18 februari 2010

Paulina Rubio

Paulina Rubio Dosbmantes is geboren op 17 juni 1971 in Mexico City. Zij is een Mexicaanse zangeres en actrice, pas na haar vijfde album, Paulina (2000) bereikt ze de Internationale sterren status met een verkoop van meer dan 20 miljoen albums. Paulina, die op plaats zeven staat van de meeste succesvolle Latin Pop Song artiesten van de laatste decennia volgens het blad Billboard.

Paulina is de dochter van Enrique Rubio en Mexicaanse actrie Susana Dosamantes. Rubio heeft ook een jongere broer genaamd, Enrique. Met slechts 5 jaar nam ze al zang, acteer, jazz, schilder en dans lessen in een Mexicaanse Kunst Academie.

Paulina Rubio


Het begin van haar carrière begon bij de beroemde Mexicaanse groep "Timbiriche". Met Timbiriche heeft ze elf platen opgenomen. Verder speelde ze mee in de Spaanse verfilming van Grease. Pas in 1990 besloot zij de groep te verlaten en een solo carrière te beginnen.

Haar eerste solo plaat werd gelanceerd in 1992 met haar bijnaam "La Chica Dorada" (Het Gouden Meisje) die de gelijknamige titel van de plaat was. Vier jaar later had Paulina inmiddels in vijf soaps gespeeld, drie solo platen uitgebracht en 1,8 miljoen platen verkocht. In 1996 verhuisde ze naar Spanje voor een tijdje rust, ze zou pas in 1998 weer optreden voor een opname van een dubbele plaat en een tournee met haar ex-collegae van de groep Timbiriche.

Daarna werd het weer rustig rondom Paulina, pas in 2000 zou ze haar vijfde solo plaat lanceren met als titel "Paulina", deze plaat werd haar grootste commerciële succes. Tussen 2002 en 2006 zou Paulina nog eens drie platen uitbrengen waarvan eentje in het Engels werd opgenomen, "Border Girl" (2002).

In 2007 trouwde Paulina met de Spaanse zakenman Nicolas Colate Vallejo-Nagera, ze trouwden in Mexico tot ongenoegen van de Spanjaarden. Buiten Mexico heeft ze zo'n 5 miljoen platen verkocht terwijl ze in Spanje zelf iets meer dan half miljoen op haar naam heeft staan.

In Oktober 2007, zorgde Rubio voor grote opschudding in de Mexicaanse regering, de vraag was of ze schuldig zou worden bevonden aan het ontheiligen van de Mexicaanse vlag. Aanleiding waren de gepubliceerde foto's van haar in de Spaanse versie van Cosmopolitan, daarin was ze naakt te zien met de Mexicaanse vlag om haar heen gewikkeld. Uiteindelijk zou ze hiervoor een boete krijgen van 50.000 Mexicaanse pesos en een gevangenisstraf tot maximaal 36 uur. Ze heeft alleen een boete betaald terwijl haar moeder tot op heden beweert dat Paulina nooit toestemming heeft gegeven om de foto's te publiceren.

Cosmopolitan foto's (2007)


Laatst zag ik haar op TV tijdens de "Los Premios MTV Latinoamerica 2009", tijdens haar interpretatie van haar nummer "NI Rosas Ni Juguetes" met Cobra Starship zanger, Gabe Saporta.
Zij was de vrouwelijke artiest met de meeste nominaties tijdens dit evenement.

Haar website: Paulina Rubio

Ook op Twitter is zij te vinden: paurubio


Hieronder vind je de Spaanse lyrics met daaronder de Nederlands vertaling die ik voor Angeleyes heb gemaakt. Verder de originele versie en het duet met Cobra Starship (tweede filmpje vanaf 2:38 min).

Veel plezier.









Ni Rosas Ni Juguetes - Paulina Rubio (Spaanse)

Comprar un boleto hasta la luna cuesta
Para que me ganes no alcanza una apuesta
Mas te vale que a mi no me quieras convencer
Con esa carita de galán de feria
Con esas promesas que parecen serias
No te hagas el sordo escúchame

Este corazón ya viene y fue de vuelta
El que se hace el vivo sale por la puerta
Ya no me dediques serenatas de balcón
Yo no pasaría una noche contigo
Que te quede claro si no has entendido
Le cambie la letra a tu canción

Te puedes ir, no me importa tu billete
No hay rosas ni juguetes que paguen por mi amor
Te puedes ir a la China en un cohete
Ve y búscate una tonta que te haga el favor

Ya no queda nadie, se acabo la fiesta
Deja de fumar que el humo me molesta
Eres la manzana que no quiero ni morder
No me digas que pretendes ser mi amante
Yo no necesito ningún vigilante
Para ti yo soy mucha mujer

Te puedes ir, no me importa tu billete
No hay rosas ni juguetes que paguen por mi amor
Te puedes ir a la China en un cohete
Ve y búscate una tonta que te haga el favor

Te puedes ir, no me importa tu billete
No hay rosas ni juguetes que paguen por mi amor


Ni Rosas Ni Juguetes - Paulina Rubio (Nederlands)

Een ticket kopen naar de maan is te duur.
Voor mij is een weddenschap winnen niet genoeg
Je kunt mij beter niet proberen te overtuigen
Met dat eerlijke mooie gezicht van je
Met valse beloften die serieus lijken
Doe niet alsof je doof bent, luister naar mij

Dit hart is weer terug en gaat rond
Hij die probeert binnen te komen wordt verzocht om weg te gaan
Besteed aan mij geen balkon serenades
Ik zou met jou nog geen een nacht willen doorbrengen
Ik wil dit duidelijk hebben, mocht je het niet hebben begrepen
Ik heb de tekst van onze liedje aangepast

Geen rozen of speelgoed te betalen voor mijn liefde
Je kunt gaan, jouw ticket kan mij niets schelen
Geen rozen of speelgoed kunnen mijn liefde betalen
Je kunt naar China gaan in een raket
Ga en zoek een domme meid die alles doet wat je wilt

Er is niemand, het feest is voorbij
Stoppen met roken, de rook stoort mij
Je bent de appel waar ik niet in wil bijten
Zeg mij niet dat je mijn minnaar wilt zijn
Ik hoef heus geen bewaker
Voor jou ben ik een echte vrouw

Geen rozen of speelgoed te betalen voor mijn liefde
Je kunt gaan, jouw ticket kan mij niets schelen
Geen rozen of speelgoed kunnen mijn liefde betalen
Je kunt naar China gaan in een raket
Ga en zoek een domme meid die alles doet wat je wilt

Je kunt gaan, jouw ticket kan mij niets schelen
Geen rozen of speelgoed kunnen mijn liefde betalen







Bookmark and Share

.

Geen opmerkingen: