Een blog over alles en nog wat oftewel als er niets is om over te schrijven, moet je juist daarover schrijven. ............................................ Copyright © 2007 - 2011 ............................................
31 december 2009
26 december 2009
25 december 2009
Schumacher is back!
Iedereen heeft het de comeback van Michael Schumacher in de Formule 1 sport na drie jaar afwezigheid. Nu wik ik zijn comeback niet bagatelliseren maar gezien de omstandigheden in de Fromule 1, kan zo'n comeback goed of slecht uitpakken en uniek is het zeker niet.
Legendarische namen zoals basketballers Michael Jordan en Magic Johnson voetballers, Pelé (Edson do Nascimento), Zico (Arthur Coimbra) en Paul Cascoigne, tennisspeler Bjorn Borg, boxer George Foreman, surfer Kelly Slater e wielrenner Lance Armstrong zijn Schumacher reeds voor geweest. Lang niet iedereen heeft een geweldig comeback gedaan, sommige ervan hebben de keerzijde van de medaille gekend. Wat het lot van Schumacher zal zijn? Ik weet het ook niet.
In de Formule 1 zijn ook comeback's gemaakt door grote namen zoals Niki Lauda, Alain Prost, Nigel Mansell en Jacques Villeneuve.
Niki Lauda, de Oostenrijker werd F1 wereldkampioen in 1975 en 1977, beide titels met Ferrari. Lauda kreeg ik 1976 een verschrikkelijke ongeluk waarbij zijn bovenlichaam ernstig brandwonden opliep in de ongeluk die hij kreeg op het circuit Nurburgring.
Maar hij stopt niet met rijden en zou tot 1979 blijven rijden waarna hij aan het eind van het seizoen besloot om te stoppen. Hierna begon hij zijn eigen luchtvaartmaatschappij Lauda Air. Drie jaar later zou hij weer aan het start verschijnen van een F1 Grote Prijs aan het stuur van een McLaren, in zijn comeback jaar in 1984 werd hij voor de 3de keer F1 wereldkampioen. De jaar daarop ging het veel slechter met hem en McLaren, hij werd 10de en besloot om de Formule 1 voor eens en altijd te stoppen.
Alain Prost, de Fransman werd F1 wereldkampioen in 1985, 1986 en 1989, alle drie de titels met Mclaren. In 1990 en 1991 reed hij vervolgens voor Ferrari, maar werd in 1991 door Enzo ferrari de lan uitgestuurd nadat hij zijn Ferrari had vergeleken met een vrachtwagen.
Hierna besloot hij om een sabitical jaar in 1992 te nemen.
In dat jaar werd de Engelsman Nigel Mansell wereldkampioen met een Williams.
Prost zou uiteindelijk tekenen bij Williams voor 1993, hierdoor vertrok Mansell naar de Indycar in Amerika ... waar hij als regerend F1 wereldkampioen al de eerste rookie in de geschiedenis van de Indycar in zijn debuut kampioen werd in 1993. In 1994 zou Mansell terugkeren naar de F1 en voor Williams een paar wedstrijden rijden als de vervanger rookie David Coulthard. Het Williams had het zwaar, in San Marino was Ayrton Senna verongelukt en zijn vervanger Damon Hill had het zwaar met Michael Schumacher.
Mansell was ingehuurd om Hill een handje te helpen, echter zowel Hill als Schumacher gingen al bij de start Mansell voorbij om later beide tegen elkaar te botsen, waardoor Schumacher voor het eerst F1 wereldkampioen werd met slechts 1 punt meer dan Hill die een van de meeste controversionele ongelukken in de F1 geschiedenis werd. Nigel Mansell zelf kwam er goed vanaf door de Australische GP te winnen, was ook meteen zijn laatste zege in de F1. In 1995 zou hij nog een paar Grands Prix voor McLaren rijden echter zonder succes waarna het doek voor hem viel. Hij verliet roemloos het F1 strijdtoneel.
Maar goed terug naar Alain Prost, uiteindelijk werd Prost in 1994 voor de vierde keer F1 wereldkmapioen. Prost werd oppermachtig kampioen met 99 punten, terwijl zijn aartsrivaal, Ayrton Senna in de McLaren niet verder kwam dan 73 ... de teammaat van Prost, Damon Hill werd toen 3de in het kampioenschap met 69 punten. En zo eindigt het succesvolle carriere van Alain Prost.
In 1994 zou Ayrton Senna bij Williams hebben getekend, maar die verhaal kennen we nu ook.
Jacques Villeneuve, de Canadese wonderkind, Indycar kampioen in 1995 en zoon van Gilles Villeneuve heeft helaas geen grote sucessen gekend in zijn laatste jaren in tgenstelling tot Niki Lauda en Alain Prost. In zijn debuutjaar werd hij bijna F1 wereldkampioen, terwijl Damon Hill, zijn teammaat de kampioenschap won moest hij zich tevreden stellen met de 2de plaats en werd zo alsnog vice-kampioen. In 1997 zou hij zijn teammaat Heinz-Harald Frentzen alle hoeken van het circuit laten zien en zo zijn eerste en laatste wereldkampioen titel binnenhalen, Frentzen werd vice-kampioen. In 1999 ging Villeneuve bij BAR (British American Racing) rijden maar wegens teleurstellend resultaten besloot hij in aan het eind van 2003, BAR te verlaten. Eind 2004 zou Villeneuve zijn comeback maken bij Renault om de uit de gratie gevallen Jarno Trulli bij Flavio Briatore te veravnegen, echetr zonder succes. ZIjn teammaat destijds bij Renault was rijzend ster Fernando Alonso. Het jaar daarop ging Villeneuve bij BMW-Sauber rijden maar werd voor het eind van het seizoen naar huis gestuurd door Peter Sauber. En zo eindigt het carriere van Villeneuve.
Momenteel wordt Jacques Villeneuve gekoppeld aan het nieuwe USF1 team voor het seizoen van 2010, misschien wordt jaar 2010, het jaar van de comebacks.
Leuk om na alle die namen te hebben gelezen, te vertellen dat Bruno Senna bevestigd is voor 2010 bij het nieuwe F1 team Campos en dat mogelijk de zoon van Alain prost, Nicolas Prost (rijder bij de A1 GP voor team Frankrijk) bij Renault zou kunnen gaan rijden ... nu nog een van de zonen van Mansell, Greg (2009 World Series by Renault) of Leo Mansell (Le Mans Series bij Ferrari).
En de zoon van Niki Lauda, Mathias (DTM Mercedes) en de geschiedenis herhaald zich weer.
.
24 december 2009
23 december 2009
The Christmas Song
Naast de prachtige piano uitvoering, kon dit liedje niet aan een parodie ontsnappen en zo "zongen" een aantal honden het liedje na in hun eigen taal ... het blijft leuk als je in een melige bui bent.
Ironisch is dat het liedje in 1944 tijdens een verschrikkelijke hete zomerdag geschreven is door vocalist Mel Tormé en Bob Wells. De filosofie hierachter was om het koel te hebben, om het koel te denken en aldus was een van de bekendste kerstliedjes geboren. Het kan raar lopen in het leven.
The Nat King Cole Trio nam als eerste het plaatje op in 1946 en werd meteen een hit in de R&B (Rhythm and Blues) hitlijsten. In 1953 nam Nat King Cole het plaatje weer op, maar nu met een voltallig orkest. In 1961 werd het liedje nog een keer opgenomen door Cole, nu in stereofonie.
Nu mogen jullie zelf bepalen welke uitvoering de mooiste is.
Chestnuts roasting on an open fire,
Jack Frost nipping on your nose,
Yuletide carols being sung by a choir,
And folks dressed up like Eskimos.
Everybody knows a turkey and some mistletoe,
Help to make the season bright.
Tiny tots with their eyes all aglow,
Will find it hard to sleep tonight.
They know that Santa's on his way;
He's loaded lots of toys and goodies on his sleigh.
And every mother's child is going to spy,
To see if reindeer really know how to fly.
And so I'm offering this simple phrase,
To kids from one to ninety-two,
Although its been said many times, many ways,
A very Merry Christmas to you
And so I'm offering this simple phrase,
To kids from one to ninety-two,
Although its been said many times, many ways,
A very Merry Christmas to you
21 december 2009
Kerstkaartje van Bernie
Zijn naam is voluit, Bernard Charles Ecclestone, geboren in St. Peter South Elmham op 28 oktober 1930. In 1985 trouwde hij met het Kroatisch model Slavica, die hem twee dochters gaf, Tamara en Petra. Het stel ging begin 2009 na bijna 25 jaar huwelijk uit elkaar.
v.l.n.r. Bernie, Slavica, Petra en Tamara Ecclestone
In zijn wilde jaren hield Ecclestone zelf ook van racen, hij heeft zichzelf eens twee keer ingeschreven voor een Grand Prix, maar tot twee keer aan toe lukte het hem niet om aan de start te komen. In 1972 besloot hij dan maar om zijn eigen team te kopen en zo werd hij eigenaar van het Brabham F1 team.
Zijn macht werd pas voelbaar toen hij president werd van de FOCA (Formula One Constructors Association). Hierna verdiende hij enorme bedragen aan het verkopen van de televisierechten voor de Formule 1. Zijn huidige vermogen bedraagt zo'n 1,5 miljard euro.
Ecclestone wordt ook wel de Dinosaurus van de Formule 1 genoemd, hij zou ook steeds met absurde ideen komen, hij heeft teveel kritiek op goede en minder goede rijders ... blijkbaar zoekt hij de "extreme" grenzen steeds op. Maar ondanks alles hij weet donders goed waar hij het over heeft en hij heeft humor, dat getuigt zijn eigen kerstkaart dat hij verstuurde aan de F1-medewerkers.
Op de kade zie je de F1 teambazen van 2010, Frank Williams in zijn rolstoel is duidelijk zichtbaar net als de anderen trouwens. En allemaal zwaaien ze braaf hun ex-collega's uit.
Maar er dreigt gevaar, want in een houten boot zien we meest gehate man van de Formule 1, de Italiaan Flavio Briatore (ex-teambaas van Renault) die een bazooka naar de boot richt, terwijl Bernie Ecclestone dit alles rustig aanschouwt vanaf zijn hutje aan het strand.Kortom zijn kerstkaart is geweldig!
.
17 december 2009
15.000 bezoekers
In nog geen drie jaar en zo'n 335 artikelen verder is het een leuke prestatie, al is deze blog niet daarvoor geboren, ik bedoel om hoge bezoekers aantallen te generen. Deze blog was vooral bedoeld om te schrijven over alles en nog wat.
De neerwaartse daling van het aantal artikelen heeft vooral te maken met de beschikbare tijd om onderzoek te verrichten ten einde een artikel te schrijven en niet zo zeer het niet willen of geen zin hebben om te schrijven.
Maar zonder jullie geen bezoekers en zonder bezoekers geen blog, dus wederom bedank ik alle mensen die mij blog hebben bezocht.
Op naar de 20.000 bezoekers!
.
14 december 2009
Onfatsoenlijk voorstel ...
Mercedes heeft na het zien vertrekken van de kersverse F1-wereldkampioen, Jenson Button gedacht te hebben: "Wat McLaren kan, kunnen wij ook".
En zodoende hebben ze Michael Schumacher een "onfatsoenlijk voorstel" van maar liefst 22 miljoen euro gedaan voor het rijden in hun zilverenpijlen in 2010.
De Engelse krant "Daily Mirror" heeft dit in hun maandag editie bevestigd, ook de 22 miljoen euro zou meer dan de eerder geroepen bedrag van 6,5 miljoen euro zijn ... toch een flink verschil zou ik zeggen ... maar liefst 15,5 miljoen euro meer. De verleiding is blijkbaar te groot geworden, ook voor een multimiljonair als Michael Schumacher.
De 40 jarige Duitser heeft zijn eerste F1 Grand Prix in 1991 op Spa-Franchorchamps kunnen rijden met de financiele hulp van Mercedes waar hij destijds in de wereldkampioenschap voor prototypen reed. Toen heeft Mercedes voor zijn ritje bij het F1-team, Jordan, 140 duizend euro betaald. In de volgende GP, in Italie zou Schumacher de plaats van Roberto Moreno bij Benetton overnemen. Daarna zou hij twee wereldtitels bij Benetton binnen slepen voordat hij naar Ferrari overstapte ... waar nog vijf wereldtitels zouden volgen.
Maar wat nu? Is Schumacher nu te laat? Wat is nu het geval ... als hij vorig jaar bij Brawn had gereden dan durf ik de stelling aan dat hij voor de achtste keer wereldkampioen was geweest ... want laten we eerlijk zijn, wat Jenson Button kon met de Brawn bolide kon Schumacher des te beter.
Maar nu is het geen Brawn GP meer maar Mercedes geworden, eigenlijk Mercedes-Benz ... iedereen vergeet dat meneer Carl Benz er ook nog is.
Eigenlijk is het een beetje raar als dit alles straks inderdaad waar blijkt te zijn. Mercedes heeft geweigerd om Button een salarisverhoging te geven, wat zou betekenen dat Button zo'n 10 miljoen euro zou hebben gevraagd ... en nu betaalt Mercedes uit min of meer "wraak"gevoelens meer dan het dubbele voor Schumacher. Zo heeft Mercedes ook een wereldkampioen in huis en wat voor een. Saliante detail is dat het drie jarig contract met Ferrari als adviseur niet zou zijn verlengd door Schumacher.
Maar de grootste vraag is wat mij betreft niet of Schumacher zijn comeback zal maken, maar wat zijn comeback hem zal brengen. Als zevenvoudig werelkampioen heeft hij juist meer te verliezen dan te winnen. Je moet niet denken dat het voormalig F1-team Brawn GP omdat hij nu toevallig als Mercedes door het leven gaat, ook de snelste en beste wagen van het veld is in 2010.
Niets wijst erop dat het zo zal zijn, de voorsprong die ze vorig seizoen hadden als debuterend F1-team was verbluffend door de ontwerpwijziging in de reglementen ... eerlijk gezegd zie ik het volgende seizoen niet gebeuren. Er zal hier en daar wat wijzigen in de reglementen zo zou ook de puntenverdeling dratisch aangepast worden enzovoort.
Nee, ik zie het eerlijk gezegd eerder dat Schumacher het heel zwaar gaat krijgen, want laten we niet al te optimitisch zijn voor Schumacher, McLaren, Ferrari en Red Bull hebben ook heel sterke auto's en een prachtig stel coureurs.
Wat mij betreft is Schumacher één seizoen te ver met zijn comeback!
Binnenkort zal men er toch mee naar buiten moeten komen en dit verhaal bevestigen mocht het waar zijn. En volgend seizoen zien we wat Schumacher ervan bakt?
.
10 december 2009
Eindelijk zover!
Mijn zoon heeft eindelijk zijn fel begeerde rijbewijs gehaald, nadat zijn vriend en zijn vriendin het roze papiertje hebben gehaald ... was het nu de beurt aan hem.
Hij wilde hem zo graag en nu is het zover, hij heeft hem!
Om dit te vieren heeft hij zijn ouders, zus, vriendin en een van zijn beste vrienden getrakteerd op een etentje bij het Japanse restaurant Kimono inclusief een heuse champagne Moet&Chandon, jazeker die jongen weet hoe je zoiets in stijl viert. Ja, eten met stokjes is even wennen maar na een minuut of vijf was het alsof je niet anders gewend bent. Blijft leuk, eten met stokjes. Het was een gezellige avond.
Maar goed, nu kan hij eindelijk gaan rijden waar hij maar heen wil. Maar eerst wat meer kilometers maken onder toezicht voor meer inzicht en ervaring voordat hij echt helemaal alleen in een auto op pad gaat.
Om te beginnen gaan we a.s. zaterdag naar de Kerstmarkt in Oberhausen (Centro) en de zaterdag daarop is het de beurt aan Antwerpen of Brussel.
Jongen, nogmaals gefeliciteerd maar nu virtueel,
namens je vader, moeder en je zusje.
.
28 november 2009
Duurste iPhone ooit
Heeft iemand ooit een iPhone 3GS gevraagd van twee miljoen euro? Toch bestaat hij echt ... ontwerper Stuart Hughes heeft hem ontworpen en hij is te koop.
Apple iPhone 3GS
De behuizing is van massief 22 karaats goud, maar dat is nog niets alles, want de duurste mobile op de wereld is nog eens versierd met niet meer en niet minder dan 190 kleine diamanten. Merkwaardig op zich dat men 22 karaats goud heeft gebruikt, want voor dat geld wil ik ook zuiver goud, namelijk 24 karaats.
Uiteraard moet je zo'n "juweeltje" heel goed beschermen tegen jaloerse blikken, hiervoor heeft Stuart ook een mooie granieten doos ontworpen om je mobile thuis veilig te bewaren en die krijg je gratis bij. Ik mis alleen een mooie lederen of zijde etui ... om je mobile te behoeden voor een deukje of krasje.
Granieten doos
Maar wie kan zich zoiets permitteren?
Waarschijnlijk meer mensen dan je zou denken, wat dachten jullie van: Paris Hilton, David & Victoria Beckham, Cristiano Ronaldo, Brad Pitt en Angelina Jolie en ga zo maar door. Allemaal zeer rijk en erg op Glamour & Glitter gesteld.
Meer over de collectie van Stuart kun je hier vinden.
.
22 november 2009
F1 teams en kalender
Natuurlijk zijn de Formule 1 fans nu alvast nieuwsgierig wie, waar gaat rijden?
Oftewel de stoelendans is nog lang niet afgelopen, er zijn F1 teams die beide rijders hebben gecontracteerd, andere teams zoeken een tweede rijder en andere hebben helemaal nog geen rijder gevonden of aan zich weten te binden.
Vanaf heden kunnen jullie de F1 teams en hun rijders volgen op mijn blog. Onder de bekende F1 kalender vinden jullie nu ook de samenstelling van de F1 teams voor 2010, althans voor zover dat bekend is gemaakt en officieel bevestigd door de F1 teams ... want aan geruchten hebben we niets.
Bij de F1 teams zijn in vergelijking met het vorige F1 seizoen nogal wat wijzigingen ontstaan.
Zo zijn de F1 teams BMW en Toyota uit het strijdtoneel verdwenen. Ondertussen is ook het Brawn GP team dat dit seizoen zowel de constructeurstiel als de rijderstitel heeft binnengehaald overgenomen door Mercedes en ook deze spraakmakende naam, Brawn GP is inmiddels verdwenen om plaats te maken voor de nieuwe naamstelling, Mercedes GP.
Ook het F1 team van Renault wankelt op haar grondgevesten, blijven ze in de F1 of ondergaan zij ook een naamsverandering?
Bij de rijders zien we de legendarische naam, Senna weer terugkomen in de F1 inclusief de unieke gele helm design die door de neef van Ayrton Senna zal worden gedragen, namelijk Bruno Senna.
Verder is er nog steeds sprake van een comeback van 7-voudig wereldkampioen Michael Schumacher. Een ander legendarische naam die zijn comeback zou kunnen maken is uiteraard Villeneuve, de wereldkampoen van 1997, Jacques Villeneuve (de zoon van Gilles Villeneuve) wil graag nog een jaartje of meer F1 rijden. Kortom genoeg verrassingen in petto.
Maar er komen ook gelukkig nieuwe teams bij, dat zijn o.a. Campos, USA F1, Manor en een tot de verbeelding sprekende terugkerende naam in de Formule 1, namelijk de naam Lotus.
Verder schijnt er nog een vijfde team te zijn, Sauber-Qadbak ... maar of deze door de FIA wordt toegelaten is momenteel nog erg twijfelachtig gezien de dubieuze sponsor Qadbak.
Tot op heden zijn slechts de volgende teams voorzien van beide rijders en dus compleet, dat zijn RBR (Red Bull Racing), McLaren (die hebben de kampioen van 2008 en 2009), Ferrari (die heeft de kampioen van 2005 en 2006), Williams en STR (Scuderia Toro Rosso).
De rest moet of nog een tweede rijder zoeken of in het ergste geval twee rijders zien te vinden.
Maar goed, de Formule 1 kalender voor 2010 is nu ook redelijk bekend, al wil het hier en daar nog niet helemaal afgerond zijn, dit geldt in ieder geval voor de GP's van Canada, Engeland en de laatste vier GP's van het seizoen Japan, Korea, Abu Dabhi en Brazilië. Waarvan Korea een nieuwkomer is in de F1 wereld.
Mochten er wijzigingen komen dan zullen deze uiteraard aangepast worden zodat we up-to-date blijven met zowel de F1 kalender als het F1 teams overzicht.
.
11 november 2009
The story continues ...
Bruno is geboren in Sao Paulo op 15 Oktober 1983 en is pas sinds 2004 serieus aan de autosport begonnen. Hij begon in 2004 bij de Formula BMW in Engeland, daarna twee seizoenen (2005 en 2006) in de Formula 3 in Engeland om vervolgens weer twee seizoenen (2007 en 2008) in de GP2 Series te rijden. In 2008 wist hij vice-kampioen te worden in de GP2 Series.
In 2009 heeft hij meegedaan aan de 24 uur van Le Mans, hij werd 41ste met het Franse team Oreca in de prototype Courage-Oreca.
Maar zijn rijderschool begon ongtewijfeld toen hij tegen zijn oom ging karten op Ayrton Senna's prive kartbaan waar ze jaren de grootste lol samen beleefden. Na de dood van zijn oom heeft Bruno daarna niet veel meer gereden om uiteindelijk in 2004 het racevirus te hebben opgelopen dat hem nu, 5 jaar later tot de hoogste trede van de autosport zou brengen. Natuurlijk helpt de naam Senna enorm, al was het alleen uit marketingtechnisch oogpunt. Maar hoe dan ook, je moet tegenwoordig wel enigzins snelheid hebben om in de Formule 1 te kunnen rijden. De tijden waar men zich met een zak geld bij een F1 team kon inkopen zijn al lang voorbij.
Bruno Senna is de enige zoon van de zus Ayrton Senna, Vivianne Senna Lalli die ook een dramatisch leven achter de rug heeft, nadat haar broer in 1994 tijdens de GP van Imola in Italie was omgekomen, verloor ze ook haar man in 1996 die verongelukte met zijn motor. Sinds de dood van haar broer is zij verantwoordelijk voor de Ayrton Senna Foundation, die Braizliaanse straatkinderen helpt aan een beter toekomst.
Het is dan ook bijzonder om wederom de bekende kleuren van de helm van zijn oom weer op de baan terug te zien. Zoals jullie weten ben ik een fan van zijn oom en voor deze jongeman die ikzelf vorige jaar nog in Belgie op het Spa circuit heb zien rijden zal ik zeker duimen in 2010.
Dat Bruno Senna talent heeft getuigt zijn snelheid, tijdens testen voor Honda in 2008 bleef hij slechts 0,3 seconden achter de snelste tijd van Jenson Button (de huidige F1 werelkampioen).
In 2009 was hij in de race voor een stoeltje bij Honda, echter deze trok zich terug uit de F1 en werd overgenomen door Brawn GP die uiteindleijk wel een Braziliaan in dienst nam maar niet Bruno Senna kozen maar Rubens Barrichello, die veel meer ervaring heeft.
Ik verwacht van hem in 2010 zeker geen bijzondere prestaties, hij moet eerst zijn 1ste jaar Formule 1 hebben gehad voordat hij de meeste beginnersfouten heeft meegemaakt. Pas dan kan hij zich beginnen te ontwikkelen. Buiten dat hij komt ook nog eens in een gloednieuw F1 team, namelijk Campos Meta.
Campos is eigendom van Spanjaard, Adrian Campos Suner, die hoe toevallig ook in 1987 en 1988 Formule 1 heeft gereden, in die tijd reed Ayrton Senna in de McLaren op weg naar zijn eerste F1 wereldtitel.
Die hij uiteindelijk in 1988 zou weten binnen te halen, waarna nog twee wereldtitels zouden volgen, in 1990 en 1991.
Toen Ayrton Senna het McLaren F1 team verliet, zei hij iets opmerkelijks: "If you think I'm good, just wait until you see my nephew Bruno".
Maar goed volgend seizoen staat wederom een Senna aan de start van een GP, jammer dat zijn oom dat nooit heeft kunnen meemaken want hij zou erg trots zijn geweest op zijn neefje.
.
09 november 2009
20 jaar geleden was er een muur.
De Duits-Duitse grens was ongeveer 1378 km lang en vormde de grens tussen de Duitse Democratische Republiek en de Bondsrepubliek Duitsland. Dit was tevens de grens tussen het Westen (NAVO en Europese Gemeenschap) en het Oostblok (Warschaupact en Comecon).
Oftewel de scheiding tussen West-Berlijn en Oost-Berlijn.
De Duits-Duitse grens was in wezen een onderdeel van Het IJzeren gordijn en daarmee het bekendste symbool van de Koude Oorlog en de deling van Duitsland.
De muur heeft ruim 28 jaar lang (van 13 augustus 1961 tot 9 november 1989) West- en Oost-Berlijn van elkaar gescheiden. De Berlijnse Muur heeft jarenlang families van elkaar gescheiden, kinderen werden van hun ouders gescheiden, echtgenoten werden uit elkaar gerukt, kortom een menselijk drama heeft zich voorgedaan en al die jaren kon men niet bij elkaar komen. Tijdens vluchtacties bij de Berlijnse Muur zijn ongeveer tweehonderd mensen om het leven gekomen.
Ikzelf ben nooit in Berlijn geweest, wie er wel geweest is, is Angeleyes, zij heeft tijdens een schoolreis Berlijn bezocht en uiteraard de beroemde checkpoint Charlie gezien.
Checkpoint Charlie was een controlepost bij een doorgang in de Berlijnse Muur op de grens van de Amerikaanse en Russische sector.
De naam Charlie kwam uit het spellingsalfabet van de NAVO, namelijk van het letter C.
Naast checkpoint Charlie bestonden ook checkpoint Alpha en Bravo.
Direct na de val van de Berlijnse Muur werden ook de checkpoints opgeheven.
De val van de Berlijnse Muur op 9 november 1989 was niet het spontane gevolg van een stomme fout tijdens een persconferentie, maar doorgestoken kaart, een handje geholpen werd door een topfunctionaris van de SED, de communistische regeringspartij van de DDR.
De Berlijnse Muur is weliswaar fysiek verdwenen maar virtueel zal zij nog een paar generaties op het netvlies blijven bestaan.
Kennelijk heeft de mensheid niets maar dan ook niets geleerd van eeuwen lang oorlog laat staan van de Eerste en Tweede Wereldoorlog, die nog vers in het geheugen waren gegrift toen men met de bouw van de muur was begonnen. En toch deed men het ....
.
08 november 2009
Toyota 4800 GT
Of gebruikt Toyota de crisis om haar prestaties in de F1 te verdoezelen?
Toyota begon aan haar F1 avontuur in 2002 en heeft in de 7 jaar dat ze actief was in de F1 nooit een Grand Prix gewonnen. Wat hebben ze bereikt in de F1 na 140 GP's?
278,5 WK-punten, 13 podium plaatsen, 3 pole positions en 3 snelste ronden en zo'n 2 miljard euro's ingepompt.
Hun concurrent, Honda heeft vorig jaar ook al de F1 gedag gezegd. Echter voor Honda was het erg zuur om te zien dat de nieuwe eigenaren (Brawn GP) van hun voormalige Honda F1 team, dit jaar zowel de rijders- als de constructeurstitel heeft gepakt. Dit had Honda ook nooit kunnen voorzien na drie F1 seizoenen (2006 t/m 2008). Al in de 3de GP won Honda haar eerste race in 2006, de huidige F1 wereldkampioen, Jenson Button heeft toen Honda de eerste overwinning gegeven, was dit al een voorbode van wat komen ging?
Maar goed Toyota is teruggekeerd naar de kernactiviteit en willen dat met de nieuwe Lexus LFA benadrukken. Lexus is het luxe merk van Toyota.
Maar onder de vleugels van Toyota bevinden zich nog twee bekende automerken, namelijk Daihatsu en Subaru en twee andere minder bekende merken, Scion en Hino Motors.
Het eerste wat opvalt bij Toyota is dat zij er maar liefst 10 jaar over gedaan hebben om de LFA op de markt te brengen. Als je weet dat b.v. een auto van ontwerp tot op de markt brengen ongeveer 3 jaar duurt; dan zou je in 10 jaar, drie generaties auto's kunnen produceren en dan nog tijd over hebben voor een face-lift. Maar goed een auto is alles behalve een vanzelfsprekend object.
Net als met de Toyota 2000 GT en de Honda NSX, heeft de LFA de potentie om de beste sportauto te worden. Net als bij deze twee, zouden de absolute prestaties op een tweede plaats komen naast het algemeen dynamisch gedrag, de ergonomisch perfectie en een zintuiglijke ervaring in de overtreffende trap.
Bovenstaande is bij uitstek de manier waarop de Japanners dingen overdrijven, dit alles is afkomstig uit een oude traditie die teruggaat naar de tijd van de samoerai: De cult is de unieke sensatie die een ervaren ruiter en een goed paard beiden ervaren, de heilige "unie tussen de mens en zijn paard".
Er zijn autoliefhebbers en autoliefhebbers. In mijn optiek zijn er sowieso twee soorten: die van het HEBBEN en die van het ZIJN.
Die van het HEBBEN, zijn alleen geintereseerd in wat een auto kan en wat hij kost.
Die van het ZIJN, zijn alleen geintereseerd in de schoonheid en de technologische evolutie van de auto.
De Lexus LFA is niet bedoeld om de geldkist van Toyota te vullen. Nee, hij is bedoeld om het imago van de Japanners hoog te houden. Het hele productieproces is meer de speeltuin van de jonge ingenieurs, zodat ze straks nog betere auto's voor mensen zoals u en ik zullen produceren.
Toyota deed natuurlijk niet voor niets 10 jaar over dit project, die jaren waren nodig omdat alles binnen Toyota werd ontworpen en geproduceerd, van de transmissie tot het chassis en de ophanging. Doordat alles binnenshuis verricht wordt, worden ook de huis-technici opgeleid en gemotiveerd tot het leren en ontwikkelen van nieuwe technieken.
Is dit het geheim van het succes van Toyota? Ik denk het wel.
De krachtbron van de LFA is in samenwerking met Yamaha ontworpen oftewel eersteklas artwork: de motor wordt op dezelfde plaats gegoten als die van de F1 motoren. De LFA heeft een heuse V10 (72 graden) met een cilinderinhoud van 4,8 liter, die de LFA tot waanzinnige prestaties zal brengen. Alleen vanwege zijn formidabel geluid zou je de rest allemaal vergeten, het hele uitlaatsysteem is geproduceerd alsof het een muziekinstrument is.
De LFA is helemaal uit koolstofvezel gebouwd, heeft een vermogen van 552 pk, weegt slechts 1450 kg en kan hierdoor een topsnelheid van 325 km/uur bereiken. Om dit te kunnen heeft de LFA uiteraard speciale remmen en banden nodig. Achter de 20 inch aluminium velgen, die op Bridgestone banden staan, zitten verscholen de carbon-keramische schijven met zwevende remklauwen.
Toyota zal slechts 500 LFA's produceren om zo de exclusiviteit te waarborgen die aan zulke sportauto's toekomt. De LFA zal ongeveer zo'n 400.000 dollar per stuk gaan kosten.
De doelstelling van Toyota is niet winst genereren maar het feit dat ze door de concurrenten worden bewonderd. Een nobel streven.
De LFA heeft werkelijk alles aan boord behalve misschien twee dingen, al vind ik zelf de laatste misschien wel het ergste gemis.
1. Je zult geen versnellingspook in de LFA tgenkomen.
2. Zijn terechte naam, namelijk Toyota 4800 GT.
Bij uitzondering vandaag noem ik hem Toyota 4800 GT, en morgen is het: Lexus LFA.
.
24 oktober 2009
Bugatti van Button
Je vraagt je af waarom Jenson zo'n prachtige sportauto te koop zet?
Gebrek aan geld zal het niet zijn, zeker nu hij F1 wereldkampioen geworden is en er allerlei bonussen en lucratieve aanbiedingen in het verschiet liggen.
Daarnaast is er sprake van dat hij in de volgende F1 seizoen meer geld gaat krijgen dan hij ooit tot nu heeft gekregen. Als hij bij Brawn GP blijft racen dan moet hij rekening houden met niet meer dan 5 miljoen euro terwijl als hij naar McLaren overstapt, dat bedrag wel eens zo'n 15-20 miljoen zou kunnen worden. McLaren heeft er veel geld voor over en ze willen maar al te graag Jenson hebben. Wat is mooier voor een Engelse F1 team dan twee Engelse wereldkampioenen (Lewis Hamilton van 2008 en Jenson Button van 2009) voor hen te hebben rijden? Hoe dat samen gaat uitpakken, moet nog bewezen worden.
Maar goed terug naar de Bugatti van Button, zo'n auto is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.
Het gaat hier om een Bugatti Veyron die momenteel op een na, de snelste sportwagen ter wereld is. Hij heeft maar liefst 1001 PK (dat is 10x zoveel als een normaal gezinsauto), hij gaat van 0 naar 100 km/uur in slechts 2,2 seconden (oftewel, je wordt in je stoel gedrukt tijdens het accelereren).
In principe kan de Bugatti Veyron 407 km/uur, maar daarvoor heb je wel de "magische" tweede autosleutel nodig aangezien je met de eerste autosleutel slechts tot 350 km/uur kunt gaan.
Je kunt sowieso nergens 350 km/uur rijden laat staan 407 km/uur, dus hiervoor moet je een heuse circuit huren wil je zo hard met je Bugatti Veyron willen rijden.
Waarom is een Bugatti Veyron zo exclusief?
Omdat er wereldwijd slechts 300 stuks zullen worden verkocht en daarna stopt de productie. Volgens insiders zullen nog slechts 18 Bugatti's de fabriek uitrollen, inmiddels zijn er 282 Bugatti's in allerlei uitvoeringen verkocht. Om een Bugatti Veyron te maken kost het 5 miljoen euro per stuk, terwijl ze van de hand gaan voor 1,8 miljoen euro. Verlies, 3,2 miljoen per wagen die men later hoopt te compenseren met de verkoop van een zogenaamde baby-Veyron die in grotere getallen zal worden verkocht en dus winst zal moeten gaan leveren.
Deze zogenaamde baby-Veyron moet uitgroeien tot een Porsche "killer".
De Bugatti van Button staat nu voor 981.242 euro te koop, dat is maar liefst 818.758 euro beneden de aanschafprijs en dat voor een auto die slechts 2.414 kilometer heeft gereden?
Ergens in augustus was de vraagprijs van Button 1.045.993 euro, maar hij is blijkbaar gezakt met de prijs. Overigens Jenson was niet de eerste, maar de tweede eigenaar van deze prachtige Bugatti Veyron.
Aan de ander kant zo'n sportwagen onderhouden is ook niet echt goedkoop al moet ik zeggen dat voor iemand die miljoenen het heeft ook niet veel uitmaakt. Maar wat dachten jullie van de volgende onderhoudskosten?
De eerste onderhoudsbeurt (in de week dat hij afgeleverd wordt) zal maar liefst 15.000 euro kosten en hij is net nieuw. De tweede beurt valt een stukje duurder uit, namelijk 23.000 euro, dit komt omdat de motor van de Bugatti een erg complexe motor is en allerlei systemen moeten worden gecheckt, dat is erg arbeidsintensief en dat kost geld.
De speciale banden gaan ook maar slechts 4.000 kilometer mee, en wat kost een band per stuk?
Reken daarvoor 7.350 euro, dus totaal 29.400 euro alleen om de banden te vervangen ... maar ja, een band staat op velgen en ook de velgen gaan bij een Bugatti niet langer mee dan 12.000 kilometer .... het vervangen van de velgen gaat al gauw zo'n 35.000 euro kosten.
En stel dat een van de remschijven kapot gaat, dan moet je al gauw op 6.000 euro rekenen voor de vervanging ervan.
Oh ja, ik ben nog vergeten te vertellen dat deze speciale banden en velgen alleen te verkrijgen zijn bij de Bugatti fabriek in Frankrijk. Hoezo speciale banden? Het schijnt dat deze speciale banden de Bugatti Veyron slechts 15 minuten op volle snelheid kunnen houden, vandaar.
Je kunt ze nergens anders bestellen, dus die transportrekening zal je ook moeten betalen.
Kortom, het onderhoud van een Bugatti Veyron komt in vier jaar tijd op ongeveer 61.000 euro voor de servicekosten en nog eens 109.000 euro voor banden en velgen, totale kosten excl. brandstofkosten, zo'n slordige 170.000 euro. Daar koop je bijna een rijtjeshuis voor, die een normaal mens in 30 jaar moet afbetalen.
Dit zijn natuurlijk krankzinnige bedragen voor stervelingen zoals u en ik.
In Nederland rijden zo'n zeven Bugatti Veyron's rond. Een ervan is van Michel Perridon, eigenaar van de firma Trust en een ander van Harrie vd Moesdijk, een rijke stenenschuiver en Ferrari verzamelaar met meer dan 50 stuks, schijnt dat hij inmiddels alweer 51 Ferrari's heeft verkocht en in plaats daarvan een mooie schilderij heeft gekocht. Tja, dat neemt een stuk minder ruimte in en je kunt je schilderij om in de woonkamer hangen waar je ieder dag van kunt genieten. Andere Bugatti Veyron eigenaren zijn o.a. voetballers, David Beckham en Cristiano Ronaldo en ex-F1 coureur Michael Schumacher.
Maar de Bugatti Veyron van Button is niet de enige die te koop staat, op Auto Trader staan naast die van hem nog eens vier anderen Bugatti Veyron's te koop. Je zou bijna denken dat het "crisis" is.
Naast de Bugatti Veyron heeft Button nog in zijn garage een Mercedes CLK DTM AMG, Ferrari Enzo, Audi RS6 Avant, BMW M5 en een Mercedes C63 AMG staan. Vroeger bezat hij ook een Ferrari F430 Spider, Ferrari 360, Ferrari 550 Maranello, Ford GT en een 612 pk sterke Porsche Carrera GT. Dit alles valt natuurlijk onder de rubriek, beroepskosten.
Wellicht heeft Button genoeg van zijn Bugatti Veyron gekregen, aangezien hij meer sportwagens en "speelgoed" heeft om ermee te spelen?.
.
23 oktober 2009
Het is weer wintertijd
Aanstaande zaterdag is het weer zover, dan krijgen we ons afgenomen uurtje slaap weer terug.
Dus vergeet niet je klok terug te zetten, want om 03.00 uur gaat in de landen van de Europese Unie de wintertijd in. De wintertijd is eigenlijk de gewone tijd en duurt vijf maanden.
Met ingang van zondag zal het eerder licht worden en ook eerder donker zijn. Als we de zomertijd niet zouden inruilen voor de wintertijd, dan zou het rond de jaarwisseling pas rond 9 uur 's ochtends licht worden.
Zondag, lekker uitslapen. Maandag, in het donker naar je werk en daarna weer in het donker thuiskomen ... gezellig he? Nee, ik heb het liever dat het nog licht is als ik thuis ben.
.
18 oktober 2009
Jenson Button F1 wereldkampioen 2009
Zijn naam luidt eigenlijk voluit, Jenson Alexander Lyons Button, geboren in Frome op 19 januari 1980.
Button is alweer met zijn tiende F1 seizoen bezig en juist in het 10de seizoen wordt hij de 10de Engelse F1 wereldkampioen ... hoe mooier kun je het hebben?
Op 29-jarig leeftijd wordt hij de 31ste F1 wereldkampioen in het bestaan van de Formule 1, namelijk van 1950 - 2009.
In totaal heeft hij 169 GP starts meegemaakt, 7 overwinningen, 7 pole positions, 2 snelste ronden, 23 podiums en 321 punten verzameld.
Button is nooit een winnaar geweest kwa races, hij won zijn 1ste GP pas in zijn 113de race om daarna pas aan het begin van dit seizoen op de hoogste trede te komen. Aan het begin van het seizoen won hij maar liefst 6 van de eerste 7 races en sindsdien had hij ook niets meer gewonnen; tot op heden wist hij alleen in de GP van Italie op het podium te komen.
Button heeft bij diverse F1 teams gereden, te beginnen bij Williams (2000), daarna naar Benetton (2001), verder Renault (2002), BAR (2003-2005), Honda (2006-2008) en uiteindelijk bij Brawn GP (2009).
Al met al vind ik het bijzonder jammer dat Rubens Barrichello's droom tot een abrupt eind is gekomen, ik had hem graag willen zien winnen in zijn eigen GP. Aan zijn fans heeft het niet gelegen, de Brazilianen hebben er een mooie feest van gemaakt ... maar het zat er niet in.
Uiteindelijk werd de race door de Australier Mark Webber gewonnen met op de 2de plaats, de Pool Robert Kubica en op de 3de plaats, de Engelsman Lewis Hamilton. De jonge Duitser Sebastian Vettel werd alsnog 4de. De kersverse wereldkampioen werd zelf 5de terwijl zijn directe concurrent en teammaat, de Braziliaan Rubens Barrichello helaas slechts 6de werd. De Fin Kimi Raikkonen werd 7de en de zwitser Sebastien Buemi 8ste.
Ook het team van Button, Brawn GP deed goede zaken in Brazilie, zij wonnen de constructeurstitel van 2009 en dat in hun eerste F1 seizoen. Petje af voor teameigenaar en baas, Ross Brawn.
Nu moet alleen nog Barrichello ervoor zorgen dat hij tenminste vice-kampioen wordt, want de strijd is nog niet gestreden, Vettel heeft nu twee punten voorsprong op Barrichello.
En zo is de GP van Brazilie geeindigd!
Tot de volgende en laatste GP van het seizoen 2009, die in Abu Dhabi zal worden vereden op een gloednieuw F1 circuit.
.
07 oktober 2009
Terug van vakantie
Ondanks het feit dat wij alweer een weekje terug zijn in Nederland, zijn wij nog niet allemaal geacclimatiseerd.
En nu terug naar de vakantie, voor het eerst zonder de kids op vakantie gegaan.
Het vakantiegevoel was echter dubbelzinnig, eigenlijk erg leuk zonder de kids maar aan de andere kant was het ook een gemis. Allemaal omdat wij naar een erg mooie resort zijn geweest, waar de kids het ook heel leuk zouden hebben gevonden.
Om jullie alvast een indruk te geven, hierbij de promotiefilmpje van de Resort Herdade dos Salgados.
Wat het weer betreft, te krankzinnig voor woorden ... begin september en temperaturen boven de 30 graden en dat onze hele vakantie ... geen spatje regen gehad. Je zou zeggen, dat het mooie weer alleen in Algarve het geval zou zijn. Niets is minder waar, ook in Lissabon was het heerlijk weer en zelfs in het noorden van Portugal was het mooi weer.
Het resort lag pal naast een vogelreservaat (vlakbij bij zee), een plaats waar normaal gesproken honderden flamingos (witte) zouden zijn. Ik heb weliswaar een paar gevonden maar dat was slechts een achtergebleven groep en ze waren veels te ver om ze goed te kunnen fotograferen.
Ik heb alsnog een poging gewaagd en ik moet zeggen dat de digitale zoom (die ik normaal gesproken, nooit gebruik) mij niet tegengevallen is.
Na het resort zijn we naar Moita gegaan, uiteraard voor de stierenrennen (waar ik al heel lang niet was geweest) ... Angeleyes vindt dat niets, dus ben ik lekker iedere dag in mijn eentje gegaan. Oftewel, me, myself and I quality time!
Uiteindelijk is het mij toch gelukt om Angeleyes mee te krijgen, al was het maar om een paar foto's en filmpjes van mij te maken. Ook dat is mooi gelukt ondanks de relatie van Angeleyes met het fototoestel.
De stierenrennen is eigenlijk heel simpel, meestal ren je achterlangs de stier en dus meestal achter de stier. Alleen in sommige gevallen moet je maken dat je wegkomt, dan ren je dus keihard voor de stier EN voor je leven. Tijdens zo'n stierenrennen is de stier de baas, dappere jongemannen proberen de stier snel af te zijn maar dat lukt niet altijd zoals gepland. Dit seizoen viel helaas een dode. De onfortuinlijke man ergens in de 40+, stak de straat over zonder op de stier te letten ... en ja hoor, voor hij het in de gaten had was hij al tegen de grond gegooid.
En dan gaat de man in de fout, in plaats van te blijven liggen ... staat hij op en probeert weg te rennen, de stier ziet de man bewegen en pakt hem letterlijk en figuurlijk met zijn scherpe horens en dat was eigenlijk alles. De man werd heel snel in de ambulance weggevoerd en later op de avond werd bekend gemaakt dat hij helaas aan zijn verwondingen was overleden.
Gelukkig werd hierna niemand meer door de stieren gepakt. We hebben het hier over 3 stieren per dag in een week, dus zeg maar in totaal 27 stieren inclusief de zes stieren voor de twee nachtelijke stierenrennen. Ja, in Moita worden de stierenrennen ook 's-avonds gehouden, dan is het oppassen geblazen, want ondanks de verlichting blijft het aardig donker hier en daar en aangezien de meeste stieren zwart zijn kan het soms lastig worden in het donker. In Portugal worden er geen stieren gedood, noch in de arena noch tijdens de stierenrennen.
Na de stierenrennen is altijd op vrijdag een openbare banket, de bewoners van de huizen waar de stierenrennen worden gehouden, houden dan een gezellige lunch, je weet niet wat je ziet. De stieren zijn amper weg of er komen overal vandaan tafels en stoelen, brood en wijn tevoorschijn.
De barbecue gaat aan, van klein tot groot. En dan heb je van die grote grillen waar een compleet varken wordt gebraden, eigenlijk moet je zoiets zelf met eigen ogen zien om de sfeer te ervaren.
Ik had het eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt, zeker omdat dit in mijn tijd niet werd gehouden. Men doet dit sinds een jaar of vijf en ieder jaar wordt het aantal deelnemers steeds meer.
En zo is onze vakantie langzaam maar voorbij gegaan, we hebben heerlijk gegeten, gedronken en lekker uitgerust. Echter de foto's, filmpjes en de herinneringen hebben we nog steeds.
.