24 oktober 2009

Bugatti van Button

De kersverse F1 wereldkampioen, Jenson Button heeft zijn zwarte Bugatti Veyron te koop staan op de Engelse autoverkoop site, Auto Trader.

Je vraagt je af waarom Jenson zo'n prachtige sportauto te koop zet?
Gebrek aan geld zal het niet zijn, zeker nu hij F1 wereldkampioen geworden is en er allerlei bonussen en lucratieve aanbiedingen in het verschiet liggen.



Daarnaast is er sprake van dat hij in de volgende F1 seizoen meer geld gaat krijgen dan hij ooit tot nu heeft gekregen. Als hij bij Brawn GP blijft racen dan moet hij rekening houden met niet meer dan 5 miljoen euro terwijl als hij naar McLaren overstapt, dat bedrag wel eens zo'n 15-20 miljoen zou kunnen worden. McLaren heeft er veel geld voor over en ze willen maar al te graag Jenson hebben. Wat is mooier voor een Engelse F1 team dan twee Engelse wereldkampioenen (Lewis Hamilton van 2008 en Jenson Button van 2009) voor hen te hebben rijden? Hoe dat samen gaat uitpakken, moet nog bewezen worden.

Maar goed terug naar de Bugatti van Button, zo'n auto is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.
Het gaat hier om een Bugatti Veyron die momenteel op een na, de snelste sportwagen ter wereld is. Hij heeft maar liefst 1001 PK (dat is 10x zoveel als een normaal gezinsauto), hij gaat van 0 naar 100 km/uur in slechts 2,2 seconden (oftewel, je wordt in je stoel gedrukt tijdens het accelereren).
In principe kan de Bugatti Veyron 407 km/uur, maar daarvoor heb je wel de "magische" tweede autosleutel nodig aangezien je met de eerste autosleutel slechts tot 350 km/uur kunt gaan.


Je kunt sowieso nergens 350 km/uur rijden laat staan 407 km/uur, dus hiervoor moet je een heuse circuit huren wil je zo hard met je Bugatti Veyron willen rijden.

Button's Bugatti Veyron


Waarom is een Bugatti Veyron zo exclusief?
Omdat er wereldwijd slechts 300 stuks zullen worden verkocht en daarna stopt de productie. Volgens insiders zullen nog slechts 18 Bugatti's de fabriek uitrollen, inmiddels zijn er 282 Bugatti's in allerlei uitvoeringen verkocht. Om een Bugatti Veyron te maken kost het 5 miljoen euro per stuk, terwijl ze van de hand gaan voor 1,8 miljoen euro. Verlies, 3,2 miljoen per wagen die men later hoopt te compenseren met de verkoop van een zogenaamde baby-Veyron die in grotere getallen zal worden verkocht en dus winst zal moeten gaan leveren.
Deze zogenaamde baby-Veyron moet uitgroeien tot een Porsche "killer".

De Bugatti van Button staat nu voor 981.242 euro te koop, dat is maar liefst 818.758 euro beneden de aanschafprijs en dat voor een auto die slechts 2.414 kilometer heeft gereden?
Ergens in augustus was de vraagprijs van Button 1.045.993 euro, maar hij is blijkbaar gezakt met de prijs. Overigens Jenson was niet de eerste, maar de tweede eigenaar van deze prachtige Bugatti Veyron.

Aan de ander kant zo'n sportwagen onderhouden is ook niet echt goedkoop al moet ik zeggen dat voor iemand die miljoenen het heeft ook niet veel uitmaakt. Maar wat dachten jullie van de volgende onderhoudskosten?

De eerste onderhoudsbeurt (in de week dat hij afgeleverd wordt) zal maar liefst 15.000 euro kosten en hij is net nieuw. De tweede beurt valt een stukje duurder uit, namelijk 23.000 euro, dit komt omdat de motor van de Bugatti een erg complexe motor is en allerlei systemen moeten worden gecheckt, dat is erg arbeidsintensief en dat kost geld.
De speciale banden gaan ook maar slechts 4.000 kilometer mee, en wat kost een band per stuk?
Reken daarvoor 7.350 euro, dus totaal 29.400 euro alleen om de banden te vervangen ... maar ja, een band staat op velgen en ook de velgen gaan bij een Bugatti niet langer mee dan 12.000 kilometer .... het vervangen van de velgen gaat al gauw zo'n 35.000 euro kosten.
En stel dat een van de remschijven kapot gaat, dan moet je al gauw op 6.000 euro rekenen voor de vervanging ervan.

Button's Bugatti Veyron


Oh ja, ik ben nog vergeten te vertellen dat deze speciale banden en velgen alleen te verkrijgen zijn bij de Bugatti fabriek in Frankrijk. Hoezo speciale banden? Het schijnt dat deze speciale banden de Bugatti Veyron slechts 15 minuten op volle snelheid kunnen houden, vandaar.
Je kunt ze nergens anders bestellen, dus die transportrekening zal je ook moeten betalen.


Kortom, het onderhoud van een Bugatti Veyron komt in vier jaar tijd op ongeveer 61.000 euro voor de servicekosten en nog eens 109.000 euro voor banden en velgen, totale kosten excl. brandstofkosten, zo'n slordige 170.000 euro. Daar koop je bijna een rijtjeshuis voor, die een normaal mens in 30 jaar moet afbetalen.

Dit zijn natuurlijk krankzinnige bedragen voor stervelingen zoals u en ik.

Button's Bugatti Veyron


In Nederland rijden zo'n zeven Bugatti Veyron's rond. Een ervan is van Michel Perridon, eigenaar van de firma Trust en een ander van Harrie vd Moesdijk, een rijke stenenschuiver en Ferrari verzamelaar met meer dan 50 stuks, schijnt dat hij inmiddels alweer 51 Ferrari's heeft verkocht en in plaats daarvan een mooie schilderij heeft gekocht. Tja, dat neemt een stuk minder ruimte in en je kunt je schilderij om in de woonkamer hangen waar je ieder dag van kunt genieten. Andere Bugatti Veyron eigenaren zijn o.a. voetballers, David Beckham en Cristiano Ronaldo en ex-F1 coureur Michael Schumacher.

Maar de Bugatti Veyron van Button is niet de enige die te koop staat, op Auto Trader staan naast die van hem nog eens vier anderen Bugatti Veyron's te koop. Je zou bijna denken dat het "crisis" is.

Naast de Bugatti Veyron heeft Button nog in zijn garage een Mercedes CLK DTM AMG, Ferrari Enzo, Audi RS6 Avant, BMW M5 en een Mercedes C63 AMG staan. Vroeger bezat hij ook een Ferrari F430 Spider, Ferrari 360, Ferrari 550 Maranello, Ford GT en een 612 pk sterke Porsche Carrera GT.
Dit alles valt natuurlijk onder de rubriek, beroepskosten.

Wellicht heeft Button genoeg van zijn Bugatti Veyron gekregen, aangezien hij meer sportwagens en "speelgoed" heeft om ermee te spelen?
.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten