24 januari 2010

Robin Hood

Robin Hood, de meest geliefde bandiet aller tijden!

Het verhaal van Robin Hood is gebaseerd op een legende, er zijn tot op heden geen bewijzen dat hij echt bestond, een ding is zeker in liederen en volksverhalen komt hij veelvuldig voor.

Deze personage stond bekend om zijn hulp aan de armen, dit deed hij door geld van de rijken te stelen. Robins grootste vijand is de sheriff van Nottingham, hij doet er alles aan om Robin gevangen te nemen. Andere bekende leden uit de bende van Robin zijn Little John, Will Scarlet, Broeder Tuck, Much en de mooie Lady Marian.

In de zoektocht op zoek naar de ware identiteit van Robin Hood zijn drie potentiele namen bekend, namelijk Fulk Fitzwarin, Robert van Loxley en Robert van Huntingdon.

Van Fulk Fitzwarin is bekend dat hij als jonge man aan het hof van koning Hendrik II van Engeland is opgegroeid.

Robert van Loxley, is de meest voorkomende en meest tot de verbeelding sprekende persoon. Het hedendaagse Loxley is tegenwoordig niets meer dan een buitenwijk van het stad Sheffield. Een industriestad die in de 19de eeuw voor een industriële revolutie heeft gezorgd door haar staalproductie.

Robert van Huntingdon oftewel de Baron van Huntingdon werd ook vaak gelieerd met de persoon van Robin Hood, hij is afkomstig uit West Isley, Berkshire.

Maar echt of niet, Robin Hood heeft een heuse standbeeld vlakbij het kasteel van Nottingham.

Robin Hood Memorial


En zulke mysterieuze c.q. legendarische personages lenen zich uitstekend voor grote films en TV-series. Er zijn een heleboel films over Robin Hood gemaakt en ik beperk mij tot slechts een aantal, waarvan ik de meeste zelf heb gezien.

De eerste film die ik zag was de Robin Hood film uit 1922 met Douglas Fairbanks en Enid Bennett als respectievelijk Robin Hood en Lady Marian. Toen ik de film zag, was het fantastisch en dat nog eens in zwart/wit. Maar ja, dat was vroeger.

Robin Hood - 1922


Later de Avonturen van Robin Hood uit 1938 en nu in kleur, met mijn held uit die tijd, namelijk Errol Flynn als Robin Hood en Oliviade Haviland als Marian.
Errol Flyn vond ik erg goed vooral zijn piraten en oorlogsfilms was ik erg gek op.

Robin Hood - 1938


In 1973 kwam Disney met een 83 minuten durende tekenfilm over Robin Hood. Geweldig verhaal, humoristisch en mooi getekend.

Robin Hood tekenfilm - 1973


Als ik terug denk aan de Televisieserie "Robin of Sherwood" uit 1984, dan denk ik aan mijn tijd toen ik met Angeleyes samenwoonde, voordat we een jaar later in het huwelijk zouden treden. Helaas stopte de serie één jaar na ons huwelijk.
De serie was op TV te zien van 1984 t/m 1986, 3 seizoenen en in totaal 26 afleveringen ... al zou ik beweren dat het er meer zouden zijn. Ik vond het de mooiste serie ooit over Robin Hood en de muziek van Clannad was voortreffelijk goed en paste erg goed bij de scenes. Bijzonder in de serie was de personage van de mysterieuze 'druïde' Herne the Hunter.
Robin werd gespeeld door de acteur Michael Praed die aan het eind van seizoen 2 stierf. Zijn rol werd toen overgenomen door Jason Connery (de zoon van Sean Connery), echter ik verloor de interesse voor de serie na een paar afleveringen. Voor mij was Michael Prad met zijn lange zwart haar de perfect vertolking van Robin Hood in plaats van de blonde Jason Connery. Marian werd 23 afleveringen lang gespeeld door actrice, Judi Trott.

Robin of Sherwood serie - 1984


In 1991 kwam er weer een film over Robin Hood: Prince of Thieves. Dit keer werd de hoofdrol vertolkt door niemand minder dan Kevin Costner en Elizabeth Mastrantonio als de mooie Mary.
Ook de naam van Marian was onderhevig aan veel schrijfvariaties, je had Marion en Maryan enz. Hier werd een ander personage aan Robins zijde geplaatst, namelijk de Saraceen Masir vertolkt door Morgan Freeman.

Robin Hood: Prince of Thieves - 1991


Twee jaar later kwam Robin Hood: Men in Tights, een comedie uit 1993 geregisseerd door Mel Brooks. Deze heb ik helaas nooit gezien behalve de trailer, maar toen vond ik er niets aan. Wie weet ooit?

Robin Hood: Men in Tights - 1993


Tot in 2006 weer een Britse televisieserie over "Robin Hood" uitkwam. Echter deze was in opdracht van de BBC gemaakt. De serie draait 3 seizoenen lang van 2006 t/m 2009. In totaal 13 afleveringen per seizoen. Hoofd actuers waren Jonas Armstrong (Robin) en Lucy Griffiths (Marian). Deze serie heb ik zijn geheel gemist.

Robin Hood serie 2006-2009


Nu anno 2010 komt weer een Robin Hood uit, dit keer met Russell Crowe en Cate Blanchett in de hoofdrol en geregisseerd door niemand minder dan Ridley Scott.
Ridley is vooral bekend met de films, Alien(1979), Gladiator(2000), Black Hawk Down(2001), Kingdom of Heaven(2005), American Gangster(2007), Body of Lies(2008).
Waarvan Gladiator, American Gangster en Body of Lies bekende Russel Crowe films zijn.

Robin Hood - 2010


Maar nu gaat het verhaal iets anders dan wat we gewend zijn. Robin is boogschutter bij het leger van Richard Leeuwenhart en de Fransen zijn deze keer de schurken. Robin zou in zijn jeugd achtergelaten zijn door zijn ouders, waardoor hij mensen maar moeilijk kan vertrouwen. Nadat Richard overleden is keert Robin terug naar Nottingham, waar hij zijn vrijbuiters bestaan begint en in de gunst van de weduwe Marian probeert te komen; uiteindelijk groeit hij uit tot de held Robin Hood. We zullen in deze nieuwe film ook de schaduwkant van Robin leren kennen en een zachtere sheriff of Nottingham aanschouwen. Tevens zullen we zien dat Marian tussen deze twee mannen heen en weer wordt gedreven.

De première van deze Engels-Amerikaanse film is gepland voor 13/14 mei 2010.

Je kunt alvast zien hoe de sfeer zal zijn, ik vind het er prachtig uitzien en Russel Crowe kennende, hij zal er een ruige "Gladiator" gehalte aan toevoegen en dat zie je duidelijk in de onderstaande trailer.





Bookmark and Share

Geen opmerkingen: