09 februari 2010

Vliegkopter

Door de loop der jaren heeft de NASA al menig stadsvliegtuig ontworpen. De laatste creatie schijnt nu de Puffin te zijn. De naam doet mij sterk denken aan de “muffin” die je bij elke McDonalds kunt bestellen bij je koffie.

Een ding is zeker als je met de Puffin gaat vliegen dan heb je geen tijd of gelegenheid voor koffie tijdens je vlucht.

Wat wil de NASA met een stadsvliegtuig?

De NASA wil vooral een vervoersmiddel creëren die ideaal is voor reizen die anders te lang voor een auto zouden zijn en anderzijds te kort voor een regulier vliegtuig zou zijn.

En daar moet de Puffin verandering inbrengen, hij zo ontworpen dat je hem in je achtertuin kunt parkeren.

Over het Puffin project is niet veel te verkrijgen, er is veel een schaalmodel gemaakt, de krachtbron zou een elektrisch motor zijn die minder decibellen zal produceren dan de stilste helikopter op dit moment.

De vergelijking met een helikopter komt niet uit de lucht vallen, want de Puffin maakt gebruik van dezelfde wikken mechanisme als de helikopter. Als we het woordje vliegtuig en helikopter samenvoegen dan krijgen we vliegkopter. En dat is precies wat de Puffin is, een vliegkopter.

Echter de Puffin zal slechts één persoon kunnen vervoeren en dat is volgens mij meteen de zwakpunt van dit ontwerp. De persoon in kwestie moet de vliegkopter zelf kunnen besturen. Daarnaast kun je in een auto vier personen exclusief de bestuurder vervoeren. Bovendien kun je op lange ritten elkaar (passagiers moeten wel een rijbewijs hebben) aflossen waardoor de reis ook een stuk aangenamer wordt.

Of de vliegkopter, Puffin ooit het levenslicht zal zien valt nog te betwijfelen aangezien de NASA geen uitspraken doet over een eventueel introductiedatum of wat dan ook.

Vooralsnog moeten we ons vermaken met een animatiefilmpje, die laat zien hoe je ermee kunt opstijgen, vliegen en landen. En dan komen nog een paar aspecten naar voren, je moet niet te dik zijn, geen last hebben van claustrofobie en lang op je buik kunnen liggen, kortom dat is nogal wat.

Het idee blijft leuk maar het is niet voor iedereen weggelegd zoals b.v. een auto, wat mij betreft ik pak liever de auto en dat doe ik al sinds ik mijn rijbewijs heb. En wat lange reizen betreft? Hoe langer hoe leuker!









Bookmark and Share

Geen opmerkingen: