07 september 2010

Uitspraak Ferrari teamorders


Morgen wordt eindelijk uitspraak gedaan m.b.t. de teamorders van Ferrari tijdens de GP van Duitsland.

De verwachting is dat buiten de 100.000 dollar boete die Ferrari meteen na de GP van Duitsland heeft gekregen, geen verdere boetes of sancties zullen volgen. Maar dat weten we morgen pas zeker na de uitspraak in Parijs.

Aan de andere kant verwacht met name de Engelse media en de wereldwijde F1 fans een uitspraak die Ferrari zal diskwalificeren van de constructeurs kampioenschap en flinke geldboete als een voorbeeldfunctie voor andere F1 teams.

De FIA weet ook dat Ferrari, als zij het willen een hele reeks documenten en gesprekken van andere F1 teams kan presenteren waaruit zal blijken dat er ook sprake is geweest van teamorders. Ferrari zal dan kunnen aantonen dat zij in principe niets verkeerds hebben gedaan, wat andere teams al niet gedaan hebben. De andere F1 teams zouden zijn, Williams, Renault en McLaren.

Williams - Webber moest toen ook Heidfeld laten passeren tijdens de GP van Monaco in 2005.
Renault - Fisichella moest Alonso tijdens de GP van China 2006 voorbij laten gaan.
McLaren - Kovalainen moest Hamilton voorbij laten gaan tijdens de GP van Duitsland 2008.

Het is eigenlijk gek dat toen niemand hier iets over zei of deed, niet de FIA en ook niet de fans?

Terwijl het allemaal begon met de teamorders van Ferrari aan het einde van de GP van Oostenrijk 2002, waarbij toenmalige teambaas Jean Todt aan Barrichello opdracht gaf om Schumacher voorbij te laten gaan en dat deed Barrichello ... maar dan op het aller laatste moment. Hierdoor is Barrichello recordhouder met de kleinste finish verschil namelijk 0,182 seconden (zie de film hieronder).





Mark Webber de leider in het WK zei onlangs: "Wat in Duitsland gebeurt is, is vrij normaal, het gebeurt in iedere team en bijna in elke race. Wie denkt dat dit een unieke situatie is geweest weet niet wat er gaande is. Niemand praat erover buiten het team maar het gebeurt vaker dan je denkt. Het is beter zo dan een pitstop iets langer laten duren door het vervangen van de banden, zoals al een paar keer is gebeurd."

Ikzelf vind dat vooral de media dit hele zaakje heeft opgeblazen en met name de Engelse pers. Zij zien in Fernando Alonso (Ferrari) een bedreiging voor de beide McLaren rijders. Daarnaast ziet Red Bull dat Ferrari te dichtbij komt en dus ook voor hen een bedreiging vormt; dat is de reden waarom de teambaas van Red Bull Christian Horner het liefst ziet dat Ferrari wordt gediskwalificeerd.

Het best wat de FIA kan doen is het verbod op teamorders schrappen van het reglement, want het voegt niets toe en zorgt alleen voor chaos.

Bij de Formule 1 gaat het al lang niet om de eer maar om de dollars!



Bookmark and Share

Geen opmerkingen:

Een reactie posten