Hoewel ik dit keer de race niet LIVE heb gezien heb ik met spanning zitten kijken tijdens de uitzending om 14:00 uur 's-middags ... de start van de race was nou niet echt wat je zou verwachten maar met de hoeveelheid water op het circuit was het onmogelijk om de wagens op de baan te houden. Daarna werd de baan steeds droger en kon men overstappen op intermediates banden. Tijdens de race zouden er maar liefst negen wagens uitvallen.
Pas na zo'n 17 ronden achter de safety car kon de race eindelijk van start gaan en al gauw waren ook de eerste slachtoffers te zien. De aller eerste pechvogel was niemand minder dan de leider in het kampioenschap, Mark Webber die daarna ook Mercedes rijder, Nico Rosberg in zijn kielzog nam. En zo verliet Mark Webber Zuid-Korea met nul punten en leider af in het kampioenschap.
Gisteren schreef Sebastian Vettel geschiedenis door de eerste pole position op het circuit van Zuid-Korea te laten noteren, maar vandaag schreef hij zijn Renault krachtbron en ook hij verliet het circuit met nul punten. Voor Red Bull was Zuid-Korea de zwartste bladzijde van dit seizoen, beide wagens vielen uit en de hele team ging met nul punten naar huis. De laatste keer dat dit gebeurde was in Australie 2008 (Mark Webber en David Coulthard, allebei uitgevallen wegens een ongeluk).
Maar goed, gisteren tijdens de persconferentie zei Fernando Alonso al: "Alles is mogelijk, ook de concurrentie kan morgen uitvallen en met nul punten naar huis gaan, hopelijk behoor ik niet tot die groep?"
En Alonso heeft gelijk gekregen, alles is inderdaad mogelijk als je er maar in gelooft. Hoe dan ook hij schreef ook geschiedenis door de aller eerste GP van Zuid-Korea op zijn naam te zetten.
Voor Alonso, Ferrari en de fan's van beide was het een geweldig dag.
Nu kun je zeggen dan Alonso won omdat de concurrentie uitviel en dat hij mazzel heeft en nog meer van dat soort uitspraken, maar een ding is zeker hij heeft in de laatste vier Grands Prix incl. die van vandaag, drie ervan gewonnen en in totaal 90 WK-punten gescoord.
Hiermee heeft hij zichzelf niet een dienst bewezen door nu de leiding in het kampioenschap over te nemen maar ook ervoor te zorgen dat Ferrari nu op slechts 13 punten staat van de nummer 2, de F1 team van McLaren. De constructeurschap is een utopie voor Ferrari sinds ze 41 punten minder hebben dan de nummer 1, de F1 team van Red Bull.
Maar de wereldtitel voor Alonso is binnen handbereik, maar we moeten niet te vroeg gaan juichen want Alonso moet nog twee Grands Prix rijden en moet zeker minstens nog een keer winnen en daarnaast moet zijn motor ook heel blijven want ook hij heeft al acht motoren gebruikt en de inzet van een negende motor zou wel eens het einde van zijn sprookje kunnen worden, net als het uitvallen in de resterende twee races.
Tweede werd Lewis Hamilton in de Mclaren, ook hij mag van geluk spreken dat Mark Webber en Sebastian Vettel uitvielen, daarnaast heeft zijn teamgenoot (de regerende wereldkampioen) ook geen punten gescoord. Hoewel alle vijf koplopers nog steeds in theorie kans maken op de wereldtitel kunnen we vaststellen dat vanaf heden Button in dienst van Hamilton gaat rijden.
Derde werd Felipe Massa, die uiteindelijk deed wat van hem verwacht was, namelijk zoveel mogelijk punten scoren voor Ferrari. Eigenlijk was het veel beter geweest als hij voor Hamilton was geëindigd maar dat vandaag teveel van hem verwacht.
Op de vierde plaats en net buiten het podium zien we een blije Michael Schumacher (Mercedes) die de beste resultaat van het seizoen wist te boeken.
Als vijfde is Robert Kubica in zijn Renault geeindigd en zo werd de eer van Renault nog gered, zeker naar het uitvallen van beide Red Bulls wagens die door de Renault krachtbron worden aangedreven.
Op de zesde plaats zien we Vitantonio Liuzzi in de enige overgebleven Force India die een goede race heeft gereden en verrassend in de top 10 wist te eindigen.
Zevende vinden we Rubens Barrichello in de Williams, jammer genoeg komt hij telkens tekort om hoger in de top 10 te eindigen terwijl hij genoeg ervaring heeft om beter te kunnen.
Op de achtste en negende plaats vinden we beide Saubers, respectievelijk die van Kamui Kobayashi en Nick Heidfeld die het wederom netjes deden en ent zoals in de voorgaande GP in de top 10 waren geëindigd.
De laatste plaats in de top 10 ging naar de tweede Willaims rijder, Nico Hulkenberg die weer een WK-puntje wist te scoren. Hoewel Nico het goed doet in zijn rookie jaar is het nog maar de vraag of hij volgende seizoen F1 zal rijden? Zijn plek bij Williams staat momenteel onder druk vanwege de komst van Pastor Maldonado uit Venezuela en kersverse GP2 kampioen 2010 naar Williams volgende seizoen.
En zo blijven er nog slechts twee GP's over dit seizoen, die van Brazilië en dan de afsluiter van het seizoen in Abu Dhabi. Tot over twee weken!
Een blog over alles en nog wat oftewel als er niets is om over te schrijven, moet je juist daarover schrijven. ............................................ Copyright © 2007 - 2011 ............................................
24 oktober 2010
23 oktober 2010
Sebastian Vettel op pole in Zuid-Korea
Het is Sebastian Vettel weer gelukt om in de geschiedenis boeken van de F1 te komen, want hij is de eerste F1 coureur die een pole liet noteren op het nieuwe Zuid-Koreaans F1 circuit.
Hij was slechts 0,25 seconden sneller dan zijn teamgenoot, Mark Webber die de leiding heeft in het kampioenschap. Voor Vettel was het de negende pole van het seizoen.
Mark Webber heeft de tweede plaats laten noteren en zit dus goed vooraan, op de eerste startrij voor de aller eerste GP van Zuid-Korea. Kortom weer twee Red Bull wagens op de eerste rij.
Wat het constructeurskampioenschap betreft heeft Red Bull de beker stevig in handen en langzamerhand komt het rijderskampioenschap ook in zicht of dit nu Mark Webber of Sebastian Vettel wordt. Dat Red Bull de snelste wagen van het veld heeft, is geen twijfel meer want als je 14 poles in 17 GP's hebt veroverd dan is dat duidelijk.
Maar vergeet Fernando Alonso niet die het kwalificatie podium in Zuid-Korea heeft gecompleteerd. Hij en Ferrari zijn momenteel de tegenstanders van Red Bull en zou best voor een verrassing kunnen zorgen mochten de Red Bull ergens in de fout gaan. Want als twee honden vechten om een been, loopt de derde er mee heen. Het zag er goed uit voor Alonso, maar Red Bull wist zijn feestje vandaag te verpesten en dat belooft wat voor morgen.
Dit seizoen hebben we hetzelfde podium (Vettel - Webber - Alonso) al vier keer eerder meegemaakt en vandaag dus voor de vijfde keer. In de voorgaande edities heeft Webber twee keer de GP gewonnen (GP Engeland en Hongarije), Button ook twee keer (GP van Australië en China).
Ben erg benieuwd of Vettel en Alonso morgen een kans maken, volgens de statistieken maakt Webber de meeste kans van de drie.
Op de vierde plaats vinden we Lewis Hamilton die volgens eigen zeggen nog steeds kans maakt op de titel, maar nog een foutje zoals in de voorgaande GP's en zijn sprookje zal in Zuid-Korea tot een einde komen.
En dan zien we Nico Rosberg op de vijfde plaats met de Mercedes wagen en wederom is Nico weer Schumacher te snel geweest.
Op de zesde plaats komen we de tweede Ferrari tegen van Felipe Massa en hij kan niet tevreden zijn met zijn plekje, maar goed het had erger gekund. Zijn taak is om Alonso te helpen en het ziet er niet naar uit dat hij dit werkelijk ook wil doen.
Als zevende komen we Jenson Button tegen in de tweede McLaren wagen die het morgen moet hebben van het eventueel uitvallen van de concurrentie.
Op de achtste plaats zien we Robert Kubica in zijn Renault wagen en de derde wagen in de top tien die wordt aangedreven door een Renault krachtbron.
Michael Schumacher komen we tegen op de negende plaats, ver achter zijn teamgenoot Rosberg terwijl hij in dezelfde Mercedes wagen rondrijdt maar zijn prestaties niet kan evenaren.
En als laatste in de top tien vinden we de enige Williams wagen van Rubens Barrichello die zijn teamgenoot slechts 0,142 seconden te snel was geweest.
Het belooft morgen een spannende GP te worden.
Hij was slechts 0,25 seconden sneller dan zijn teamgenoot, Mark Webber die de leiding heeft in het kampioenschap. Voor Vettel was het de negende pole van het seizoen.
Mark Webber heeft de tweede plaats laten noteren en zit dus goed vooraan, op de eerste startrij voor de aller eerste GP van Zuid-Korea. Kortom weer twee Red Bull wagens op de eerste rij.
Wat het constructeurskampioenschap betreft heeft Red Bull de beker stevig in handen en langzamerhand komt het rijderskampioenschap ook in zicht of dit nu Mark Webber of Sebastian Vettel wordt. Dat Red Bull de snelste wagen van het veld heeft, is geen twijfel meer want als je 14 poles in 17 GP's hebt veroverd dan is dat duidelijk.
Maar vergeet Fernando Alonso niet die het kwalificatie podium in Zuid-Korea heeft gecompleteerd. Hij en Ferrari zijn momenteel de tegenstanders van Red Bull en zou best voor een verrassing kunnen zorgen mochten de Red Bull ergens in de fout gaan. Want als twee honden vechten om een been, loopt de derde er mee heen. Het zag er goed uit voor Alonso, maar Red Bull wist zijn feestje vandaag te verpesten en dat belooft wat voor morgen.
Dit seizoen hebben we hetzelfde podium (Vettel - Webber - Alonso) al vier keer eerder meegemaakt en vandaag dus voor de vijfde keer. In de voorgaande edities heeft Webber twee keer de GP gewonnen (GP Engeland en Hongarije), Button ook twee keer (GP van Australië en China).
Ben erg benieuwd of Vettel en Alonso morgen een kans maken, volgens de statistieken maakt Webber de meeste kans van de drie.
Op de vierde plaats vinden we Lewis Hamilton die volgens eigen zeggen nog steeds kans maakt op de titel, maar nog een foutje zoals in de voorgaande GP's en zijn sprookje zal in Zuid-Korea tot een einde komen.
En dan zien we Nico Rosberg op de vijfde plaats met de Mercedes wagen en wederom is Nico weer Schumacher te snel geweest.
Op de zesde plaats komen we de tweede Ferrari tegen van Felipe Massa en hij kan niet tevreden zijn met zijn plekje, maar goed het had erger gekund. Zijn taak is om Alonso te helpen en het ziet er niet naar uit dat hij dit werkelijk ook wil doen.
Als zevende komen we Jenson Button tegen in de tweede McLaren wagen die het morgen moet hebben van het eventueel uitvallen van de concurrentie.
Op de achtste plaats zien we Robert Kubica in zijn Renault wagen en de derde wagen in de top tien die wordt aangedreven door een Renault krachtbron.
Michael Schumacher komen we tegen op de negende plaats, ver achter zijn teamgenoot Rosberg terwijl hij in dezelfde Mercedes wagen rondrijdt maar zijn prestaties niet kan evenaren.
En als laatste in de top tien vinden we de enige Williams wagen van Rubens Barrichello die zijn teamgenoot slechts 0,142 seconden te snel was geweest.
Het belooft morgen een spannende GP te worden.
10 oktober 2010
Vettel wint de GP van Japan
Het is Sebastian Vettel gelukt om net zoals vorig jaar de GP van Japan op zijn naam te zetten. Verder heeft hij de pole position als de race overwinning op dezelfde dag geboekt wat op zich al een unicum in de F1 is, dus dat is meegenomen voor hem.
Hoe dan ook hij heeft geen fouten gemaakt en zijn hoofd koel gehouden, dat is eens wel anders geweest dit seizoen, maar de Red Bull wagen was vandaag wederom de snelste van het veld.
Door zijn overwinning vandaag is hij Hamilton in het WK voorbij gegaan.
Op de tweede plaats is zijn teamgenoot Mark Webber geëindigd, die van zijn team, Red Bull, geen steun heeft gekregen in de vorm van teamorders, dat is op zich vreemd want Webber is leider in het WK en kon dus iedere punt gebruiken om Alonso voor te blijven in het gevecht om de wereldtitel.
Leuk om te vermelden is dat Webber net zoals vorig jaar ook dit jaar de snelste ronde in Japan op zijn naam heeft gezet.
Ik hoop niet dat Red Bull hetzelfde gaat meemaken als het McLaren team in 2007, toen Fernando Alonso (109 punten) en Lewis Hamilton (109 punten) om de titel vochten en uiteindelijk Kimi Raikkonen (110 punten) in de Ferrari met de titel er vandoor ging.
Fernando Alonso deed wat hij kon doen, zorgen dat hij op het podium kwam en niet al teveel punten kwijtraken aan zijn directe concurrent, Mark Webber. Deze laatste is weer 3 punten uitgelopen op Alonso, aan de ander kant mag Alonso in zijn handjes klappen dat het niet 10 punten zijn geweest. Alleen nu heeft Vettel hetzelfde aantal punten als Alonso en staan beiden op een gedeelde tweede plaats in het WK op 14 punten van de leider.
Wat de teamorders van Ferrari betreft, ben ik blij dat ze zijn geweest ... want Felipe Massa heeft in Singapore slechts één punt gescoord en vandaag in Japan, nul punten. Voor Ferrari een uitermate tegenvaller. De missie van Massa is heel simpel in de laatste drie GP's, punten scoren voor Ferrari en punten afsnoepen van de concurrentie van Alonso. Simple as that.
Op de vierde en vijfde plaats zijn beide McLaren's geëindigd, respectievelijk Jenson Button en Lewis Hamilton, het verschil tussen beide is nu slechts 3 punten, ook bij McLaren kan nog van alles gebeuren.
Als zesde is Michael Schumacher die in de race vandaag beter was dan zijn onfortuinlijk teamgenoot, Nico Rosberg die net zoals Robert Kubica tijdens de race één van de achterwielen verloor en dus zijn race net als Kubica moest opgeven zonder punten.
Voor Schumacher betekend zijn zesde plaats een stijging in het WK, voor de race stond hij achter Adrian Sutil nu staat hij negende met een voorsprong van 7 punten op Sutil.
Op plaatsen zeven en acht vinden we beide Sauber wagens, respectievelijk Kamui Kobayashi en Nick Heidfeld waarbij Heidfeld heel duidelijk in de slotfase van de wedstrijd Kobayashi voorbij liet gaan, vast vanwege teamorders want Heidfeld is de invaller en daar bovenop reed Kobayashi een thuiswedstrijd. Toch netjes van Heidfeld om in zijn tweede race voor Suaber meteen 4 punten te scoren.
En wederom heeft Rubens Barrichello zijn Williams in de top 10 gezet, dit keer op een negende plaats en de daarbij behorende magere 2 punten. Barrichello staat momenteel op een teleurstellende elfde plaats in het WK, achter Schumacher en Sutil.
De laatste WK-punt ging naar Sebastien Buemi in de Toro Rosso.
Tot de volgende GP, die als het maandag door de FIA wordt goedgekeurd over twee weken in Zuid-Korea zal worden gehouden. Een gloednieuw en onbekend circuit voor de huidige F1 coureurs.
Hoe dan ook hij heeft geen fouten gemaakt en zijn hoofd koel gehouden, dat is eens wel anders geweest dit seizoen, maar de Red Bull wagen was vandaag wederom de snelste van het veld.
Door zijn overwinning vandaag is hij Hamilton in het WK voorbij gegaan.
Op de tweede plaats is zijn teamgenoot Mark Webber geëindigd, die van zijn team, Red Bull, geen steun heeft gekregen in de vorm van teamorders, dat is op zich vreemd want Webber is leider in het WK en kon dus iedere punt gebruiken om Alonso voor te blijven in het gevecht om de wereldtitel.
Leuk om te vermelden is dat Webber net zoals vorig jaar ook dit jaar de snelste ronde in Japan op zijn naam heeft gezet.
Ik hoop niet dat Red Bull hetzelfde gaat meemaken als het McLaren team in 2007, toen Fernando Alonso (109 punten) en Lewis Hamilton (109 punten) om de titel vochten en uiteindelijk Kimi Raikkonen (110 punten) in de Ferrari met de titel er vandoor ging.
Fernando Alonso deed wat hij kon doen, zorgen dat hij op het podium kwam en niet al teveel punten kwijtraken aan zijn directe concurrent, Mark Webber. Deze laatste is weer 3 punten uitgelopen op Alonso, aan de ander kant mag Alonso in zijn handjes klappen dat het niet 10 punten zijn geweest. Alleen nu heeft Vettel hetzelfde aantal punten als Alonso en staan beiden op een gedeelde tweede plaats in het WK op 14 punten van de leider.
Wat de teamorders van Ferrari betreft, ben ik blij dat ze zijn geweest ... want Felipe Massa heeft in Singapore slechts één punt gescoord en vandaag in Japan, nul punten. Voor Ferrari een uitermate tegenvaller. De missie van Massa is heel simpel in de laatste drie GP's, punten scoren voor Ferrari en punten afsnoepen van de concurrentie van Alonso. Simple as that.
Op de vierde en vijfde plaats zijn beide McLaren's geëindigd, respectievelijk Jenson Button en Lewis Hamilton, het verschil tussen beide is nu slechts 3 punten, ook bij McLaren kan nog van alles gebeuren.
Als zesde is Michael Schumacher die in de race vandaag beter was dan zijn onfortuinlijk teamgenoot, Nico Rosberg die net zoals Robert Kubica tijdens de race één van de achterwielen verloor en dus zijn race net als Kubica moest opgeven zonder punten.
Voor Schumacher betekend zijn zesde plaats een stijging in het WK, voor de race stond hij achter Adrian Sutil nu staat hij negende met een voorsprong van 7 punten op Sutil.
Op plaatsen zeven en acht vinden we beide Sauber wagens, respectievelijk Kamui Kobayashi en Nick Heidfeld waarbij Heidfeld heel duidelijk in de slotfase van de wedstrijd Kobayashi voorbij liet gaan, vast vanwege teamorders want Heidfeld is de invaller en daar bovenop reed Kobayashi een thuiswedstrijd. Toch netjes van Heidfeld om in zijn tweede race voor Suaber meteen 4 punten te scoren.
En wederom heeft Rubens Barrichello zijn Williams in de top 10 gezet, dit keer op een negende plaats en de daarbij behorende magere 2 punten. Barrichello staat momenteel op een teleurstellende elfde plaats in het WK, achter Schumacher en Sutil.
De laatste WK-punt ging naar Sebastien Buemi in de Toro Rosso.
Tot de volgende GP, die als het maandag door de FIA wordt goedgekeurd over twee weken in Zuid-Korea zal worden gehouden. Een gloednieuw en onbekend circuit voor de huidige F1 coureurs.
Sebastian Vettel op pole in Japan
Zaterdag thuisgebleven om de herhaling van de kwalificatie voor de GP van Japan op TV te kijken, omdat ik dacht dat de kwalificatie al achter de rug was, had bewust mijn PC niet aangezet om de spanning niet te verpesten.
En wat zag ik, regen kwam met "bakken" naar beneden, het circuit was veranderd in een waterparadijs waar zelfs een bootje mee met de stroming het asfalt op kon. Zie onderstaande foto van het bootje van Mark Webber. Aangezien je toch niet kunt rijden dan zoek je ergens ontspanning, ik moet zeggen dat zijn ontwerp: twee blikjes Red Bull drank, een paar Japanse eetstokjes, wat elastiek en een of ander blaadje, voortreffelijk is.
Om een lang verhaal kort te maken, de kwalificatie werd wegens zware regenval verplaatst naar de zondagochtend 10:00 uur lokale tijd terwijl de race om 15:00 uur lokale tijd zal worden gehouden.
Dat betekent dat er slechts 5 uur tussen kwalificatie en race zitten, volgens mij is dit nooit eerder gebeurd in de formule 1 geschiedenis.
De top drie bestond dit keer weer uit de twee Red Bull rijders geflankeerd door Lewis Hamilton.
Uiteindelijk ging de pole position naar Sebastian Vettel toe, die iets meer dan 0,068 seconden sneller was dan zijn teamgenoot, Mark Webber. Net zoals in 2009 zal wederom Vettel vanuit pole vertrekken.
De tweede startplaats is dan voor Webber en op de derde plaats vinden we Hamilton die op zijn beurt iets meer dan 0,316 seconden langzamer was dan Webber. Maar Hamilton zou hoe dan ook vijf plaatsen achterin de grid worden geplaatst en zou vanaf de achtste plaats vertrekken, alvast een tegenvaller voor McLaren en Hamilton, dit alles omdat zijn versnellingsbak vervangen moest worden.
Verrassend genoeg zien we geen Ferrari op de vierde startplaats maar een Renault, die van Robert Kubica. Vorig jaar kwam Fernando Alonso niet verder dan een 16de startplaats in de toenmalige Renault wagen.
Op de vijfde plaats vinden we eindelijk Alonso en zijn Ferrari die slechts 0,121 seconden langzamer was de Renault. Dus dat wordt spannend tijdens de race.
De tweede McLaren rijder, Jenson Button start vanaf de zesde plaats, maar hoe dan ook voor zijn teamgenoot van start zal gaan. Een meevaller voor Button.
En wederom vinden we Nico Rosberg voor Michael Schumacher staan, Rosberg zal starten vanaf de zevende plaats terwijl Schumacher genoegen moet nemen met de tiende startplaats.
Op de plaatsen acht en negen hebben zich beide Williams wagens tussen de Mercedes wagens weten te nestelen, respectievelijk Rubens Barrichello en Nico Hulkenberg. En zo hebben drie Duitsers de laatste vier plaatsen van de top 10 in handen.
De kwalificatie heb ik niet LIVE gezien, maar de race wel ...
En wat zag ik, regen kwam met "bakken" naar beneden, het circuit was veranderd in een waterparadijs waar zelfs een bootje mee met de stroming het asfalt op kon. Zie onderstaande foto van het bootje van Mark Webber. Aangezien je toch niet kunt rijden dan zoek je ergens ontspanning, ik moet zeggen dat zijn ontwerp: twee blikjes Red Bull drank, een paar Japanse eetstokjes, wat elastiek en een of ander blaadje, voortreffelijk is.
Om een lang verhaal kort te maken, de kwalificatie werd wegens zware regenval verplaatst naar de zondagochtend 10:00 uur lokale tijd terwijl de race om 15:00 uur lokale tijd zal worden gehouden.
Dat betekent dat er slechts 5 uur tussen kwalificatie en race zitten, volgens mij is dit nooit eerder gebeurd in de formule 1 geschiedenis.
De top drie bestond dit keer weer uit de twee Red Bull rijders geflankeerd door Lewis Hamilton.
Uiteindelijk ging de pole position naar Sebastian Vettel toe, die iets meer dan 0,068 seconden sneller was dan zijn teamgenoot, Mark Webber. Net zoals in 2009 zal wederom Vettel vanuit pole vertrekken.
De tweede startplaats is dan voor Webber en op de derde plaats vinden we Hamilton die op zijn beurt iets meer dan 0,316 seconden langzamer was dan Webber. Maar Hamilton zou hoe dan ook vijf plaatsen achterin de grid worden geplaatst en zou vanaf de achtste plaats vertrekken, alvast een tegenvaller voor McLaren en Hamilton, dit alles omdat zijn versnellingsbak vervangen moest worden.
Verrassend genoeg zien we geen Ferrari op de vierde startplaats maar een Renault, die van Robert Kubica. Vorig jaar kwam Fernando Alonso niet verder dan een 16de startplaats in de toenmalige Renault wagen.
Op de vijfde plaats vinden we eindelijk Alonso en zijn Ferrari die slechts 0,121 seconden langzamer was de Renault. Dus dat wordt spannend tijdens de race.
De tweede McLaren rijder, Jenson Button start vanaf de zesde plaats, maar hoe dan ook voor zijn teamgenoot van start zal gaan. Een meevaller voor Button.
En wederom vinden we Nico Rosberg voor Michael Schumacher staan, Rosberg zal starten vanaf de zevende plaats terwijl Schumacher genoegen moet nemen met de tiende startplaats.
Op de plaatsen acht en negen hebben zich beide Williams wagens tussen de Mercedes wagens weten te nestelen, respectievelijk Rubens Barrichello en Nico Hulkenberg. En zo hebben drie Duitsers de laatste vier plaatsen van de top 10 in handen.
De kwalificatie heb ik niet LIVE gezien, maar de race wel ...
06 oktober 2010
Porsche F1 comeback in 2011?
Het zou zomaar kunnen dat Porsche al in het volgende F1 seizoen, 2011 zijn comeback in de F1 maakt. Dit omdat Volkswagen graag in de F1 wil rijden, maar dan wel onder het merk, Porsche uit Stuttgart (waarvan VW eigenaar is).
Volkswagen heeft al geprobeerd om het F1 team, Hispania over te nemen, maar men heeft nog een tweede optie, namelijk STR (de tweede team van Red Bull eigenaar, Dietrich Mateschitz.
Porsche heeft in de jaren 1958 - 1964 al eerder in de F1 gereden, als constructeur heeft Porsche meegedaan aan 31 Grands Prix. Porsche heeft slechts één pole en overwinning behaald in 1962 (GP van Frankrijk) met Dan Gurney en in totaal vijf podiums.
Pas in 1991 kwam Porsche weer in de F1, maar nu als motorleverancier van het F1 team Footwork, echt lang heeft hun avontuur niet geduurd, want al na vier Grands Prix stopte Porsche ermee.
De rijders waren destijds Michele Alboreto en Alex Caffi, waarvan Caffi zich geen enkele keer wist te kwalificeren en na vier GP's vervangen werd door Stefan Johansson.
In juni werden de Porsche motoren (na de GP van Monaco) vervangen door Cosworth (geprepareerd door Hart) vervangen.
Hopelijk is de geplande comeback een langer leven beschoren?