Onderweg naar en klant in Rotterdam kwam ik vandaag als eerste in de buurt van Naarden/Hilversum een levensechte zilverkleurige Porsche Carrera GT uit 2005... ik zeg dit omdat het voor mij ook de eerste keer was dat ik zo'n sportauto in het echt zag, uiteraard buiten de ontelbare plaatjes en films. Zo'n Carrera GT is bijzonder omdat hij meer dan 600 PK heeft en destijds zo'n 646.605 euro heeft gekost. Daarnaast zijn er slechts zo'n 1250 exemplaren wereldwijd verkocht. Porsche heeft de produktie in april 2006 gestopt maar met 1250 exemplaren is de Porsche Carrera GT de meest succesvolle sportauto ooit.
Ik heb er even naast gereden en daarna een hele tijd erachter, op zo'n moment denk je ook niet aan je snelheid of ome agent. Nee, op zo'n moment wil je zoiets van dichtbij meemaken en voor heel even werd je uit je eigen auto gelift en in de Carrera GT gezet en vanaf dat moment was je zelf de bestuurder van zo'n Carrera GT. Leuk was dat de Carrera GT achterna gezeten werd door een blauwe Porsche 911 en ik propt e mijn eigen wagen voor de tweede Porsche en reed zo tot de afslag Utrecht achter de Carrera GT aan. Ineens had de Carrera GT vrij baan en na het intrappen van het gaspedaal die vergezeld werd door een brullende Porsche motor, zag ik hem verdwijnen richting Amersfoort.
Nu maar hopen dat ik geen bekeuring heb opgelopen, dat zou jammer zijn.
Mijn tweede ontmoeting voor vandaag onderweg naar Rotterdam was in de buurt van Utrecht, ineens gaat er voor mij een auto invoegen en zo op het eerste gezicht leek het mij een Aston Martin of een Jaguar. Maar goed eventjes gas geven en tot mijn verbazing zag ik de auto vaart minderen.
Toen ik er vlak achter reed was alle twijfel als sneeuw voor de zon weggesmolten ... het was een Jaguar en wat voor een. Het was de Jaguar XK waarover ik een tijdje geleden nog op de blog heb geschreven. Jammer genoeg reed Angeleyes niet met mij mee, want anders had ze haar Jaguar ook in het echt kunnen aanschouwen. En ik moet bekennen dat de Jaguar in het echt nog mooier is dan op een plaatje en dat Angeleyes een dure maar goede smaak heeft. Nadat de Jaguar richting Breda afsloeg en langzamerhand uit mijn gezichtsveld verdween, lachte ik stilletjes in mezelf .... want de bestuurder van die mooie zilveren Jaguar was een oudere meneer van rond de 60 jaar.
Mijn derde ontmoeting was ook eentje om niet te vergeten, met mijn auto reed ik het maximum toegestane snelheid (120 km/uur) en ik reed op de derde linkerbaan dus mij inhalen was op dat moment niet mogelijk .... maar de bestuurder van een gele Smart dacht daar anders over en wou mij inhalen. Na een tijdje was ik het even zat (zo'n auto zo dichtbij vind ik niet leuk) en trapte mijn gaspedaal wat dieper in ... he, he! De gele Smart werd wat kleiner in mijn achteruitkijkspiegel en ineens zag ik de Smart opzij gaan ... vreemd genoeg verscheen in de plaats ervan een motoragent met blauwe zwaailichten aan.
Het eerste wat ik dacht was, oh nee ... nu ben ik het haasje. Maar toen zag ik een tweede motoragent (ook met blauwe zwaailichten) en nog eentje.
Toen ik eenmaal aan de kant was gegaan zag ik ze alle drie mij voorbij rijden zonder naar mij om te kijken ... dat heeft weinig gescheeld dus. Maar goed, toen kwam een dikke vette zwarte Audi 100 met geblindeerde ramen achtervolgd door nog eens drie motoragenten (ja, ook met zwaailichten).
Tja, ik weet niet wie erin zat maar hoe dan ook aan die rekening betaal ik ook een beetje mee.
Want wie anders betaalt dit dan de belastingbetaler?
Vreemd genoeg mogen zulke escortes wel 140 km/uur rijden waar iedereen zich aan 120 km/uur moet houden. Maar goed heel eventjes reed ik ook 130 km/uur al was het maar voor 10 seconden, straf ... ja, behoorlijk geschrokken.
En toen heb ik besloten om mij aan de snelheid te houden tot ik bij de klant gearriveerd was.
Op de terugweg, reed ik terug op mijn cruise controle en dat had ik niet moeten doen ... want heel even dreigde ik in slaap te vallen.
Dus vraag ik nu mij af?
Wat is nu veiliger?
130-140 km/uur of 120 km/uur of nog erger 100 km/uur?
Voor mij en dat is mijn ervaring kun je soms beter 130 km/uur rijden en wakker blijven dan een lagere snelheid aanhouden waar je geen boete oploopt maar twee keer zoveel kans hebt om in de vangrail te belanden.
Ik zou wel eens willen weten wie die maximale snelheden heeft bedacht en wie ze getest heeft.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten