06 februari 2010

Ferrari F40

De Ferrari F40 uit 1987, is voor mij nog altijd de mooiste Ferrari ooit gebouwd, natuurlijk vind ik de andere Ferrari's ook mooi, maar de F40 heeft een enorme aantrekkingskracht op mij en dat zal altijd zo blijven.

De Ferrari F40 is niet zomaar een productiewagen, nee we hebben het hier over een supersportwagen en dat maakt de Ferrari F40 extra begeerlijk. Hij is ontworpen door Pininfarina, de vaste ontwerper van Ferrari.

Ferrari F40 - 1989


Maar wat maakt de Ferrari F40 zo special?
De verhoudingen van de wagen zoals lengte, breedte en hoogte zijn tot op de millimeter aan elkaar afgestemd. De wagen heeft een prachtige lijn en wordt geaccentueerd door prachtige krommingen en rondingen. Normaal gesproken vind ik een achtervleugel verschrikkelijk staan bij een auto, maar een F40 zonder zijn markante achtervleugel is als een pauw zonder veren.


Ferrari F40 - 1989


Verder heeft de F40 een topsnelheid van 324 km/uur en gaat van 0 tot 100 km/uur in slechts 3,9 seconden en dat maakt hem tot de snelste productiewagens uit zijn tijd. Het was ook de eerste productiewagen die de grens van 322 km/uur overschreed.
Om zulke snelheden en acceleratie te kunnen bereiken heeft men het gewicht laag gehouden door materialen rechtstreeks uit de Formule 1 te gebruiken, zoals Kevlar, koolstofvezel en aluminium.

Bovendien was de Ferrari F40 de laatste supersportwagen die onder toezicht van Enzo Ferrari zelf is geproduceerd.

Ferrari F40 - 1989


Hoewel de Ferrari F40 gebouwd is volgens de laatste aerodynamica race technologie is hij vooral geproduceerd voor de commercie en niet zo zeer voor de racebaan. Wel moest de F40 een straatversie worden die zo dicht mogelijk bij de bestaande racewagens zou komen.
Op 21 juli 1987 werd de F40 gepresenteerd om o.a. het 40 jarige jubileum van het bedrijf Ferrari te vieren.

De echte productie begon in 1988 en zou in 1991 worden stopgezet, in total zijn 1.315 wagens de Ferrari fabriek uitgerold.


Ferrari F40 - 1989


Specificaties Ferrari F40:
  • Vermogen: 478 pk - 7000 toeren
  • Motor: 2936 cc 90° V8 - 4 kleppen per cilinder / bi-turbo intercooler
  • Remschijven: 330mm diameter, bij vier wielen geventileerd
  • Bediening: Handgeschakeld, 5 versnellingen
  • Voorbanden: 245/40 ZR17
  • Achterbanden: 335/35 ZR17
  • Lengte: 4430 mm
  • Breedte: 1980 mm
  • Hoogte: 1130 mm
  • Gewicht: 1100 kg
  • Tankinhoud: 120 l
  • 0 tot 100 km/u: 3,9 sec.
  • Topsnelheid : 324 km/u


In 1989 kreeg de Ferrari F40 een paar aanpassingen waardoor hij beter geschikt werd voor het gebruik op de racebaan, de Ferrari F40 Competizione was geboren.
De aangepaste motor zorgde voor 780 pk en een topsnelheid van 380 km/uur, De F40 Competizione werd vooral gebruikt bij de 24 uur van Le Mans en in de Amerikaanse IMSA series.

Ferrari F40 LM - 1989


Ergens in 2012 worden de allereerste Ferrari's F40, 25 jaar en dus klassieker. Het is nu afwachten of zijn opvolgers zoals de F50 en de Enzo Ferrari het zo ver zullen schoppen als de F40.

Ferrari F40 LM - 1989


Als ik geld zou hebben, dan zou ik in mijn garage ongetwijfeld een Ferrari F40 hebben staan. Bij de introdcutie van de F40 moest men in Nederland 750.000 gulden (340.000 euro) neertellen.
Nu vragen ze voor een gewone F40 al gauw 350.000 euro en voor een Ferrari F40 LM moet je denken aan zo'n 500.000 euro.
Ach, ik moet mij tevreden houden met een Ferrari F40, schaal 1:24.

Enzo Ferrari zei ooit over zijn eigen F40: "Als God een machine was, dan zou hij zeker een F40 zijn".




Bookmark and Share

Geen opmerkingen:

Een reactie posten