Door al het voetbal "geweld" op TV, twee wedstrijden iedere dag ... ben ik de 24 uur van Le Mans allemaal vergeten, pas 6 uur na de start ervan kwam ik erachter dat dit weekend de 24 uur van Le Mans werd verreden. Hierbij alsnog een klein verslag.
Hoewel de favoriet dit jaar de Peugeot was, heeft Audi alsnog de 76ste editie van de 24 uur van Le Mans weten te winnen. Het werd uiteindelijk een gevecht tussen de nr. 2 Audi R10 TDi (rijders: Tom Kristensen, Dindo Capello en Alan McNish [voormalig F1 coureur]) de nr. 7 Peugeot 908 HDi (rijders: Jacques Villeneuve [voormalig F1 coureur]), Nicolas Minassian en Marc Gené [voormalig F1 coureur]) die in een historische overwinning voor Audi zou eindigen.
Peugeot moest zich tevreden stellen met een tweede en derde plaats.
Audi heeft wederom drie wagens ingezet, allemaal rijdend op biobrandstof (gemaakt van plantaardige afvalstoffen).
Op zich sowieso uniek in de racerij, waar men met speciale benzine rijdt. Vorig jaar won Audi de 24 van Le Mans in een aangedreven Diesel motor en dit jaar winnen ze weer met dezelfde Diesel krachtbron echter nu met biobrandstof ... en zo maakt Audi in Le Mans steeds gebruik van nieuwe technologieën.
De race op zich was spannend te noemen, voornamelijk het regen zorgt voor chaos en spectakel tot de laatste ronde toe.
Al in het begin gingen de drie Peugeots ervandoor en lieten de Audi's al gauw seconden achter zich. Maar toen kregen alle drie de Peugeots inneens problemen. Voornamelijk de nr.8 Peugeot (rijders: Alex Wurz, Stephan Sarrazin en Pedro Lamy [alle drie voormalig F1 coureur]), die van pole was vertrokken had het zwaar tijdens de race. Desondanks ging de nr. 7 Peugeot aan de leiding de nacht in.
Tijdens de nachtrit werd het regen teveel voor de Peugeot en Audi nam het initiatief en dankzij Alan McNish kon Audi de 20 seconden achterstand omzetten in een voorsprong van één ronde op de Peugeots ... een geweldige prestatie van de Schot.
De derde plaats werd door de nr. 9 Peugeot (rijders: Frank Montagny, Christian Klien en Ricardo Zonta [alle drie voormalig F1 coureur]) gewonnen.
In de LPM2-klasse won de Porsche RS Spyder van Team Van Merksteijn (rijders: Peter van Merksteijn, Jos Verstappen [voormalig F1 coureur] en Jeroen Bleekemolen), zij zouden de race eindigen met maar liefst 4 ronden voorsprong op de concurrentie.
In de GT1-klasse ging de overwinning net als vorig jaar naar Aston Martin. De nr. 009 Aston Martin (rijders: David Brabham [voormalig F1 coureur], Antonio Garcia en Darren Turner). Dit alles na een spannend gevecht met nr. 63 Corvette.
In de GT2-klasse won de nr. 82 Risi Competizione Ferrari (Mika Salo [voormalig F1 coureur], Jaime Melo en Gianmaria Bruni) dit was een klasse apart in de GT2-klasse. Met zeven ronden voorsprong pakten zij de felbegeerde overwinning.
En zo is het weer gebleken dat heel veel voormalige F1 coureurs in de 24 uur van Le Mans laten zien dat ze nog snel en bedreven zijn. Hoe kan het anders autosport is snelheid en emotie!
"Triple crown"
Voor Jacques Villeneuve is het de tweede keer dat hij een overwinning in de Peugeot misloopt, daarnaast liep hij wederom de "triple crown" record mis. Namelijk die van Graham Hill, hij is de enige coureur in het bezit van de "triple crown".
De "triple crown" houdt in de wereldtitel Formule 1, Indianapolis 500 en de 24 uur van Le Mans. Villeneuve heeft de eerste twee maar nog niet de laatste, wanneer hij die vandaag zou hebben dan was hij de enige levende "triple crown" houder geworden. Jacques won de Indianapolis en zijn Formule 1 titel in 1997 in een Williams.
Jacques Villeneuve is de zoon van de wijlen legendarische Formule 1 coureur Gilles Villeneuve, eind jaren 70 en de rijder van de Ferrari nr. 27.
Wijlen Graham Hill is op zijn beurt de vader van Damon Hill, die Formule 1 kampioen werd in 1996 in een Williams. En Jacques Villeneuve was toen de teamgenoot van Damon Hill in 1996.
Hoe is het mogelijk dat het leven van twee vaders en twee zonen met elkaar verweven zijn?
.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten