassender, niemand minder dan Robert Kubica in de Renault. Ook niemand had dit verwacht. De Renault waarin vorig seizoen Alonso rondreed en zijn vervanger, Kubica zou voor hem finishen. Wie had dat ook gedacht?
Oké, de omstandigheden waren er ook naar, maar goed het was "loon naar werken".

En voor de tweede keer dit seizoen vinden we Felipe Massa wederom op het podium, dit keer op de derde plaats. In Australië deed Massa precies hetzelfde als Alonso met hem deed in Bahrein, passeren en voor blijven. Dat belooft wat voor de komende 17 races, ze mogen wel "vrienden" zijn naast de baan, maar op de baan zijn het concurrenten en dat hebben we vandaag wel gezien.

Maar goed, dingen gaan niet altijd zoals de fans willen en dat geldt ook voor mij. Mijn favoriet, Fernando Alonso heeft in Australië niet eens het podium gehaald, in eerste instantie zag het er naar uit dat hij niet eens in de punten zou komen. Alonso moest de race vanaf de laatste plaats hervatten en het was niet bekend of de Ferrari wel of geen schade had opgelopen laat staan dat ze het tot de vlag zouden halen.
Gelukkig heeft Alonso de schade weten te beperken door alsnog vierde te eindigen. Hier en daar heeft hij nog gekeken of hij Massa kon inhalen. Maar zelfs na twee foutjes van Massa heeft Alonso gekozen om voorzichtig te zijn en zijn waardevolle punten niet te verspelen. Waarom zou hij?
Het seizoen is net begonnen en we hebben nog 17 races te gaan en aan het eind is ieder puntje meegenomen.

Het werd al gezegd, de safety car zou in Australië een paar keer ingezet worden want in Australië gebeuren altijd ongelukken. Dat komt omdat het een stratencircuit is en stratencircuits zorgen altijd voor spektakel. Conclusie, na een ronde kwam de safety car de baan op, was dit eigenlijk een voorbode van wat ging komen? De safety car is namelijk een Mercedes-Benz SLS AMG en welke motor hebben de McLaren's? Juist een Mercedes-Benz.

Formula 1 Safety Car 2010


Heel even ging zelfs Adrian Sutil aan de leiding met zijn Force India, dit was zijn moment want niet lang erna viel hij uit. De eerste door Mercedes-Benz aangedreven F1 bolide was een feit.

Vijfde werd Nico Rosberg in de Mercedes, die wederom voor Schumacher wist te finishen. Maar Alonso kon hij niet tegenhouden, die is hem op een gegeven moment voorbij gegaan.

Lewis Hamilton
eindigde op de zesde plaats in de tweede McLaren. Na een gevecht met Rosberg ging hij een tweede gevecht aan, dit keer met Alonso, maar tijdens een inhaalpoging op Alonso kreeg hij een tik kreeg van Mark Webber; eigenlijk mag hij nog van geluk spreken dat hij alsnog in de punten wist te finishen.

Op de zevende plaats vinden we nog een verrassing van het seizoen, Vitantoni Liuzzi
met de enige overgebleven Force-India die waardevolle punten voor zichzelf en zijn team haalde.

Achtste werd Rubens Barrichello in de Williams, hij kreeg alsnog een paar punten voor de moeite, maar om een greep naar de titel te maken moet hij
voortaan meer punten gaan scoren want zo schiet het niet echt op.

Wonder boven wonder, wist Mark Webber in de enige overgebleven Red Bull nog een paar punten te scoren. Maar zelfs die paar punten konden Webber niet gelukkig maken, hij reed een thuiswedstrijd en zijn fans hadden meer, veel meer van hem verwacht dan hij kon bieden. Al bij de herstart na de safety car ging het fout. Hij lette niet op en werd al gauw gepasseerd, bijna aan het einde tikte hij bijna Hamilton uit de wedstrijd en daardoor verloor hij de kans om zevende te eindigen. Uiteindelijk hebben beide Red Bulls wederom niet waar kunnen maken wat ze getoond hebben tijdens de kwalificatie.

Dit keer had Sebastian Vettel wederom pech, alleen nu viel hij uit in de grindbak en scoorde o punten. Overigens was het zijn fout niet, zijn remmen deden het eenvoudig niet. En voor de numerologie fans, in bocht 13!
Voor Vettel was dit de derde keer dat hij niet op Australië wist te finishen oftewel tot op heden heeft hij nooit een race in Australië uitgereden.

En het laatste puntje gaat naar Michael Schumacher in de tweede Mercedes, niet echt een finish voor een 7-voudig wereldkampioen, maar daar heeft hij zelf voor gekozen. Maar goed als Schumacher moeite had met het voorbij gaan van Jaime Alguersuari
in een Toro Rosso, dan moet je gaan afvragen of dit wel de juiste keus is geweest. Zijn comeback dreigt langzamerhand een fiasco te worden. Hopelijk gaat het in Europa straks beter maar dat weten we pas over drie races.


Alguersuari zelf is op de 11de plaats gefinisht en dus net buiten de punten gevallen, uiteindelijk is Schumacher hem te vlug af geweest. Verder wist Pedro de la Rosa de Sauber tot de vlag te rijden. Ook Heikki Kovalainen bracht de Lotus tot de eindstreep, weliswaar op twee ronden achterstand. Als laatste wist Karun Chandhok ook zijn Hispania heelhuids thuis te brengen maar dan wel met vijf ronden achterstand. Voor de twee laatste teams is het heel belangrijk om races uit te rijden en zo waardevolle data over de wagen te verzamelen die ze later goed kunnen gebruiken om de wagen te ontwikkelen.

En zo eindigt de tweede Grand Prix van het seizoen, met veel verrassingen en teleurstellingen.
De volgende GP is al volgende week, de GP van Maleisië op 4 april.
.

Geen opmerkingen: