27 april 2010

Kane - No Surrender

Kane is een rockband uit Nederland, de oorspronkelijke leden zijn de zanger, Dinand Woesthoff en de gitarist, Dennis van Leeuwen. Hun muziek wordt omschreven als gitaarrock en zou geïnspireerd zijn door de Ierse rockband, U2. De band werd in 1998 opgericht en sindsdien hebben maar liefst 19 bandleden in de groep gezeten.

Pas in de zomer van 1999 zou de band doorbreken met "Where Do I Go Now" en stond maar liefst 1,5 jaar in de Nederlandse Album top 100 en bracht het tot dubbel platina.

Vervolgens zou Kane de jaren daarop allerlei awards binnenslepen zoals de MTV en TMF award. Ook een Edison viel hun ten eer. Ze zouden ook op Parkpop en Pinkpop als grote publiekstrekkers optreden.

Vorig jaar (2009) brachten ze hun 5de Album, No Surrender waarvan de gelijknamige song "No Surrender" dat ikzelf erg mooi vind. Merkwaardig genoeg werd het geen nr. 1 hit. In de Nederlandse Top 40 bereikte de single slechts de 3de hoogste positie, maar bleef wel 21 weken staan.







Kane - No Surrender


I was up

I was down
I felt almost everything
I was lost
Been around
Still know hardly anything
Got my feet on the ground
In the heart of everything

That's just the ..


.. way that I want it
That's just the way that I want it

Like a shark for the bait
You've been always waiting there
Every time
Just too late
Now at last you're standing there
What a fool
what a shame
In the heart of everything

That's just the way that I want it
That's just the way that I want it

Tonight's the night
Time to leave the pressure behind
But there's no surrender
No

In the heart
At the root
There's always something else
In disguise
Understood
And the blame for someone else
Well in time
I will find
What's the heart of everything

That's just the way that I want it
It's just the way that I want it

I don't know why
I guess it's just a matter of time
But there's no surrender
No, no surrender

Ooh ooh ooh
Ooh ooh ooh

It's just the way that I want it

Tonight's the night
Time to leave the pressure behind
And there's no surrender
No
There's no surrender
No
There's no surrender
No surrender

I was up, I was down



Bookmark and Share

20 april 2010

20.000 bezoekers


Het is eindelijk zover, de 20.000 ste bezoeker is een feit en daar ben ik heel blij mee.
Voor iedereen die dit blog vaak of af en toe bezocht heeft, duizend maal dank voor jullie bezoeken en kom vaker terug.
Op naar de 25.000 ste bezoeker!
.

17 april 2010

Button wint GP van China

Zoals aangekondigd was er geen zonnetje te bekennen tijdens de GP van China en vlak nadat de race was begonnen, kwamen er wat druppels water uit de hemel naar beneden. Chandhok Hispania) en Di Grassi (Virgin) zouden beide vanaf de pits starten.
Al vroeg in het begin veroorzaakte Vitantonio Liuzzi een eenzijdige ongeluk en moest de safetycar op de baan, hierdoor schoof het hele veld naar elkaar toe.

De regen kwam en ging waardoor de pits veelvuldig door de coureurs werd opgezocht om van banden te wisselen, ook moest iedereen zijn strategie telkens aanpassen.
Halverwege kwam de safetycar nog een keer de baan op, niet vanwege een ongeluk maar wegens wat verdwaalde onderdelen die op de racebaan lagen en dus gevaarlijk voor de wagens.
Vandaag reed Sauber coureur, Pedro de la Rosa zijn 75ste GP. Erg veel heeft hij niet kunnen genieten want al na zeven ronden moest hij de Sauber aan de kant zetten.

V.l.n.r. Jenson Button (1ste), Lewis Hamilton (2de) en Nico Rosberg (3de)


Maar goed het was in ieder geval een prachtige race en dat allemaal vanwege de regen.
Uiteindelijk werd de Grand prix van China door Jenson Button in de McLaren-Mercedes gewonnen, zijn tweede overwinning van het seizoen. De regerende wereldkampioen is bezig met het prolongeren van zijn titel en is nu naar vier GP's leider in het kampioenschap met 60 punten.
Zoals verwacht zouden de McLaren's het goed doen in China en dat was ook zo, want tweede werd Lewis Hamilton en zo werd het voor het McLaren team een 1-2 tje in China.
Na de 1-2 van Ferrari in Bahrein en de 1-2 voor Red Bull in Maleisië was het nu de beurt aan McLaren.
En de derde podium plaats ging naar Nico Rosberg, de Duitser reed aan het begin nog aan de leiding maar kon dit niet volhouden en zakte langzaam terug naar de derde plaats die hij echter niet meer afstond. Hij mag tevreden zijn met zijn 2de podium van het seizoen en zijn 2de plek in het kampioenschap.

Vierde werd Ferrari rijder, Fernando Alonso hoewel hij een wereldstart had gemaakt (sprong vanuit de 3de naar de1ste plaats) bleek later dat hij te vroeg was gestart en kreeg voor zijn jumpstart een drive through penalty. Uiteindelijk kon hij nog 4de finishen en 12 punten meenemen die hij in de loop van het seizoen hard zal nodig hebben nu de concurrentie groter is dan verwacht.

Op de vijfde plaats is de Pool, Robert Kubica geëindigd en dat is niet slecht voor Renault want ook zijn teamgenoot deed goede zaken. De Russiche rookie Vitaly Petrov reed magistraal de tweede Renault naar de zevende plaats en scoorde hiermee zijn eerste WK-punten. In de slotfase van de race
heeft Petrov, Schumacher prachtig ingehaald. Zoiets had Schumacher nog nooit van zijn leven meegemaakt ... tot vandaag dan. Later nam Petrov ook Webber te pakken. Dus kan ik terecht zeggen dat hij de man van de wedstrijd was in China.

En nu de zesde plaats, deze is voor Sebastian Vettel, de jonge Duitser had weliswaar de pole gereden maar dat heeft hem geen voordeel gegeven. Vettel moest ook zijn meerdere herkennen toen Hamilton hem zowel op de baan als in de pits het leven zuur maakte en van hem uiteindelijk won ... wat een stelletje kemphanen.
Ook de teamgenoot van Vettel had geen geluk vandaag, ook hij vertrok vanuit de eerste startrij maar kon dat ook niet behouden en zou uiteindelijk op de achtste plaats eindigen.
Voor het Red Bull Racing team was China een zware desillusie.

De negende plaats ging naar Felipe Massa in de tweede Ferrari, ook hij kon niet imponeren met zijn Ferrari, zijn teammaat was hem al te snel af geweest en dat geldt ook voor de concurrentie. Na de vorige GP was hij nog leider in het kampioenschap en nu na de GP van China is hij teruggezakt naar de 6de plek in het kampioenschap, dat doet erg pijn.

Michael Schumacher


En de laatste WK-punt in China gaat naar de 10de plaats en daar vinden we niemand minder dan Michael Schumacher in de tweede Mercedes wagen. En dat terwijl zijn jongere teamgenoot op het podium stond, komt ooit Schumacher nog terug?
Tot op heden heeft Schumacher alle kwalificatie en race duels met zijn teamgenoot Rosberg verloren.
Ook Schumacher kreeg Hamilton achter zich en na een paar stevige rondjes ging Hamilton hem voorbij, gevolgd door nog een paar wagens en zo verloor Schumacher in een rondje maar liefst drie posities. In de allerlaatste ronde zou Schumacher worden ingehaald door zijn ex-teamgenoot, Felipe Massa in de Ferrari en zo teruggewezen naar de 10de plek, wat een race!


De volgende Grand Prix wordt in Spanje op 9 mei gereden, de eerste GP die in Europa zal worden verreden. Dus dat wordt op een houtje bijten de komende drie weken.
.


Bookmark and Share

Kwalificatie GP van China

De kwalificatie voor de GP van China is alweer lang achter de rug als jullie dit lezen. En voor de derde keer in vier kwalificaties staat Sebastian Vettel op pole position. Dat is en blijft een top prestatie van de jonge Duitser. Net als in Australië staan beide Red Bull wagens wederom op de eerste startrij, een zogenaamde "double lockdown".
Op de tweede startplaats vinden we de Australiër, Mark Webber in de 2de Red Bull wagen en op de derde startplaats vinden we de Spanjaard, Fernando Alonso in de Ferrari.
Eigenlijk is de top 3 precies gelijk aan die van de kwalificatie in Australië.

V.l.n.r. Mark Webber, Sebastian Vettel en Fernando Alonso


Verrassend vinden we de Duitser, Nico Rosberg op de vierde startplaats met de Mercedes wagen. Achter hem start de Engelsman, Jenson Button in zijn McLaren en naast hem staat zijn land- en teamgenoot, Lewis Hamilton in de tweede McLaren. De McLaren's zijn favoriet voor de zege morgen, dus dat wordt spannend.

Op de 7de startplaats vinden we de Braziliaan, Felipe Massa in de tweede Ferrari die dit keer wederom niet met Alonso mee kon komen. Voor Alonso is dit de derde kwalificatie podium van het seizoen, alleen in Maleisië viel hij buiten het podium. Een teleurstellend resultaat voor hem en Ferrari, eigenlijk door een fout in de laatste bocht heeft Massa een betere positie vergooid. Voor Massa was het de derde keer dat hij buiten het podium viel. Hopelijk gaat het morgen beter met hem tijdens de race.

Naast Massa vinden we de Pool, Robert Kubica op de 8ste startplaats in de Franse Renault wagen.
En op de 9de plaats vinden we de Duitser, Michael Schumacher in de tweede Mercedes wagen. Voor Schumacher een pijnlijk situatie, hij zakt steeds verder terug tijdens de kwalificatie.
Waar de afstand in de eerste twee kwalificaties nog klein was, zien we nu in de laatste twee kwalificaties de afstand onderling alleen maar toenemen. In de eerste twee GP's startte Schumacher nog van de 7de plaats, in de derde GP was dat vanaf de 8ste terwijl zijn teamgenoot hem voorblijft en de kwalificatie stand onderling is nu al 4-0 in het nadeel van Schumacher.

Op de 10de startplaats en dus de laatste van de top 10, vinden we wederom de Duitser Adrian Sutil in zijn Force India, ik vind het een prestatie van zowel de Sutil als van Force India.

Maar goed er zijn maar twee teams die beide wagens tot nu toe in alle kwalificaties in de top 10 gestaan hebben, namelijk Red en Bull en Mercedes.

Morgen tijdens de GP van China wordt kou en zelfs regen verwacht, we zullen zien. Om 09:00 uur Nederlandse tijd op RTL 7 begint de Grote Prijs van China.

Veel kijkplezier!
.

Bookmark and Share

16 april 2010

Lou Biou - Feest van de Fabelachtige Stier

Sinds gisteren draait in de bioscoop een bijzondere documentaire, twee Nederlandse documentairemakers laten zien hoe de aficionados (stieren liefhebbers in hart en nieren) zich voorbereiden op wat komen gaat.
Stierenvechters zijn zoiets als de oude gladiatoren van vroeger.
Hoe dan ook het is een spel dat niemand wint maar gewoon speelt, het is een gevecht tussen mens en dier ... in dit spel is het jij en de stier, er zit niets tussen beide in.


Camargue, paarden, stieren en kastelen


Stierenvechten is niet alleen erg populair in Spanje en Portugal, maar ook in Zuid-Frankrijk. In de Camargue is dit spel nog steeds erg populair en dus wordt de arena in het centrum van Arles tot de nok toe gevuld met stierenvechten liefhebbers. Een bijzonder gevoel, dat voor een buitenstaander niet te bevatten is, maakt zich meester van de aficionados.

Je wordt geen aficionado, je wordt ermee geboren, het zit in je bloed ... in het bloed van je voorouders.

Ik ben al bij de "encierros" in Pamplona geweest en vele malen bij de "largadas" in Portugal (dat zijn de stratencircuits waar de stieren los worden gelaten), ook dit jaar ga ik in September naar de jaarlijkse feesten maar nu staat de stierenvechten c.q. stierenkoersen in de Camargue op mijn verlanglijst, wellicht volgend jaar?

Camargue gebied


Op mijn lijst staat nu de
Féria van Saint-Rémy wordt traditioneel jaarlijks in het weekend van 15 augustus gehouden. Net als in Portugal is het hier verboden om het stier te doden tijdens de stierengevechten.
Naast de stierenvechten worden allerlei spektakels met stieren en koersen van de Camargue. En op straat wordt een groot volksfeest gehouden met veel animatie en muziek.
Traditioneel eindigt de F
éria met "Les 100 Chevaux", 100 paarden uit de Camargue (die in vrijheid leven) lopen 's-avonds op de rondweg.

Maar ik ga alvast de sfeer van de Camargue
in de bioscoop proeven!



Bookmark and Share

.

11 april 2010

Geschiedenis van de F1 helm

Formule 1 coureurs hebben tegenwoordig niet zomaar een helm, maar een goed beveiligde helm en dat terwijl in de beginjaren de formule 1 coureurs nog rondreden met een gewone pet.
Helaas hebben ook veel coureurs hun leven verloren in der loop der jaren. De laatste coureur die ondanks zijn zwaar beveiligde helm verongelukte was Ayrton Senna in 1994 tijdens de GP van San Marino.
En vorig jaar ontsnapte Felipe Massa aan het nippertje aan een dodelijk ongeluk toen een veer (auto-onderdeel) tegen zijn helm aankwam, Massa kon de rest van het F1 seizoen niet meer rijden.

Juan Manuel Fangio (1911 - 1995)


In de beginjaren van de F1 was snelheid belangrijker dan veiligheid, coureurs zoals Juan Manuel Fangio droegen slechts een eenvoudige hoofddeksel om zijn hoofd te beschermen, nou ja ... beschermen.

Pas in 1953 werd het volgens de reglementen verplicht om een helm te dragen. Voordat er een helm op de markt kwam is jarenlang onderzoek aan vooraf gegaan. En de fabricage ervan is een goed bewaard geheim. De buitenkant is gemaakt uit verschillende lagen, de onderste laag bestaat uit aramide, dezelfde aramide die in o.a. kogelvrije vesten wordt gebruikt.
Daarna komt een dikke laag polyetheen en dan volgen lagen van kleine hoeveelheden aluminium, magnesium en epoxylijm om de helm sterker te maken.

Enerzijds mag en kan zo'n helm niet al te zwaar worden waardoor het gewicht van een F1 helm rond de 1.250 gram komt. Hoe lichter zo'n helm des te minder extreme G-krachten op de coureur worden losgelaten waardoor het risico op een nekblessure na een crash worden verkleind.
Aan de ander kant moet een F1 helm ontzettend sterk zijn om een zware impact op te kunnen vangen.

Ventilatie stromingen in een helm


Voor het vervaardigen van een F1 helm wordt eerst het hoofd van een coureur gemeten en pas daarna wordt er een model van gemaakt. Vervolgens wordt dat model laagje voor laagje ingepakt met koolstofvezels. De kunststofvezels (carbon) bestaan op hun beurt uit nog kleinere vezels, vezels die wel tot 15 keer dunner dan het menselijk haar zijn.
Als je alle vezels in zo'n helm bij elkaar zou optellen dan kom je al gauw op 16.000 km aan vezels, dat is nogal wat. Vervolgens worden de verschillende lagen in een zogenaamde autoclaaf (dat is een afgesloten drukvat waarin de druk dient om een proces te starten, beïnvloeden of te stoppen) samengebonden. In de autoclaaf worden de lagen onder hoge druk aan een temperatuur van 132 graden Celsius blootgesteld. Verder wordt om zo'n helm bij elkaar te houden, schroeven van titanium gebruikt. Een F1 helm is zo sterk dat je zelfs een gewicht van 1.500 kg eraan kunt hangen.

Hierna is een helm nog niet af. Een coureur moet door zijn helm kunnen ademen en voldoende zicht hebben. Een kleine opening aan de voorkant zorgt voor de benodigde ventilatie, de lucht wordt gefilterd en zodoende worden gassen en stoffen tegengehouden. Daarnaast vloeit iedere seconde zo'n 10 liter verse lucht in de helm. Kijken doet een coureur door een zogenaamde vizier, een speciale klep vervaardigd uit een speciale doorzichtige kunststof die eveneens een klap moet kunnen opvangen.

Last but not least dienen de helmen getest te worden, niet alleen de reglementen voor de auto's maar ook voor o.a. helmen zijn zeer streng qua veiligheid betreft. Ondanks alles gebeuren er af en toe ongelukken waarbij een helm meer wonder boven wonder zijn drager beschermt en dus moeten de helmfabrikanten steeds blijven zoeken naar nieuwe en betere oplossingen. Want een helm is nooit af of veilig genoeg.

Maar wat mag zo'n F1 helm dan wel niet kosten, pak hem beet tussen de 10.000 en 15.000 euro, niet echt duur toch? Maar vergeet niet dat een F1 coureur zo'n 5 helmen per seizoen verslijt. Na een ongeluk of het laten vallen op de grond betekent dat de helm wordt afgekeurd en je dus een nieuwe moet pakken.

Boven v.l.n.r. Ayrton Senna en Fernando Alonso
Onder v.l.n.r. Michael Schumacher en Alain Prost



Elke fabrikant heeft dan ook een mannetje rondlopen op elke Grand Prix om de helmen van dat ene merk te verzorgen. Bekende merken zijn ARAI (Fernando Alonso), BELL (Alain Prost) , SHOEI (Ayrton Senna) en Schuberth (Michael Schumacher).

Vroeger had Michael Schumacher ook een BELL en Fernando Alonso heeft tegenwoordig bij Ferrari ook een Schuberth helm, coureurs wisselen niet alleen van team maar ook van merkhelm gedurende de jaren.
.

Bookmark and Share

04 april 2010

Vettel wint GP van Maleisië

De GP van Maleisië heeft de "kaarten" weer flink door elkaar geschud. Na twee keer op pole gestaan te hebben en twee keer de race te hebben geleid maar alsnog niet gewonnen, is het nu wel Sebastian Vettel gelukt om de GP van Maleisië 2010 op zijn naam te schrijven.
Vettel was zo blij dat hij een vreugde sprong maakt, de jacht naar de titel is geopend en de concurrentie is gewaarschuwd ... als Vettel geen pech heeft en zijn Red Bull auto blijft het doen dan kan hij meer races winnen dan verliezen.

Maar het feest voor Red Bull was allemaal compleet toen Mark Webber tweede werd. Voor Red Bull was een 1-2 de ultieme prestatie voor het team die sinds eind 2009 aan een opmars is begonnen tegen de gevestigde orde van F1 teams. Momenteel behoren Red Bull, Ferrari en McLaren tot de top 3 teams.

Voor de Formule 1 is het goed om na drie GP's eveneens drie verschillende winnaars te hebben, Vettel is de derde na Fernando Alonso en Jenson Button. Of dit toeval is moet aan het eind van het seizoen nog blijken, maar de eerste twee winnaars zijn wereldkampioenen. Wordt Sebastian Vettel de derde kampioen?

Vettel's vreugde sprong


Op de derde plaats is Nico Rosberg (Mercedes) geëindigd, niet alleen voor hem maar ook voor Mercedes een mooie prestatie. Het was tevens zijn eerste podium van zijn carrière. Hij deed het in ieder geval beter dan zijn teamgenoot, Michael Schumacher die na 9 rondes uitviel. Tja, Schumacher's comeback verloopt niet echt soepeltjes.
Als we goed naar het podium van gisteren kijken dan zien we dat de volgorde tegen de klok in is veranderd, op zich een merkwaardige gebeurtenis of slechts toeval?

V.l.n.r. Mark Webber, Sebastian Vettel en Nico Rosberg


Robert Kubica wist op de vierde plaats te finishen en zo waardevolle punten voor het Renault F1 team te scoren. Op de vijfde plaats is Adrian Sutil met de Force India geëindigd, zeker niet slecht als je weet dat achter hem coureurs zoals Lewis Hamilton (6de), Felipe Massa (7de) en Jenson Button (8ste) zijn gefinisht.

Grappig om te vermelden is dat zowel Sutil, Hamilton en Kovalainen in Maleisie allemaal hun 55ste GP reden terwijl Button achter zijn naam de 175ste GP kon noteren.

Op de 9de en 10de plaats vinden we respectievelijk twee jonge "wolven" Jaime Alguersuari en Nico Hulkenberg en die hun eerste punten van het seizoen wisten te scoren.
En zo zijn er weer vier Duitsers in de top 10 geëindigd, wat zal Michael Schumacher balen als een stekker.

Pechvogel in Maleise was ongetwijfeld Ferrari rijder, Fernando Alonso die twee ronde voor het einde in een inhaalpoging op Button zijn motor met een enorme rookpluim opblies en zo de leiding in het kampioenschap aan zijn teamgenoot, Felipe Massa overdroeg.



Wat is het stand van de coureurs na drie Grands Prix?

Felipe Massa 39
Fernando Alonso 37
Sebastian Vettel 37
Jenson Button 35
Nico Rosberg 35
Lewis Hamilton 31
Robert Kubica 30
Mark Webber 24
Adrian Sutil 10
MichaelSchumacher 9
Vitantonio Liuzzi 8
Rubens Barrichello 5
Jaime Alguersuari 2
Nico Hulkenberg 1

Van de 24 coureurs hebben tot op heden, 14 stuks weten te scoren, de overige 10 stuks hebben nog geen punt kunnen scoren.

En wat is het stand bij de teams na drie Grands Prix?

Ferrari 76
McLaren 76
Red Bull 61
Mercedes 44
Renault 30
Force India 18
Williams 6
Toro Rosso 2
Sauber 0
Lotus 0
Hispani 0
Virgin 0


De volgende GP wordt verreden in China, op 18 april om 09:00 uur.
.

03 april 2010

Kwalificatie GP van Maleisië

V.l.n.r. Nico Rosberg, Mark Webber en Sebastian Vettel


De kwalificatie van Maleisië heeft voor een paar verrassingen maar ook teleurstellingen gezorgd.

De eerste verrassing was om de mindere namen in de top 10 te zien terwijl de kanshebbers voor het kampioenschap zelfs niet eens te vinden waren in de top 15?
Wat dachten jullie van Nico Hulkenberg (5de in de Williams), Kamui Kobayashi (9de in de Sauber) en Vitantonio Liuzzi (10de in de Force India). Voor Force India was het een geweldige kwalificatie om beide auto's in de top 10 te hebben. De tweede Force India auto van Adrian Sutil stond zelfs op de 4de plaats. En wat dachten jullie van vier Duitsers in de top 5?

Verrassend was ook het feit dat voor de derde achtereenvolgende GP wederom een Red Bull op pole stond, dit keer niet Vettel maar Mark Webber, wat Webber niet lukte in zijn eigen thuisland GP afgelopen weekend was wel gelukt in Maleisië.
Gaat morgen eindelijk Red Bull een race winnen? En wie gaat de eerste GP zege geven aan Red Bull, Vettel of Webber?


Zo vond ik de tweede verrassing van Maleisië het feit dat Nico Rosberg met zijn Mercedes vanaf de eerste startrij vertrok (naast de pole houder) terwijl zijn teamgenoot Michael Schumacher niet verder kwam dan de 8ste plaats en dus vanaf de vierde startrij zal vertrekken. Voor Rosberg was dit de derde achtereenvolgende keer dat hij Schumacher in de kwalificatie verguist en dat gaat Schumacher niet "in de koude kleren zitten". 3-0 voor Rosberg vs Schumacher.

Om de top 3 compleet te maken, vinden we Sebastian Vettel met de 2de Red Bull auto, helaas voor hem dit keer niet op pole zoals de voorgaande Grands Prix maar op derde plaats in zijn derde GP van het seizoen.

En nu de teleurstellingen van Maleisië, ongetwijfeld de startplaats van beide Ferrari's, Felipe Massa (tweede in het kampioenschap) zal vertrekken vanaf de 21ste plaats. Ook zijn teamgenoot Fernando Alonso (leider in het kampioenschap) heeft het niet veel beter kunnen doen, hij vertrekt morgen vanaf de 19de plaats. Al met al een ramp voor beide Ferrari coureurs en voor Ferrari.
Op de 17de plaats vinden we Jenson Button (McLaren) terwijl zijn teamgenoot, Lewis Hamilton niet verder kwam dan een 20ste startplaats. Dit alles werd door de regen veroorzaakt maar hoe dan ook het blijft een teleurstelling voor iedereen.

Het belooft morgen een spannend race te worden.
.
Bookmark and Share