Wijzigingen in 2010
In 2010 zijn na 16 jaar de tankstops verdwenen, pitstops zijn nu enkel voor het vervangen van banden en de eventuele kleine reparaties zoals het vervangen van een voorvleugel enzovoort.
Daarnaast hebben de auto's ook hier en daar wat wijzigingen ondergaan, zo is de brandstoftank vergroot, van 120 naar 250 liter. Hierdoor is het gewicht van de wagens zonder brandstof van 605 naar 620 kg toegenomen. Ook hebben de wagens een langere wielbasis gekregen, .zo'n 15 cm langer ten opzichte van 2009.
Verder zijn de banden smaller geworden, in 2009 waren ze nog 270 mm, anno 2010 is dat slechts 245 mm breed.
Echter tijdens de GP van Spanje schijnt dat er wijzigingen aan zitten te komen voor 2011 en 2013.
Wijzigingen in 2011
In 2011 komt er een andere bandenleverancier, want zoals aangekondig door Bridgestone stapt men na het huidige seizoen uit de Formule 1. Momenteel is de strijd tussen Pirelli en Michelin.
Pirelli wil best als enige bandenleverancier fungeren zoals nu het geval is met Bridgestone.
Maar Michelin wil ook een tweede bandenleverancier ernaast hebben, zij willen juist de strijd aangaan. Schijnbaar hebben zij de concurrentie nodig om beter te presteren.
Ook de velgen zullen groter worden, nu nog 13 inch maar straks 18 inch velgen op de F1 bolides.
Wijzigingen in 2013
Ten aanzien van 2013 zullen de krachtbronnen drastisch worden aangepakt, zo gaat de cilinderinhoud van 2400 naar 1600 cc en daarmee zal ook de aantal PK's worden verminderd van 780 naar 600 PK.
Maar dit is nog niet alles, de auto's moeten ook een hybride zijn, oftewel men mag straks alleen de pits inrijden op de elektrische motor. En de brandstof verbruik dient met 50% te worden gereduceerd tijdens de race.
Ik kan mij nog herinneren dat de technologie in de F1 na een paar jaren ook op straatauto's werd toegepast en nu is dat een beetje andersom, want hybrides kennen we al lang van de straatauto's
Ook de Formule 1 auto's moeten groener worden vanwege het milieu.
.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten