Helaas hebben ook veel coureurs hun leven verloren in der loop der jaren. De laatste coureur die ondanks zijn zwaar beveiligde helm verongelukte was Ayrton Senna in 1994 tijdens de GP van San Marino.
En vorig jaar ontsnapte Felipe Massa aan het nippertje aan een dodelijk ongeluk toen een veer (auto-onderdeel) tegen zijn helm aankwam, Massa kon de rest van het F1 seizoen niet meer rijden.
In de beginjaren van de F1 was snelheid belangrijker dan veiligheid, coureurs zoals Juan Manuel Fangio droegen slechts een eenvoudige hoofddeksel om zijn hoofd te beschermen, nou ja ... beschermen.
Pas in 1953 werd het volgens de reglementen verplicht om een helm te dragen. Voordat er een helm op de markt kwam is jarenlang onderzoek aan vooraf gegaan. En de fabricage ervan is een goed bewaard geheim. De buitenkant is gemaakt uit verschillende lagen, de onderste laag bestaat uit aramide, dezelfde aramide die in o.a. kogelvrije vesten wordt gebruikt.
Daarna komt een dikke laag polyetheen en dan volgen lagen van kleine hoeveelheden aluminium, magnesium en epoxylijm om de helm sterker te maken.
Enerzijds mag en kan zo'n helm niet al te zwaar worden waardoor het gewicht van een F1 helm rond de 1.250 gram komt. Hoe lichter zo'n helm des te minder extreme G-krachten op de coureur worden losgelaten waardoor het risico op een nekblessure na een crash worden verkleind.
Aan de ander kant moet een F1 helm ontzettend sterk zijn om een zware impact op te kunnen vangen.
Voor het vervaardigen van een F1 helm wordt eerst het hoofd van een coureur gemeten en pas daarna wordt er een model van gemaakt. Vervolgens wordt dat model laagje voor laagje ingepakt met koolstofvezels. De kunststofvezels (carbon) bestaan op hun beurt uit nog kleinere vezels, vezels die wel tot 15 keer dunner dan het menselijk haar zijn.
Als je alle vezels in zo'n helm bij elkaar zou optellen dan kom je al gauw op 16.000 km aan vezels, dat is nogal wat. Vervolgens worden de verschillende lagen in een zogenaamde autoclaaf (dat is een afgesloten drukvat waarin de druk dient om een proces te starten, beïnvloeden of te stoppen) samengebonden. In de autoclaaf worden de lagen onder hoge druk aan een temperatuur van 132 graden Celsius blootgesteld. Verder wordt om zo'n helm bij elkaar te houden, schroeven van titanium gebruikt. Een F1 helm is zo sterk dat je zelfs een gewicht van 1.500 kg eraan kunt hangen.
Hierna is een helm nog niet af. Een coureur moet door zijn helm kunnen ademen en voldoende zicht hebben. Een kleine opening aan de voorkant zorgt voor de benodigde ventilatie, de lucht wordt gefilterd en zodoende worden gassen en stoffen tegengehouden. Daarnaast vloeit iedere seconde zo'n 10 liter verse lucht in de helm. Kijken doet een coureur door een zogenaamde vizier, een speciale klep vervaardigd uit een speciale doorzichtige kunststof die eveneens een klap moet kunnen opvangen.
Last but not least dienen de helmen getest te worden, niet alleen de reglementen voor de auto's maar ook voor o.a. helmen zijn zeer streng qua veiligheid betreft. Ondanks alles gebeuren er af en toe ongelukken waarbij een helm meer wonder boven wonder zijn drager beschermt en dus moeten de helmfabrikanten steeds blijven zoeken naar nieuwe en betere oplossingen. Want een helm is nooit af of veilig genoeg.
Maar wat mag zo'n F1 helm dan wel niet kosten, pak hem beet tussen de 10.000 en 15.000 euro, niet echt duur toch? Maar vergeet niet dat een F1 coureur zo'n 5 helmen per seizoen verslijt. Na een ongeluk of het laten vallen op de grond betekent dat de helm wordt afgekeurd en je dus een nieuwe moet pakken.
Elke fabrikant heeft dan ook een mannetje rondlopen op elke Grand Prix om de helmen van dat ene merk te verzorgen. Bekende merken zijn ARAI (Fernando Alonso), BELL (Alain Prost) , SHOEI (Ayrton Senna) en Schuberth (Michael Schumacher).
Vroeger had Michael Schumacher ook een BELL en Fernando Alonso heeft tegenwoordig bij Ferrari ook een Schuberth helm, coureurs wisselen niet alleen van team maar ook van merkhelm gedurende de jaren.
.
En vorig jaar ontsnapte Felipe Massa aan het nippertje aan een dodelijk ongeluk toen een veer (auto-onderdeel) tegen zijn helm aankwam, Massa kon de rest van het F1 seizoen niet meer rijden.
In de beginjaren van de F1 was snelheid belangrijker dan veiligheid, coureurs zoals Juan Manuel Fangio droegen slechts een eenvoudige hoofddeksel om zijn hoofd te beschermen, nou ja ... beschermen.
Pas in 1953 werd het volgens de reglementen verplicht om een helm te dragen. Voordat er een helm op de markt kwam is jarenlang onderzoek aan vooraf gegaan. En de fabricage ervan is een goed bewaard geheim. De buitenkant is gemaakt uit verschillende lagen, de onderste laag bestaat uit aramide, dezelfde aramide die in o.a. kogelvrije vesten wordt gebruikt.
Daarna komt een dikke laag polyetheen en dan volgen lagen van kleine hoeveelheden aluminium, magnesium en epoxylijm om de helm sterker te maken.
Enerzijds mag en kan zo'n helm niet al te zwaar worden waardoor het gewicht van een F1 helm rond de 1.250 gram komt. Hoe lichter zo'n helm des te minder extreme G-krachten op de coureur worden losgelaten waardoor het risico op een nekblessure na een crash worden verkleind.
Aan de ander kant moet een F1 helm ontzettend sterk zijn om een zware impact op te kunnen vangen.
Voor het vervaardigen van een F1 helm wordt eerst het hoofd van een coureur gemeten en pas daarna wordt er een model van gemaakt. Vervolgens wordt dat model laagje voor laagje ingepakt met koolstofvezels. De kunststofvezels (carbon) bestaan op hun beurt uit nog kleinere vezels, vezels die wel tot 15 keer dunner dan het menselijk haar zijn.
Als je alle vezels in zo'n helm bij elkaar zou optellen dan kom je al gauw op 16.000 km aan vezels, dat is nogal wat. Vervolgens worden de verschillende lagen in een zogenaamde autoclaaf (dat is een afgesloten drukvat waarin de druk dient om een proces te starten, beïnvloeden of te stoppen) samengebonden. In de autoclaaf worden de lagen onder hoge druk aan een temperatuur van 132 graden Celsius blootgesteld. Verder wordt om zo'n helm bij elkaar te houden, schroeven van titanium gebruikt. Een F1 helm is zo sterk dat je zelfs een gewicht van 1.500 kg eraan kunt hangen.
Hierna is een helm nog niet af. Een coureur moet door zijn helm kunnen ademen en voldoende zicht hebben. Een kleine opening aan de voorkant zorgt voor de benodigde ventilatie, de lucht wordt gefilterd en zodoende worden gassen en stoffen tegengehouden. Daarnaast vloeit iedere seconde zo'n 10 liter verse lucht in de helm. Kijken doet een coureur door een zogenaamde vizier, een speciale klep vervaardigd uit een speciale doorzichtige kunststof die eveneens een klap moet kunnen opvangen.
Last but not least dienen de helmen getest te worden, niet alleen de reglementen voor de auto's maar ook voor o.a. helmen zijn zeer streng qua veiligheid betreft. Ondanks alles gebeuren er af en toe ongelukken waarbij een helm meer wonder boven wonder zijn drager beschermt en dus moeten de helmfabrikanten steeds blijven zoeken naar nieuwe en betere oplossingen. Want een helm is nooit af of veilig genoeg.
Maar wat mag zo'n F1 helm dan wel niet kosten, pak hem beet tussen de 10.000 en 15.000 euro, niet echt duur toch? Maar vergeet niet dat een F1 coureur zo'n 5 helmen per seizoen verslijt. Na een ongeluk of het laten vallen op de grond betekent dat de helm wordt afgekeurd en je dus een nieuwe moet pakken.
Elke fabrikant heeft dan ook een mannetje rondlopen op elke Grand Prix om de helmen van dat ene merk te verzorgen. Bekende merken zijn ARAI (Fernando Alonso), BELL (Alain Prost) , SHOEI (Ayrton Senna) en Schuberth (Michael Schumacher).
Vroeger had Michael Schumacher ook een BELL en Fernando Alonso heeft tegenwoordig bij Ferrari ook een Schuberth helm, coureurs wisselen niet alleen van team maar ook van merkhelm gedurende de jaren.
.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten