Het was natuurlijk te verwachten na de pole position van Alonso gisteren in de kwalificatie, maar zeker weten doe je dat pas nadat je door de geblokte vlag bent geweest.
Fernando Alonso deed bijna het onmogelijk door weer een GP op zijn naam te zetten, het is de tweede keer dat Alonso de GP van Singapore op zijn naam heeft gezet.
Voor Alonso was het ook de 25 ste GP zege in zijn carrière. Hij had al Juan Manuel Fangio geëvenaard met 24 overwinningen, maar vandaag heeft hij weer twee grote namen van de F1 weten te evenaren namelijk, Jim Clark en Niki Lauda.
Het was ook de 60ste podium voor Alonso in 155 GP deelnames.
Voor Ferrari heeft Alonso ook goede zaken gedaan niet alleen door een overwinning toe te voegen maar door weer eens twee GP's achtereenvolgend te winnen (GP van Italië en Singapore), de laatste keer dat het gebeurde was in 2008 toen Felipe Massa de GP van Europa en België won.
Maar dit is niet alles, Alonso heeft ook een zogenaamde Grand Slam gehaald door de pole position, snelste ronde, zege en aan de leiding in alle 61 ronden tijdens de GP van Singapore neer te zetten.
Dit laatste was ook sinds 2004 niet meer voorgekomen, destijds werd de Grand Slam door Michael Schumacher gehaald, helaas kwam Schumacher vandaag niet verder dan een 13de finish plaats.
Maar goed Alonso deed wat van hem werd verwacht en staat nu tweede (met dank aan Hamilton die ook vandaag geen punten heeft gescoord) in het kampioenschap en dat was twee weken geleden niet het geval, ook Ferrari boekte in de constructeurs kampioenschap ook vorderingen. Met nog vier races te gaan, beginnen zowel Alonso als Ferrari in beide titels te geloven.
Tweede werd Sebastian Vettel, die zijn uiterste best heeft gedaan om Alonso tot de laatste centimeters moeilijk te maken en ik moet bekennen dat hij heel dichtbij kwam en dat getuigde zijn slechts 0,2 seconden achterstand op Alonso na de finishlijn. Ondanks alles heeft Vettel de derde positie in het kampioenschap en ligt nu voor Button.
De derde plaats ging naar Mark Webber, die zich wist op te werken naar boven en met dank aan de uitval van Hamilton enzovoort. Maar goed Webber behoudt nog steeds zijn leiding in het kampioenschap al is die inmiddels flink geslonken, slechts 11 punten meer dan Alonso op plaats twee, dus dat wordt spannend de komende GP's.
Op de vierde plaats is Jenson Button geëindigd in de enige overgebleven McLaren die zeker van de uitval van zijn teamgenoot, Lewis Hamilton heeft geprofiteerd. Maar de grootste verliezers waren toch het McLaren's rijdersduo. Allebei zijn een plaats naar beneden gedonderd in het kampioenschap.
Verrassend en ook weer niet, vinden we Nico Rosberg in de enige Mercedes in de top 10. Hij reed een constante race wat niet gezegd mag worden van teamgenoot, Michael Schumacher die na contact met zijn landgenoot, Nick Heidfeld in de Sauber zijn eigen race en die van Heidfeld heeft verknald. Desondanks wist Schumacher nog de GP te finishen na vervanging van zijn voorvleugel, maar meer dan een 13de plaats zat er niet in.
Netjes was ook de zesde plaats van Rubens Barrichello, die zijn Williams wederom in de top 10 wist te rijden.
Niet de verrassing maar de superster van de GP van Singapore was de prachtige inhaalrace van Robert Kubica nadat hij in ronde 46 een ongeplande pitstop moest maken wegens een lekke achterband nadat hij in aanraking was gekomen met Sebastien Buemi. Kubica reed toen 7de maar viel terug tot de 12de plaats.
Maar goed Kubica begon zijn inhaalrace, na Buemi kwam zijn teammaat Petrov en meteen daarachter Massa, vervolgens was Hulkenberg en als laatste ook Sutil en zo ging Kubica in 8 ronden van 12de naar de 7de plaats, verder omhoog was niet meer mogelijk in de nog vijf resterende ronden. Maar een prestatie was het zeker.
Adrian Sutil eindigde op een mooie 8ste plaats in zijn Force India, een mooi kado voor een team dat vandaag zijn 50ste GP reed, jammer dat de andere Force India uitgevallen is.
Terwijl Nico Hulkenberg dit keer niet verder kwam dan een 9de plaats maar hierdoor de tweede Williams in de top 10 reed.
En de laatste WK-punt ging naar de 10de plaats van Felipe Massa in zijn Ferrari. Ook hij deed zijn uiterste best, zeker als je weet dat hij vanaf de 24ste plaats moest starten nadat hij gisteren tijdens de kwalificatie geen tijd heeft gezet. Aan de ander kant is het frustrerend dat hij Hulkenberg niet heeft kunnen passeren, want het verschil was slechts 0,6 seconden.
Verder was het een race met veel uitvallers, maar liefst 9 stuks waarvan de laatste uitvaller, Heikki Kovalainen zijn auto niet de pits inreed maar het alsnog over de finish wist te rijden. Hij zorgde voor de nodige sensatie door zijn Lotus wagen met een brandende achterkant over de finish te brengen en daarna heel rustig uit zijn auto te stappen, te vragen naar een brandblusser en zelf zijn brand te blussen. Typisch het geval van een "koele" Fin.
Tot over twee weken, want dan wordt de GP van Japan verreden.
Een blog over alles en nog wat oftewel als er niets is om over te schrijven, moet je juist daarover schrijven. ............................................ Copyright © 2007 - 2011 ............................................
26 september 2010
25 september 2010
Kwalificatie GP van Singapore
Het is Fernando Alonso weer gelukt om een pole position te rijden, ditmaal op het circuit van Singapore dat voor de derde keer 's-nachts werd verreden.
Alonso won in 2008 de allereerste nachtelijke Grand Prix in Singapore, die een jaar later voor veel negatieve nieuws aan het adres van Alonso heeft opgeleverd.
De Singapore affaire heeft ervoor gezorgd dat zowel Briatore als Nelson Piquet de Formule 1 moesten verlaten. In 2009 heeft Alonso bewezen, toen derde op het podium met een 'mindere'Renault, dat hij het jaar er voor niet zomaar cadeau heeft gekregen maar ervoor heeft gewerkt.
Vandaag had Alonso een Ferrari en dat was te merken, voor hem was het de 20ste pole position uit zijn carrière, voor Ferrari was het de 205ste pole voor het Italiaanse team.
Terwijl Alonso de sterren van de hemel reed, kon zijn teamgenoot Felipe Massa geen trijd neerzetten wegens een versnellingsbak probleem die morgen in de race nog voor problemen kan zorgen.
Wonderkind Sebastian Vettel heeft zijn best gedaan maar door een klein foutje kon hij de tijd van Alonso niet kloppen en start morgen vanuit de tweede plaats.
De derde kemphaan voor de titel is Lewis Hamilton die dit keer niet verder kwam dan een derde plaats in de kwalificatie. In 2009 reed Hamilton vanuit pole naar zijn eerste overwinning in Singapore.
Morgen zien we de overige twee titelkandidaten, Jenson Button en Mark Webber respectievelijk starten vanuit de vierde en vijfde startplaats. En zo staan de vijf kanshebbers voor de wereldkampioen titel in de top 5, het wordt morgen weer een spannende race.
Op de 6de startplaats vinden we Rubens Barrichello in de Williams. Op de 7de startplaats vinden we de Mercedes rijder, Nico Rosberg met in zijn kielzog, Robert Kubica in de Renault die op zijn beurt Michael Schumacher achter zich heeft staan op de 9de startplaats.
En de top 10 wordt dit keer afgesloten door Kamui Kobayashi in de Sauber.
Vandaag zagen we ook dat twee rijders Pedro de la Rosa en Sakon Yamamoto vervangen zijn door respectievelijk Nick Heidfeld (Sauber) en Christian Klien (HRT).
We zullen zien wie morgen de GP van Singapore gaat winnen.
Alonso won in 2008 de allereerste nachtelijke Grand Prix in Singapore, die een jaar later voor veel negatieve nieuws aan het adres van Alonso heeft opgeleverd.
De Singapore affaire heeft ervoor gezorgd dat zowel Briatore als Nelson Piquet de Formule 1 moesten verlaten. In 2009 heeft Alonso bewezen, toen derde op het podium met een 'mindere'Renault, dat hij het jaar er voor niet zomaar cadeau heeft gekregen maar ervoor heeft gewerkt.
Vandaag had Alonso een Ferrari en dat was te merken, voor hem was het de 20ste pole position uit zijn carrière, voor Ferrari was het de 205ste pole voor het Italiaanse team.
Terwijl Alonso de sterren van de hemel reed, kon zijn teamgenoot Felipe Massa geen trijd neerzetten wegens een versnellingsbak probleem die morgen in de race nog voor problemen kan zorgen.
Wonderkind Sebastian Vettel heeft zijn best gedaan maar door een klein foutje kon hij de tijd van Alonso niet kloppen en start morgen vanuit de tweede plaats.
De derde kemphaan voor de titel is Lewis Hamilton die dit keer niet verder kwam dan een derde plaats in de kwalificatie. In 2009 reed Hamilton vanuit pole naar zijn eerste overwinning in Singapore.
Morgen zien we de overige twee titelkandidaten, Jenson Button en Mark Webber respectievelijk starten vanuit de vierde en vijfde startplaats. En zo staan de vijf kanshebbers voor de wereldkampioen titel in de top 5, het wordt morgen weer een spannende race.
Op de 6de startplaats vinden we Rubens Barrichello in de Williams. Op de 7de startplaats vinden we de Mercedes rijder, Nico Rosberg met in zijn kielzog, Robert Kubica in de Renault die op zijn beurt Michael Schumacher achter zich heeft staan op de 9de startplaats.
En de top 10 wordt dit keer afgesloten door Kamui Kobayashi in de Sauber.
Vandaag zagen we ook dat twee rijders Pedro de la Rosa en Sakon Yamamoto vervangen zijn door respectievelijk Nick Heidfeld (Sauber) en Christian Klien (HRT).
We zullen zien wie morgen de GP van Singapore gaat winnen.
24 september 2010
Betaalbaar Ferrari?
Zoals ik ooit al aangegeven heb, heb ik een verzameling Ferrari's die varieert van schaal 1:43, 1:24 en een paar 1:18. Vooral 1:18 is vrij lastig om uit te stallen, het is nogal fors qua formaat maar daartegen heel gedetailleerd.
Schaal 1:43 is uiteraard makkelijker uit te stallen maar daarentegen net te klein voor sommige details.
Dat is dan ook de reden dat het grootste deel van mijn collectie bestaat uit schaal 1:24, het is voor mij net groot genoeg en detaillering is voldoende.
Omdat ik lid ben van Ferrari, ontvang ik wekelijks een nieuwsbrief van hen, met de mooiste dingen die je van Ferrari kunt kopen, varieert van kleding tot modelauto's, boeken en bijzondere items.
Maar goed, vanochtend kreeg ik een aanbieding om het nieuwste Ferrari model, de 458 Italia te kopen voor een bescheiden bedrag van 4.150,00 euro. Jawel en niet minder.
Wat maakt dat dit modelauto met een schaal 1:8 nu zo bijzonder duur is?
Ten eerste het is met de hand gemaakt, door zeer ervaren mensen van Amalgam Fine Model Cars.
Eerst wordt er een zogenaamde master modelauto gemaakt, dit is de mal waarna straks de andere auto's naar voorbeeld worden gemaakt. Een klein team van verschillende technici heeft hier in totaal zo'n 3.500 uur aan besteed. Daarna duurt het ongeveer zo'n 350 uur per modelauto om te finishen.
De detaillering van de modelauto is zo goed dat het zelfs gebruikt kan worden als folder materiaal voor een echte Ferrari.
Ten tweede de Ferrari modelauto is ongeveer 60 centimeter lang en dat is meteen een probleem, want waar ga je zo'n auto plaatsen, die neemt meteen een volle plank in je vitrinekast in beslag.
Ten derde, de auto is zo gemaakt dat je de deuren volledig kunt open doen zodat je het interieur bijna niet van echt kunt onderscheiden, zo goed kun je het bezichtigen.
Ten vierde, de auto is gemonteerd op een carbon fibre plaat met een museumkeurmerk en heldere acryl stofkap die je over het model kunt plaatsen ter bescherming tegen stof enzovoort.
En als laatste, natuurlijk de beperkte oplage, er zullen slechts 199 modelauto's van de Ferrari 458 Italia worden geproduceerd. Verder kun je de auto in drie kleuren bestellen, rood, zwart of geel.
Oh ja, en mocht je eentje willen bestellen bij Ferrari ... hou rekening met een levertijd van zo'n 30 dagen. Het is in ieder geval sneller dan de levertijd van een echte Ferrari.
23 september 2010
Patrick in India (deel 2)
Eindelijk een paar foto's van Patrick ontvangen, allemaal in Ooty genomen, hieronder met de plaatselijke kids en eentje met de stagebegeleiders (Indiase echtpaar) en zijn stagegroep (vier jongens en zes meisjes).
Patrick in Ooty
Daarnaast nog een paar riante villa's uit de stad Bangalore, wie zegt dat ze in India geen mooie huizen hebben? Tja, natuurlijk in bezit van de rijke Indiërs.
Vandaag was Patrick bij een vijftal spa's in India geweest, als onderdeel van zijn opdracht. De mooiste vond hij die van Clarks Exotica ... en inderdaad erg mooi.
De avonturen van Patrick kun je volgen op zijn eigen blog.
Tot de volgende keer ...
19 september 2010
F1 puntensysteem vs medaillesysteem
Ergens in 2008 heeft Bernie Ecclestone (commerciele baas van de F1) het zogenaamde medaillesysteem bedacht. Dit nieuwe beloningssysteem voor Formule 1 rijders zou het volgens Bernie allemaal spannender gaan maken.
De rijders zouden meer risico's gaan nemen, er zouden meer inhaalmanoeuvres te zien zijn en ze zouden elkaar tot de finishvlag bestrijden. Rijders zouden ook minder genoeg nemen met een vierde, derde of zelfs tweede plaats.
De insteek van Bernie is duidelijk, de rijders moeten races winnen en geen genoegen nemen met de tweede plaats. Voorbij is de tijd van de "berekening". Waarom een 8 of een 9 halen, als een zesje net genoeg is?
Hoe worden de medailles uitgedeeld?
Dat is heel simpel, goud voor de 1ste, zilver voor de 2de en brons voor de 3de plaats en meer is er niet, dus vanaf de vierde plaats krijgt men niets. Echter het medaillesysteem zou alleen gelden voor de rijderstitel. Voor de constructeurstitel geldt het standaard puntensysteem zoals wij die kennen.
Maar is het medaillesysteem echt zo beter?
Het zou kunnen, maar zolang het niet ingevoerd wordt weten we het niet zeker. Het enige wat we kunnen doen is net doen alsof, maar de drang om een medaille te winnen is nu niet noodzakelijk, dus als ik een virtueel medaillesysteem invoer dan krijgen we het onderstaande plaatje.
Zoals jullie kunnen zien zou dit niets uitmaken, de rangschikking in het kampioenschap blijft nagenoeg hetzelfde met uitzondering van plaats 7 en 8, met het medaillesysteem zou Robert Kubica van de 8ste naar de 7de plaats stijgen terwijl Nico Rosberg van de 7de naar de 8ste plaats zou dalen.
En wat betreft de teamorders, ik denk niet dat het medaillesysteem hier een einde aan zou kunnen maken.
Wat ik wel vind is dat ze ook punten zouden moeten geven voor de pole position en voor de snelste ronde en voor de rest geef de eerste 15 finish plaatsen punten zodat ook de kleinere teams punten kunnen bijeenschrapen en laat de rijders rijden voor wat ze waard zijn.
Kortom ik zelf zou niet voor het medaillesysteem kiezen, want hierdoor krijgen de coureurs van mindere F1 teams allemaal geen kans meer om punten te scoren wat nodig is om een gezonde competitie te behouden.
De rijders zouden meer risico's gaan nemen, er zouden meer inhaalmanoeuvres te zien zijn en ze zouden elkaar tot de finishvlag bestrijden. Rijders zouden ook minder genoeg nemen met een vierde, derde of zelfs tweede plaats.
De insteek van Bernie is duidelijk, de rijders moeten races winnen en geen genoegen nemen met de tweede plaats. Voorbij is de tijd van de "berekening". Waarom een 8 of een 9 halen, als een zesje net genoeg is?
Hoe worden de medailles uitgedeeld?
Dat is heel simpel, goud voor de 1ste, zilver voor de 2de en brons voor de 3de plaats en meer is er niet, dus vanaf de vierde plaats krijgt men niets. Echter het medaillesysteem zou alleen gelden voor de rijderstitel. Voor de constructeurstitel geldt het standaard puntensysteem zoals wij die kennen.
Maar is het medaillesysteem echt zo beter?
Het zou kunnen, maar zolang het niet ingevoerd wordt weten we het niet zeker. Het enige wat we kunnen doen is net doen alsof, maar de drang om een medaille te winnen is nu niet noodzakelijk, dus als ik een virtueel medaillesysteem invoer dan krijgen we het onderstaande plaatje.
Zoals jullie kunnen zien zou dit niets uitmaken, de rangschikking in het kampioenschap blijft nagenoeg hetzelfde met uitzondering van plaats 7 en 8, met het medaillesysteem zou Robert Kubica van de 8ste naar de 7de plaats stijgen terwijl Nico Rosberg van de 7de naar de 8ste plaats zou dalen.
En wat betreft de teamorders, ik denk niet dat het medaillesysteem hier een einde aan zou kunnen maken.
Wat ik wel vind is dat ze ook punten zouden moeten geven voor de pole position en voor de snelste ronde en voor de rest geef de eerste 15 finish plaatsen punten zodat ook de kleinere teams punten kunnen bijeenschrapen en laat de rijders rijden voor wat ze waard zijn.
Kortom ik zelf zou niet voor het medaillesysteem kiezen, want hierdoor krijgen de coureurs van mindere F1 teams allemaal geen kans meer om punten te scoren wat nodig is om een gezonde competitie te behouden.
17 september 2010
Flow Viz
Het is jullie vast niet ontgaan dat de F1 teams tegenwoordig een speciale verf op hun wagens gebruiken om zo de luchtstroming te kunnen analyseren en waar nodig aanpassingen voor te bedenken zodat de aerodynamica van hun wagens steeds beter wordt en dus sneller dan de concurrentie.
Maar de concurrentie slaapt niet en volgt iedereen van erg dichtbij. Op zich is dat goed voor de concurrentie onderling en Flow Viz is eigenlijk niets nieuws het wordt eigenlijk al jaren in de aerodynamica wereld gebruikt en zo ook bij de F1.
Al in de jaren 2002-2003 maakte het Jaguar F1 team hier gebruik van.
Bekend is dat McLaren dit al een paar jaar gebruikt en ook Red Bull heeft het gebruikt, het onderzoek naar een betere aerodynamica is al jaren aan de gang en men weet er steeds meer van. En zoals een gezegde luidt: "Meten is weten." maakt men nu gebruik van een nieuwe benadering, "Zien is waarnemen."
Hoe werkt Flow Viz?
Flow Viz is een fluorescentiepoeder gesuspendeerd (*) in een lichte olie (vaak paraffine).
Vervolgens wordt het vloeistof middels een spuitpistool op de te analyseren oppervlakte royaal gespoten. Wanneer men in dit geval met de wagen gaat rijden, zal de luchtstroom de niet opgedroogde vloeistof langs de wagen verspreiden, langs dezelfde weg als de luchtstroom doet.
Door het analyseren van de door de Flow Viz achtergelnten sporen kun je zichtbaar maken hoe de luchtstroom uiteindelijk verloopt.
Details zoals de richting, de gehechte en niet-verbonden luchtstromen kunnen dan worden waargenomen. Maar hiermee kunnen slechts de luchtstromen aan de oppervlakte worden waargenomen en dus niet het hele luchtwervelingen als het gaat om de aerodynamica, hierdoor is Flow Viz een te beperkte oplossing. Vroeger toen er nog geen Flow Viz bestond maakte men eenvoudig gebruik van plukjes wol.
* = In de scheikunde wordt met een suspensie een mengsel van twee stoffen bedoeld waarvan de ene stof in zeer kleine deeltjes is gemengd met de andere stof en het mengsel zich niet snel laat scheiden.
Maar de concurrentie slaapt niet en volgt iedereen van erg dichtbij. Op zich is dat goed voor de concurrentie onderling en Flow Viz is eigenlijk niets nieuws het wordt eigenlijk al jaren in de aerodynamica wereld gebruikt en zo ook bij de F1.
Al in de jaren 2002-2003 maakte het Jaguar F1 team hier gebruik van.
Bekend is dat McLaren dit al een paar jaar gebruikt en ook Red Bull heeft het gebruikt, het onderzoek naar een betere aerodynamica is al jaren aan de gang en men weet er steeds meer van. En zoals een gezegde luidt: "Meten is weten." maakt men nu gebruik van een nieuwe benadering, "Zien is waarnemen."
Hoe werkt Flow Viz?
Flow Viz is een fluorescentiepoeder gesuspendeerd (*) in een lichte olie (vaak paraffine).
Vervolgens wordt het vloeistof middels een spuitpistool op de te analyseren oppervlakte royaal gespoten. Wanneer men in dit geval met de wagen gaat rijden, zal de luchtstroom de niet opgedroogde vloeistof langs de wagen verspreiden, langs dezelfde weg als de luchtstroom doet.
Door het analyseren van de door de Flow Viz achtergelnten sporen kun je zichtbaar maken hoe de luchtstroom uiteindelijk verloopt.
Details zoals de richting, de gehechte en niet-verbonden luchtstromen kunnen dan worden waargenomen. Maar hiermee kunnen slechts de luchtstromen aan de oppervlakte worden waargenomen en dus niet het hele luchtwervelingen als het gaat om de aerodynamica, hierdoor is Flow Viz een te beperkte oplossing. Vroeger toen er nog geen Flow Viz bestond maakte men eenvoudig gebruik van plukjes wol.
* = In de scheikunde wordt met een suspensie een mengsel van twee stoffen bedoeld waarvan de ene stof in zeer kleine deeltjes is gemengd met de andere stof en het mengsel zich niet snel laat scheiden.
15 september 2010
Rijden op één wiel
Hoe ziet de toekomst van de huidige motoren eruit?
Geen idee ... maar de firma Ryno Motors heeft al een indrukwekkend concept klaar.
Het is de eerste eenwieler motor ter wereld, zijn schepper, Chris Hoffmann heeft 15 jaar eraan gewerkt en meer dan 25.000 dollar uit eigen zak in de ontwikkeling ervan gespendeerd.
Vroeger zagen we de monofiets al in de circuswereld, nu anno 2010 is dit getransformeerd in een elektrische motor voor dagelijks gebruik.
De actieradius is zo'n 50 kilometer, dat is in de praktijk niet erg veel, maar voor gebruik in de stad voldoende om naar je werk, school of boodschappen doen. Een voordeel is dat je je motor overal kunt parkeren (althans dat is de bedoeling).
De Ryno motor heeft twee sterke gelijkstroom motoren en heeft een heuse computer in zich om ervoor te zorgen dat de belangrijke functies continu worden bewaakt zoals de beheersbaarheid en de balans van de motor. Daarnaast maakt men gebruik van geavanceerde solid-state techniek en is de elektronica zodanig ingepakt dat het schokbestendig is.
De aanwezige software zorgt ervoor dat de prestaties continu worden gemonitord om zo tijdig de bestuurder te kunnen waarschuwen voor het overschrijden van de ingestelde waarden. Daarnaast zal een volledig geautomatiseerd balanssysteem ervoor zorgen dat de rijder niet harder of onder een bepaalde hoek kan komen waardoor hij de controle over de motor zou kunnen verliezen.
Verder heeft de motor een zogenaamde "dodemansknop" die ervoor zorgt dat de wiel stopt met draaien als de bestuurder van de motor is gevallen of als de motor boven zijn ingestelde waarden dreigt te komen.
Voor zo'n 3.500 dollar kun je straks eentje bestellen (excl. invoerkosten enz.) en je eigen Robocop film maken. Je kunt in ieder geval straks beter de files ontwijken, maar kijk uit voor de politie want die hebben er straks ook eentje (met of zonder 'dodemans' knop?)
Geen idee ... maar de firma Ryno Motors heeft al een indrukwekkend concept klaar.
Het is de eerste eenwieler motor ter wereld, zijn schepper, Chris Hoffmann heeft 15 jaar eraan gewerkt en meer dan 25.000 dollar uit eigen zak in de ontwikkeling ervan gespendeerd.
Vroeger zagen we de monofiets al in de circuswereld, nu anno 2010 is dit getransformeerd in een elektrische motor voor dagelijks gebruik.
De actieradius is zo'n 50 kilometer, dat is in de praktijk niet erg veel, maar voor gebruik in de stad voldoende om naar je werk, school of boodschappen doen. Een voordeel is dat je je motor overal kunt parkeren (althans dat is de bedoeling).
De Ryno motor heeft twee sterke gelijkstroom motoren en heeft een heuse computer in zich om ervoor te zorgen dat de belangrijke functies continu worden bewaakt zoals de beheersbaarheid en de balans van de motor. Daarnaast maakt men gebruik van geavanceerde solid-state techniek en is de elektronica zodanig ingepakt dat het schokbestendig is.
De aanwezige software zorgt ervoor dat de prestaties continu worden gemonitord om zo tijdig de bestuurder te kunnen waarschuwen voor het overschrijden van de ingestelde waarden. Daarnaast zal een volledig geautomatiseerd balanssysteem ervoor zorgen dat de rijder niet harder of onder een bepaalde hoek kan komen waardoor hij de controle over de motor zou kunnen verliezen.
Verder heeft de motor een zogenaamde "dodemansknop" die ervoor zorgt dat de wiel stopt met draaien als de bestuurder van de motor is gevallen of als de motor boven zijn ingestelde waarden dreigt te komen.
Voor zo'n 3.500 dollar kun je straks eentje bestellen (excl. invoerkosten enz.) en je eigen Robocop film maken. Je kunt in ieder geval straks beter de files ontwijken, maar kijk uit voor de politie want die hebben er straks ook eentje (met of zonder 'dodemans' knop?)
12 september 2010
Alonso wint de GP van Italië
Fernando Alonso heeft vandaag bijna het "onmogelijke" gedaan en dat niet alleen voor zichzelf maar ook voor zijn Ferrari team. Hij deed wat van hem werd verwacht en waar kan dat mooier dan op het circuit van Monza op eigen Italiaanse grond, ook wel de "Tempel van Snelheid" genoemd.
Achteraf gaf Alonso toe dat dit gevoel uniek is en hem net zoveel vreugde en trots gaf als toen hij op eigen bodem de GP van Spanje won in 2006. Voor de wereldwijd Ferrari Tifosi was dit natuurlijk geweldig om maar te zwijgen van Ferrari zelf, fabrieksmedewerkers, stafleden enzovoort.
Zoals gebruikelijk hangen nu de Ferrari vlaggen in het stadje Maranello volop in de wind te waaien, vanavond hebben de Italianen weer eens een feestje te vieren en zo ook de Spanjaarden.
Bij de start raakte Alonso de leiding kwijt aan Jenson Button, en wat daarna volgde was een keiharde jacht door de Ferraririjder tot en met de 39 ste ronde, want na de pitstop zou Alonso de leiding eindelijk in handen krijgen en genadeloos een gat rijden op weg naar de overwinning die pas in de 53 ste ronde zou worden verzilverd in een prachtige overwinning voor Ferrari.
Voor Alonso was het 24 ste zege en 59 ste podium, daarnaast heeft Alonso op Monza ook nog eens een hat-trick gescoord, dat wil zeggen pole-position + zege + snelste ronde.
Hierdoor is Alonso van de vijfde naar de derde plaats in het WK gestegen. Maar het verschil tussen hem en zijn achtervolgers is erg klein. Button ligt slechts slechts één punt achter terwijl Vettel drie punten minder heeft. De voorsprong van Alonso's rivalen zijn momenteel 16 punten voor Hamilton en 21 punten voor Webber, de huidige leider in het kampioenschap.
Kortom Alonso is er nog lang niet en met vijf Grands prix te gaan wordt dat keihard werken en geluk hebben om het onmogelijke te bereiken.
De Italianen zijn in ieder geval overtuigd van de capaciteiten van Alonso en zijn Ferrari, ruim 44 % van de 2464 deelnemers aan de poll heeft Alonso als titelfavoriet gekozen.
De bedreiging komt terecht van Hamilton en Webber, opvallend is de lage score van zowel Button als Vettel.
Tweede werd Jenson Button in de enige overgebleven McLaren nadat zijn teamgenoot Lewis Hamilton (die voor de GP nog de leider was in het WK) zichzelf door een onbezonnen inhaalactie op Felipe Massa al vroegtijdig had uitgeschakeld.
Derde werd Felipe Massa in de tweede Ferrari, ook hij reed een puike race en hem mag ook niets worden verweten, al had hij ook zo zijn mindere momenten, even wiel bangen met Alonso en even bijna dwars op de baan gegaan.
Door vierde te worden wist Sebastian Vettel toch nog waardevolle punten te scoren. Terwijl hij op een gegeven dreigde uit te vallen met een kapotte motor, maar wonder boven wonder kon hij zijn race en zelfs een pitstop in de allerlaatste ronde maken en de concurrentie voor blijven.
Ook Nico Rosberg heeft goed gereden en wist met zijn Mercedes verrassend vijfde te worden in Monza, dus zo slecht is de Mercedes krachtbron ook weer niet.
Een beetje teleurstellend vinden we de prestatie van Mark Webber, die enigszins zijn schade wist te beperken door alsnog zesde te worden met zijn Red Bull. Mede door het uitvallen van Hamilton heeft Webber de leiding in het kampioenschap wederom te pakken. Maar vandaag waren de Ferrari's en zijn teamgenoot, Vettel te snel.
En dan vinden we de jonge Duitse rookie, Nico Hulkenberg op de zevende finishplaats en ook hij scoorde waardevolle punten voor zijn Williams team. Echter op Monza mag Hulkenberg zich de "plaaggeest" van Webber noemen, want Webber moest heel lang jacht op hem maken om hem voorbij te kunnen.
Hulkenberg heeft zich met hand en tand verdedigd, hiervoor heeft hij zelfs driemaal de chicane afgesneden en vele malen de deur dichtgeslagen bij Webber. Maar met slechts nog drie ronden te gaan moest hij zijn meerdere herkennen in Webber.
Dit keer kwam Robert Kubica niet verder dan de achtste plaats om zo vier punten te scoren voor zijn Renault team.
Op de negende plaats vinden we Michael Schumacher die het redelijk deed met zijn Mercedes maar wederom geen "potten kon breken" en zijn teamgenoot weer eens voor zich zag eindigen.
En de laatste WK-punt zgaat naar Rubens Barrichello in de tweede Williams, dit keer was zijn teamgenoot hem te snel af geweest, maar goed iedere punt die je kunt scoren wordt straks in geld voor het team verzilverd en dat is ook wat waard.
De grootste tegenvaller in Monza was zonder twijfel het Force India team en met name Adrian Sutil die al een erg vroege pitstop moest maken die hem helemaal naar achteren wierp en hij mag van geluk mag spreken dat hij nog 1als 6de wist te finishen.
Dit was dan de laatste GP op Europese bodem, vanaf nu wordt het in Azie, Zuid-Amerika en in het Midden-Oosten wordt de laatste race van het seizoen gereden. Met nog steeds vijf kanshebbers op de titel wordt het vast heel spannend tot en met de laatste race.
Patrick in India
Het is vandaag nu alweer twee weken geleden dat onze zoon Patrick naar India is vertrokken voor zijn IBA (International Business Administration) stage.
Zijn vliegtuigreis met de Verenigde Arabische Emiraten Airways, verliep erg goed en ook de tussenlanding op Dubai had zijn charme, vanuit het vliegveld daar nam hij contact op via Skype. Wat dat betreft zijn we kwa communicatie er wel op vooruitgegaan. We kunnen elkaar "op de voet volgen". Vroeger ging dat met rooksignalen, alhoewel van Nederland naar Dubai/India rooksignalen???
Tegenwoordig zijn we via Skype regelmatig in contact met hem, alleen de verbinding laat soms te wensen over want de stroom in India valt gewoon weg, tja dat kun je in Nederland niet voorstellen maar in India is het heel normaal. Soms wordt bij bedrijven aangemeld wanneer de stroom eraf zal zijn. Tja kunnen wij ons hier echt niets van voorstellen en onze werkgevers ook niet denk ik.
Hij maakt het goed en heeft het reuze naar zijn zin in India, de afgelopen twee weken bivakkeerde hij in Udhagamandalam (Ooty) voor training, op een berghoogte van 2.200 meter.
Ondertussen heeft hij een jungle safari gedaan en is door een of ander beestje in zijn benen gebeten, het zou kunnen gaan om een teek, spin of duizendpoot ... de dader is niet gepakt.
Gisteren vertrok hij met zijn team naar Bangalore, een 6 uur durende reis, daar zullen zij tot volgend jaar januari verblijven, een drukke stad waar volgens insiders weinig te beleven valt.
Nu maar afwachten wat zijn volgende avonturen zullen zijn?
Namaste
11 september 2010
Kwalificatie GP van Italië
Eindelijk verlossing voor Fernando Alonso!
Op eigen bodem heeft Ferrari eindelijk de allereerste pole position van het seizoen te pakken, voor Ferrari is het de 19de pole op het circuit van Monza.
Voor Alonso was het alweer 21 GP's geleden dat hij op pole stond en voor Ferrari was dit zelfs nog langer, de laatste pole was 30 GP's terug.
In de geschiedenis van Ferrari was het tot op heden slechts één coureur gelukt om in zijn debuutjaar een pole position te rijden, dat was Niki Lauda in 1974. Toen reed Lauda pas zijn derde GP in dienst van Ferrari. Daarna lukte het Lauda ook om pole position te rijden voor de GP van Spanje, Monaco, Nederland, Frankrijk, Engeland, Duitsland, Oostenrijk en Italië.
Hoewel Lauda negen poles had gescoord voor Ferrari, wist hij slechts twee een GP's te winnen, namelijk de GP van Spanje en Nederland (beiden vanaf pole).
Lauda reed ook de snelste ronde in de GP van Spanje waarbij hij in zijn debuutjaar ook nog eens een hat-trick wist te scoren, daarna reed hij nog de snelste ronde in de GP van Engeland en Canada.
In dat seizoen viel Lauda maar liefst acht keer uit met de Ferrari om uiteindelijk vierde te worden in het wereldkampioenschap.
Vanaf vandaag kunnen we ook Alonso toevoegen als de coureur die in zijn debuutjaar (in dienst bij Ferrari) een pole position heeft gereden. Genoeg redenen voor Alonso en Ferrari om erg gelukkig te zijn met de pole in Monza.
Je kunt zeggen van Alonso wat je wilt, maar waar sommige de druk niet kunnen weerstaan heeft Alonso vandaag bewezen dat hij onder druk toch het beste presteert, natuurlijk ging het om de eer van Ferrari en dat was de pole position in handen te krijgen. Morgen wordt alles anders en moeilijker, want dan gaat het om het kampioenschap. Voor de constructeurstitel is het voor Ferrari een beetje te laat, maar bij de rijderstitel zou een zege van Alonso morgen in Monza zijn derde wereldtitel aspiraties in leven kunnen houden.
De tweede startplaats is uiteindelijk naar Jenson Button in de McLaren gegaan, iedereen had waarschijnlijk verwacht dat Lewis Hamilton hem zou verslaan, maar dat is vandaag niet gelukt.
Jammer genoeg heeft Felipe Massa niet de tweede startplaats gepakt voor Ferrari, want dan zou het kwalificatie feestje pas compleet zijn, maar goed hij start morgen vanaf de derde stek en dat is prima.
Op de vierde plaats vinden we dan eindelijk de eerste Red Bull wagen, nee, niet die van Vettel maar die Mark Webber die morgen moet zorgen voor een goede start wil hij de leiding in het WK na morgen behouden.
De tweede McLaren vinden we op de vijfde startplaats, Hamilton kan hiermee niet tevreden zijn maar moet het morgen er maar mee doen.
En dan de tweede Red Bull wagen van Sebastian Vettel, ook hij had vandaag niet de snelheid zoals van hem wordt verwacht en vanaf de zesde plaats vertrekken is niet echt prettig.
Na de top drie teams vinden we de eerste Mercedes op de zevende startplaats, Nico Rosberg heeft wederom zijn teamgenoot, Michael Schumacher tijdens de kwalificatie verslagen. Schumacher viel buiten de top 10 en kwam niet verder dan de 12de startplaats.
Verrassend is de achtste startplaats, daar vinden we Nico Hulkenberg in de eerste Williams wagen.
Een beetje teleurstelling zal Robert Kubica niet onvoorstelbaar zijn, aangezien hij morgen een Williams met een rookie achter het stuur voor zich heeft staan.
Ook de tweede Williams wagen met Rubens Barrichello heeft de top 10 gehaald, en dat is wel verrassend voor het Williams team en dus start Barrichello morgen vanaf de tiende plaats.
Morgen zal het sowieso een spannende Grand Prix worden en mocht de beste winnen afgezien van eventuele teamorders!
10 september 2010
25.000 bezoekers
08 september 2010
Ferrari ontsnapt aan verdere sancties
Zoals ik het al eerder aangaf heeft de WNSC geen verdere sancties opgelegd aan Ferrari voor het geven van teamorders tijdens de Grand prix van Duitsland.
Men vond de oorspronkelijke boete van 100.000 dollar afdoende genoeg.
Wel heeft men eerst een voorstel gedaan om Fernando Alonso een straftijd van 5 seconden te geven, waardoor hij alsnog tweede zou worden en zijn teangenoot, Felipe Massa tot winnaar uitgeroepen zou worden. Maar dit voorstel is resoluut door het Ferrari F1 team afgewezen.
Hierna koos de WMSC "eieren" voor zijn geld en daarmee zijn teamorders min of meer vanaf nu geoorloofd? Zou het? Ik denk het wel, de volgende teamorders zullen van Red Bull komen.
Tegelijkertijd gaat de FIA inventariseren hoe het reglement het best kan worden aangepast met betrekking tot teamorders, deze zullen in principe worden afgeschaft.
En dat is maar beter ook, want hoe je het went of keert .... Formule 1 is en blijft een teamsport!
Formule 1 kalender 2011
Het volgende Formule 1 seizoen worden er maar liefst 20 Grands prix gereden, dat is eentje meer dan dit seizoen.
De openingsrace wordt wederom de GP van Bahrein en de afsluiting van het F1 seizoen vindt straks plaats tijdens de GP van Brazilië.
Er zullen vier back-to-back Grands Prix worden gehouden, dat wil zeggen dat er twee weekenden achter elkaar geracet zal worden, dat geldt voor de volgende Grands Prix; Maleisie/China, Spanje/Monaco, Duitsland/Hongarije en Japan/Korea.
De openingsrace wordt wederom de GP van Bahrein en de afsluiting van het F1 seizoen vindt straks plaats tijdens de GP van Brazilië.
Er zullen vier back-to-back Grands Prix worden gehouden, dat wil zeggen dat er twee weekenden achter elkaar geracet zal worden, dat geldt voor de volgende Grands Prix; Maleisie/China, Spanje/Monaco, Duitsland/Hongarije en Japan/Korea.
07 september 2010
Uitspraak Ferrari teamorders
Morgen wordt eindelijk uitspraak gedaan m.b.t. de teamorders van Ferrari tijdens de GP van Duitsland.
De verwachting is dat buiten de 100.000 dollar boete die Ferrari meteen na de GP van Duitsland heeft gekregen, geen verdere boetes of sancties zullen volgen. Maar dat weten we morgen pas zeker na de uitspraak in Parijs.
Aan de andere kant verwacht met name de Engelse media en de wereldwijde F1 fans een uitspraak die Ferrari zal diskwalificeren van de constructeurs kampioenschap en flinke geldboete als een voorbeeldfunctie voor andere F1 teams.
De FIA weet ook dat Ferrari, als zij het willen een hele reeks documenten en gesprekken van andere F1 teams kan presenteren waaruit zal blijken dat er ook sprake is geweest van teamorders. Ferrari zal dan kunnen aantonen dat zij in principe niets verkeerds hebben gedaan, wat andere teams al niet gedaan hebben. De andere F1 teams zouden zijn, Williams, Renault en McLaren.
Williams - Webber moest toen ook Heidfeld laten passeren tijdens de GP van Monaco in 2005.
Renault - Fisichella moest Alonso tijdens de GP van China 2006 voorbij laten gaan.
McLaren - Kovalainen moest Hamilton voorbij laten gaan tijdens de GP van Duitsland 2008.
Het is eigenlijk gek dat toen niemand hier iets over zei of deed, niet de FIA en ook niet de fans?
Terwijl het allemaal begon met de teamorders van Ferrari aan het einde van de GP van Oostenrijk 2002, waarbij toenmalige teambaas Jean Todt aan Barrichello opdracht gaf om Schumacher voorbij te laten gaan en dat deed Barrichello ... maar dan op het aller laatste moment. Hierdoor is Barrichello recordhouder met de kleinste finish verschil namelijk 0,182 seconden (zie de film hieronder).
Mark Webber de leider in het WK zei onlangs: "Wat in Duitsland gebeurt is, is vrij normaal, het gebeurt in iedere team en bijna in elke race. Wie denkt dat dit een unieke situatie is geweest weet niet wat er gaande is. Niemand praat erover buiten het team maar het gebeurt vaker dan je denkt. Het is beter zo dan een pitstop iets langer laten duren door het vervangen van de banden, zoals al een paar keer is gebeurd."
Ikzelf vind dat vooral de media dit hele zaakje heeft opgeblazen en met name de Engelse pers. Zij zien in Fernando Alonso (Ferrari) een bedreiging voor de beide McLaren rijders. Daarnaast ziet Red Bull dat Ferrari te dichtbij komt en dus ook voor hen een bedreiging vormt; dat is de reden waarom de teambaas van Red Bull Christian Horner het liefst ziet dat Ferrari wordt gediskwalificeerd.
Het best wat de FIA kan doen is het verbod op teamorders schrappen van het reglement, want het voegt niets toe en zorgt alleen voor chaos.
Bij de Formule 1 gaat het al lang niet om de eer maar om de dollars!
05 september 2010
Wie wordt de nieuwe F1 kampioen?
Met nog slechts zes Grands Prix te gaan wordt het langzamerhand spannend wie de nieuwe Formule 1 wereldkampioen wordt.
In theorie zijn er nog steeds vijf kandidaten voor de felbegeerde titel nog in de race, echter na de GP van België hebben we twee coureurs die bezig zijn met een eindsprint.
De vraag is natuurlijk wie zijn de vijf kanshebbers?
Mark Webber, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, Jenson Button en Fernando Alonso
De volgende vraag is wie zijn de eindsprinters?
Lewis Hamilton en Mark Webber
Opvallend is dat beide coureurs van zowel Red Bull als van McLaren tot de kanshebbers behoren terwijl bij Ferrari slechts één coureur kans maakt en dat terwijl de F10 de betrouwbaarste auto van het veld heeft. Maar de vijfde positie van Alonso in het WK is ook niet erg rooskleurig te noemen.
Als we naar de teams kijken dan zien we dat ook de strijd om de constructeurs WK tussen Red Bull en McLaren zal gaan, op dit moment is de voorsprong van Red Bull slechts 1 punt op McLaren. Als derde zien we Ferrari met ruim 80 punten achterstand op Red Bull en dus in de praktijk geen kanshebber meer op de constructeurs titel, tenzij een wonder geschied?
Terug naar de coureurs, wie waren de leiders in het kampioenschap tot nu toe?
In het onderstaande schematische overzicht zie je dat er vijf verschillende leiders zijn geweest maar ook dat alle vijf inmiddels een GP en snelste ronde op zijn naam heeft staan. Behalve bij de poles position, daar hebben slechts drie coureurs hun naam op weten te zetten.
Aan het begin van het seizoen heb ik gekozen om de coureurs van de vier grote F1 teams bij te houden, deze zouden ook de meeste kans maken om wereldkampioen te worden. Hieronder zie je de prestaties en teleurstellingen van de acht F1 coureurs waarvan drie al lang niet meer een kans maken om wereldkampioen te worden, dat zijn; Felipe Massa, Michael Schumacher en Nico Rosberg.
Opvallend is dat slechts drie coureurs tot nu toe een hattrick hebben, dat zijn; Webber, Vettel en Hamilton.
Hieronder volgt ter illustratie de stand in het F1 kampioenschap zowel voor de coureurs als voor de constructeurs titel.
Ikzelf verwacht dat de strijd tussen Webber en Hamilton zal gaan, beide hebben een prima auto en hebben tot nu bewezen beter te zijn dan hun eigen teamgenoot.
Maar zoals het gezegde gaat: "Als twee honden vechten om een been, loopt de derde er mee heen". Zo zou het dus kunnen zijn dat Alonso in de laatste Grands Prix alsnog de leiding overneemt en volgens eigen woorden, F1 kampioen wordt dit jaar.
Ik verwacht dat dat niet gaat gebeuren maar je weet het maar nooit, dus zeg nooit nooit.
Wie uiteindelijk wereldkampioen gaat worden weten we hopelijk in de laatste GP van het seizoen, in Abu Dhabi, het moet tenslotte spannend blijven tot de laatste race.
In theorie zijn er nog steeds vijf kandidaten voor de felbegeerde titel nog in de race, echter na de GP van België hebben we twee coureurs die bezig zijn met een eindsprint.
De vraag is natuurlijk wie zijn de vijf kanshebbers?
Mark Webber, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, Jenson Button en Fernando Alonso
De volgende vraag is wie zijn de eindsprinters?
Lewis Hamilton en Mark Webber
Opvallend is dat beide coureurs van zowel Red Bull als van McLaren tot de kanshebbers behoren terwijl bij Ferrari slechts één coureur kans maakt en dat terwijl de F10 de betrouwbaarste auto van het veld heeft. Maar de vijfde positie van Alonso in het WK is ook niet erg rooskleurig te noemen.
Als we naar de teams kijken dan zien we dat ook de strijd om de constructeurs WK tussen Red Bull en McLaren zal gaan, op dit moment is de voorsprong van Red Bull slechts 1 punt op McLaren. Als derde zien we Ferrari met ruim 80 punten achterstand op Red Bull en dus in de praktijk geen kanshebber meer op de constructeurs titel, tenzij een wonder geschied?
Terug naar de coureurs, wie waren de leiders in het kampioenschap tot nu toe?
In het onderstaande schematische overzicht zie je dat er vijf verschillende leiders zijn geweest maar ook dat alle vijf inmiddels een GP en snelste ronde op zijn naam heeft staan. Behalve bij de poles position, daar hebben slechts drie coureurs hun naam op weten te zetten.
Aan het begin van het seizoen heb ik gekozen om de coureurs van de vier grote F1 teams bij te houden, deze zouden ook de meeste kans maken om wereldkampioen te worden. Hieronder zie je de prestaties en teleurstellingen van de acht F1 coureurs waarvan drie al lang niet meer een kans maken om wereldkampioen te worden, dat zijn; Felipe Massa, Michael Schumacher en Nico Rosberg.
Opvallend is dat slechts drie coureurs tot nu toe een hattrick hebben, dat zijn; Webber, Vettel en Hamilton.
Hieronder volgt ter illustratie de stand in het F1 kampioenschap zowel voor de coureurs als voor de constructeurs titel.
Ikzelf verwacht dat de strijd tussen Webber en Hamilton zal gaan, beide hebben een prima auto en hebben tot nu bewezen beter te zijn dan hun eigen teamgenoot.
Maar zoals het gezegde gaat: "Als twee honden vechten om een been, loopt de derde er mee heen". Zo zou het dus kunnen zijn dat Alonso in de laatste Grands Prix alsnog de leiding overneemt en volgens eigen woorden, F1 kampioen wordt dit jaar.
Ik verwacht dat dat niet gaat gebeuren maar je weet het maar nooit, dus zeg nooit nooit.
Wie uiteindelijk wereldkampioen gaat worden weten we hopelijk in de laatste GP van het seizoen, in Abu Dhabi, het moet tenslotte spannend blijven tot de laatste race.