28 augustus 2007

TV series

TV series, voor de een niets bijzonders en voor de ander juist erg leuk.
Ikzelf hou van een paar TV series, momenteel volg ik drie oudere, namelijk 24, Desperate Housewives en Prison Break en een paar wat nieuwere series zoals What about Brian and Men in trees.


Vroeger heb ik ook gekeken naar Sex and the city, Dawson's Creek, Gilmore Girls en Rome, waarvan de laatste niet meer gezien vanwege de absurde tijden waarop het uitgezonden werd namelijk na elf uur 's avonds. Tja voor iemand die iedere dag om 7 uur moet opstaan is dat teveel van het goede.


Maar ook de oudere TV series waren leuk om naar te kijken, zoals Sandokan (1776), Dallas (1978-1991), Het kleine huis op de prairie (1974-1983), Magnum (1980-1988), Falcon Crest, (1981-1990), The Flying Doctors (1986-1991), Beverly Hills 90210 (1990-2000) en Dr. Quinn Medicine Woman (1993-1998).


Meestal kijk ik het samen met Angeleyes, dat is onze quality time. Met uitzondering van de series uit de jaren 70 tot begin jaren 80 deze laatste zag ik alleen want Angeleyes was nog niet in mijn picture.


Maar goed momenteel vind ik Men in trees de aller leukste om te zien, de personages zijn erg goed en het leuke van zo'n serie is dat het je het dagelijkse leven doet vergeten al is het maar voor 45 minuten. Aan de andere kant wordt je meegesleurd naar een wereld die in principe op de onze lijkt met de bijbehorende problemen enzovoort.


Echter soms zou ik zo met hen willen ruilen omdat hun wereld opeens aan je verwachtingen voldoet. B.v. omdat het niet alleen over een individu gaat maar om een dorp met gewone mensen, mensen die in onze omgeving er niet meer zijn of zich laten zien. Men is tegenwoordig alleen met zichzelf bezig en heeft weinig tot nauwelijks belangstelling in de andere ... dat komt mijn inziens deels voort uit het feit dat we in een consumptie maatschappij leven.


Deels door de komst van de televisie, hoe tegenstrijdig kan het zijn?
De schuld geven aan de TV en toch TV kijken?,
Maar door de komst van de TV zijn mensen TV dag in dag uit gaan kijken en minder uitgaan of gewoon lekker een ouderwets spelletje spelen zoals Monopoly of Ganse bord.



Natuurlijk kijk ik en Angeleyes ook TV, maar wij kijken niet iedere avond en zeker niet allerlei onzin die je bijna dagelijks te zien krijgt.
Wij proberen keuzes te maken en een serie zoals Men in trees hoort ook tot onze keuze naast de ander vier series die wij ook graag zien en volgen.

Op vakantie proberen wij zoveel mogelijk ook geen TV te kijken, vier weken zonder TV is erg goed en dan ga je ook andere dingen doen zoals b.v. 's-nachts sterren kijken, op het terras een kopje koffie drinken en de mensen voorbij zien lopen of anders een goed boek lezen.


Maar we hadden het over TV series ... en niet over vakantie. Wat ik ermee wil zeggen is dat als je een bepaalde serie leuk vindt je vooral moet kijken los van het feit of je er wat ervan kunt leren of niet.
Want het is heel normaal als je je kunt identificeren met iemand van de serie zolang je maar de werkelijkheid kunt onderscheiden van de fantasie die je op TV ziet.

Nog veel kijkplezier toegewenst ... en kijk met mate!

Dag lieve kijkbuiskinderen (De Fabeltjeskrant) ... Angeleyes wilde ook wat zeggen.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Hoi Carlos,

Wat dacht je van 'Heroes'. Het is nu één van mijn meest favoriete serie geworden. Heb je dat wel eens gezien?

Angeleyes zei

Televisie kijken op zich is niet verkeerd, net zoals computeren of welke andere aktiviteit. Het verschil is het woordje TE VEEL. Dit woord kan voor negatieve gevolgen zorgen. Dat vind ik jammer, want op zich kun je er leuk mee ontspannen.
Dus "kijk met mate"...........X