Nu jullie hebben gelezen over een sportauto met zes wielen moet ik jullie helaas teleurstellen met het gegeven dat in 1976 men al een F1 racewagen had met zes wielen.
Het idee is dus niet nieuw maar is wel voor het eerst in een sportauto voor de openbare weg toegepast.
De Tyrrell P34 (Project 34) ook wel bekend als de “six-wheeler”, was een F1 wagen die ontworpen is door Derek Gardner en zijn tijd ver vooruit was.
De wagen maakt gebruik van speciaal ontworpen 10-inch wielen en voorbanden, terwijl achter gebruik werd gemaakt van de standaard wielen en banden in die tijd. Het idee achter de smalle voorbanden was om de lucht penetratie te verhogen door te zorgen voor een smallere voorkant die weer een lagere luchtweerstand veroorzaakt.
Echter de smalle diameter van de banden resulteert in het verlies van wegcontact met als gevolg minder grip voornamelijk in de bochten. De oplossing was om de P34 voorbanden met 10-inch diameter te geven. Door middel van een zeer complexe ophanging was het mogelijk om alle vier de wielen te besturen.
Het eerste optreden van de P34 was tijdens de Spaanse GP in 1976, hij bewees meteen erg competitief te zijn. Beide rijders, Jody Scheckter en Patrick Depailler waren in staat om goede resultaten te boeken met de nieuwe wagen. Terwijl Depailler de wagen continu ophemelde, begon Scheckter te realiseren dat hun succes van korte duur zou worden.
Tijdens de Zweedse GP beleeft de P34 een gouden moment. Scheckter en Depailler werden eerste en tweede, en zo ging Scheckter de geschiedenisboeken in als de eerste en laatste F1 rijder die met een wagen voorzien van zes wielen een Grand Prix wist te winnen. Aan het eind van het seizoen verliet Scheckter het Tyrrell team, en hij bleef volhouden dat de P34 een “hoop schroot” was.
In 1977 werd de plek van Scheckter overgenomen door de Ronnie Peterson. Inmiddels was de P34 hier en daar wat aangepast voor het nieuwe seizoen. De nieuwe wagen, de P34B was wat breder en zwaarder en hoewel Peterson mede door zijn stuurmanschap een paar veelbelovende resultaten had geboekt, volstond de wagen niet. Mede door het gebrek aan de ontwikkeling van de voorbanden door de bandenleverancier en het gewicht van de zeer complexe voorophanging verdween het zes wielenconcept van het strijdtoneel aan het eind van het seizoen. In 1978 ging Tyrrell terug naar vier wielen.
Toch heeft de P34 zijn sporen achtergelaten en is tot op heden nog steeds het ontwerp van het gesprek als het gaat om revolutionaire ontwikkelingen in de Formule 1.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten