21 maart 2010

Ayrton Senna 50 jaar

Vandaag zou Ayrton Senna da Silva, 50 jaar zijn geworden als hij niet op 1 mei 1994 tijdens de GP van Italië op Imola was verongelukt. Senna stierf te jong, hij was slechts 34 jaar en het was precies 10 jaar na zijn formule 1 debuut in Brazilië 1984. Iemand die op de racebaan en daarbuiten nog zo veel had kunnen bereiken in de loop der jaren.
Het zou in Brazilië niet ongemerkt voorbij zijn gegaan en wie weet zou Senna nu anno 2010 een leven ver van de formule 1 wereld leiden en zich hebben toegewijd aan de lot van de Braziliaanse straatkinderen.


Circuit van Imola (Italië)
© by Haviksogen


Maar Senna zelf had twee dromen te vervullen in de F1. De eerste was om vijfvoudig wereldkampioen te worden zoals Juan Manuel Fangio (zijn grote voorbeeld) en de tweede was om ooit bij Ferrari te rijden. En wie weet was zijn derde droom, een gezin stichten?

We zullen het nooit weten. Dit soort scenario's blijven nu voorbestemd voor dromenland, daar waar alles kan wat in de werkelijkheid nooit heeft of ooit zal plaatsvinden.
Want geloof me, niet alle dromen komen uit ...

Wat overblijft van Senna, zijn de TV-beelden, documentaires, de foto's, de boeken die over hem zijn geschreven, de herinneringen van zijn fans en zijn door de hele wereld verspreide gedenktekens. Als fan van Senna heb ik ook een aantal plaatsen bezocht, o.a. in 1995 heb ik zijn woning in Algarve (Portugal) bezocht en regelmatig als ik in de buurt ben rij ik weer langs. Veel straten en boulevards zijn wereldwijd naar hem genoemd en zo ook een boulevard vlakbij zijn huis in Algarve, B
oulevard Ayrton Senna da Silva.
Op het F1 circuit in Estoril (Portugal) hebben ze een gedenkteken ter nagedachtenis van Senna en terecht want op Estoril heeft Senna zijn eerste F1 zege gehaald.

Boulevard Ayrton Senna da Silva (Portugal)
© by Haviksogen


Voormalig huis van Ayrton Senna (Portugal)
© by Haviksogen


Circuit Estoril (Portugal)


In 2004 ben ik naar de GP van San Marino (Italië) geweest toen het 10-jarig jubileum van Senna werd gevierd ... ja, dat was een gebeurtenis om nooit te vergeten. Daar heb ik ook zijn gedenkteken bezocht en de plek des onheils van dichtbij gezien.

Imola 2004 (Italië)
© by Haviksogen


Circuit van Imola (Italië)
© by Haviksogen


De betonnen muur op het circuit van Imola (Italië)
© by Haviksogen


De laatste keer dat ik naar een GP ben geweest was in 2008, naar de GP van België (Spa Franchorchamps, binnen het circuit -ingang Ster vind je ook een gedenkteken van Senna.

Circuit van Spa (België)
© by Haviksogen


In de F1 is nog nooit een coureur geweest die zelfs 15 jaar na zijn dood nog steeds "springlevend" is in het geheugen van zijn eigen fans en de F1 fans in het algemeen.
Een ding is zeker, na de dood van Senna is de formule 1 voor mij nooit meer hetzelfde geweest.


.






Bookmark and Share

Geen opmerkingen: