Het is toch raar om nu op TV de GP van Spanje LIVE te zien, terwijl ik afgelopen vrijdag nog in Spanje was, zo'n twee uur rijden van Barcelona, maar een bezoekje aan het circuit zat er dit jaar niet in.
En wederom startten beide Red Bulls vanuit de eerste startrij terwijl Mark Webber deze keer de betere coureur van het Red Bull team was en voor de tweede keer dit seizoen vanuit pole position vertrekte. Met in zijn kielzog, zijn teammaat Sebastian Vettel.
Een paar rijders hebben wegens allerlei fouten enzovoort straf gekregen en zijn naar achter in de grind gezet, dit was het geval voor Vitaly Petrov, Timo Glock, Luca Di Grassi, Karun Chandhok (versnellingsbak wisseling) en Heikki Kovalainen moest zelfs vanuit de pitsstraat starten.
Bij de start zorgde Buemi ervoor dat zijn voorvleugel kapot ging toen hij tegen de wagen Pedro De la Rosa aankwam en hem op zijn beurt een kapotte rechter achterband bezorgde, beiden moesten richting de pits voor de nodige herstelwerkzaamheden. Later zou Buemi nog wat lastige situaties beleven en het uiteindelijk opgeven nadat hij ook als straf een drive through penalty kreeg te verduren.
Binnen twee ronden was de eerste uitvaller al een feit, Bruno Senna vloog uit de bocht kwam en ging door het grind richting de bandenstapel en het was over en uit voor Senna.
Nu de Mercedes een langere wielbasis heeft dan de voorgaande auto en dus meer aan de rijstijl van Michael Schumacher aangepast, zie je dat hij het nu beter doet ten opzichte van zijn teammaat Nico Rosberg. Eigenlijk is Rosberg de dupe geworden van de wijzigingen die aan de Mercedes auto zijn doorgevoerd.
De beslissing van Mercedes is eigenlijk uiterst dubieus te noemen, zeker als je weet dat Rosberg voor de GP van Spanje op de tweede plaats was in het kampioenschap terwijl Schumacher op de tiende plaats was met maar liefst 40 punten minder dan zijn teamgenoot.
Maar goed, dit keer was Schumacher sneller dan zijn teamgenoot, zowel tijdens de kwalificatie als de race. Voor Rosberg zelf was het zuur, hij vierde zijn 75ste GP in Spanje met nul punten en een terugval van de 2de naar de 5de plaats in het kampioenschap.
Na zo'n 30 ronden is de top 4 als volgt, Webber, Hamilton, Vettel en Alonso.
Terwijl Schumacher en Button vechten om de vijfde plaats, waarbij Button aan de kortste eind trok en Schumacher voor hem moest dulden. Met in hun kielzog de tweede Ferrari van Felipe Massa.
In de 56ste ronde zien we Vettel even naast de baan komen en daarna meteen weer de pits in, en nu staat Alonso op de derde plaats en het zag erna uit dat zijn kans op een podiumplek verkeken was, tot Hamilton door een kapotte band van de baan afvloog en door het grind tegen de bandenstapel botste waardoor zijn tweede plaats (een podium) en de daarbij behorende punten misgelopen heeft. Hierdoor kreeg Vettel zijn podium plaats weer terug en kon Alonso alsnog op eigen bodem tweede worden. Het was trouwens de 800ste GP voor Ferrari!
En zo werd de klassering in het kampioenschap wederom omgegooid. Schumacher viel net buiten het podium op een keurige vierde plaats terwijl Button en Massa een kleurlose race reden en op een vijfde en zesde plaats wisten te finishen. De hele race was niet echt spannend te noemen, weinig inhaalacties en meer dan een optocht van F1 wagens zat er dit keer niet in.
In de 20 jaar dat de GP van Spanje wordt gehouden, is het de 16de keer dat de race wordt gewonnen door de pole position houder en dat is dit jaar niet anders geweest.
Na vijf races, hebben we vier verschillende winnaars. Meer GP winnaars tijdens een seizoen zijn erg goed voor de competitiviteit onderling en voor de formule 1.
Volgende week is alweer de zesde race van het seizoen en wel op Monaco, een circuit waar in de laatste 10 jaar McLaren maar liefst vijf keer wist te winnen, Renault twee keer en Ferrari en Williams slechts één keer. Vorig jaar won Brawn GP met Jenson Button.
Tot volgende week!
.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten