Het is jullie vast niet ontgaan dat de F1 teams tegenwoordig een speciale verf op hun wagens gebruiken om zo de luchtstroming te kunnen analyseren en waar nodig aanpassingen voor te bedenken zodat de aerodynamica van hun wagens steeds beter wordt en dus sneller dan de concurrentie.
Maar de concurrentie slaapt niet en volgt iedereen van erg dichtbij. Op zich is dat goed voor de concurrentie onderling en Flow Viz is eigenlijk niets nieuws het wordt eigenlijk al jaren in de aerodynamica wereld gebruikt en zo ook bij de F1.
Al in de jaren 2002-2003 maakte het Jaguar F1 team hier gebruik van.
Bekend is dat McLaren dit al een paar jaar gebruikt en ook Red Bull heeft het gebruikt, het onderzoek naar een betere aerodynamica is al jaren aan de gang en men weet er steeds meer van. En zoals een gezegde luidt: "Meten is weten." maakt men nu gebruik van een nieuwe benadering, "Zien is waarnemen."
Hoe werkt Flow Viz?
Flow Viz is een fluorescentiepoeder gesuspendeerd (*) in een lichte olie (vaak paraffine).
Vervolgens wordt het vloeistof middels een spuitpistool op de te analyseren oppervlakte royaal gespoten. Wanneer men in dit geval met de wagen gaat rijden, zal de luchtstroom de niet opgedroogde vloeistof langs de wagen verspreiden, langs dezelfde weg als de luchtstroom doet.
Door het analyseren van de door de Flow Viz achtergelnten sporen kun je zichtbaar maken hoe de luchtstroom uiteindelijk verloopt.
Details zoals de richting, de gehechte en niet-verbonden luchtstromen kunnen dan worden waargenomen. Maar hiermee kunnen slechts de luchtstromen aan de oppervlakte worden waargenomen en dus niet het hele luchtwervelingen als het gaat om de aerodynamica, hierdoor is Flow Viz een te beperkte oplossing. Vroeger toen er nog geen Flow Viz bestond maakte men eenvoudig gebruik van plukjes wol.
* = In de scheikunde wordt met een suspensie een mengsel van twee stoffen bedoeld waarvan de ene stof in zeer kleine deeltjes is gemengd met de andere stof en het mengsel zich niet snel laat scheiden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten