10 april 2007

Spyker Cars



Mijn vader heeft mij altijd geleerd, als je klein bent moet je niet altijd met de grote jongens willen spelen, want bij de grote jongens gaat het om de knikkers en niet het spel.

Wat wil nu het geval zijn?
Spyker, de fabrikant van sportauto’s uit Zeewolde en sinds vorig seizoen zijn zij ook in de Formule 1 wereld gestapt. Om dit te kunnen, hebben zij in 2006 het noodlijdende Midland F1-team gekocht. Sinds het begin van het nieuwe seizoen rijden ze onder de officiële naam: Spyker F1 Team.
Als je weet dat Spyker in 2006 bijna een verlies heeft geïncasseerd van 2 miljoen euro en al sinds de oprichting verliesgevend is geweest, dan hoef je echt geen accountant te zijn om te begrijpen dat men vroeg of later in de problemen komt.

Als je dan ook nog weet hoeveel geld een F1-team jaarlijks kost (100 – 400 miljoen dollar), dan weet je pas hoe groot het avontuur van Spyker is op dit moment. Zeker als je rekening houdt met de aanschafprijs van de Midland F1-team in 2006. Het aankoopbedrag zou 106 miljoen euro zijn geweest, een hoop geld voor een bedrijf dat nooit geld heeft verdiend? Maar goed de diverse investeerders hebben blijkbaar een goed gevulde buidel.

Nu weet ik ook dat Spyker inmiddels het eerste 68 miljoen al heeft betaald en dat het resterende bedrag, zo’n slordige 36 miljoen in twee termijnen zal worden betaald. Hiervan zal dit jaar 15 miljoen worden betaald en volgend jaar moet het slottermijn van nog eens 23 miljoen worden overgemaakt. Om dit enigszins te kunnen financieren heeft Spyker ruim 2,65 miljoen aandelen ter waarde van 53 miljoen euro moeten uitgeven. Nu schijnt in het jaarverslag van Accountant Ernst & Young een zin te zijn opgenomen die door zijn voorganger, accountant Deloitte nooit te lezen was geweest in eerdere jaarverslagen van Spyker.

Worden jullie al nieuwsgierig?

Hierin staat letterlijk: “Als het management er niet in slaagt om externe financiering aan te trekken, is het voorbestaan van het bedrijf onzeker”.
Echter volgens Spyker-topman, Victor Muller gaat het hier om een standaardformulering. Opvallend is dat in het jaarverslag van 2005 accountant Deloitte toen schreef dat zij verwachten dat Spyker “de onderneming kon voortzetten”. Maar goed, ondertussen vertoont Spyker steeds signalen van een “zeepbel”. Autodealers beweren dat talloze auto’s die in de showroom staan wel afgeboekt zijn in de boeken als zijnde verkocht maar in werkelijkheid niet, ze staan immers in de showroom.

Daarnaast heeft een van de investeerders recentelijk 5,7 % van de aandelen gekregen (zo’n slordige 7,5 miljoen euro). Dit bedrag zou in wezen een omzetting van een eerder door de investeerder verstrekte lening ... en weer ontkent Victor Muller alles.

De vraag is nu wat is waar en wat is het niet. Ach, dat is op zich voor ons niet interessant ... veel erger is om straks te horen dat weer eens een bedrijf failliet is gegaan omdat men weer eens te snel groot wilde worden. Om maar te zwijgen van het aantal mensen dat weer op straat komt. De investeerders en de directieleden kunnen wel verder met hun leven, maar de rest?

En wie zijn nu de concurrenten van Spyker?

Zal ik een paar opnoemen?

Wat dachten jullie van: Ferrari, Lamborghini, Porsche, Jaguar, Mercedes, Aston Martin, Maserati, Bugatti, Pagani, Koenigsegg en sinds kort ook nog de nieuwe Audi R8. Een Spyker kost ook rond de 300.000 euro.
Maar de eigenzinnige Spyker heeft echter als motto: "nulla tenaci invia est via" (vertaald uit het Latijns betekent het "voor volhouders is geen weg onbegaanbaar").

Zondag, 15 april a.s. komen de Spyker F1 bolides weer in actie tijdens de GP van Bahrein.

1 opmerking: