Een blog over alles en nog wat oftewel als er niets is om over te schrijven, moet je juist daarover schrijven. ............................................ Copyright © 2007 - 2011 ............................................
30 april 2007
Wonder “vlo”
Omdat hij slechts 1,69 meter heeft hij als bijnaam El Pulga (De Vlo) Hij speelt sinds 2003 voor Bracelona als aanvaller. Hij debuteerde op 16 november 2003 bij Barcelona tegen de Portugese voetbalclub Porto. De oefenwedstrijd was tevens de inwijding van het nieuwe voetbalstadium (Estádio Dragão). Met slechts 16 jaar is hij in de geschiedenisboeken gekomen als een van de drie jongste debutanten bij FC Barcelona.
Een jaar later speelde hij zijn eerste officiële wedstrijd voor Barcelona. Zijn contract met Barcelona is tot 2014 en wie hem wil hebben in die periode moet maar liefst 150 miljoen aan Barcelona neertellen als afkoopsom. Zelf strijkt hij maar liefst 7 miljoen euro netto per jaar.
Messi heeft alle talent om straks voetbal legende Diego Maradona te evenaren of zelfs voorbij te streven. Het 19 jarige wonderkind is goed op dreef. Tijdens de Spaanse competitie heeft hij voor Barcelona een prachtig doelpunt gescoord. Zijn doelpunt is een exacte kopie van het doelpunt van de eeuw die ooit door Maradona gemaakt is.
Kijk goed naar de beelden en je zult zien dat het zo is.
13 jaar geleden – deel 1
Vandaag is het precies 13 jaar geleden dat ik op een zaterdagmiddag zat te kijken naar de kwalificatie voor de GP van San Marino. Toen opeens het noodlot toesloeg. Ik zag dat een F1 wagen een zware klap had gemaakt. Daarna zag ik de wagen (althans wat ervan over was) steeds dichterbij komen. Dit na een eindeloze rit langs de vangrail om vervolgens tot stilstand te komen en toen zag ik het hoofd van de coureur zachtjes van rechts naar links rollen. De zojuist verongelukte coureur was Roland Ratzenberger.
Ratzenberger was geboren op 4 juli 1960 te Salzburg in Oostenrijk en stierf tijdens de kwalificatie voor de GP van San Marino op 30 april 1994.
Roland debuteerde in 1994 in de F1 bij het Simtek F1 team, die destijds door MTV werd gesponsord. Hij reed in allerlei kampioenschappen maar voordat hij in de F1 kwam reed hij als laatste in de Japanse F3000. Zijn contract was echter voor vijf races.
In zijn debuut wist hij zich niet te kwalificeren voor de eerste race van het seizoen in Brazilië 1994. In zijn aller eerste race (2de van het seizoen) wist hij zich wel te kwalificeren maar eindigde op de laatste plaats. En in de 3de race van het seizoen was zijn F1 carrière abrupt tot een eind gekomen. De oorzaak van zijn crash was het afbreken van een deel van de voorvleugel, hierna ging zijn bolide met hoge snelheid tegen een betonnen muur. Hierbij brak hij zijn nek en was op slag dood.
Zijn dood was het eerste fatale ongeluk in de F1 sinds 1986, toen verongelukte de Lotus coureur Elio de Angelis.
De dood van Roland Ratzenberger werd echter overschaduwd door het fatale ongeluk van een andere F1 coureur, namelijk die van Ayrton Senna da Silva.
Hoewel Ratzenberger nog niets had gepresteerd in de F1 ten opzichte van Ayrton Senna was hij in hart en nieren een F1 coureur. Ratzenberg was een zogenaamde laatbloeier, eentje die niet de kans kreeg om tot bloei te komen. Maar wel eentje die alles over had om zijn ultieme droom waar te maken en dat moest bekopen met zijn leven.
Roland Ratzenberger
R.I.P.
4 juli 1960 – 30 april 1994
Koninginnedag 2007
27 april 2007
De geschiedenis van het potlood
Toen NASA mensen de ruimte in stuurde, kwamen ze erachter dat ballpoint pennen nooit zouden kunnen werken in een gewichtloze omgevingen, sinds de inkt niet meer kan zakken naar de punt van de pen. Om dit probleem te oplossen hebben onderzoekers van NASA tien jaar en 12 miljoen dollar geïnvesteerd. Vervolgens hadden ze een pen die werkt in een gewichtloze omgeving, onder water, ondersteboven en op elk oppervlak kan schrijven inclusief glas en onder omstandigheden van ver beneden het vriespunt en zelfs tot 300 graden celsius.
Toen de Russen tegen hetzelfde probleem opliepen, besloten ze om een potlood te gebruiken. Oplossing binnen 24 uur en slechts 50 dollarcent
Wie heeft het potlood uitgevonden?
Het potlood is door een Fransman uitgevonden, Nicolas-Jacques Conté. Pas in 1858 kwam een de Amerikaan Hymen L. Lipman op het idee om een potlood van een gommetje te voorzien.
Pas in 1924 werd het kleurenpotlood geïntroduceerd. Waarvan de bekendste kleur ongetwijfeld rood is. Hiermee worden namelijk wereldwijd de verkiezingslijsten ingevuld.
Wat is eigenlijk een potlood?
Een potlood bestaat uit een stift, gemaakt uit een mengsel van grafiet en klei, met een houten omhulsel. Het mengsel voor de stift wordt in een oven gebakken. Veel klei en weinig grafiet geeft een hard (schaal: H tot 9H) potlood, veel grafiet en weinig klei geeft een zacht (schaal: B tot 9B) potlood. Daarnaast hebben we het standard kantoorpotlood, namelijk de HB.
Waar komt de naam potlood vandaan?
Vroeger had je het grafietpotlood. De loodstift (het lood in een pot gesmolten) oftewel de goedkopere uitvoering van de zilverstift. Niet bepaald mensvriendelijk, laat staan kindervriendelijk te noemen.
Pas vanaf de 17de eeuw ging men potloden gebruiken, deze bestonden uit een vrij hard mineraal grafieten kern met een houten omhulsel. Ze werden vooral gebruikt om tekens aan te brengen, vandaar de naam tekenpotlood. Ook kunstenaars maakten steeds meer gebruik van het potlood om voorstudies voor hun schilderijen of het vervaardigen van potloodtekeningen.
Waarom is het potlood zo populair?
Omdat je het in alle standen en op vele ondergronden kunt schrijven zonder problemen. Verder is het erg goedkoop, uitgumbaar en in diverse kleuren verkrijgbaar. Je kunt eenvoudig een scherp punt maken door middel van een puntenslijper en als je handig bent, zelfs met een mes. En hij is kindervriendelijk ...
Ik kan mij nog herinneren toen ik klein was, hoe heerlijk ik het vond om naar de winkel te gaan om een tekenschrift, puntenslijper, potlood en gommetje te kopen. Soms kan ik de winkel nog ruiken en sindsdien als ik op vakantie ben koop ik meestal een tekenschrift, potlood, puntenslijper en gommetje.
25 april 2007
De brug en haar verhaal
Ikzelf ben geboren in Lissabon en op driejarige leeftijd verhuisd naar een kleine stad aan de overkant van Lissabon (waar het Christus beeld staat) om vervolgens negen jaar later in Amsterdam te belanden. Het originele Christus beeld staat dus in Portugal terwijl de kopie oftewel de bekendste van de twee in Rio de Janeiro staat. Eigenlijk hetzelfde verhaal als de vrijheidsbeeld die in Parijs staat, terwijl de kopie ervan in New York groter en bekender is.
Dus kan ik zeggen dat ik aan beide kanten van de brug heb geleefd en momenteel leef ik weliswaar virtueel wederom aan de andere kant van de brug, namelijk eentje tussen Portugal en Nederland.
Officieel werd de brug voor het publiek op 6 augustus 1966 geopend en heette oorspronkelijk Ponte de Salazar oftwel Salazar-brug, naar de premier c.q. dictator Salazar, tot in 1974 de Anjerrevolutie op 25 april uitbrak. Toen werd demonstratief de brug met verf omgedoopt tot Ponte 25 de Abril. Hier zijn zelfs filmbeelden van.
De brug heeft een bovendek waar zes rijstroken zijn aangebracht en een onderdek voor de spoorlijn. Oorspronkelijk was de brug opgeleverd zonder onderdek, pas in 1999 heeft men het onderdek toegevoegd nadat de brug voorzien werd van extra hangdraden.
De brug is gebouwd door de American Bridge Company, die ook de sterk gelijkende Golden Gate Bridge in San Francisco heeft gebouwd. Net als in Californië is hier ook rekeninggehouden met aardbevingen.
Maar dit is niet de enige brug over de Taag. In de jaren negentig heeft men een tweede brug gebouwd, namelijk Ponte Vasco da Gama, genoemd naar de beroemde ontdekkingsreiziger van de jaren 1490.
De Vasco da Gama-brug is een zogenaamde tuibrug, iets ten oosten van Lissabon. En toevallig komt die brug nu uit waar mijn ouders nu wonen. Terwijl zij vroeger aan de andere kant van de eerste brug hebben gewoond. Eigenlijk spreken we nu over een driehoek. Maar het wordt nog leuker als ik jullie vertel dat waar de brug in Lissabon begint was dat mijn vroegere woonwijk (Moscavide waar ik geboren ben). Nu is het het terrein van de EXPO ‘98 in Portugal.
De bouw van de Vasco da Gama-brug begon in 1995 om vervolgens op 29 maart 1998 open te worden gesteld voor het publiek, voor de Wereldtentoonstelling. In datzelfde jaar was het ook 500 jaar geleden dat de weg naar India via de Kaap de Goede Hoop werd ontdekt door Vasco de Gama.
Anjerrevolutie
Deze geweldloze revolutie heeft de basis gelegd van het Portugal van nu. Hiermee kwam een eind aan de onderdrukking, kolonialisme, corporatisme en het fascisme.
Na de oorlog in de Portugese kolonieen zoals Mozambique, Guinee-Bissau en Angola werd Portugal in de jaren 70 een van de armste landen van Europa geworden. De armoede en werkloosheid waren zo enorm dat vele mensen het landen verlieten om zich elders in Europa (Frankrijk en Duitsland) of daar buiten (Amerika en Canada) op zoek naar een beter leven.
Het begin van de Anjerrevolutie ligt in wezen bij het Portugese leger, daar ontstond langzamerhand een ondergrondse beweging van vooral kapiteins, namelijk de Beweging van de Strijdkrachten. In het Portugees, Movimento das Forças Armadas (MFA), die uit was op het omverwerpen van het bewind.
Mede door de inbreng van generaal Spinola (oud-bevelhebber in Portugees Guinea-Bissau) werd het radiostation Radio Renascença in Lissabon bezet. Destijds had alleen Caetano (de opvolger van Salazar) toegang tot het radiostation, vandaar dat het belangrijk was om hem deze te ontnemen.
De start voor de revolutie (een door de oppositie afgesproken teken) werd gegeven door een lied om precies 12 uur ‘s-nachts te draaien. Dit liedje heette: "Grândola Vila Morena" van de volkszanger/troubadour José Afonso. Spoedig hierna werd de operatie in gang gezet en sloten andere militaire onderdelen zich aan bij de opstand. 's Middags deed Caetano afstand van zijn macht, zonder dat er een schot was gelost.
De bevolking sloot zich aan bij de staatsgreep die vervolgens uitgroeide tot een revolutie van het volk. Honderdduizenden mensen vierden het vertrek van het gehate oude regime. De Spínola, die aanvankelijk een staatsgreep zonder vergaande hervormingen in gedachten had, kon niet anders doen dan een democratisch staatsbestel invoeren. In 1975 werden de eerste democratische verkiezingen sinds jaren gehouden.
Johan Cruijff
Officieel als Hendrik Johannes Cruijff in Amsterdam geboren op 25 april 1947. Bekend als voetbalspeler van Ajax (nr. 14) en Barcelona en als de voormalige voetbaltrainer van Ajax en Barcelona.
Cruiff werd verkozen tot Europees Voetballer van de twintigste eeuw. Daarnaast wordt hij beschouwd als de beroemdste Nederlandse voetballer aller tijden. Hij staat ook bekend als "De Grote Meester". Na zijn carrière als voetballer werd hij later voetbaltrainer om vervolgens verder te gaan als voetbalanalist.
Wat Cruiff tot Cruiff maakt is vooral zijn elegante spel en tactisch inzicht. Hij staat op dezelfde niveau als andere beroemde spelers, zoals Franz Beckenbauer, Pelé en Eusébio om maar een paar te noemen.
Ik heb Cruijff persoonlijk een keertje van heel dichtbij gezien, toen liep ik stage bij de Confectiecentrum in Amsterdam. Ik was bij de ingang toen hij op minder dan een meter langs mij liep. Naast Cruijff heb ik ook Harry Vermeegen (van het duo Spaan en Vermeegen) maar dat is een heel andere verhaal.
Jaren geleden heeft Cruijff het aan zijn hart gehad wegens teveel roken, hierna is hij gestopt met roken en heeft zelfs een reclame tegen roken gemaakt. Nu is hij 60 jaar geworden en gezonder dan ooit.
In 2006 ontving Cruijjf de Laureusaward, ook wel ‘de oscar van de sport’ genoemd, voor zijn hele carrière.
23 april 2007
William Shakespeare
Hij was een toneelschrijver en dichter. Door velen gezien als de beste schrijver die Engeland ooit heeft voortgebrachte. Shakespeare schreef naast tragedies ook komedies. Daarnaast heeft hij 154 sonnetten en een aantal langere gedichten geschreven in de periode van 1585 t/m 1610. Waarvan Romeo en Juliet de bekenste tragedie is.
William werd geboren in de Engelse plaats Stratford-upon-Avon. Later trouwt hij met Anne Hathaway in 1582, waarschijnlijk naar aanleiding van een zwangerschap. Vreemd genoeg is uit deze tijd weinig over hem bekend.
Pas als hij in de theaters van Londen opduikt komt men meer over hem te weten. Dat hij bijvoorbeeld vader is van twee dochters (Susanna en Judith) en één zoon, Hamnet.
Shakespeare wordt acteur, schrijver en uiteindelijk mede-eigenaar van een toneelgezelschap dat bekend stond als The Lord Chamberlain's Men, genoemd naar de aristocraat die hen sponsorde. Later wordt het gezelschap door Jacous I van Engeland geadopteerd. Daarna stond het gezelschap bekend als The King's Men.
William Shakespeare blijkt een zeer rijke man te zijn in de jaren dat hij in Londen woonde en werkte. Hij zou gestopt zijn met werken op zijn 49ste jaar (in 1613) om vervolgens drie jaar te overlijden.
Over de religie van Shakespeare is altijd veel discussie en onzekerheid geweest. Volgens de Nederlandstalige onderzoeker drs. M. van Hout zou hij in het geheim katholiek moeten zijn geweest.
William Shakespeare was een bijzondere man, die zelfs het slachtoffer is geweest van zijn eigen tragedie door op zo’n jonge leftijd en op zijn eigen geboortedatum te overlijden.
22 april 2007
Tyrrell P34
Nu jullie hebben gelezen over een sportauto met zes wielen moet ik jullie helaas teleurstellen met het gegeven dat in 1976 men al een F1 racewagen had met zes wielen.
Het idee is dus niet nieuw maar is wel voor het eerst in een sportauto voor de openbare weg toegepast.
De Tyrrell P34 (Project 34) ook wel bekend als de “six-wheeler”, was een F1 wagen die ontworpen is door Derek Gardner en zijn tijd ver vooruit was.
De wagen maakt gebruik van speciaal ontworpen 10-inch wielen en voorbanden, terwijl achter gebruik werd gemaakt van de standaard wielen en banden in die tijd. Het idee achter de smalle voorbanden was om de lucht penetratie te verhogen door te zorgen voor een smallere voorkant die weer een lagere luchtweerstand veroorzaakt.
Echter de smalle diameter van de banden resulteert in het verlies van wegcontact met als gevolg minder grip voornamelijk in de bochten. De oplossing was om de P34 voorbanden met 10-inch diameter te geven. Door middel van een zeer complexe ophanging was het mogelijk om alle vier de wielen te besturen.
Het eerste optreden van de P34 was tijdens de Spaanse GP in 1976, hij bewees meteen erg competitief te zijn. Beide rijders, Jody Scheckter en Patrick Depailler waren in staat om goede resultaten te boeken met de nieuwe wagen. Terwijl Depailler de wagen continu ophemelde, begon Scheckter te realiseren dat hun succes van korte duur zou worden.
Tijdens de Zweedse GP beleeft de P34 een gouden moment. Scheckter en Depailler werden eerste en tweede, en zo ging Scheckter de geschiedenisboeken in als de eerste en laatste F1 rijder die met een wagen voorzien van zes wielen een Grand Prix wist te winnen. Aan het eind van het seizoen verliet Scheckter het Tyrrell team, en hij bleef volhouden dat de P34 een “hoop schroot” was.
In 1977 werd de plek van Scheckter overgenomen door de Ronnie Peterson. Inmiddels was de P34 hier en daar wat aangepast voor het nieuwe seizoen. De nieuwe wagen, de P34B was wat breder en zwaarder en hoewel Peterson mede door zijn stuurmanschap een paar veelbelovende resultaten had geboekt, volstond de wagen niet. Mede door het gebrek aan de ontwikkeling van de voorbanden door de bandenleverancier en het gewicht van de zeer complexe voorophanging verdween het zes wielenconcept van het strijdtoneel aan het eind van het seizoen. In 1978 ging Tyrrell terug naar vier wielen.
Toch heeft de P34 zijn sporen achtergelaten en is tot op heden nog steeds het ontwerp van het gesprek als het gaat om revolutionaire ontwikkelingen in de Formule 1.
21 april 2007
Deel 5: Knut bedreigd
Waarom?
Omdat het diertje met de dood bedreigd is.
De bedreiging zou per de post aan de Berliner Zoo zijn verstuurd, het verblijf adres van het ijsbeertje. De Duitse politie neemt de bedreigingen aan het adres van Knut serieus.
Arme Knut, het is maar goed dat hij geen besef heeft van wat allemaal zich afspeelt.
Vraag mij af, hoe ziek moet je zijn om het diertje te kunnen doden?
COVINI C6W
Nu is het project inmiddels al een paar jaartjes van start gegaan en in 2005 werden voorzichtig een paar sportauto’s geproduceerd.
De Italiaanse ontwerper Ferrucio Covini geeft een paar voordelen van zijn ontwerp:
- minder risico op aquaplaning
- beter remweg
- beter grip
- beter absorberend bij een frontale botsing
- meer comfort
De een vindt het lelijk de andere weer mooi. Maar goed, als je toch geld hebt en je wilt opvallen dan neem een sportauto met zes wielen. Tja, als je geld hebt voor een sportauto wat maakt het uit? Vier of zes banden laten vervangen?
20 april 2007
Deel 3 – Het S-woord
Bij mij staat de S-woord voor stof. Tja, wat moet ik hierop zeggen?
Ja, ik kan niet tegen stof. Maar wat is stof eigenlijk?
Wat mij betreft is er sprake van stof als je naam op een tafel of televisie kunt schrijven.
Verder vind ik stof vervelend omdat ik allergisch voor ben, heb jaren last gehad van hooikoorts en kon dus met mooie weer niet echt genieten buiten de deur laat staan in een park picknicken enzovoort.
Huisdieren maken ook stof, en we hebben er drie van. Vroeger hadden we parkieten thuis, nou dat was echt een stofnest. Je wilt niet weten wat die kleine diertjes eigenlijk produceren aan stof. Daar is een zandstorm niets bij, bij wijze van spreken dan.
Verder is stof niet goed voor je PC en aangezien wij thuis vier PC’s hebben die dagelijks blootgesteld worden aan een dosis stof die in wezen niet goed is voor een PC. Voornamelijk de CD-ROM en DVD hebben er last van. Verder is teveel stof binnenin een PC ook niet bevorderlijk voor de levensduur ervan. Vandaar dat ik een reden heb om niet van stof te houden.
Als je een vitrine heb met wat dan ook binnenin dan moet je realiseren dat je van tijd tot tijd de inhoud ervan moet afstoffen. Ikzelf heb een vitrine met tientallen auto’s en eens in de zoveel tijd moet ik ze afstoffen want anders is het niet mooi om te zien.
Goed dat was het dan, hopelijk was dit stof niet te stoffig?
19 april 2007
Deel 2 – Het K-woord
Met de K-woord ben ik eerlijk gezegd wat verder dan de H-woord.
Goed ik zal maar vertellen hoe het zit, ik kan dus niet tegen een krasje en dat gaat van een kras op mijn beeldscherm tot een kras op mijn auto.
Kijk dingen die nieuw zijn en vrijwel direct na aankoop al een kras oplopen kunnen mij ook behoorlijk van mijn stuk brengen. Soms is het niet te voorkomen, zeker als de producent ervan een van de dieren zijn. Kijk op het moment word je natuurlijk boos maar na een tijdje kun je ze niet kwalijk nemen. Maar ze kunnen ook door een huisgenoot zijn gemaakt en daar word je ook boos op.
Maar goed als de spullen wat ouder zijn, vind ik het ook jammer maar ik kan het beter tolereren. Het blijft natuurlijk jammer, want of je nu het wilt of niet. idere keer dat ik kijk, kijk ik niet b.v. naar de tafel maar naar de kras of krassen.
Eigenlijk kan ik net zo goed de D-woord meteen introduceren, oftewel deuken.
Ook deze zitten op hetzelfde niveau. Vooral een deuk in mijn auto is niet leuk om te zien, het is ook nog kostbaar ook. Een krasje kun je soms wegpoetsen maar een deuk, nee dat gaat niet lukken.
Nu zijn jullie op de hoogte van de K- en D-woord. De volgende keer zal ik het hebben over mijn S-woord.
18 april 2007
Deel 1 – Het H-woord
Een tijdje geleden had Angeleys over haar S-woord. Vandaag wil ik het hebben over mijn H-woord.
Nu hoor ik jullie al, wat is dat dan?
Dat staat voor haren, ja ik ben allergisch voor haren. Je mag ook zeggen dat ik een fobie heb.
En waar komen alle die haren vandaan?
Precies uit onze huisdieren, Sammy, Tess en Mimi zijn goed voor een portie stress als het haren betreft. Zeker als ik net een nette broek heb aangetrokken en vervolgens geconfronteerd wordt met een aantal die ik moeilijk kan plukken uit mijn broek, nee daar word ik niet vrolijk van.
Op zich valt het wel allemaal mee, maar op het moment dat ik ermee word geconfronteerd dan doe ik ze het liefst alle drie buiten.
Het is ook een werk, je moet minimaal 1x per dag stofzuigen anders zie je overal haren van boven tot beneden.
Erg vervelend is het ook wanneer je toetsenbord vol met haren zit omdat vooral Mimi het leuk vind om over mijn toetsenbord te lopen (tja, als zij nog een type cursus zou volgen had ik minder moeite mee). Maar nee, ze gaat dan een rondje om mijn PC en gooit vervolgens mijn boxen om en gaat vervolgens op mijn stoel slapen.
Dus als ik naar de PC ga, moet ik eerst mijn toetsenbord schoonblazen (die haren gaan weer op de grond, dus stofzuigen), daarna mijn boxen weer goed zetten en mijn stoel haarvrij maken. Hoezo heb, ik geen enkel aan haren?
Maar goed het verhaal is pas compleet als ik in mijn enthousiasme het in mijn hoofd haal om Tess of Mimi op schoot te nemen. Of anders Sammy te knuffelen terwijl ik een donker broek of een truitje aan heb ... hoe kon ik zo stom zijn?
Ja, dat vraag ik mijn ook vaak af.
Het ergste is, als zij in de rui zijn. Nou, dan kun je volgens mij een kussen ermee vullen. Nee, ik zal altijd iets tegen haren hebben. Maar zolang er dieren in huis zijn moet ik voorlopig ermee leren leven al gaat dat soms gepaard met een portie ongezonde stress.
17 april 2007
Deel 4: Knut is ziek
IJsbeer Knut voelt zich gisteren niet zo lekker. Het populaire berenjong uit de Berlijnse zoo moet van zijn arts daarom een tijdje binnenblijven voor de broodnodige rust. Binnen kan het jong beter van dichtbij in de gaten worden gehouden.
Voor alle zekerheid moet de 4,5 maanden oude Knut aan de antibiotica. De dierenarts die hem maandag onderzocht zei dat zijn tandjes mogelijk aan het doorkomen zijn. 'Hij ligt nu te rusten op zijn dekentje en slaapt veel', zei de dokter.
Wel heeft de patiënt zijn ontbijt helemaal opgegeten, nou dat is opzich natuurlijk goed nieuws.
Of Knut in de komende dagen weer voor zijn vele fans mag optreden, durfde de dokter gisteren nog niet te zeggen: 'We weten het nog niet, de kleine is immers geen machine', zei hij.
Beterschap Knut.
Virginia massaslachting
Dit soort dingen gebeuren alleen in films.
Het zou zo moeten zijn maar helaas is de werkelijkheid keihard en meedogenloos tegelijkertijd.
Wat bezielt iemand om een dergelijk “bloedbad” aan te richten?
Hoe is het mogelijk dat één persoon zomaar 31 mensen kan doden?
Dit en nog meer vragen dwalen door mijn hoofd.
Volgens mij kan niemand het antwoord geven, zelfs de persoon in kwestie heeft het naar alle waarschijnlijkheid niet geweten waarom hij het deed. Hij heeft zichzelf daarna door het hoofd geschoten. En zo hebben de psychologen “voer” ter discussie over het hoe en waarom.
De identiteit van de dader is inmiddels bekend, over zijn motief is echter nog niets bekend.
Zijn naam was Cho Seung-Hui, een 23-jarige Zuid-Koreaan. Hij studeerde Engels aan de universiteit en verbleef in de Verenigde Staten op basis van een studentenvisum.
De dader ging in ieder geval koelbloedig te werk, eerst sloot hij alle uitgangen af om vervolgens op de medestudenten en docenten te schieten. Sommige studenten sprongen uit het raam en liepen verschillende verwondingen op, andere bleven stil op de grond liggen in de hoop dat de schutter hen zou missen.
Dit incident is niet uniek in de Verenigde Staten, men heeft eerder zulke schietpartijen meegemaakt en de vraag blijft nog steeds, “Hoe had zoiets vermeden moeten worden?”.
Nadat allerlei maatregelen genomen zijn tegen terrorisme is men blijkbaar niet in staat om een dergelijk bloedbad te voorkomen. Aan de andere kant weet de FBI en/of de CIA vaak wel een aankomende terroristische aanslag te verijdelen en had niemand dit in de gaten?
Hoe heeft iemand met een studentenvisum bijvoorbeeld een wapen kunnen kopen?
Er zijn nog zoveel onbeantwoorde vragen.
Anthony Davidson
Zoals alle coureurs begon hij zijn carrière ook bij de karts in 1987. In 1999 ging hij Formula Ford rijden en won meteen zijn eerste titel. In het jaar daarop werd hij net geen kampioen maar won wel de McLaren/ Autosport Young Driver of the Year Award en dat is niet niets. Tot op heden hebben 18 coureurs deze prijs gewonnen echter slechts 5 coureurs incl. Anthony heeft de F1 gehaald. Hiervan rijden momenteel alleen David Coulthard, Jenson Button en Anthony Davidson, F1.
Hij kwam de F1 wereld binnen als een zeer talentvolle rijder, dus werd hij in 2001 testrijder bij BAR en reed het jaar daarop zijn eerste twee GP's bij de Minardi team als vervanger van Alex Yoong. In 2003 werd hij testrijder bij BAR. Echter in 2004 en 2005 kon hij nergens rijden wegens allerlei contractuele problemen met de BAR en Williams team. Pas in 2005 kon hij weer één race rijden al was het maar als vervanger van Takuma Sato (die zich onwel voelde en dus niet kon racen), maar na twee rondjes moest hij al opgeven met motorproblemen.
Pas in 2006 mocht Davidson weer gaan rijden, inmiddels was het BAR team overgenomen door het Honda F1 team en dus werd hij weer testrijder.
Dit seizoen werd hij ingelijfd door het Super Aguri team en hij heeft alweer drie GP's voor hen gereden echter zonder in de punten te eindigen. Leuk om te weten is dat hij in alle drie de GP's steeds als 16 is geëindigd, ook in de laatste GP werd hij als 16 geklasseerd terwijl hij de finish niet heeft gehaald door een opgeblazen motor.
Ben benieuwd hoe hij het over vier weken xhetx gaat doen tijdens de GP van Spanje.
16 april 2007
Nieuw spelletje
Klik op het plaatje hieronder en veel plezier!
15 april 2007
Tess the princess
Nu het verhaal van onze Tess. Inmiddels weet je al hoe Mimi en Sammy bij ons terecht zijn gekomen. Tess past eigenlijk in het verhaal van het artikel "dieren en nog eens dieren". Tess komt namelijk uit het buitenland. Zij was een kitten dat op onze eerst vakantiedag kwam aanlopen.
Net zo'n wit pluizenbolletje met blauwe oogjes. Ze was heel aanhankelijk gelijk en we hebben haar toen eten gegeven, gebadderd en voor haar gezorgd de hele vakantieperiode. Ze zwom zelfs in het zwembad met de kinderen, die toen veel kleiner en jonger waren. Afijn het was een band toen al, niet te geloven.
Maar de terugreis kwam eraan en we hadden geen papieren geregeld dus konden we haar niet meenemen. Plus hoe zou het gaan samen met Sammy? Het is ons gelukt opvang voor haar te regelen. Met een hart vol verdriet lieten we haar daar achter.
Later hoorden we van haar opvangadres dat ze de eerste dagen na ons vertrek niets wilde eten, ze had dus echt verdriet. Nou dat was zo aangrijpend om te horen maar we dachten "als ze het daar maar goed heeft". Tot wij bijna een jaar later weer op vakantie gingen en zagen hoe ze mishandeld werd, nou toen hebben wij er niet eens over gedacht om haar daar achter te laten en hebben haar geheel zonder papieren meegenomen.
En hier is ze dus nog steeds, onze mooie sealpoint siamees. Ze is heel aanhankelijk van karakter, maar ook best eenkennig (net zoals de meeste siamesen). Daarnaast kan ze heel goed bokken als ze boos is of beledigd, en heeft een hele sterke eigen wil. Met haar praten is ook heel leuk. Je kunt gewoon met haar in miauw-taal communiceren. Dan miauwt ze gewoon terug. En dat kan best wel een tijdje zo doorgaan. Ze is alweer bijna 8 jaar en heeft het hier goed naar haar zin.
Alleen op vogels jagen mist ze wel want daar moest ze in haar eigen levensonderhoud voorzien, maar met zoveel "wiskas en kittekat", laat ze de vogeltjes hier wel met rust.............
Dieren en nog eens dieren
Maar op vakantie is er ook altijd wel iets met dieren. Pups of kittens die pardoes bij ons aanlopen. Zeg dan maar nee, is heel moeilijk hoor. Willen we vertrekken zit zo'n lief kitten onder de auto. Dus daar zijn wij dan bezig opvang voor ze te vinden. Maar ook vorig jaar in Spanje. Heel toevallig zien wij een afiche geplakt op een verkeerslicht/lantaarn over de vermissing van een bruine boxer. Wij denken dan, wat zielig het zal je hond maar zijn...Dagen later weer heel toevallig tijdens een wandeling in de omstreken hebben we via een stil landweggetje een omsloten wijngaarde gevonden en je raadt het al, met een boxer die duidelijk niet op zijn gemak was daar en die beantwoordde aan de beschrijving van de vermiste boxer op de afiche. Jeetje wat nu? Later gingen we weer langs met eten, die boxer zag er niet slecht uit maar ja dat kan als het nog niet zo lang geleden is geweest. Dus wij blij dat we de boxer hadden gevonden maar nu op welk lantaarn stond die afiche? Weer de hele stad door op zoek naar die afiche. Eindelijk hadden we de juiste lantaarn gevonden en het telefoonnummer genoteerd. We hadden ook een foto gemaakt van de locatie waar we de boxer hadden gevonden en een foto van de boxer zelf natuurlijk, just in case...Toen een heel gedoe om te bellen want kom er maar achter hoe dat precies moet in het Spaans (geen kengetal). Euro's verder is het gelukt om iemand te spreken. Met het beste spaans dat ik kon (eerste klas lagere school spaans zeg maar...) uitgelegd dat we de boxer hadden gevonden. Nou zei die mevrouw: Hij is terecht...!!! Dat kan dus ook gebeuren. Gelukkig dat hij weer bij zijn baasje was, maar het heeft toch 2 dagen van onze vakantie in beslag genomen. Ach het was voor een goed doel, stel je voor dat hij nog steeds vermist was en dat wij hem echt hadden gevonden??? Had gekund!
Op vakantie lopen we altijd alle kruimels op straat te strooien, voor de zwerfdieren. Wij kunnen ons niet voorstellen dat de mentaliteit van de mensen zo dieronvriendelijk kan zijn. Het is al aan het veranderen in het middelandse zee gebied, maar toch nog voor meer verandering vatbaar. Dieren vinden zij lastig, honden zijn alleen handig om dieven af te schrikken en meestal zitten die honden aan korte kettingen vast, helemaal slecht afgericht, compleet gedraggestoord. Katten worden vergiftigd. Dit zijn geen leuke verhalen.
Of dieren die we zagen lopen nadat een groot deel van hun territorium was afgebrand. Honden die met een lege blik in hun ogen liepen, vogels die radeloos rondjes vlogen. Het was een hele angstige situatie. Net zo goed als mensen die elkaar hielpen blussen en mensen in angst en paniek omdat naasten in gevaar waren.
Maar we hebben ook achteraf hilarische situaties gekend waarbij dieren ook weer een rol speelden. Op een prachtig plekje bij een meer hadden wij net het picknickkleed uitgestald, het eten in tupperware doosjes, servies, glazen etc erop. We wilden net beginnen met eten, voelden we de grond onder ons trillen. Oh jee...het nam alleen maar nog meer toe. Was het een aardbeving? Mijn hemel, recht op onze picknick af kwam een kudde koeien en stieren aanrennen. Dit meer was hun drinkplaats. Nou ken je die reclame over waspoeder waarbij alles in een kleed gedaan wordt, nou zo was het bij ons ook. Alles in het kleed en zo in de achterbak van de auto en wegrijden. Pffffff dat was net op tijd.
Of die ene keer op vakantie met een scooter. Nou we hadden druiven, water en heerlijk brood bij ons (net du pain, du vin, du boursin...) bij ons en het was lunchtijd. Even een mooi idylisch plekje uitzoeken zo onder een mooie oude olijfboom. Net alles uitgestald kwamen er toch een paar dolle honden aanrennen. Mijn hemel, wij met die scooter rijden alsof ons leven ervan afhing. Oef, dat scheelde een haartje. Bleek die mooie olijfboom op een bewaakt terrein gelegen te zijn, alleen zonder aankondiging, of misschien wel maar we konden geen Grieks...
Dieren...!
De volgende GP zal in Spanje verreden worden, om precies te zijn in de prachtige stad Barcelona, Circuit de Catalunya.
Echter dat is pas op 13 mei tot dan moeten de Formule 1 fans geduld hebben, heel veel geduld.
Om de “tijd wat te doden” introduceer ik hierbij een leuke link, namelijk een link naar de Spyker Formula One Magazine. Dit blad kun je ook gewoon in de winkel kopen, maar wat is leuker dan het gratis te kunnen lezen?
Het blad verschijnt 17 keer per jaar oftewel 24 uur na elke Grand Prix.
Ik zou zeggen, registreer je en je kunt direct de nummers 1 & 2 lezen en na morgen ook nr. 3 online.
Veel leesplezier!
De Titanic
Vandaag is het precies 95 jaar geleden dat de Titanic gezonken is.
De RMS (Royal Mail Steamer) Titanic was het tweede schip van een drietal luxe schepen uit de Olympic Class, die een groot deel van het transatlantische verkeer voor hun deel zouden nemen.
De Titanic werd gebouwd in Belfast (Ierland) en was in haar tijd het grootste passagiersschip ter wereld. De Titanic en de zusterschepen Olympic en Britannic waren het grootste bewegende object ooit door mensen gemaakt.
Het schip had een lengte van 269 meter, was 28 meter breed en had een diepgang van 10,5 meter. Haar topsnelheid was 42,5 km/uur en had plaats voor 3500 opvarenden waarvan 899 bemanning.
In totaal had ze een vermogen van 50.000pk, een normale auto heeft ongeveer een vermogen van 90pk (1 pk = 1 paardenkracht). Ze woog ongeveer 53.000 ton.
De Titanic had 20 reddingsboten aan boord, hoewel dit al meer was dan het aantal dat wettelijk gewenst was (14 reddingsboten) konden slechts 1178 personen vervoerd en dus gered worden als het nodig zou zijn. Dus er mochten officieel niet meer passagiers aan boord zijn dan dat het aantal dat door reddingsboten gered konden worden.
Ze had aan boord een zwembad en sporthal, een Turks stoombad en een squashveld. De eersteklas hutten waren gedecoreerd met dure houten panelen en luxueuze meubels. Het schip had zelfs drie liften om de rijkste passagiers tussen de dekken heen en weer te vervoeren. Ook de tweede klas hutten hadden zulke faciliteiten, deze waren vooral voor de middenklas bedoeld. De derde klas hutten, bestond uit kleine hutten op de onderste dekken van het schip. De meeste passagiers daar waren immigranten.
Naast een aantal schatrijke en zeer prominente mensen reisde ook de ontwerper van de Titanic mee op de eerste reis. De bemanningsleden waren de “crème de la crème” en zorgvuldig geselecteerd.
Tijdens de eerste reis van de Titanic die op 10 april 1912 begon, kwam ze 5 dagen later in botsing met een ijsberg; een deel van de stuurboordzijde werd op verscheidene plaatsen doorboord en binnen drie uur was het schip gezonken. 1517 opvarenden kwamen om het leven, waarmee dit één van de ergste scheepsrampen in vredestijd en de bekendste in de geschiedenis is. In totaal overleefden 706 van de 2223 opvarenden de ramp. De meeste slachtoffers stierven aan onderkoeling.
Het wrak zou pas ergens in 1985 worden ontdekt.
Over de Titanic is in 1943, in 1953 en in 1997 een film gemaakt, waarvan de laatste de bekendste is met in de hoofdrollen Kate Winslet en Leonardo DiCaprio, Bille Zane en Bill Paxton.
Een schip dat alles aankon, een kolos van staal werd door een ijsberg tot zinken gebracht ... dit had nooit iemand durven dromen. Nooit zouden zulke schepen meer gebouwd worden, dit was tevens het einde van de passagiersschepen.
Felipe Massa wint GP van Bahrein
Vandaag was het de dag van Felipe Massa, hij vertrok vanuit pole-position en won vervolgens de GP van Bahrein. Hij werd echter de hele race op de hielen gezeten door Lewis Hamilton in de McLaren die tweede werd. Voor Hamilton was dit tevens het derde achtereenvolgende podiumplek sinds zijn debuut in Australie.
Hierdoor heeft hij het record te pakken van de allereerste Formule 1 debutant die in zijn eerste drie GP races op het podium wist te eindigen. Iedereen had gehoopt op zijn eerste overwinning maar dit is op zich ook al een prestatie. Ik ben ervan overtuigd dat hij dit jaar nog zijn eerste GP zege zal behalen.
Om het feest voor Ferrari compleet te maken is het Kimi Raikkonen wederom gelukt om op het podium te komen door derde te finishen. Weliswaar geen 1-2 zoals McLaren maar een 1-3 voor Ferrari is niet slecht.
Maar goed wie hebben we op het podium gemist?
Jawel, Fernando Alonso.
Sailllant detail is het feit dat de GP van Bahrein in 2005 en 2006 door Fernando Alonso gewonnen is.
En wie werd voor de derde achtereenvolgend keer 3de?
Juist, Kimi Raikkonen werd ook in 2005 en 2006 derde, beide keren in de McLaren.
Alonso begon vrijdag de 13de al slecht. Toen de McLaren monteurs de garage binnenkwamen zagen ze dat een TL-behuizing naar beneden was gevallen (het is geen grap)... en precies daaronder stond de McLaren van Alonso geparkeerd. In de kwalificatie moest Alonso al Hamilton voor zich dulden. In het beginstadium wist hij nog Raikkonen te passeren maar werd later door de Ferrari rijder gepasseerd. Maar pijnlijker werd het toen hij ook de Nick Heidfeld in de BMW voorbij gereden werd. Alonso had al voor de start problemen met zijn remmen en dat heeft hem in race ook parten gespeeld, anders is het niet te verklaren waarom hij genoegen moest nemen met een magere 5de plaats.
Hoe dan ook, het raceseizoen is pas begonnen en er zijn nog 14 races te gaan. De tussenstand bij de coureurs is na drie races: Alonso, Hamilton en Raikkonen met 22 punten gevolgd door Massa met 17 Nick Heidfeld met 15 punten.
Bij de constructeurs is de tussenstand: McLaren 44, Ferrari 39 en BMW met 18 punten.
De huidige tussenstand geeft al een indicatie van de strijd dit seizoen, het zal namelijk tussen Ferrari en McLaren gaan. Momenteel leidt Mclaren de dans.
De tweede Renault van Heikki Kovalainen viel net buiten de punten op een negende plaats. Achtervolgd door beide Williams’en, de Honda van Rubens Barrichello en de tweede Toyota van Ralf Schumacher. En op de laatste plaatsen zijn beide Spyker's geeindigd.
Voor Christijan Albers was het extra leuk om te finishen, zeker als je weet dat hij vandaag 28 jaar werd. Maar meer zat er ook niet in voor hem.
Voor het eerst dit seizoen zijn beide Red Bull’s, Toro Rosso’s en Super Aguri’s uitgevallen, de laatste twee gingen letterlijk en figuurlijk in rook op. Jammer was de uitval van David Coulthard in de Red Bull. Hij vertrok vanuit de 21ste plek en wist zich te rijden naar de achtste plek toen hij later uitviel door een aandrijfasprobleem. Ook de Honda van Jenson Button behoorde tot uitvallers.