27 juni 2010

Vettel wint GP van Europa

Circuit van Valencia "à la Monaco"


De GP van Europa is uiteindelijk in een gemanipuleerde race geëindigd. Vooral de safetycar situatie was hier schuldig aan want op het moment dat de safety naar buiten kwam was Vettel hem al voorbij terwijl Hamilton en Alonso op dat moment 2de en 3de waren.
Vervolgens gaat Hamilton de safetycar voorbij terwijl Alonso netjes achter de safety car blijft en om een lang verhaal kort te maken, Hamilton blijft tweede terwijl Alonso hierdoor naar de negende plaats is teruggevallen. Hamilton kreeg later een drive through maar dat was geen straf want hij bleef tweede.

De FIA heeft vervolgens een straf van 5 seconden extra gegeven aan Button, Barrichello, Kubica, Sutil, Buemi, De la Rosa, Petrov, Liuzzi en Hulkenberg, maar dat staat in schrille contrast met de schade die Alonso heeft opgelopen.
De beslissing van de F1 commissarissen was weer eens de verkeerde, jammer voor Alonso en Ferrari maar het is niet anders.

Maar wat was de aanleiding van de safety car situatie?
Dat was het ongeluk tussen de Red Bull van Mark Webber en de Lotus van Heikki Kovolainen, het ging allemaal erg snel ... Kovolainen reed voor Webber en veranderde twee keer van positie, eerst naar links en dan weer naar rechts, op dat moment dacht Webber, ik ga hem rechts voorbij, maar ineens ging Kovolainen opde rem en Webber reed met zijn Red Bull vol in op de achterkant van de Lotus en veranderde ineens in een F16 vlieger.


Crash van Mark Webber en Heikki Kovolainen


Het ongeluk zag er heel spectaculair uit maar het had ook een vreselijke afloop kunnen hebben, gelukkig kwam de auto van Webber goed neer na zijn korte vlucht en belandde keihard in de bandenstapel.
De race was afgelopen voor Webber maar hij mankeerde gelukkig niets.
Het Lotus team reed in Valencia zijn 500ste GP, maar ze hebben alsnog voor de benodigde "vuurwerk"gezorgd als was dit uiteraard niet de bedoeling. De overgebleven Lotus met Jarno Trulli aan het stuurwiel zou op de allerlaatste plek eindigen met maar liefst 4 ronden achterstand.

V.l.n.r. Lewis Hamilton, Sebastian Vettel en Jenson Button


Sebastian Vettel werd terecht de winnaar van de GP van Europa, hij en Red Bull bewezen weer eens de snelste van het veld te zijn en in optima forma te verkeren.
Gevolgd door beide McLaren's coureurs, Hamilton tweede en Button derde in de laatste drie GP's hangen de twee McLaren coureurs als een touwtje aan elkaar.

Op de vierde plaats vinden we Rubens Barrichello in de Williams die hiermee zijn beste finish van het seizoen heeft verreden, eindelijk weer eens flink wat punten gescoord.
Vijfde werd Robert Kubica in de Renault wagen die waarschijnlijk ook meer had verwacht maar dit keer niet een Ferrari maar een Williams voor zich moest dulden.

Adrian Sutil heeft het weer voor elkaar gekregen om de Force India wagen weer hoog in de top 10 te zetten, het blijft een goede rijder en de Force India auto is echt een top auto in wording, ze hebben dit seizoen al 10 keer in de top 10 gefinisht (Sutil, 6 keer en Liuzzi, 4 keer).

Zevende werd Kamui Kobayashi, hij heeft dit keer de "sterren van de hemel" gereden en nam nog in de allerlaatste ronde niemand minder dan Alonso in zijn Ferrari te "grazen", maar ook hier moeten we eerlijk zijn, de Japanner stond op vers rubber en nog eens zachte banden terwijl de Spanjaard op versleten rubber en harde banden reed. Kortom Alonso kon hem nooit tegenhouden

Alonso werd uiteindelijk achtste en mag in zijn handen knijpen want zijn teamgenoot, Felipe Massa trof het nog slechter door op de 11de plaats te finishen, net buiten de top 10 en met nul punten. Massa reed op Valencia zijn 125ste GP. Voor Alonso die een thuiswedstrijd reed, komt alles dubbel en dwars aan bij een slechte resultaat waar hij echt niets aan kon doen. Hopelijk kan Alonso over twee weken revanche nemen in SIlverstone?

Op de negende plaats zien we voor de derde keer dit seizoen Sebastien Buemi in de Toro Rosso, die oorspronkelijk voor Alonso was maar achter Alonso terecht kwam door zijn 5 seconden straf, ook een slachtoffer van de safety car situatie, terwijl de anderen geen positie door de 5 seconden verloren.

En op de tiende plaats zien we niet bv Michael Schumacher maar Nico Rosberg die alsnog de eer voor Mercedes heeft gered door nog een puntje te halen. al is dat een schrale troost voor de jonge Duitser. Terwijl Michael Schumacher niet verder kwam dan een trieste 15de plaats, zijn slechtste finish van het seizoen.




Tot de volgende GP!



Bookmark and Share

26 juni 2010

Kwalificatie GP van Europa

De GP van Europa wordt in de Spaanse stad Valencia gehouden, het traject is een echte stratencircuit met veel water er omheen, zeg maar een "mini kopie" Monaco, alleen zonder het beroemde casino, de dure winkels, flats, villa's enzovoort. Maar gebrek aan jachten hebben ze in Valencia niet, de ene na de andere mooie jacht is in de haven te vinden.

Jachten langs het circuit van Valencia


De kwalificatie van de GP van Europa is de verwachte comeback van de Red Bulls geworden, beide auto's staan weer op plek 1 en 2 terwijl bij Ferrari men nog lang niet de Red Bulls aankan laat staan de Mclaren's.

De top 3 is in wezen dezelfde als die in Canada, alleen in een andere volgorde. In Valencia zien we Sebastian Vettel op pole position, Mark Webber op de tweede en Lewis Hamilton op de derde plaats.

V.l.n.r. Mark Webber, Sebastian Vettel en Lewis Hamilton


Op de vierde plaats vinden de Ferrari van Fernando Alonso, die in eigen land graag de pole position had gewild, maar hij was niet snel genoeg. Achter hem vinden zijn teamgenoot, Felipe Massa in de tweede Ferrari.

Als zesde is de Renault van Robert Kubica geëindigd, terwijl Jenson Button in de tweede McLaren van de zevende plaats start zal gaan.

Sinds de GP van Maleisie hadden beide WIlliams auto's niet meer in de top 10 gestaan, maar in Valencia vinden we beide auto's in de top 10, op de achtste en negende plaats respectievelijk
Nico Hulkenberg en Rubens Barrichello.

En op de tiende plaats vinden we de tweede Renault van Vitaly Petrov, die in mijn ogen de beste rookie van het seizoen is.

Tot morgen, het wordt weer een mooie Grand Prix!


Bookmark and Share

23 juni 2010

F1 heeft gekozen voor Pirelli

F1 bandenleverancier Pirelli


Vanaf volgend seizoen worden de Formule 1 wagens voorzien van Pirelli banden. Het contract met de bandenleverancier, Pirelli geldt voor drie jaar (2011 t/m 2013).

Een van de redenen waarom de F1 voor Pirelli koos was ongetwijfeld de prijs van de Pirelli banden, want de Michelin banden waren zeker beter maar te duur voor de kleinere F1 teams.

Maar ja, allemaal top zou pas zijn als het gratis rubber was, zoals nu het geval is bij Bridgestone.

Nu maar afwachten wanneer de Pirelli kalender verschijnt met de F1 babes?

Bookmark and Share

19 juni 2010

José Saramago

Gisteren is de Portugese schrijver en Nobelprijswinnaar, José de Sousa Saramago (16 november 1922 - 18 juni 2010) op 87 jarige leeftijd overleden in zijn woning op het Spaanse Canarische eiland, Lanzarote.

Samarago was niet zijn vaders achternaam, zijn vader en moeder waren José de Sousa en Maria de Piedade. Saramago was eigenlijk de bijnaam van zijn vader, wat wilde kruid betekent. Maar per ongeluk is de naam Saramago aan zijn officiële geboorte documenten toegevoegd, zo ging dat in die tijden.

Saramago is geboren in een kleine dorp, Azinhaga. Een dorp die nu iets minder dan 2000 inwoners telt. Maar een dorp die voor de geboorte van Portugal (1143) al bestond. Een dorp waarvan de naam van het Arabische woord "az-zanga" afkomstig is, wat een smalle weg langs de bergen betekent.

José de Sousa Saramago en Pilar del Rio


Saramago heeft samen met zijn eerste vrouw een dochter, Violante. Daarna heeft hij 16 jaar een relatie gehad met de Portugese schrijfster, Isabel da Nóbrega.
Om vervolgens in 1988 met de 30 jaar jongere Spaanse journaliste Pilar del Rio te trouwen die sinds gisteren weduwe is geworden. De familie van zijn vrouw brengt al zijn boeken uit, terwijl zij zelf ook een aantal van zijn boeken heeft vertaald.

Salliant detail is dat Saramago bijna altijd als eerste de titel voor zijn boek bedacht of te binnenschoot en daarna pas het verhaal bedacht, uitwerkte en schreef.
Verder werden zijn boeken altijd simultaan in Portugal, Spanje en Latijns Amerika uitgebracht.
Volgens Portugese traditie at hij altijd in de keuken, zijn lievelingseten was "grao cozido" (gekookte
kikkererwten) en hij genoot ervan alsof het zijn laatste avondmaal was. Wat waarheid is gebleken.

Zijn boeken zijn wereldberoemd, laatst is zelfs een van zijn boeken (1995) verfilmd, Blindess uit 2008 (De stad der blinden), hierin wordt het verhaal verteld van een stad (Lissabon) waarin plotseling iedereen door blindheid wordt getroffen
.





Saramago leefde al sinds 1992 op het Canarische eiland, Lanzarote vanwege een dispuut met de Portugese kerk en de regering. Dit alles om zijn roman, 'Evangelie volgens Jezus Christus'.
De Portugese bisschoppen vonden dit gelijk staan aan Godslastering terwijl de Portugese minister van cultuur zijn kandidatuur voor de Europese Aristeion-prijs introk. Na dit alles trok Saramago zijn eigen conclusies en zei: "De inquisitie is teruggekeerd in Portugal" waarna hij zijn geboorteland voorgoed verliet. Afgelopen nacht is zijn lichaam opgehaald door een Portugese militair vliegtuig en linea recta naar Lissabon teruggevlogen.
Hij werd vandaag in Lissabon gecremeerd.

Silhouet van een grote schrijver


Op zijn sterfbed schijnt hij nog te hebben gezegd, dat de volgende woorden op zijn grafsteen niet zouden misstaan: "Hier ligt de verontwaardigde, José Saramago".

En ik zeg op mijn beurt: "Rust in vrede".
.
Bookmark and Share


13 juni 2010

Hamilton wint de GP van Canada

De GP van Canada was zoals voorspeld leuk om naar te kijken, niet alleen door de verschillende leiders maar zeker door het aantal duels die hebben plaatsgevonden ... er werd flink geknokt voor iedere plaats in de top 10 en niet alleen tussen de teams onderling maar ook binnen een team.

Uiteindelijk won Lewis Hamilton in de McLaren zijn twee achtereenvolgende race en daardoor is hij nu de nieuwe leider in het WK. Voor Hamilton was het ook speciaal omdat hij hier in 2007 zijn eerste pole position en zijn eerste F1 zege behaalde, het was tevens zijn 60ste GP.

Tweede werd Jenson Button in de tweede McLaren en zorgt hiermee dat hij tweede blijft in het WK. Ook Button had iets te vieren, namelijk zijn 180ste GP.
Voor McLaren was het de derde keer dat ze dit seizoen een 1-2 hadden gehaald en hierdoor de leiding in de constructeurs WK stevig in handen hebben. Voorlopig heeft McLaren alle titels in handen maar voor hoelang?

Op de derde plaats en dus op het podium vinden we eindelijk weer eens Fernando Alonso en zijn Ferrari. In de laatste twee GP's was Alonso ver van een podiumplaats verwijderd. Maar Ferrari heeft nog veel huiswerk te doen willen ze McLaren het leven zuur maken. En het feit dat we een Ferrari tussen beide McLaren's en Red Bull's zien staan, heeft meer te maken met de rijkunsten van Alonso dan met de snelheid van de Ferrari zelf op dit moment.

V.l.n.r. Jenson Button, Lewis Hamilton en Fernando Alonso


Op de 4de en 5de plaats vinden we beide Red Bulls met respectievelijk Sebastian Vettel en Mark Webber aan het stuur en met bijna 40 seconden achterstand op Hamilton. Echter de grootste verliezer hier is Mark Webber die zijn leiderschap in het WK is kwijgeraakt en nu op een 3de plaats staat.

Verrassend vinden we op de 6de plaats, Nico Rosberg in de Mercedes, mede hierdoor stijgt hij twee plaatsen in de WK rangschikking.
Zijn teamgenoot, Michael Schumacher zou buiten de top 10, puntloos eindigen. Het gaat van kwaad tot erger met de oude wereldkampioen.

Op de 7de plaats vinden we Robert Kubica in de Renault, op zich ook een prestatie van de pool om voor de zevende keer in de punten weten te finishen en hij hierdoor ook zijn 7de plaats in het WK weet te behouden. Verder heeft hij Canada zijn aller eerste snelste ronde gereden.

Voor de tweede keer dit seizoen weet ook Sebastien Buemi in de punten te finishen met de Toro Rosso, ook de kleinere teams pikken soms een graantje mee. Maar ook hij heeft iets te vieren, hij reed zijn 25ste GP.

Vervolgens vinden we op de 9de en 10de plaats beide Force-India wagens met respectievelijk Vitantonio Liuzi en Adrian Sutil die in Canada zijn meerdere in Liuzzi zowel in de kwalificatie als in de race moest herkennen. Ook Sutil had iets te vieren vandaag, zijn 60ste GP.
Momenteel heeft Force-India zijn 6de plaats in de constructeurs WK ook stevig in handen.



De volgende GP is over twee weken, de GP van Europa wordt dan in Valencia -Spanje verreden.


Bookmark and Share

12 juni 2010

Kwalificatie GP van Canada

De kwalificatie van de GP van Canada heeft een omslag binnen de teams laten laten zien, wellicht is dit te wijden aan de karakteristieken van het circuit of sommige teams hebben aardig ingelopen en anderen zijn weer teruggezakt. Want in de F1 is technologisch "stil blijven", dodelijk voor de ontwikkeling van de auto en team prestaties.

McLaren heeft duidelijk het gat met de Red Bulls behoorlijk dichtgemaakt, zodanig dat het Lewis Hamilton gelukt was om voor het eerst dit seizoen de pole position van de Red Bull af te pakken.
Maar goed de Red Bulls zijn nog altijd beiden in de top 3 te vinden, in Canada op plaats 2 en 3.
Is dit het begin van het einde van de Red Bulls dominantie?


V.l.n.r. Mark Webber, Lewis Hamilton en Sebastian Vettel


Voor Ferrari staan de zaken er minder rooskleurig voor, Fernando Alonso komt in Canada niet verder dan een 4de plaats en dat is niet genoeg voor de titelaspiraties van de Spanjaard.

Op de 5de plaats vinden we Jenson Button in de 2de McLaren en zal zeker gedacht hebben: "Waarom sta ik niet op pole?".

Op de 6de plaats vinden we wat mij betreft de verrassing van Canada, namelijk Vitantonio Liuzzi in de
Force-India die een Ferrari en beide Renaults achter zich heeft gelaten. Ik vind het een super prestatie van Liuzzi en van Force-India die hun beste F1 prestaties dit seizoen beleven.

Maar voor de teammaat van Alonso, Felipe Massa was het ook "huilen met de pet op". Massa heeft deze week nog zijn contract met Ferrari tot 2012 verlengd. Dus tot 2012 blijft het huidige Ferrari duo samen. Maar erg gelukkig was hij niet in Canada, want met een Ferrari op plaats 7 is geen prestatie.
Maar goed ten opzichte van de prestaties in Turkije is Ferrari vooruitgegaan maar niet ver genoeg om de Red Bulls en McLaren's bij te houden.

Op de 8ste plaats vinden we de Renault van Robert Kubica, in Turkije deden beide Renaults het erg goed maar hier Canada waren ze te langzaam en slechts een wagen heeft de top 10 gehaald.

En de tweede Force-India van Adrian Sutil vinden we op een 9de plaats, voor beide Mercedes, Williams wagens en de rest van het veld. Een mooie prestatie van het team om wederom twee wagens in de top 10 te hebben.

Op de 10de plaats en net in de top 10 vinden we Nico Rosberg in de Mercedes wagen. Zijn teammaat Michael Schumacher zakt steeds dieper weg en kon in Canada niet verder komen dan een zeer teleurstellende 13de plaats. Voor hem extra pijnlijk, zeker nadat zijn vroegere teamgenoot, Rubens Barrichello voor hem staat en allemaal omdat de jonge Duitser Nico Hulkenberg net voor hem kwam in de laatste fase van de kwalificatie. Oftewel beide Williams wagen hebben zich tussen Mercedes genesteld. In ieder geval, Schumacher gelooft niet meer in de wereldtitel.


Morgen staat een spannende race in het verschiet, Het gaat tussen McLaren en Red Bull maar kan Ferrari zich ook mengen in het gevecht om de overwinning?


Bookmark and Share

09 juni 2010

WK 2010 groepsindeling

Klik op het plaatje hieronder voor een groter exemplaar,
print het uit en vul het in.






Bookmark and Share

08 juni 2010

WK 2010



De komende weken zal een groot deel van Nederland aan de buis gekluisterd zitten. Hoe ver gaat Oranje het schoppen tijdens het WK voetbal in Zuid-Afrika?
Ikzelf ben vooral benieuwd hoe het met Portugal, Brazilië, Italië en Argentinië zal vergaan. Stuk voor stuk mijn favorieten.

Morgen zal de eerste en openingswedstrijd worden gespeeld namelijk, Zuid-Afrika tegen Mexico. De wedstrijd zal om 16:00 uur beginnen, voor de mensen die werken is het allemaal een beetje ongunstig. Alleen de avondwedstrijden zijn beter te bekijken, die beginnen om 20:30 uur.
Daarna zullen nog 63 wedstrijden worden gespeeld waarvan de laatste wedstrijd de finale zal zijn.

De grote vraag is: "Welke landen komen in aanmerking voor de titel Wereldkampioen?"

Je kunt het op het bekende "gevoel" alvast een gok wagen, maar je zou ook de statistieken op na kunnen slaan en aan de hand hiervan een prognose maken?
De Rijksuniversiteit Groningen heeft de wetenschappelijke benadering genomen en na ruim 1.500 uur TV beelden te hebben geanalyseerd heeft o.a. uitgezocht dat een middenvelder nooit een penalty mag nemen en nog veel meer opmerkelijke bevindingen.

Maar goed ik ga op mijn gevoeletje af en gok op Brazilië .... of gaan de Grieken wederom voor een verrassing zorgen?

Op 11 juli weten we eindelijk wie de nieuwe Wereldkampioen is.

Houd de vuvuzela's alvast klaar.
.


Bookmark and Share

06 juni 2010

Parachutespringen op Texel

Gisteren zijn we met het hele gezin naar het eiland Texel geweest. Patrick onze zoon was onlangs 20 jaar geworden en heeft gisteren zijn eerste "tandem" parachutesprong gedaan.

We vertrokken best vroeg uit huis om omstreeks 10 uur op Texel te zijn, maar het weer was prachtig dus dat maakte de reis en de boot overtocht een stuk aangenamer. Ook voor het parachutespringen was het uitstekend weer. De sprong van Patrick was omstreeks 11:00 uur, hieronder twee foto's.

Onderweg naar het vliegtuig

Onderweg naar moeder aarde


Op het vliegveld was het tevens goed vertoeven, naast de picknick tafels die langs de zijkant van het vliegveld lagen opgesteld, had je ook een heuse terras, helaas was de bediening minder enthousiast dan je zou verwachten .... jammer.

Picknick tafels bij het vliegveld


Er waren ook veel particuliere vliegtuigen, van alle maten en soorten tot zweefvliegtuigen enzovoort .... leuk om naar te kijken terwijl ze gingen en kwamen. Voor die vliegers was net of ze de auto namen en daarna parkeerden.

Particulier vliegtuig gesponsord door Fortis


Indrukwekkend was de grootste eenmotorige dubbeldekker ter wereld, de Antonov 2 Colt, hij is op Texel gestationeerd. Een belevenis om zoiets van dichtbij te kunnen zien.

Antonov 2 Colt


Parachutespringen kun je samen met een instructeur (tandem) doen of solo, maar voor het laatste moet je wel een "wing" hebben. Opvallend was dat bijna alle instructeurs Engelsen waren, meestal ex-paramilitairen die al meer dan 5000 sprongen achter hun naam hadden.

Solo parachutesprong


Hoewel de veiligheid heel hoog in het vaandel staat en de parachutes door enkel en alleen gecertificeerde medewerkers worden gevouwen kwam het gisteren voor dat de parachute van een solo springer niet open ging en hij gebruik moest maken van zijn reserve parachute. Gelukkig hebben een heleboel mensen op het vliegveld dit incident niets eens opgemerkt en dat is maar goed ook, want als je zoiets ziet gebeuren en je moet daarna zelf springen dan krijg je het letterlijk "Spaans benauwd".

Parachute vouwen


Na de parachutesprong nog even een ritje gemaakt door Texel om de schaapjes, paarden en koeien te bekijken op de diverse weilanden en niet te vergeten de natuur op Texel.

Vuurtoren op Texel


Al met al was het een geslaagde dag, één dagje Texel leek wel een lang weekend.
.

Bookmark and Share