De GP van Japan heeft door het regen voor een ware "chaotische" race gezorgd en met nog twee GP's te gaan lijkt langzamerhand het lot van Lewis Hamilton, Fernando Alonso, Kimi Raikkonen en Felipe Massa te zijn bezegeld.
Nadat Fernando Alonso keihard in de bandenstapels is terecht gekomen en zijn McLaren compleet heeft vernield, vermoed ik dat zijn aspiraties op het prolongeren van zijn wereldtitel ook hiermee zijn uitgeblust. Ik kan mij heel goed voorstellen dat Alonso momenteel zich teamloos voelt, hij geniet de respect die een wereldkampioen waardig is binnen McLaren.
Dat hij dus niet goed in zijn vel is, is natuurlijk een gevolg en je kunt wel hier lang en kort over discussiƫren. Natuurlijk moet je teamgenoot altijd als je eerste concurrent, hij rijdt immers met dezelfde wagen rond. Maar je kunt je wel afvragen of je als regerend kampioen niet een betere behandeling en support binnen het team verdiend?
Alonso staat nu behoorlijk onder druk terwijl Lewis Hamilton na het winnen van de GP van Japan inneens 12 punten voor op Alonso. Ik zeg dat Hamilton op dit moment zijn wereldtitel met twee handen vast heeft terwijl Alonso hem door zijn vingers ziet wegglippen ... jammer.
En weer heeft Hamilton een record op zijn naam gezet, heeft als rookie nu meer dan 100 punten en dat is een rookie nog nooit gelukt ... het houdt niet op, alle die records.
Binnenkort komt zijn autobiografie uit en nu al ontvangt Hamilton 2 miljoen dollar, lang voordat de boek uitkomt ... en mocht hij wereldkampioen worden?
Dan wordt hij in een klap gepromoveerd tot een geldmachine die zoals de traditie wil nog meer gaat verdienen dan zijn voorgangers, zo is het altijd gegaan en zo zal het nu ook gaan.
Vroeger was Ayrton Senna met een salaris van 30 miljoen de duurste F1 coureur, jaren later werd Michael Schumacher met ruim 100 miljoen dollar de duurste F1 coureur en straks zal ik niet gek opkijken als Hamilton ruim 150 miljoen gaat opstrijken?
F1 is "Big Business" en dat geeft dus "Big Spenders" voort ... money, money!
Door de winst van Hamilton staan alle drie titel kandidaten nu op vier GP zeges.
Dat Hamilton zeer veel geluk heeft gehad is te danken aan de "weergoden", zij hebben het verschil gemaakt vandaag. Ondanks dat Hamilton een tik kreeg van Kubica, maar Hamilton kon verder.
Op een gegeven moment zaten twee wagens 2de en 3de, dat waren namelijk Mark Webber (Red Bull) en Sebastian Vettel (Toro Rosso). Maar tijdens de safetycar heeft Vettel zijn eerste blunder in zijn F1 carriere gedaan ... hij ramt vol op de achterkant van de Red Bull van Webber en dat was het einde van een droom podium voor Red Bull en Toro Rosso.
Maar goed zoals altijd, de ene zijn dood is de andere zijn brood, werd uiteindelijk Heikki Kovalianen 2de met Renault. Voor Renault was dit de aller eerste podium van het seizoen. En eerlijk is eerlijk, ze hebben het verdiend. Maar Heikki kreeg het niet cadeau, hij moest tot de aller laatste bocht vechten met niemand minder dan Kimi Raikkonen die in zijn Ferrari 3de geworden is en goede zaken voor zijn titel aspiraties heeft gedaan.
Het verschil tussen Raikkonen en Alonso is nu slechts 5 punten. Maar ook hij kan de wereldtitel mijn inziens vergeten.
Het verschil tussen Raikkonen en Hamilton is nu 17 punten, terwijl er nog slechts 20 punten te winnen zijn, dat zo betekenen dat Hamilton in de volgende GP geen punten mag scoren en Raikkonen moet winnen. En in de laatste GP moet Raikkonen weer winnen en mag Hamilton niet meer dan 2 punten scoren oftewel hij mag niet hoger dan de 7de plaats finishen.
In theorie kan het, maar in de praktijk zal dat moeilijk gaan. Als het al moeilijk is voor Fernando Alonso laat staan voor Kimi Raikkonen.
Maar om de complottheorieƫn op peil te houden zo het kunnen dat Alonso nu zoiets heeft, als ik de titel niet win dan ook niet Lewis en dan help ik liever Raikkonen aan zijn eerste titel. Hiermee solliciteert Alonso ook bij Ferrari. Want er zijn geruchten dat Alonso volgende jaar bij Ferrari zou kunnen rijden naast Raikkonen.
En als Felipe Massa Ferrari moet verlaten, dan wordt hij ook nooit meer wereldkampioen. Hij had dit jaar een kans bij Ferrari, maar dat is Massa niet gelukt.
Leuk van de podium van de GP van Japan is het feit dat we twee Finnen op het podium hebben en dat komt zeker niet vaak voor, volgens mij was dit zelfs voor het eerst in de F1?
Al moet ik zeggen dat Raikkonen op het podium is gekomen doordat Ferrari, Massa met nog 3 ronden te gaan ... gevraagd heeft om binnen te komen voor een bandenwissel. Dit was op zijn zachtste een subtiele manier om de bekende teamorders te ontwijken en zo liet Massa de 3de plaats (waar hij toen reed) onopvallend aan Raikkonen over.
Op de 4de plaats vinden we niemand minder dan David Coulthard in de laatste overgebleven Red Bull wagen ... een verrassing van het bovenste plank. Achter hem vinden we Giancarlo Fisichella in de tweede Renault op een 5de plaats. En zo heeft Renault twee wagens in de top 5.
Op de 6de en 7de plaats vinden we respectivelijk Felipe Massa (Ferrari) en Robert Kubica (BMW). Maar ook hier ging het niet zonder "slag of stoot", Massa zat achter Kubica en in de laatste ronde heeft Massa, Kubica letterlijk en figuurlijk van de baan geraamd ... vervolgens deed Kubica een paar bochten later ook hetzelfde met Massa, maar zijn Ferrari was sneller en Kubica moest het onderspit delven.
De enige overgebleven Toro Rosso van Vitantonio Liuzzi viel net in de punten op een 9de plaats terwijl zijn achtervolger Adrian Sutil in de Spijker net buiten de punten viel op een 9de plaats.
Echter na de race heeft de wedstrijdleiding besloten om Liuzzi te straffen voor het negeren van gele vlaggen en hierdoor werd hij een plaats teruggezet en daarmee kreeg Sutil en Spijker zijn eerste WK-punt van het seizoen ... eerlijk is eerlijk ze hebben het verdiend.
Op eigen bodem werden de beide Honda's 10de en 11de geworden, respectievelijk Rubens Barrichello en Jenson Button. Op de 12de plaats vinden de eerste Japanner, Sakon Yamamoto in de tweede Spijker. Vandaag hebben de Spijker voor het eerst de Super Aguri's verslagen.
Op de 13de plaats vinden we Jarno Trulli in de overgebleven Toyota, een teleurstellend resultaat voor de Japanse automerk.
Op de 14 en 15de plaats vinden we respectivelijk NickHeidfeld (vermoedelijk stilgevallen door gebrek aan brandstof) en de Japanner Takuma Sato in de overgebleven Super Aguri. Toch wist de kleine Japanner op te vallen, hij reed de pitstraat uit met een behoorlijke steekvlam. De regen dooft het brandje uiteindelijk al bij het uitkomen van de pitsstraat.
Tijdens de GP van Japan zijn in totaal zeven wagens uitgevallen: Alexander Wurz, Fernando Alonso, Mark Webber, Sebastian Vettel, Nico Rosberg, Anthny Davidson en Ralf Schumacher.
En zo is de GP van Japan geeindigd, met een heuse waterballet waar een paar ballerinas onderuit gegaan zijn.
De volgende GP wordt in China verreden, Lewis Hamilton kan dan wereldkampioen worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten