30 mei 2010

Hamilton wint de GP van Turkije

Zoals verwacht was de GP van Turkije een felle strijd tussen de Red Bull's en de McLaren's, maar wat men verwacht had was de felle strijd tussen de teamgenoten onderling, zowel bij Red Bull als bij McLaren.

Button & Hamilton 1-2tje


Uiteindelijk werd de race door Lewis Hamilton gewonnen met in zijn kielzog de tweede McLaren van Jenson Button nadat de twee in de laatste ronden voor het eind nogal een paar spannende ronden hadden gereden. Button was voor even de leider totdat Hamilton weer zijn positie terugnam, dit alles ging niet zonder slag of stoot, beide raakten nog elkaar maar bleven op de baan.
Na dit akkefietje hield Button zich rustig en kon Hamilton gerust naar de overwinning rijden. Tegen alle verwachtingen in won McLaren en nog wel met een 1-2tje.

Derde werd Mark Webber. Webber die ronden lang aan de leiding heeft gereden en schijnbaar onderweg was naar zijn derde overwinning, totdat Sebastian Vettel het in zijn hoofd haalde om de Australiër en zijn team te laten zien dat hij de snelste man was.
Maar dat liep anders voor Vettel die zichzelf een kado wilde geven voor zijn 50ste GP. Ze raakten elkaar en Vettel ging van de baan met een ernstig beschadigd wagen terwijl Webber ook behoorlijk uit koers ging met een beschadigde voorvleugel maar alsnog zijn weg kon vervolgen.

Sebastian Vettel draait door


Ik ga niet oordelen, want mijn inziens was dit een typisch race ongeluk, alleen is het zo jammer dat het twee teamgenoten waren en dat is nooit goed voor welke team dan ook. In dit geval wilde eentje de ander inhalen, terwijl die ander hem geen millimeter ruimte gaf. Oftewel Vettel werd het slachtoffer van zijn eigen gretigheid en Webber mag van geluk spreken dat hij alsnog op het podium terecht kwam. Maar voor de Red Bull team ligt nu de uitdaging om beide kemphanen tot rust te brengen en dit soort incidenten in het vervolg te vermijden.

En op de 4de plaats zien we een Michael Schumacher met in zijn kielzog zijn teamgenoot, Nico Rosberg. Als er wat gebeurt was met een van beide McLaren's dan was naar alle waarschijnlijkheid Schumacher op het podium gekomen, iets wat hijzelf en Mercedes maar al te graag hadden zien gebeuren.

Op de 6de plaats wist Robert Kubica en zijn Renault te finishen, hij reed weliswaar een anoniem race achter beide Mercedes maar ook voor beide Ferrari wagens. En wie had dat laatste kunnen voorspellen? Dat de Ferrari's achter beide Renault's zouden rijden was zowel voor Massa als Alonso erg frustrerend, en zeker tijdens de 800ste GP van Ferrari. Erg teleurstellend maar dat was de realiteit vandaag. Ferrari moet harder gaan werken willen ze over een paar races weer kunnen meevechten om de overwinning.

En zo werden Massa en Alonso, respectievelijk 7de en 8ste voor Ferrari die het team slechts een magere 10 WK-punten zou opbrengen. En Alonso mag ook van geluk spreken dat hij zijn eigen Ferrari niet heeft beschadigd toen hij drie ronden voor het eind eindelijk Vitaly Petrov wist te passeren die minder geluk heeft gekend toen zijn rechter voorband lek geprikt werd door de aanraking met de wagen van Alonso.

Maar de Russische F1 rookie zou alsnog zijn stempel op het wedstrijd drukken door in de een na laatste ronde (57) de snelste tijd neer te zetten. Een mooie prestatie van Petrov die met zijn Renault 53 ronden voor de Ferrari van Alonso wist voor te blijven.

Op de 9de plaats vinden we Adrian Sutil in de India Force die voor de vierde keer dit seizoen in de punten wist te finishen en dat is op zich ook al een prestatie.

Verrassend was ook de 10de plaats van Kamui Kobayashi met de Sauber wagen, voor hem en zijn team was het hun eerste WK-punt van het seizoen en dat is altijd meegenomen dan puntloos te blijven.


De volgende GP zal in Canada worden verreden, kunnen de Ferrari's terugkomen? Is de oorlog binnen Red Bull beëindigt? Kunnen de McLaren's de stijgende lijn behouden? En wat doen de Renault's? Allemaal vragen die op 13 juni zullen worden beantwoord.
.

Bookmark and Share

Geen opmerkingen:

Een reactie posten