30 mei 2010

Hamilton wint de GP van Turkije

Zoals verwacht was de GP van Turkije een felle strijd tussen de Red Bull's en de McLaren's, maar wat men verwacht had was de felle strijd tussen de teamgenoten onderling, zowel bij Red Bull als bij McLaren.

Button & Hamilton 1-2tje


Uiteindelijk werd de race door Lewis Hamilton gewonnen met in zijn kielzog de tweede McLaren van Jenson Button nadat de twee in de laatste ronden voor het eind nogal een paar spannende ronden hadden gereden. Button was voor even de leider totdat Hamilton weer zijn positie terugnam, dit alles ging niet zonder slag of stoot, beide raakten nog elkaar maar bleven op de baan.
Na dit akkefietje hield Button zich rustig en kon Hamilton gerust naar de overwinning rijden. Tegen alle verwachtingen in won McLaren en nog wel met een 1-2tje.

Derde werd Mark Webber. Webber die ronden lang aan de leiding heeft gereden en schijnbaar onderweg was naar zijn derde overwinning, totdat Sebastian Vettel het in zijn hoofd haalde om de Australiër en zijn team te laten zien dat hij de snelste man was.
Maar dat liep anders voor Vettel die zichzelf een kado wilde geven voor zijn 50ste GP. Ze raakten elkaar en Vettel ging van de baan met een ernstig beschadigd wagen terwijl Webber ook behoorlijk uit koers ging met een beschadigde voorvleugel maar alsnog zijn weg kon vervolgen.

Sebastian Vettel draait door


Ik ga niet oordelen, want mijn inziens was dit een typisch race ongeluk, alleen is het zo jammer dat het twee teamgenoten waren en dat is nooit goed voor welke team dan ook. In dit geval wilde eentje de ander inhalen, terwijl die ander hem geen millimeter ruimte gaf. Oftewel Vettel werd het slachtoffer van zijn eigen gretigheid en Webber mag van geluk spreken dat hij alsnog op het podium terecht kwam. Maar voor de Red Bull team ligt nu de uitdaging om beide kemphanen tot rust te brengen en dit soort incidenten in het vervolg te vermijden.

En op de 4de plaats zien we een Michael Schumacher met in zijn kielzog zijn teamgenoot, Nico Rosberg. Als er wat gebeurt was met een van beide McLaren's dan was naar alle waarschijnlijkheid Schumacher op het podium gekomen, iets wat hijzelf en Mercedes maar al te graag hadden zien gebeuren.

Op de 6de plaats wist Robert Kubica en zijn Renault te finishen, hij reed weliswaar een anoniem race achter beide Mercedes maar ook voor beide Ferrari wagens. En wie had dat laatste kunnen voorspellen? Dat de Ferrari's achter beide Renault's zouden rijden was zowel voor Massa als Alonso erg frustrerend, en zeker tijdens de 800ste GP van Ferrari. Erg teleurstellend maar dat was de realiteit vandaag. Ferrari moet harder gaan werken willen ze over een paar races weer kunnen meevechten om de overwinning.

En zo werden Massa en Alonso, respectievelijk 7de en 8ste voor Ferrari die het team slechts een magere 10 WK-punten zou opbrengen. En Alonso mag ook van geluk spreken dat hij zijn eigen Ferrari niet heeft beschadigd toen hij drie ronden voor het eind eindelijk Vitaly Petrov wist te passeren die minder geluk heeft gekend toen zijn rechter voorband lek geprikt werd door de aanraking met de wagen van Alonso.

Maar de Russische F1 rookie zou alsnog zijn stempel op het wedstrijd drukken door in de een na laatste ronde (57) de snelste tijd neer te zetten. Een mooie prestatie van Petrov die met zijn Renault 53 ronden voor de Ferrari van Alonso wist voor te blijven.

Op de 9de plaats vinden we Adrian Sutil in de India Force die voor de vierde keer dit seizoen in de punten wist te finishen en dat is op zich ook al een prestatie.

Verrassend was ook de 10de plaats van Kamui Kobayashi met de Sauber wagen, voor hem en zijn team was het hun eerste WK-punt van het seizoen en dat is altijd meegenomen dan puntloos te blijven.


De volgende GP zal in Canada worden verreden, kunnen de Ferrari's terugkomen? Is de oorlog binnen Red Bull beëindigt? Kunnen de McLaren's de stijgende lijn behouden? En wat doen de Renault's? Allemaal vragen die op 13 juni zullen worden beantwoord.
.

Bookmark and Share

Ferrari 800ste GP

Ferrari 2010 - 800ste GP


Vandaag zal de Scuderia Ferrari zijn 800ste Grand Prix rijden en daarmee een geweldige record bereiken qua aantal GP deelnames in de geschiedenis van de Formule 1.

Juist vandaag zijn de Ferrari's niet echt in een winnende startpositie te zien, sinds de 1-2tje van Ferrari in de openings GP in Maleisië hebben we geen goede prestaties meer mogen vernemen van de duo van Ferrari. Voor de Tifosi erg frustrerend en niet te verteren.

Gisteren nog heeft Fernando Alonso door zijn eigen fout een setje zachte banden verpest en de hoop op een pole voorgoed weggegooid tijdens de kwalificatie in Turkije.
Maar goed we hopen er het best voor straks, maar erg veel kans maken beide Ferrari's niet.

Terug naar de 800ste GP van Ferrari, Officieel was de intrede van Ferrari in de Formule 1, precies 60 jaar geleden en wel op 21 mei 1950.

Ferrari's eerste GP begon tijdens de tweede GP van het eerste Formule 1 seizoen en wel in Monte Carlo. Toen werden er maar liefst vier Ferrari's 125 F1, waarvan twee fabriekswagens voor Alberto Ascari en Luigi Villoresi en de ander twee wagens waren voor de privérijders, Raymond Sommer and Peter Whitehead.

Alleen de priverijders hebben aan de kwalificatie kunnen meedoen terwijl de fabrieksrijders met lijdende ogen moesten toezien dat hun wagens nog niet op het circuit waren afgeleverd.
De gemodificeerde fabrieks Ferrari's 125 F1 kwamen een dag later en zo werden ze gedwongen om allemaal van achterin de grid te vertrekken.

Uiteindelijk werd de eerste deelname van Ferrari beloont met een tweede en vierde finish plaats respectievelijk Alberto Ascari en Raymond Sommer.





Hoe dan ook Ferrari is de enige F1 team die vanaf het begin van het Formule 1 onafgebroken heeft deelgenomen. In de 799 races heeft Ferrari maar liefst 211 zeges, 632 podiums en 203 pole positions. Verder heeft Ferrari, 16 Constructeurs en 14 rijders titels gewonnen.

800ste GP logo


Op de website van Ferrari komt dit weekeinde een speciaal gedeelte waarin oud-kampioenen van Ferrari, onder wie Niki Lauda, Michael Schumacher en Kimi Räikkönen, hun gelukwensen overbrengen. Op de rode bolides van Massa en Alonso zal tevens een speciale logo op de wagens te zien te zijn.
.

Bookmark and Share

29 mei 2010

Kwalificatie GP Turkije

V.l.n.r. Lewis Hamilton, Mark Webber en Sebastian Vettel


De kwalificatie was wederom een feestje voor Red Bull in Turkije. Voor de 7de keer heeft een rijder van Red Bull de pole position en voor de 6de staan beide Red Bull rijders in de kwalificatie top 3.

Voor Mark Webber was het ook de 3de keer achter elkaar dat hij de pole position in handen heeft, in totaal heeft Webber al 4 poles op zijn naam staan dit seizoen terwijl zijn teammaat Sebastian Vettlel genoegen moet nemen met 4 poles.

Momenteel is Webber ook leider in het Kampioenschap. Daarbij komt dat dat Webber de laatste twee races van pole is vertrokken en ze allebei ook gewonnen heeft, de vraag is: "Gaat hij ook winnen in Turkije?"

Hoe dan ook morgen vertrekt de Australier Mark Webber van pole position, op de 2de startplaats vinden we naast hem morgen, Lewis Hamilton in de Mclaren die in het laatste ronde van de kwalificatie de pole miste met slechts een verschil van 0,138 sec.

Vanuit de 3de plaats vertrekt Sebastian Vettel in de tweede Red Bull wagen, die het wederom zijn meerdere in Webber moest herkennen.

Op de 4de plaats vinden we de tweede McLaren wagen van Jenson Button die momenteel ook 4de in het kampioenschap staat en maar moeizaam zijn teammaat kan bijhouden in de laatste races.
Button is ook de laatste winnaar van de GP van Turkije, maar eerlijk gezegd zie ik hem morgen dat niet herhalen.

De 5de en 6de stratplaatsen gingen naar de Mercedes wagens van respectievelijk Michael Schumacher en Nico Rosberg. Dit keer was Schumacher iets sneller dan zijn jonger teammaat. Ben benieuwd hoe Schumacher het tijdens de race gaat doen.

Op de 7de plaats vinden we de Pool Robert Kubica in de Renault wagen en tot op heden heeft hij altijd de kwalificatie top 10 gehaald.

En dan vinden we op de 8ste plek de eerste Ferrari op de grid, de Braziliaan Felipe Massa en dat belooft niet veel goeds voor morgen. Massa heeft in Turkije drie al Grands Prix gewonnen ( 2006, 2007 en 2008). Vorige jaar werd Massa slechts 6de en wist maar drie magere WK-punten te scoren.

Wat mij betreft is de verrassing tijdens de kwalificatie nog altijd de Russische "rookie" Vitaly Petrov, hij kreeg het voor elkaar om de tweede Renault naar de top 10 te rijden en dat is op zich al een heel prestatie.

De kwalificatie top 10 wordt vervolgens afgesloten door de Japanner Kamui Kobayashi die sinds de GP van Maleisië niet meer in de top is terecht gekomen.

Tja, en wie missen we eigenlijk in de top 10 dit keer? Wat dachten jullie van de Ferrari rijder, Fernando Alonso? Juist hij wist geen snel tijd te rijden en kwam uiteindelijk op een niets zeggende 12de startplaats. Nu weten we dat Alonso goed naar voren kan rijden, dat zagen we ook in Monaco. Maar in Turkije is het heel anders en zo te zien zijn de Ferrari's niet snel genoeg om de Red Bull's en de McLaren's te kunnen bijhouden. Echter statische gezien staan de Ferraris er beter voor, zij hebben in Turkije drie keer gewonnen terwijl McLaren slechts eentje heeft gewonnen (de 1ste GP van Turkije in 2005, gewonnen door Kimi Raikkonen).

Maar goed, Ferrari rijdt morgen niet zomaar een GP, ze rijden namelijk morgen hun 800ste GP en als dat geen reden is om je iets sneller te laten rijden dan weet ik het ook niet meer.

De GP van Turkije is morgen om 14:00 uur, tot morgen!
.

Bookmark and Share

27 mei 2010

Bugatti van Schumacher


Nadat Jenson Button zijn Bugatti Veyron te koop heeft aangeboden, heeft nu ook Michael Schumacher besloten om zijn Bugatti EB110 te koop te zetten.
De wagen van Schumacher wordt via JamesList namens Maranello Motors te koop aangeboden voor het luttele bedrag van 600.000 euro.
JamesList is een internet markplaats die luxe goederen van jetsetters via internet verkoopt terwijl Maranello Motors, de Duitse importeur voor Ferrari en Maserati is.

De Bugatti EB110 SS is niet zomaar een sportwagen, het is de enige Sport Stradale die voorzien is van een GT-interieur. Oké, de aanduiding SS ligt hier een beetje gevoelig, zeker in combinatie met een Duitse eigenaar zal dat op de openbare weg ook geen prettige herinneringen oproepen. Van de EB110 SS zijn er maar slechts 33 stuks geproduceerd, echter alleen die van Schumacher is voorzien van alle luxe features van de EB110 GT. De kleur is ook apart, kanariegeel.

Betaalbare versie van de EB110 van Schumacher


Een Bugatti Veyron (2004-heden) heeft uiteraard een hogere topsnelheid, maar dat is ook te verklaren aangezien de EB110 nog van de vorige generatie (1991-1995) stamt.
De EB110 heeft een 3.5 V12-motor van 605 PK, die van 0 tot 100 km/uur trekt in 3,2 seconden en die een respectabele topsnelheid van 348 km/uur weet te bereiken.

De EB staat voor Ettore Bugatti, de oprichter van het merk Bugatti en de cijfer 110 staat voor zijn 110de verjaardag, de EB110 stamt uit de tijd dat er nieuw leven in het merk werd geblazen en nog niet in handen was van de Volkswagen groep, wat het geval werd in 1998.

Schumacher in zijn EB110


Schumacher heeft de Franse sportwagen in 1994 (het jaar dat hij zijn eerste F1 wereldtitel binnensleepte) gekocht en heeft sindsdien slechts 4.627 km ermee gereden. De staat van de wagen zou volgens de advertentie beter dan nieuw zijn, mag ook wel gezien de vraagprijs. Een EB110 SS vind je voor rond 300.000 euro, dus je betaalt hier voor de exclusiviteit en voor de naam van de eigenaar wat op zich al een wereldmerk in de autosport wereld is.

Tja, hij zal vast goed ingereden zijn door de zevenvoudige F1 wereldkampioen.
.

Bookmark and Share

22 mei 2010

Inter Milan wint Champions League

Inter Champions League winner


Dankzij de twee treffers van de Argentijn, Diego Milito in de 35ste en 70ste minuut van het wedstrijd, is het Inter gelukt om Bayern te verslaan met maar liefst 2-0.

Diego Milito


Voor Inter was het de eerste keer in 45 jaar dat Inter weer een prijs op Europese binnen haalde, de laatste was in 1965, ze wonnen toen 1-0 tegen de Portugese voetbalclub Benfica.
Het was voor Inter een triple, dat wil zeggen dat ze naast een Europa Cup in hetzelfde seizoen ook de nationale en beker gewonnen heeft. een mooie prestatie van de Italiaanse club.

Voor de Portugese coach, José Mourinho was het de tweede keer dat hij een Champions League finale won, de eerste was in 2004 met FC Porto.

Wordt José Mourinho de nieuwe trainer van Real Madrid?

In ieder geval zijn sollicitatie in het stadium van Real Madrid is goed verlopen, terwijl de tweede sollicitant minder geluk heeft gehad .... we zullen zien.

.

Bookmark and Share

Vanavond Portugal - Nederland

Vanavond wordt de finale van de Champions League gespeeld en voor het eerst op een zaterdagavond.
Bayern München tegen Inter Milan oftewel
Duitsland tegen Italië.
Maar er is nog meer, het is ook de titanenstrijd onder de voetbalcoaches, José Mourinho versus Louis van Gaal, dus ook beetje Portugal - Nederland, dus dat belooft wat te worden.


.

Bookmark and Share

18 mei 2010

Schumacher weer in de fout


Michael Schumacher en zijn partner in crime hebben wel eens een huzarenstukje geprobeerd in Monaco, nu niet tijdens de kwalificatie zoals in 2006 maar aan het eind van de race in Monaco.

In 2006 parkeerde Schumacher zijn Ferrari zodat Alonso hem de pole position niet kon afnemen, want door zijn actie ontstond een gele vlag situatie en dan kun je onmogelijk een snelle ronde rijden.
Maar de FIA dacht er anders over en Alonso kreeg de pole toegewezen en Schumacher mocht vanaf de laatste plaats starten.

Nu anno 2010 heeft Schumacher Alonso in de aller laatste ronde ingehaald in de hoop nog een plaatsje hoger op te komen, helaas voor hem heeft de FIA hem bestraft met een 20 seconden straftijd. Hierdoor wil Schumacher en zijn team Mercedes buiten de punten en hij werd zelfs 12de gekwalificeerd.

Maar goed, het ging alweer over geval Schumacher-Alonso, wat wil je Schumacher moest in 2005 en 2006 zijn meerdere herkennen en dat heeft duidelijk zijn sporen nagelaten.
Leuk om te weten is dat Schumacher in 1994 tijdens de laatste GP van het seizoen zijn directe concurrent voor de titel moedwillig heeft geramd met zijn Benetton, slachtoffer hiervan werd Damon Hill in de Williams die hierdoor het wereldkampioenschap verloor.
Nu 16 jaar mag Damon Hill als race stewart meebeslissen over het geval Schuamcher-Alonso in Monaco, wat een toeval.

Volgens de FIA moest de race onder de safetycar eindigen, maar in de aller laatste ronde mag de safetycar naar binnen, tegelijkertijd mag dan ook niet meer ingehaald al geven de groene lichten aan dat de safetycar binnen is. Maar Brawn en Schumacher dachten nog tot de finishlijn te mogen racen.

Schumacher is zich van geen kwaad bewust, net als zijn teammanager, Ross Brawn. Mercedes is de wijze van de drie en zal zich berusten bij de beslissing van de FIA.

Tja, "Ich habe es nich gewust" heeft zijn langs tijd gehad.
.

Bookmark and Share

16 mei 2010

Mark Webber wint de GP van Monaco

Monaco


Wat een race in Monaco!
Fernando Alonso moest starten vanuit de pitstraat, voor Alonso was de opdracht eenvoudig, blijft van het vangrail af en scoor zoveel mogelijk punten.
Maar het blijft een afknapper, zeker als je Alonso bent en met Renault (2006) en McLaren (2007) al eerder de GP van Monaco op zijn naam wist te zetten.

De race was amper begonnen of de 1ste uitvaller was al feit, Nico Hulkenberg parkeerde zijn Williams in de vangrails inclusief vonken en al. Hierdoor kwam de safetycar op de baan en Alonso ging meteen de pits in.

Start GP van Monaco


Het was sowieso een genot om te zien hoe Alonso door de nauwe stratencircuit van Monte Carlo hier en daar een gaatje vond om een langzamer auto in te halen en dat is niet altijd makkelijk op een circuit zoals deze.

En na drie ronden viel Jenson Button uit met motorproblemen, nul punten voor Button en één auto minder voor de McLaren team. Pas in ronde 20 kwam bijna iedereen voor een pitstop. En weer zagen we dat Michael Schumacher zijn tegenstander, Rubens Barruchello niet op de baan maar na een pitstop had ingehaald.

In ronde 24 weer een paar uitvallers, dit keer waren het De la Rosa en Glock. Terwijl na 25 ronden, Alonso al op de 8ste plaats rondreed. Vier ronden later weer een uitvaller, Di Grassi was de ongelukkig. En we zagen hoe Alonso ineens Schumacher voorbij ging. Een ronde later weer een uitvaller, ze vallen nu bij bosjes ... dit keer de Japanner, Kamui Kobayashi.

En ja hoor, drie ronden later weer een uitvaller, Rubens Barrichello was dit keer degene die de tweede safetycar situatie veroorzaakt. In ronde 44 wederom de safetycar voor de 3de keer naar buiten, later bleek ergens op de plek waar Barrichello verongelukt was, een putdeksel los te zijn.

In de 61ste ronde was het de beurt aan Bruno Senna, hij reed de pits in en kon meteen zijn spullen inpakken. Zijn oom, Ayrton Senna wist 6 keer de GP van Monaco te winnen, waarvan 5 keer zelfs achtereenvolgend (1989 - 1993). Senna is in Monaco recordhouder kwa overwinningen, een van de weinig records die niet in handen is van Schumacher.
Tegelijkertijd viel ook Kovalainen uit, inmiddels de 9de uitvaller. Ook in 2009 viel Kovolainen uit, toen hij nog voor McLaren reed.

Drie ronden voor het einde waren we nog getuige van een heftig ongeluk tussen Chandhok en Trulli waarbij alleen materieel schade ontstond, zodanig dat de safetycar voor de 4de keer naar buiten moest. Ik had gisteren al gezegd dat in Monaco normaal gesproken altijd veel uitvallers zijn. Tijdens de safetycar viel ook Petrov waardoor de aantal uitvallers op Monaco dit jaar op 12 is gekomen. Zeven meer dan in 2009.

Tot de aller laatste ronde ging men als een treintje achter de safety, tot de safetycar in de laatste bocht naar binnen reed en men een sprint trok naar de finish.

Safetycar on the track


De Australiër Mark Webber won zijn tweede race van het seizoen en is nu leider in het kampioenschap, zijn teammaat Sebastian Vettel, werd tweede en heeft nu ook net zoveel punten als Webber in het kampioenschap echter één overwinning minder.
Robert Kubica werd derde en staat nu 7de in het kampioenschap. Als 4de is Felipe Massa geëindigd en scoorde 12 punten voor hem en Ferrari, waarbij hij nu 5de in het kampioenschap staat.
Op de 5de plaats vinden we Lewis Hamilton in de Mclaren, gevolgd door Michael Schumacher in de Mercedes.
Alonso let er even niet op en we zagen hoe Schumacher zijn Mercedes aan de rechterkant van de Ferrari voorbij ging en zo nog 6de wist te worden. En Alonso genoegen moest nemen met de 7de plaats.

Echter na de wedstrijd werd Schumacher bestraft en zo kreeg alsnog Alonso zijn 6de plaats terug en Schumacher werd officieel 12de nadat hij een straf had gekregen van 20 seconden bovenop zijn tijd. Alonso blijft hoe dan ook op de 3de plaats in het WK. En weer heeft Schumacher een deuk in zijn reputatie opgelopen.






Nico Rosberg wordt nu 7de, waardoor hij nu 8ste in het WK staat met 34 voorsprong op zijn teamgenoot, Schumacher. Op plaatsen 8 en 9 zijn nu respectievelijk Adrian Sutil en Vitantonio Liuzzi (die met 2 WK-punten werd beloond tijdens zijn 50ste GP) geëindigd, in totaal 6 WK-punten voor de Force India team. En dankzij Schumacher, heeft Sebastien Buemi met STR (zuster team van red Bull) ook zijn eerste punt van het seizoen binnen doordat hij nu op de 10de plaats komt.


De grootste verliezers waren zonder twijfel de McLaren team, Button ging van leider in het WK naar de 4de plaats en Hamilton staat achter Massa in het WK stand. In de constructeurschap staat McLaren nu op de 3de plaats.

De grootste winnaar was Red Bull, ze staan als team op de 1ste plaats in de constructeurschap, en hun rijders staan nu met gelijke punten op de 1ste en 2de plaats in het WK.

Ferrari komt enigszins er goed van af, door 2de in het constructeurschap te blijven met Fernando Alonso op de 3de en Felipe Massa op de 5de plaats in het WK.

En zo is de GP van Monaco geëindigd. Tot de volgende GP!
.

Bookmark and Share

15 mei 2010

Kwalificatie GP van Monaco

De Formule 1 is wederom neergestreken op Monte Carlo, een van de deelstaten van Monaco. Op zich altijd een bijzonder Grand Prix vanwege de luxueuze sfeer die er altijd rondhangt. Niet alleen omdat het een Prinsdom is, maar omdat de rijken der aarde daar zich graag laten zien en zelfs een aantal daar een deel van het jaar wonen (meestal om minder belasting te hoeven betalen dan in hun eigen land van herkomst). In Monte Carlo zelf is ook een van de meeste beroemdste en meest exclusieve casino te vinden, de Monte Carlo Casino.

De tifosi moesten dit keer
het moeten doen zonder de deelname van, Fernando Alonso. Die was door schuiver tijdens de laatste vrije training per definitie uitgeschakeld en moet morgen de wedstrijd aanvangen vanuit de pitstraat geen comfortabel vooruitzicht, geloof mij.
Gisteren nog riep Alonso richting zijn team dat ze geen fouten moesten maken en wie maakt uiteindelijk een fout, precies ..... hij had beter moeten opletten.
Aan de ander kant de race morgen is lang en vol gevaren, de vangrail is immers altijd heel dichtbij en een foutje wordt keihard afgestraft (kijk maar naar Alonso) ... morgen moet Alonso niets forceren en vooral zijn kansen benutten en afwachten hoeveel deelnemers af zullen vallen.

Alonso in de vangrail (vrije training)


Ik kan mij nog de race van 1996 herinneren, waarbij slechts vier auto's de finish hebben gehaald.
De winnaar was toen de Fransman Oliver Panis, die vanuit de 14de plaats vertrok. Het was ook de eerste en laatste overwinning van Panis. Het was ook het jaar dat de Engelsman Damon Hill wereldkampioen werd. Een geweldig jaar kan ik jullie wel vertellen.

Maar goed de Red Bull team heeft het weer voor elkaar gekregen om wederom de pole position in handen te krijgen, overigens voor de zesde keer dit seizoen. Dus als er nog twijfels bestaan welke auto de snelste is?

Dit keer was het net zoals in Bracelona, Mark Webber die de pole position reed terwijl Robert Kubica een tijd lang op provisional pole heeft gestaan maar uiteindelijk het niet gereed heeft en dus tweede werd (ook niet slecht). Derde werd Sebastian Vettel die het feestje voor de Red Bull team compleet maakt. Voor Renault was het ook een feestje, de auto's 1-2-3 worden aangedreven door Renault motoren.

V.l.n.r. Sebastian Vettel, Mark Webber en Robert Kubica


De teamgenoot van Alonso, Felipe Massa heeft ook een tijdje op provisonal pole gestaan maar ook hij kon zijn positie niet lang behouden en werd 4de. Ook McLaren rijder Lewis Hamilton heeft geen "poten" kunnen breken en werd 5de.

Dit keer heeft Nico Rosberg zich niet laten verrassen door zijn teamgenoot, Michael Schumacher die wederom de duel met hem verloor tijdens de kwalificatie. De stand staat nu op 5 tegen 1 in het voordeel van Rosberg. Nu Schumacher niet de beste auto van het veld heeft, zie je hem ook niet veel verder komen dan plaats 6 of 7 tijdens de kwalificaties.

Op de 8ste plaats vinden we de huidige wereldkmapioen en momenteel leider in het kampioenschap, maar de vraag is, voor hoelang nog? Gelukkig voor hem is Alonso morgen ver van hem verwijderd en vormt niet direct een bedreiging, maar als Vettel morgen zou winnen dan ben ik bang dat hij zijn leiderschap positie kwijtraakt.

Verrassend en ook weer niet, vinden we op de 9de plaats, Rubens Barrichello die het vanwege zijn ervaring zo ver wist te komen in Monaco. In China en Spanje kwam hij niet eens in de top 10.
En op de 10de plaats zal morgen niet Sutil maar Vitantonio Liuzzi in de Force India van start mogen gaan. Ik blijf het een prestatie vinden van de Force India team, om ieder keer in de top 10 te staan met uitzondering van de laatste GP.

En morgen wordt het hopelijk een spannend race, al ben ik bang dat het wederom een optocht zal gaan worden waar niemand durft in te halen, wat op zich al erg moeilijk zo niet onmogelijk is in Monaco.
.

Bookmark and Share

Een van de grootste containerschip ter wereld

Onlangs is in Portugal een van de grootste containerschip ter wereld aangemeerd, het schip valt duidelijk onder de categorie "Megacarriers".

In Portugal is maar é
én haven waar het gigantische schip kan komen, want hij heeft maar liefst minimaal 15 meter water onder zich om te kunnen aanmeren en zulke diepe havens zijn er niet veel in Europa te vinden, de haven van Sines (een stukje onder Lissabon) heeft alles om zulke grote schepen aan te kunnen.

MSC Sola



MSC Sola


We hebben het hier over de MSC Sola, een schip van 363 meter lang en 45 meter breed, met een capaciteit voor 11.700 TEU's. TEU = Twenty feet Equivalent Unit, dit staat voor een container van 20 voet lang (6,1 m), 8 voet (2,44 m) breed en 8 voet
(2,44 m) hoog. De totale laadcapaciteit bedraagt 131.771 ton.

MSC Sola

De MSC Sola kwam uit Singapore en de haven van Sines is de eerste Europese haven die het schip aandoet voordat het straks weer richting Le Havre (Frankrijk) gaat. Waar die vervolgens naar toe gaat is nog niet bekend maar zeker is, het kan alleen maar een haven zijn die deze diepe jongen aan kan.

.

Bookmark and Share

13 mei 2010

Formule 1 viert zijn 60 jaar in Monaco

Vandaag is het precies 60 jaar geleden dat de eerste officiële Formule 1 Grand Prix werd gehouden, dat was op 13 mei 1950 in Engeland op het circuit van Silverstone. En vandaag begon officieel de 57ste editie van de GP van Monaco, waarvan de GP aanstaande zondag zal worden verreden.

Destijds was Silverstone een verlaten vliegveld die in de Tweede Wereldoorlog in gebruik was en zo begon de Formule 1 60 jaar geleden. De race werd toen niet zoals nu gebruikelijk is op een zondag maar op een zaterdag gehouden.

De GP van Italië en Engeland zijn de enigen Grands Prix die sinds 1950 tot op heden op het F1 kalender hebben gestaan, allebei hebben ze 60 GP's georganiseerd.

De start werd om 14:30 uur (lokale tijd) gegeven en de eerste Formule 1 GP zou gewonnen worden door de Italiaan Dr. Emilio Giuseppe "Nino" Farina met een Alfa Romeo 158.
Hij won in de allereerste seizoen van de F1 maar liefst 3 races net zoveel als Juan Manuel Fangio, maar Farina werd de eerste F1 wereldkampioen in 1950.
Farina zou racen tot 1955 en dan zijn helm aan wilgen hangen. In 1966 kwam hij om het leven toen hij als toeschouwer onderweg was naar de GP van Frankrijk, een GP die hij zelf nooit heeft kunnen winnen.

Tijdens de eerste F1 Grand Prix waren deelnemers aanwezig uit Frankrijk, Monaco, België, Italië, Zwitserland, Engeland, Ierland, Argentinië en Thailand. In totaal hadden zich 21 deelnemers ingeschreven. In de goede oude tijden mochten twee coureurs een chassis delen of zelfs van auto's omruilen als ze maar van dezelfde team waren. De eerste Grand Prix werd georganiseerd door Anthony Noghès.


Onder de toeschouwers waren Koning George VI, Koningin Elizabeth en de jonge Prinses Margaret.





In 1950 werden in totaal 7 races gehouden, Engeland, Monaco, Indianapolis 500, Zwitserland, België, Frankrijk en Italië.

De idee om een Grand Prix te houden ontstond tijdens de Franse races eind 19de eeuw. De aantrekkingskracht op het publiek nam steeds toe en in 1924 werd de Association Internationale des Automobiles Clubs Reconnus (A.I.A.C.R.) opgericht, met als doel wereldwijd de autosport en de belangen van de automobilist te behartigen en te coördineren voor de diverse landenclubs.

In de loop der jaren werden allerlei races georganiseerd met bekende namen zoals de Italiaan Tazio Nuvolari en de Duitser Bernd Rosemeyer, zij waren de sterren van vroeger.
In 1947, na de gedwongen pauze door de Tweede Wereldoorlog, hebben de landenclubs zich georganiseerd en gezamenlijk de
Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) opgericht met het hoofdkwartier in Parijs.

En zo werd op 13 mei 1950 om 14:29 uur het signaal gegeven voor de start van de eerste F1 Grand Prix echter volgens de verslaggeving uit die tijd gebeurde het volgende, alle auto's zouden zijn weggereden behalve de auto's van Alfa Romeo.
Want volgens de verantwoordelijke voor het merk Alfa Romeo, de heer Guidotti zouden de anderen 30 seconden te vroeg zijn vertrokken. Want de GP zou officieel pas om 14:30 uur van start gaan.
En zo werd de start voor de GP van Silverstone om 14:30 uur officieel gegeven.

Niemand had toen durven dromen dat de F1 zo groot en belangrijk zou worden in de komende jaren en dat ze zo een stempel zou drukken op de autowereld zowel sportief als op technologisch gebied. Het zou nog jaren duren voordat de F1 een perfect geolied evenement zou worden, met de komst van Bernie Ecclestone in 1969 werd dat een feit.
Hij kocht eerst het Brabham F1 team en won zo invloed binnen de F1 wereld, totdat hij verantwoordelijk werd gesteld voor de F1 commercialisering.
Vanaf de jaren 80 zou hij zorgen voor de talloze transacties waar de sponsoring en rechten van de F1 mee gemoeid waren.
En zo is de F1 gegroeid tot een wereldwijd en invloedrijke autosport evenement die tot op heden nog niet geëvenaard is door een ander klasse van autosport.

De vraag is, zal de Formule 1 ooit zijn 100 jarig bestaan vieren?
.
.
Bookmark and Share

12 mei 2010

F1 nieuws

Wijzigingen in 2010

In 2010 zijn na 16 jaar de tankstops verdwenen, pitstops zijn nu enkel voor het vervangen van banden en de eventuele kleine reparaties zoals het vervangen van een voorvleugel enzovoort.

Tankstops behoren tot het verleden


Daarnaast hebben de auto's ook hier en daar wat wijzigingen ondergaan, zo is de brandstoftank vergroot, van 120 naar 250 liter. Hierdoor is het gewicht van de wagens zonder brandstof van 605 naar 620 kg toegenomen. Ook hebben de wagens een langere wielbasis gekregen, .zo'n 15 cm langer ten opzichte van 2009.

Verder zijn de banden smaller geworden, in 2009 waren ze nog 270 mm, anno 2010 is dat slechts 245 mm breed.

Echter tijdens de GP van Spanje schijnt dat er wijzigingen aan zitten te komen voor 2011 en 2013.

Wijzigingen in 2011

In 2011 komt er een andere bandenleverancier, want zoals aangekondig door Bridgestone stapt men na het huidige seizoen uit de Formule 1. Momenteel is de strijd tussen Pirelli en Michelin.

Pirelli wil best als enige bandenleverancier fungeren zoals nu het geval is met Bridgestone.



Maar Michelin wil ook een tweede bandenleverancier ernaast hebben, zij willen juist de strijd aangaan. Schijnbaar hebben zij de concurrentie nodig om beter te presteren.



Ook de velgen zullen groter worden, nu nog 13 inch maar straks 18 inch velgen op de F1 bolides.

13 inch versus 18 inch velgen


Wijzigingen in 2013

Ten aanzien van 2013 zullen de krachtbronnen drastisch worden aangepakt, zo gaat de cilinderinhoud van 2400 naar 1600 cc en daarmee zal ook de aantal PK's worden verminderd van 780 naar 600 PK.

Ferrari krachtbron


Maar dit is nog niet alles, de auto's moeten ook een hybride zijn, oftewel men mag straks alleen de pits inrijden op de elektrische motor. En de brandstof verbruik dient met 50% te worden gereduceerd tijdens de race.

Ik kan mij nog herinneren dat de technologie in de F1 na een paar jaren ook op straatauto's werd toegepast en nu is dat een beetje andersom, want hybrides kennen we al lang van de straatauto's
Ook de Formule 1 auto's moeten groener worden vanwege het milieu.
.

Bookmark and Share

09 mei 2010

Webber wint de GP van Spanje

Het is toch raar om nu op TV de GP van Spanje LIVE te zien, terwijl ik afgelopen vrijdag nog in Spanje was, zo'n twee uur rijden van Barcelona, maar een bezoekje aan het circuit zat er dit jaar niet in.

En wederom startten beide Red Bulls vanuit de eerste startrij terwijl Mark Webber deze keer de betere coureur van het Red Bull team was en voor de tweede keer dit seizoen vanuit pole position vertrekte. Met in zijn kielzog, zijn teammaat Sebastian Vettel.

Een paar rijders hebben wegens allerlei fouten enzovoort straf gekregen en zijn naar achter in de grind gezet, dit was het geval voor Vitaly Petrov, Timo Glock, Luca Di Grassi, Karun Chandhok (versnellingsbak wisseling) en Heikki Kovalainen moest zelfs vanuit de pitsstraat starten.

Start GP van Spanje


Bij de start zorgde Buemi ervoor dat zijn voorvleugel kapot ging toen hij tegen de wagen Pedro De la Rosa aankwam en hem op zijn beurt een kapotte rechter achterband bezorgde, beiden moesten richting de pits voor de nodige herstelwerkzaamheden. Later zou Buemi nog wat lastige situaties beleven en het uiteindelijk opgeven nadat hij ook als straf een drive through penalty kreeg te verduren.

Binnen twee ronden was de eerste uitvaller al een feit, Bruno Senna vloog uit de bocht kwam en ging door het grind richting de bandenstapel en het was over en uit voor Senna.

Nu de Mercedes een langere wielbasis heeft dan de voorgaande auto en dus meer aan de rijstijl van Michael Schumacher aangepast, zie je dat hij het nu beter doet ten opzichte van zijn teammaat Nico Rosberg. Eigenlijk is Rosberg de dupe geworden van de wijzigingen die aan de Mercedes auto zijn doorgevoerd.

De beslissing van Mercedes is eigenlijk uiterst dubieus te noemen, zeker als je weet dat Rosberg voor de GP van Spanje op de tweede plaats was in het kampioenschap terwijl Schumacher op de tiende plaats was met maar liefst 40 punten minder dan zijn teamgenoot.
Maar goed, dit keer was Schumacher sneller dan zijn teamgenoot, zowel tijdens de kwalificatie als de race. Voor Rosberg zelf was het zuur, hij vierde zijn 75ste GP in Spanje met nul punten en een terugval van de 2de naar de 5de plaats in het kampioenschap.

Na zo'n 30 ronden is de top 4 als volgt, Webber, Hamilton, Vettel en Alonso.
Terwijl
Schumacher en Button vechten om de vijfde plaats, waarbij Button aan de kortste eind trok en Schumacher voor hem moest dulden. Met in hun kielzog de tweede Ferrari van Felipe Massa.

In de 56ste ronde zien we Vettel even naast de baan komen en daarna meteen weer de pits in, en nu staat Alonso op de derde plaats en het zag erna uit dat zijn kans op een podiumplek verkeken was, tot Hamilton door een kapotte band van de baan afvloog en door het grind tegen de bandenstapel botste waardoor zijn tweede plaats (een podium) en de daarbij behorende punten misgelopen heeft. Hierdoor kreeg Vettel zijn podium plaats weer terug en kon Alonso alsnog op eigen bodem tweede worden.
Het was trouwens de 800ste GP voor Ferrari!

En zo werd de klassering in het kampioenschap wederom omgegooid. Schumacher viel net buiten het podium op een keurige vierde plaats terwijl Button en Massa een kleurlose race reden en op een vijfde en zesde plaats wisten te finishen. De hele race was niet echt spannend te noemen, weinig inhaalacties en meer dan een optocht van F1 wagens zat er dit keer niet in.

V.l.n.r. Monteur Red Bull, Alonso, Webber en Vettel


In de 20 jaar dat de GP van Spanje wordt gehouden, is het de 16de keer dat de race wordt gewonnen door de pole position houder en dat is dit jaar niet anders geweest.
Na vijf races, hebben we vier verschillende winnaars. Meer GP winnaars tijdens een seizoen zijn erg goed voor de
competitiviteit onderling en voor de formule 1.



Volgende week is alweer de zesde race van het seizoen en wel op Monaco, een circuit waar in de laatste 10 jaar McLaren maar liefst vijf keer wist te winnen, Renault twee keer en Ferrari en Williams slechts één keer. Vorig jaar won Brawn GP met Jenson Button.

Tot volgende week!

Bookmark and Share
.

01 mei 2010

Op vakantie

Lekker een weekje weg richting Zuid-Frankrijk (in de buurt van Perpignan), op het menu staan o.a. Andorra en Barcelona.
Acht mei zijn we weer terug in Nederland, net op tijd voor de Grand Prix van Spanje.
Tot volgende week.