Toyota 4800 GT
Toyota de grootste autofabrikant ter wereld, heeft onlangs aangekondigd de Formule 1 te laten voor wat het is en zich te concentreren op het bouwen, produceren en verkopen van gewone auto's. Zou de crisis werkelijk nog niet voorbij zijn?
Of gebruikt Toyota de crisis om haar prestaties in de F1 te verdoezelen?
Toyota begon aan haar F1 avontuur in 2002 en heeft in de 7 jaar dat ze actief was in de F1 nooit een Grand Prix gewonnen. Wat hebben ze bereikt in de F1 na 140 GP's?
278,5 WK-punten, 13 podium plaatsen, 3 pole positions en 3 snelste ronden en zo'n 2 miljard euro's ingepompt.
Hun concurrent, Honda heeft vorig jaar ook al de F1 gedag gezegd. Echter voor Honda was het erg zuur om te zien dat de nieuwe eigenaren (Brawn GP) van hun voormalige Honda F1 team, dit jaar zowel de rijders- als de constructeurstitel heeft gepakt. Dit had Honda ook nooit kunnen voorzien na drie F1 seizoenen (2006 t/m 2008). Al in de 3de GP won Honda haar eerste race in 2006, de huidige F1 wereldkampioen, Jenson Button heeft toen Honda de eerste overwinning gegeven, was dit al een voorbode van wat komen ging?
Maar goed Toyota is teruggekeerd naar de kernactiviteit en willen dat met de nieuwe Lexus LFA benadrukken. Lexus is het luxe merk van Toyota.
Maar onder de vleugels van Toyota bevinden zich nog twee bekende automerken, namelijk Daihatsu en Subaru en twee andere minder bekende merken, Scion en Hino Motors.
Het eerste wat opvalt bij Toyota is dat zij er maar liefst 10 jaar over gedaan hebben om de LFA op de markt te brengen. Als je weet dat b.v. een auto van ontwerp tot op de markt brengen ongeveer 3 jaar duurt; dan zou je in 10 jaar, drie generaties auto's kunnen produceren en dan nog tijd over hebben voor een face-lift. Maar goed een auto is alles behalve een vanzelfsprekend object.
Net als met de Toyota 2000 GT en de Honda NSX, heeft de LFA de potentie om de beste sportauto te worden. Net als bij deze twee, zouden de absolute prestaties op een tweede plaats komen naast het algemeen dynamisch gedrag, de ergonomisch perfectie en een zintuiglijke ervaring in de overtreffende trap.
Bovenstaande is bij uitstek de manier waarop de Japanners dingen overdrijven, dit alles is afkomstig uit een oude traditie die teruggaat naar de tijd van de samoerai: De cult is de unieke sensatie die een ervaren ruiter en een goed paard beiden ervaren, de heilige "unie tussen de mens en zijn paard".
Er zijn autoliefhebbers en autoliefhebbers. In mijn optiek zijn er sowieso twee soorten: die van het HEBBEN en die van het ZIJN.
Die van het HEBBEN, zijn alleen geintereseerd in wat een auto kan en wat hij kost.
Die van het ZIJN, zijn alleen geintereseerd in de schoonheid en de technologische evolutie van de auto.
De Lexus LFA is niet bedoeld om de geldkist van Toyota te vullen. Nee, hij is bedoeld om het imago van de Japanners hoog te houden. Het hele productieproces is meer de speeltuin van de jonge ingenieurs, zodat ze straks nog betere auto's voor mensen zoals u en ik zullen produceren.
Toyota deed natuurlijk niet voor niets 10 jaar over dit project, die jaren waren nodig omdat alles binnen Toyota werd ontworpen en geproduceerd, van de transmissie tot het chassis en de ophanging. Doordat alles binnenshuis verricht wordt, worden ook de huis-technici opgeleid en gemotiveerd tot het leren en ontwikkelen van nieuwe technieken.
Is dit het geheim van het succes van Toyota? Ik denk het wel.
De krachtbron van de LFA is in samenwerking met Yamaha ontworpen oftewel eersteklas artwork: de motor wordt op dezelfde plaats gegoten als die van de F1 motoren. De LFA heeft een heuse V10 (72 graden) met een cilinderinhoud van 4,8 liter, die de LFA tot waanzinnige prestaties zal brengen. Alleen vanwege zijn formidabel geluid zou je de rest allemaal vergeten, het hele uitlaatsysteem is geproduceerd alsof het een muziekinstrument is.
De LFA is helemaal uit koolstofvezel gebouwd, heeft een vermogen van 552 pk, weegt slechts 1450 kg en kan hierdoor een topsnelheid van 325 km/uur bereiken. Om dit te kunnen heeft de LFA uiteraard speciale remmen en banden nodig. Achter de 20 inch aluminium velgen, die op Bridgestone banden staan, zitten verscholen de carbon-keramische schijven met zwevende remklauwen.
Toyota zal slechts 500 LFA's produceren om zo de exclusiviteit te waarborgen die aan zulke sportauto's toekomt. De LFA zal ongeveer zo'n 400.000 dollar per stuk gaan kosten.
De doelstelling van Toyota is niet winst genereren maar het feit dat ze door de concurrenten worden bewonderd. Een nobel streven.
De LFA heeft werkelijk alles aan boord behalve misschien twee dingen, al vind ik zelf de laatste misschien wel het ergste gemis.
1. Je zult geen versnellingspook in de LFA tgenkomen.
2. Zijn terechte naam, namelijk Toyota 4800 GT.
Bij uitzondering vandaag noem ik hem Toyota 4800 GT, en morgen is het: Lexus LFA.
.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten