25 december 2009

Schumacher is back!

Het is nu officieel, Michael schumacher zal in het volgende Formule 1 seizoen, 2010 voor Mercedes rijden naast zijn jonger landgenoot, Nico Rosberg.
Iedereen heeft het de comeback van Michael Schumacher in de Formule 1 sport na drie jaar afwezigheid. Nu wik ik zijn comeback niet bagatelliseren maar gezien de omstandigheden in de Fromule 1, kan zo'n comeback goed of slecht uitpakken en uniek is het zeker niet.

Michael Schumacher


Legendarische namen zoals basketballers
Michael Jordan en Magic Johnson voetballers, Pelé (Edson do Nascimento), Zico (Arthur Coimbra) en Paul Cascoigne, tennisspeler Bjorn Borg, boxer George Foreman, surfer Kelly Slater e wielrenner Lance Armstrong zijn Schumacher reeds voor geweest. Lang niet iedereen heeft een geweldig comeback gedaan, sommige ervan hebben de keerzijde van de medaille gekend. Wat het lot van Schumacher zal zijn? Ik weet het ook niet.

In de Formule 1 zijn ook comeback's gemaakt door grote namen zoals Niki Lauda, Alain Prost, Nigel Mansell en Jacques Villeneuve.

Niki Lauda


Niki Lauda, de Oostenrijker werd F1 wereldkampioen in 1975 en 1977, beide titels met Ferrari. Lauda kreeg ik 1976 een verschrikkelijke ongeluk waarbij zijn bovenlichaam ernstig brandwonden opliep in de ongeluk die hij kreeg op het circuit Nurburgring.
Maar hij stopt niet met rijden en zou tot 1979 blijven rijden waarna hij aan het eind van het seizoen besloot om te stoppen. Hierna begon hij zijn eigen luchtvaartmaatschappij Lauda Air. Drie jaar later zou hij weer aan het start verschijnen van een F1 Grote Prijs aan het stuur van een McLaren, in zijn comeback jaar in 1984 werd hij voor de 3de keer F1 wereldkampioen. De jaar daarop ging het veel slechter met hem en McLaren, hij werd 10de en besloot om de Formule 1 voor eens en altijd te stoppen.

Alain Prost


Alain Prost, de Fransman werd F1 wereldkampioen in 1985, 1986 en 1989, alle drie de titels met Mclaren. In 1990 en 1991 reed hij vervolgens voor Ferrari, maar werd in 1991 door Enzo ferrari de lan uitgestuurd nadat hij zijn Ferrari had vergeleken met een vrachtwagen.
Hierna besloot hij om een sabitical jaar in 1992 te nemen.

In dat jaar werd de Engelsman Nigel Mansell wereldkampioen met een Williams.
Prost zou uiteindelijk tekenen bij Williams voor 1993, hierdoor vertrok Mansell naar de Indycar in Amerika ... waar hij als regerend F1 wereldkampioen al de eerste rookie in de geschiedenis van de Indycar in zijn debuut kampioen werd in 1993. In 1994 zou Mansell terugkeren naar de F1 en voor Williams een paar wedstrijden rijden als de vervanger rookie David Coulthard. Het Williams had het zwaar, in San Marino was Ayrton Senna
verongelukt en zijn vervanger Damon Hill had het zwaar met Michael Schumacher.

Nigel Mansell


Mansell was ingehuurd om Hill een handje te helpen, echter zowel Hill als Schumacher gingen al bij de start Mansell voorbij om later beide tegen elkaar te botsen, waardoor Schumacher voor het eerst F1 wereldkampioen werd met slechts 1 punt meer dan Hill die een van de meeste controversionele ongelukken in de F1 geschiedenis werd. Nigel Mansell zelf kwam er goed vanaf door de Australische GP te winnen, was ook meteen zijn laatste zege in de F1. In 1995 zou hij nog een paar Grands Prix voor McLaren rijden echter zonder succes waarna het doek voor hem viel. Hij verliet roemloos het F1 strijdtoneel.

Maar goed terug naar Alain Prost, uiteindelijk werd Prost in 1994 voor de vierde keer F1 wereldkmapioen. Prost werd oppermachtig kampioen met 99 punten, terwijl zijn aartsrivaal, Ayrton Senna in de McLaren niet verder kwam dan 73 ... de teammaat van Prost, Damon Hill werd toen 3de in het kampioenschap met 69 punten. En zo eindigt het succesvolle carriere van Alain Prost.
In 1994 zou Ayrton Senna bij Williams hebben getekend, maar die verhaal kennen we nu ook.

Jacques Villeneuve


Jacques Villeneuve, de Canadese wonderkind, Indycar kampioen in 1995 en zoon van Gilles Villeneuve heeft helaas geen grote sucessen gekend in zijn laatste jaren in tgenstelling tot Niki Lauda en Alain Prost. In zijn debuutjaar werd hij bijna F1 wereldkampioen, terwijl Damon Hill, zijn teammaat de kampioenschap won moest hij zich tevreden stellen met de 2de plaats en werd zo alsnog vice-kampioen. In 1997 zou hij zijn teammaat Heinz-Harald Frentzen alle hoeken van het circuit laten zien en zo zijn eerste en laatste wereldkampioen titel binnenhalen, Frentzen werd vice-kampioen. In 1999 ging Villeneuve bij BAR (British American Racing) rijden maar wegens teleurstellend resultaten besloot hij in aan het eind van 2003, BAR te verlaten. Eind 2004 zou Villeneuve zijn comeback maken bij Renault om de uit de gratie gevallen Jarno Trulli bij Flavio Briatore te veravnegen, echetr zonder succes. ZIjn teammaat destijds bij Renault was rijzend ster Fernando Alonso. Het jaar daarop ging Villeneuve bij BMW-Sauber rijden maar werd voor het eind van het seizoen naar huis gestuurd door Peter Sauber. En zo eindigt het carriere van Villeneuve.

Momenteel wordt Jacques Villeneuve gekoppeld aan het nieuwe USF1 team voor het seizoen van 2010, misschien wordt jaar 2010, het jaar van de comebacks.

Leuk om na alle die namen te hebben gelezen, te vertellen dat Bruno Senna bevestigd is voor 2010 bij het nieuwe F1 team Campos en dat mogelijk de zoon van Alain prost, Nicolas Prost (rijder bij de A1 GP voor team Frankrijk) bij Renault zou kunnen gaan rijden ... nu nog een van de zonen van Mansell, Greg (2009 World Series by Renault
) of Leo Mansell (Le Mans Series bij Ferrari).
En de zoon van Niki Lauda, Mathias (DTM Mercedes) en de geschiedenis herhaald zich weer.

.

Geen opmerkingen: