20 april 2008

De Franse Droom (deel 2)

Afgelopen zaterdagochtend ben ik erg vroeg opgestaan, het was 06:00 uur toen ik naar mijn auto liep ... al bij het opendoen van de voordeur hoorde ik de vogels fluiten, een goed teken dacht ik bij mezelf.

En daar ging ik weer, op weg naar Frankrijk ... Angeleyes en een lang weekend tegemoet. Eigenlijk was ik wel toe aan een korte vakantie, op het werk erg druk gehad. ik kwam steeds rond 19:00 uur thuis en daarna moest ik nog koken voor de kids ... gelukkig hielpen ze een beetje mee, maar de avond vloog voorbij en toen ik klaar was met het huishouden was het alweer bedtijd ... ja, zo ging de week voorbij zonder Angeleyes.

Dit keer heeft de navigatiesysteem alles goed aangegeven en buiten een kleine omleiding was er verder niets bijzonders gebeurd. Maar goed, zoals ik had berekend kwam ik omstreeks 12:00 uur bij Angeleyes aan.

Nadat de spullen van Angeleyes in de auto waren geladen, waaronder een aantal dozen Bordeaux en echte Franse Champagne. En geloof me voor het geld moet je het niet laten.

Volgende keer dat ik daar weer in de buurt kom zal ik zeker een paar dozen inslaan.

Het mooie van deze wijn is dat Angeleyes geen last krijgt van rode wangen, dit komt omdat er in deze Bordeaux beperkt geen sulfiet zit. Sulfiet is namelijk de oorzaak van de rode wangen, een stof om te zorgen dat de geƫxporteerde wijn langer houdbaar is en tegen de transportomstandigheden kan. Nu even genoeg over wijn.

De Champagne komt natuurlijk uit de Champagne streek, een streek die vandaag de dag enorm aan het uitbreiden is ... waar vroeger slechts een geselecteerd gebied het naam Champagne mocht dragen is nu niet meer het geval. Het gebied Champagne is nu vele malen groter met het gevolg dat de bossen het moeten ontgelden. En dat brengt met zich mee, het ontbossen van grote stukken bossen. Dit is natuurlijk voor het landschap niet echt bevorderlijk te noemen, laat staan voor de wilde dieren die hun natuurlijke habitat kwijtraken.

Maar goed, als je dan velden vol met wijnranken ziet dan besef je pas de aanslag op moedernatuur en aan de andere kant wat straks volop in bloei zal zijn en waarvan het resultaat een heerlijke Bordeaux of Champagne zal worden.

Als het maar met beleid gebeurt, is niets aan de hand, helaas door alle “oom Dagobert dollartekens” in de ogen vergeet men moedernatuur en dat is niet goed te praten.

Volgende keer vertel ik jullie meer over ons weekend in Frankrijk.

Geniet alvast van een paar mooie foto’s o.a. van de wijngarden in de Champagne streek.



Wordt vervolgd ...

Geen opmerkingen: