Ferrari had al de 599 GTB (Gran Turismo Berlinetta) Fiorano en nu is er de GTO (Gran Turismo Omologato) versie ook leverbaar voor de aller-rijkste der aarde. Wat wil je met een prijskaartje van slechts 441.500 euro, dat is maar liefst zo'n 91.000 euro duurder dan de 599 GTB Fiorano.
Maar bedenk wel dat je dan eigenaar bent van een heuse 599 GTO Fiorano, een sportwagen met een beperkte oplage en slechts 599 stuks.
Voor Ferrari is dit officieel de derde GTO uitgave, de eerste was de 250 GTO (1962-1964) en de tweede, 288 GTO (1984-1986).
Nederland mag ook in de Ferrari ketel roeren en krijgt waarschijnlijk een stuk of tien GTO's toegewezen. Vergeet niet dat er in Nederland maar liefst zo'n 120.000 miljonairs zijn, bedenk wel dat 1 op de 150 mensen in theorie er één miljonair is. En dat is best veel .... voor zo'n klein landje als Nederland.
Terug naar de GTO, de GTO is ruim honderd kilo lichter dan de GTB en dat is best veel. Ferrari heeft dit weten te bewerkstelligen door gebruik maken van dunnere aluminium en een ander soort glas. Ook de transmissie en het uitlaatsysteem zijn een "light" versie van die van de GTB waardoor het totale gewicht van de GTO op 1590 kg is gekomen.
Verder is de GTO voorzien van een 6 liter (5999 cc) V12 krachtbron die een vermogen van ruim 670 pk (zo'n 50 pk meer dan de GTB versie) kan leveren met een maximale koppel van 620 Nm.
De acceleratie van de GTO is van 0 naar 100 km/uur in slechts 3,35 seconden volbracht, terwijl de GTB versie, 7,4 seconden nodig heeft.. En de bijbehorende topsnelheid van 335 km/uur zul je in Nederland niet gauw bereiken.
De 599 GTO heeft op de eigen Ferrari Fiorano testbaan, de legendarische Ferrari Enzo verslagen met een tijd van 1 min en 24 seconden, dat is 0,9 seconden sneller dan de Enzo.
Tja, het is en blijft een mooie GTO versie anno 2010.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten