27 juni 2007

Vakantieboek

Na de Da Vinci Code, zijn allerlei thrillers over schilderijen met een boodschap, over onderzoekers op zoek naar de Heilige Graal en nog meer van dat soort imitaties verschenen.

Althans imitaties voor zolang je dat kunt beweren, want het hoeft op zich geen imitatie te zijn als het toevallig over dezelfde thema gaat. Daarnaast heb je goede en slechte imitaties.


Maar goed, ik lees graag boeken over ridders, middeleeuwen en alles wat ermee te maken heeft. Uiteraard hou ik ook ontzetten van fictie, beter bekend als Science Fiction.


Meestal lees je in dit soort boeken, hoe de wereld in het verre toekomst eruit zal zien, ook hierin soms ongeloofwaardig en soms juist geloofwaardig.

Op vakantie lees ik vooral veel boeken, meer en sneller dan normaal het geval zou zijn.

Dat komt omdat ik van jongs af aan, voorzover ik mij kan herinneren, allerlei boeken juist in de vakantieperiode las en dat is in de loop der jaren zo gegroeid.


Pas toen ik met Angeleyes was getrouwd is dat enigszins een beetje veranderd, maar toch kocht ik iedere dag de krant tijdens onze vakanties.

Maar de laatste vijf jaar ben ik weer boeken gaan lezen tijdens de vakantie.

En zoals het hoort bij een goed boek, ’s-ochtends vroeg opstaan en tot ’s-avonds laat lekker relaxed op de veranda lezen. Uiteraard drink je en eet je tussendoor, je gaat naar het strand of maakt zelfs een boswandeling. Maar een goed boek trekt je als een magneet en je wilt maar al te graag de draad weer oppakken.

Hoewel ik genoeg boeken op de plank die ik nog niet heb gelezen, dus genoeg boeken in huis om op vakantie mee te nemen, toch heb ik besloten om nog eentje te kopen ... namelijk Project Babylion van Andres Wilhelm. Zag laatste de website en vond het een aantrekkelijk verhaal om te lezen.


Het verhaal gaat over een geheimzinnige grot, die door een Amerikaanse historicus samen met een archeoloog in opdracht van de Verenigde Naties wordt onderzocht.

De grot was ooit door een schaapsherder betreden en die werd kort daarna waanzinnig. Het scheelde niet veel of de man was dood geweest. De binnenwanden van de grot waren bezaaid met allerlei teksten en inscripties uit verschillende talen, waarvan sommige totaal onbekend waren voor een kenner.


Verderop in de grot schijnt een mysterieus blauw licht. Niemand weet hoe het is ontstaan.

Zij ontdekten samen echter allerlei dingen die de historie en zelfs Bijbelpassages op hun grondvesten zouden doen schudden. Intussen zijn er een aantal sektes en allerlei duistere figuren die denken belang te hebben bij de onthulling van de geheimen die de grot bevat.

En niemand blijkt te zijn wie hij lijkt. Kortom de ingrediƫnten voor een spannend en diepzinnig boek.


Voor mij het perfecte vakantieboek!



Er komt ook een film, hiervan alvast een klein stukje:

Geen opmerkingen: