28 maart 2010

Button wint GP van Australie

Zelfs voordat nog maar één ronde werd verreden was er al een wagen minder, namelijk die van Jarno Trulli (Lotus) hij zou vandaag niet starten, wel de andere 23 en dat deden ze ook.

De eerste bocht!


Al bij de eerste bocht ging het fout met Fernando Alonso, aan de rechterkant Jenson Button en aan de linkerkant Michael Schumacher. Vervolgens kneep Alonso af, Button's McLaren tikte de Ferrari en die ging 360 graden om waarna de voorvleugel van de Mercedes eraan ging.

Vervolgens werd de race juist gewonnen door Jenson Button voor McLaren, die als enige van de drie geen schade heeft opgelopen. En wie had dat verwacht aan het begin van de wedstrijd laat staan van het seizoen? Ik in ieder geval niet, ik had mijn geld eerder op zijn teammaat, Lewis Hamilton gezet. Achteraf was de vroege pitstop van Button een schot in de roos, hij ging namelijk als eerste van intermediates naar slicks. Voor Button was het zijn eerste zege in dienst van McLaren en zijn achtste van zijn F1 carrière.

V.l.n.r Robert Kubica, Jenson Button en Felipe Massa


Wie tweede werd was nog verrassender, niemand minder dan Robert Kubica in de Renault. Ook niemand had dit verwacht. De Renault waarin vorig seizoen Alonso rondreed en zijn vervanger, Kubica zou voor hem finishen. Wie had dat ook gedacht?
Oké, de omstandigheden waren er ook naar, maar goed het was "loon naar werken".

En voor de tweede keer dit seizoen vinden we Felipe Massa wederom op het podium, dit keer op de derde plaats. In Australië deed Massa precies hetzelfde als Alonso met hem deed in Bahrein, passeren en voor blijven. Dat belooft wat voor de komende 17 races, ze mogen wel "vrienden" zijn naast de baan, maar op de baan zijn het concurrenten en dat hebben we vandaag wel gezien.

Maar goed, dingen gaan niet altijd zoals de fans willen en dat geldt ook voor mij. Mijn favoriet, Fernando Alonso heeft in Australië niet eens het podium gehaald, in eerste instantie zag het er naar uit dat hij niet eens in de punten zou komen. Alonso moest de race vanaf de laatste plaats hervatten en het was niet bekend of de Ferrari wel of geen schade had opgelopen laat staan dat ze het tot de vlag zouden halen.
Gelukkig heeft Alonso de schade weten te beperken door alsnog vierde te eindigen. Hier en daar heeft hij nog gekeken of hij Massa kon inhalen. Maar zelfs na twee foutjes van Massa heeft Alonso gekozen om voorzichtig te zijn en zijn waardevolle punten niet te verspelen. Waarom zou hij?
Het seizoen is net begonnen en we hebben nog 17 races te gaan en aan het eind is ieder puntje meegenomen.

Het werd al gezegd, de safety car zou in Australië een paar keer ingezet worden want in Australië gebeuren altijd ongelukken. Dat komt omdat het een stratencircuit is en stratencircuits zorgen altijd voor spektakel. Conclusie, na een ronde kwam de safety car de baan op, was dit eigenlijk een voorbode van wat ging komen? De safety car is namelijk een Mercedes-Benz SLS AMG en welke motor hebben de McLaren's? Juist een Mercedes-Benz.

Formula 1 Safety Car 2010


Heel even ging zelfs Adrian Sutil aan de leiding met zijn Force India, dit was zijn moment want niet lang erna viel hij uit. De eerste door Mercedes-Benz aangedreven F1 bolide was een feit.

Vijfde werd Nico Rosberg in de Mercedes, die wederom voor Schumacher wist te finishen. Maar Alonso kon hij niet tegenhouden, die is hem op een gegeven moment voorbij gegaan.

Lewis Hamilton
eindigde op de zesde plaats in de tweede McLaren. Na een gevecht met Rosberg ging hij een tweede gevecht aan, dit keer met Alonso, maar tijdens een inhaalpoging op Alonso kreeg hij een tik kreeg van Mark Webber; eigenlijk mag hij nog van geluk spreken dat hij alsnog in de punten wist te finishen.

Op de zevende plaats vinden we nog een verrassing van het seizoen, Vitantoni Liuzzi
met de enige overgebleven Force-India die waardevolle punten voor zichzelf en zijn team haalde.

Achtste werd Rubens Barrichello in de Williams, hij kreeg alsnog een paar punten voor de moeite, maar om een greep naar de titel te maken moet hij
voortaan meer punten gaan scoren want zo schiet het niet echt op.

Wonder boven wonder, wist Mark Webber in de enige overgebleven Red Bull nog een paar punten te scoren. Maar zelfs die paar punten konden Webber niet gelukkig maken, hij reed een thuiswedstrijd en zijn fans hadden meer, veel meer van hem verwacht dan hij kon bieden. Al bij de herstart na de safety car ging het fout. Hij lette niet op en werd al gauw gepasseerd, bijna aan het einde tikte hij bijna Hamilton uit de wedstrijd en daardoor verloor hij de kans om zevende te eindigen. Uiteindelijk hebben beide Red Bulls wederom niet waar kunnen maken wat ze getoond hebben tijdens de kwalificatie.

Dit keer had Sebastian Vettel wederom pech, alleen nu viel hij uit in de grindbak en scoorde o punten. Overigens was het zijn fout niet, zijn remmen deden het eenvoudig niet. En voor de numerologie fans, in bocht 13!
Voor Vettel was dit de derde keer dat hij niet op Australië wist te finishen oftewel tot op heden heeft hij nooit een race in Australië uitgereden.

En het laatste puntje gaat naar Michael Schumacher in de tweede Mercedes, niet echt een finish voor een 7-voudig wereldkampioen, maar daar heeft hij zelf voor gekozen. Maar goed als Schumacher moeite had met het voorbij gaan van Jaime Alguersuari
in een Toro Rosso, dan moet je gaan afvragen of dit wel de juiste keus is geweest. Zijn comeback dreigt langzamerhand een fiasco te worden. Hopelijk gaat het in Europa straks beter maar dat weten we pas over drie races.


Alguersuari zelf is op de 11de plaats gefinisht en dus net buiten de punten gevallen, uiteindelijk is Schumacher hem te vlug af geweest. Verder wist Pedro de la Rosa de Sauber tot de vlag te rijden. Ook Heikki Kovalainen bracht de Lotus tot de eindstreep, weliswaar op twee ronden achterstand. Als laatste wist Karun Chandhok ook zijn Hispania heelhuids thuis te brengen maar dan wel met vijf ronden achterstand. Voor de twee laatste teams is het heel belangrijk om races uit te rijden en zo waardevolle data over de wagen te verzamelen die ze later goed kunnen gebruiken om de wagen te ontwikkelen.

En zo eindigt de tweede Grand Prix van het seizoen, met veel verrassingen en teleurstellingen.
De volgende GP is al volgende week, de GP van Maleisië op 4 april.
.

27 maart 2010

Kwalificatie GP van Australie

Voor de verandering vroeg opgestaan om de kwalificatie van de GP van Australië, LIVE te kijken, in tegenstelling tot de race die morgen om 08:00 uur wordt uitgezonden was de kwalificatie van vandaag een uurtje vroeger, namelijk om 07:00 uur.

Er werd regen verwacht tijdens de kwalificatie maar dat viel achteraf mee en hierdoor bleef men tot de laatste seconden vechten om de pole position, die een tijdje lang heen en weer ging tussen Alonso (Ferrari) en Webber (Red Bull) die eigenlijk een thuiswedstrijd rijdt. Maar uiteindelijk zou geen van de twee pole position pakken maar Sebastian Vettel (Red Bull), juist de pole winnaar van de vorige GP in Bahrein. In 2009 was Vettel de 3de snelste rijder, nadat de Brawn GP rijders, Button (pole) en Barrichello de volledige eerste startrij in beslag namen.

Voor Vettel was het super om weer de pole naar zich toe trekken en doordat zijn teammaat de Australiër Mark Webber de tweede startplaats heeft zal morgen voor het eerst in de Red Bull historie de eerste rij voor hen zijn. En ik weet zeker dat morgen Vettel als een haas er vandoor gaat en Webber voor een buffer moet zorgen tussen Vettel en Alonso.

V.l.n.r. Mark Webber, Sebastian Vettel en Fernando Alonso


Jammer voor Alonso wist hij niet pole of zelfs de tweede startplaats te bemachtigen en moet zich tevreden stellen met de derde plaats. Wel heeft Alonso wederom zijn teammaat Felipe Massa in de kwalificatie verslagen. Ach, de race voor morgen is lang en de kans dat de safety car op de baan moet komen is ook groot plus het feit dat het misschien wel eens zou kunnen gaan regen dan heb je min of meer de juiste ingrediënten voor een spannende race.

Op de 4de startplaats vinden we regerend wereldkampioen Jenson Button (McLaren) die het dit keer veel beter deed dan zijn teammaat Lewis Hamilton (McLaren). Hamilton kwam niet verder dan een teleurstellend 11de plaats, net buiten de top10.

Daarachter vinden we op de 5de startplaats vinden we Massa (Ferrari) die niet bepaald blij kan zijn met zijn Ferrari c.q. eigen prestatie, wellicht gaat het voor hem en Ferrari morgen beter tijdens de race.

En op de 6de startplaats vinden we Nico Rosberg (Mercedes) voor zijn teamgenoot, Michael Schumacher (Mercedes) die wederom net als in de voorgaande GP wederom van de 7de startplaats zal vertrekken voor de race van morgen. En Schumacher kan niet echt blij zijn, hij is voor de 2de keer in de kwalificatie verslagen door zijn jongere teammaat (dat doet pijn, ook bij Schumacher).



In Bahrein viel hij net buiten de top 10 en nu vinden we hem op de 8ste startplaats, zijn naam is Rubens Barrichello (Williams), de tweede Braziliaan in de top 10. Barrichello doet verschrikkelijk zijn best ... hij wil zo graag wereldkampioen worden en daarmee de eerste Braziliaan zijn na Ayrton Senna die weer eens de felbegeerde titel zal brengen naar Brazilië. Maar helaas voor hem blijkt de Williams geen topauto te zijn en ik vraag mij af of hij überhaupt een kans heeft op de wereldtitel?

Toeval of niet, op de 9de startplaats vinden we net als in Bahrein wederom Robert Kubica (Renault) en ook hij mag tevreden zijn met zijn top 10 prestatie en eerlijk gezegd zie ik voorlopig de Renault ook niet veel verder naar voren komen.

En de laatste plaats in de top 10, de 10de startplaats wordt ook net als in Bahrein door Adrian Sutil (Force India) bezet, ik blijf het toch een knappe prestatie vinden. In de tijd van Spyker reed de auto voor geen meter en nu anno 2010 vinden we auto voor de tweede keer in de top 10!
En wederom vinden we vier Duitsers in de top zoals in Bahrein het geval was.

Als we goed kijken dan vinden we precies dezelfde coureurs en auto's als in Bahrein in de top 10 staan in Australie met slechts een verschil, Lewis Hamilton (McLaren) heeft omgeruild met Barrichello (Williams). Maar goed met vier topteams als Ferrari, McLaren, Red Bull en Mercedes heb je al gauw de top 10 gevuld. Terwijl in Bahrein het verschil tussen de nummers één en acht nog
1,571 seconden bedroeg is nu het verschil in Australië beduidend minder geworden, namelijk slechts 0,756 seconden. Zo dicht zit de top 8 bij elkaar.

In het middenveld vinden we de tweede McLaren, Williams en Force India wagens net als het complete team van Sauber en Toro Rosso.

Het achterveld wordt ingevuld met de tweede Renault en de volledige teams, Lotus, Virgin en Hispania. De laatste plaats wordt door de Hispania rijder, Karun Chandhok ingenomen en hiermee ontsnapt voor de tweede keer Bruno Senna om lantaarndrager te worden.

Morgen is de race van Australië wederom op RTL 7 te zien, maar dan om 08:00 uur. Tot morgen!

.
Bookmark and Share

24 maart 2010

24 jaar later

Als je beide foto's goed bekijkt, wat zie je dan?

v.l.n.r. Senna, Prost, Mansel en Piquet (1986)


Ik zie vier formule 1 coureurs op de eerste foto, en dat de foto op het circuit van Estoril (Portugal) in 1986 voor de start is genomen.
De vier coureurs waren van links naar rechts, Ayrton Senna, Alain Prost, Nigel Mansell en Nelson Piquet.
Op dat moment was Nelson Piquet al
tweevoudig wereldkampioen (1981 en 1983) terwijl Alain Prost de regerende wereldkampioen (1985) was.
Op dat moment wist Alain Prost ook niet dat hij dat jaar weer wereldkampioen zou worden met slechts twee punten verschil op Mansell, die tweede zou eindigen op één punt van Piquet en Senna zou vierde in het kampioenschap worden met 55 punten.

Maar goed we weten dat van de vier, eentje verongelukt is op het circuit van Imola (Italië) in 1994. Dat was namelijk Ayrton Senna, drievoudig wereldkampioen (1988/1990 en 1991). We weten ook dat Alain Prost viervoudig wereldkampioen werd (1985/1986/1989 en 1993), vervolgens werd Nelson Piquet drievoudig wereldkampioen (1981/1983 en 1987) en dan Nigel Mansell, die dreigde geen wereldkampioen te worden maar werd het alsnog in 1992.

Conclusie: Alle vier samen zouden voor 11 wereldkampioenschappen verantwoordelijk zijn.


v.l.n.r. Button, Alonso, Schumacher en Hamilton (2010)


Op de tweede foto zien we wederom vier formule 1 coureurs, waarvan de foto tijdens de persconferentie voor de GP van Bahrein in 2010 is genomen oftewel de openings GP van het seizoen. Zeg maar 24 jaar later na de eerste foto.
Van links naar rechts zien we Jenson Button, Fernando Alonso, Michael Schumacher en Lewis Hamilton. Essentieel verschil met de eerste foto is dat alle vier op dit moment wereldkampioenen zijn.
Button is de regerende kampioen (2009), Alonso is tweevoudig wereldkampioen (2005 en 2006), terwijl Schumacher recordhouder is wat wereldkampioenschappen betreft (en nog veel meer records in de F1) namelijk 1994/1995/2000/2001/2002/2003 en 2004 en Hamilton is de wereldkampioen van 2008.

Conclusie: Alle vier samen zijn goed voor 11 wereldkampioenschappen, is dit toeval?

Momenteel weten we niet of een van de coureurs de nieuwe wereldkampioen van 2010 zal worden, hoewel de kans erg groot is dat het één van de vier zou kunnen worden.

Of betekent dit dat alsnog iemand anders met de wereldkampioen er vandoor gaat?
Zou het Sebastian Vettel of Felipe Massa gaan lukken dit seizoen?
Ik zou het ook niet weten, maar zowel Vettel als Massa behoren tot de kanshebbers op de titel dit seizoen samen met de bovenste vier.
We weten allemaal dat het cijfer 7 in Bahrein een rol heeft gespeeld bij Michael Schumacher en nu hebben we het getal 11, wordt het tijd voor een cursus numerologie?

Aanstaande weekend is de GP van Australie, te zien op RTL 7 om 08:00 uur.
,

Bookmark and Share

21 maart 2010

Ayrton Senna 50 jaar

Vandaag zou Ayrton Senna da Silva, 50 jaar zijn geworden als hij niet op 1 mei 1994 tijdens de GP van Italië op Imola was verongelukt. Senna stierf te jong, hij was slechts 34 jaar en het was precies 10 jaar na zijn formule 1 debuut in Brazilië 1984. Iemand die op de racebaan en daarbuiten nog zo veel had kunnen bereiken in de loop der jaren.
Het zou in Brazilië niet ongemerkt voorbij zijn gegaan en wie weet zou Senna nu anno 2010 een leven ver van de formule 1 wereld leiden en zich hebben toegewijd aan de lot van de Braziliaanse straatkinderen.


Circuit van Imola (Italië)
© by Haviksogen


Maar Senna zelf had twee dromen te vervullen in de F1. De eerste was om vijfvoudig wereldkampioen te worden zoals Juan Manuel Fangio (zijn grote voorbeeld) en de tweede was om ooit bij Ferrari te rijden. En wie weet was zijn derde droom, een gezin stichten?

We zullen het nooit weten. Dit soort scenario's blijven nu voorbestemd voor dromenland, daar waar alles kan wat in de werkelijkheid nooit heeft of ooit zal plaatsvinden.
Want geloof me, niet alle dromen komen uit ...

Wat overblijft van Senna, zijn de TV-beelden, documentaires, de foto's, de boeken die over hem zijn geschreven, de herinneringen van zijn fans en zijn door de hele wereld verspreide gedenktekens. Als fan van Senna heb ik ook een aantal plaatsen bezocht, o.a. in 1995 heb ik zijn woning in Algarve (Portugal) bezocht en regelmatig als ik in de buurt ben rij ik weer langs. Veel straten en boulevards zijn wereldwijd naar hem genoemd en zo ook een boulevard vlakbij zijn huis in Algarve, B
oulevard Ayrton Senna da Silva.
Op het F1 circuit in Estoril (Portugal) hebben ze een gedenkteken ter nagedachtenis van Senna en terecht want op Estoril heeft Senna zijn eerste F1 zege gehaald.

Boulevard Ayrton Senna da Silva (Portugal)
© by Haviksogen


Voormalig huis van Ayrton Senna (Portugal)
© by Haviksogen


Circuit Estoril (Portugal)


In 2004 ben ik naar de GP van San Marino (Italië) geweest toen het 10-jarig jubileum van Senna werd gevierd ... ja, dat was een gebeurtenis om nooit te vergeten. Daar heb ik ook zijn gedenkteken bezocht en de plek des onheils van dichtbij gezien.

Imola 2004 (Italië)
© by Haviksogen


Circuit van Imola (Italië)
© by Haviksogen


De betonnen muur op het circuit van Imola (Italië)
© by Haviksogen


De laatste keer dat ik naar een GP ben geweest was in 2008, naar de GP van België (Spa Franchorchamps, binnen het circuit -ingang Ster vind je ook een gedenkteken van Senna.

Circuit van Spa (België)
© by Haviksogen


In de F1 is nog nooit een coureur geweest die zelfs 15 jaar na zijn dood nog steeds "springlevend" is in het geheugen van zijn eigen fans en de F1 fans in het algemeen.
Een ding is zeker, na de dood van Senna is de formule 1 voor mij nooit meer hetzelfde geweest.


.






Bookmark and Share

16 maart 2010

Ferrari Enzo van goud


Precies een jaar geleden heb ik geschreven over een gouden Porsche, nu een jaar later schrijf ik wederom over een gouden sportauto, alleen nu is het een gouden Ferrari.

En niet zomaar een Ferrari, maar een Enzo, nu heeft een Enzo dat niet nodig, al die "bling bling".

Een Ferrari hoort rood te zijn, oké een gele mag ook ... maar eentje van goud. Nee, dat heeft een Ferrari echt niet nodig tenzij je een of ander Arabier bent en toevallig in Abu Dhabi woont. Maar goed smaken verschillen nou eenmaal.


Bookmark and Share

14 maart 2010

Alonso wint GP van Bahrein

Fernando Alonso heeft gedaan wat hij moest doen, zijn eerste Grand Prix voor Ferrari winnen. Iedereen inclusief hijzelf wist dat het mogelijk was na de kwalificatie. Gisteren ging men een beetje twijfelen maar uiteindelijk wist Alonso de openings GP van het seizoen te winnen. Maar dat was nog niet alles, de pole position ging weliswaar zijn neus voorbij maar hij reed ook de snelste ronde.
Voor Alonso was het zijn 22ste overwinning in zijn carrière, zijn laatste stamt alweer uit 2008, de GP van Singapore (de eerste F1 nacht race).

Zijn teamgenoot, Felipe Massa liet zich door Alonso al in de tweede bocht passeren om daarna steeds in de kielzog van Alonso te blijven tot het einde van de race.
Voor Massa was dit de ultieme finish, zeker als je acht maanden geleden je laatste race (GP van Hongarije 2009) hebt gereden.

Podium GP Bahrein


Derde werd Lewis Hamilton die net als de Ferrari rijders eigenlijk profiteerden van de pech van Sebastian Vettel is alsnog op de vierde plaats eindigde voor beide Mercedes rijders, Nico Rosberg (5de) en Michael Schumacher (6de). Drie Duitsers op een rij.

Regerend wereldkampioen Jenson Button, kwam met zijn McLaren niet verder dan de 7de plaats om 6 magere punten te scoren. Ondanks een flinke rookpluim in de eerste bochten heeft hij wonder boven wonder de tweede Red Bull wagen het tot het einde uitgehouden en het lukte Mark Webber om alsnog op de 8ste plaats te eindigen.

Als laatste hebben Vitantonio Liuzzi en Rubens Barrichello punten gehaald, respectievelijk 2 punten voor Force India en 1 troostpuntje voor Williams. Force India en Liuzzi deden het erg goed en dit geeft een beetje aan dat het team nu tot het middenveld behoort en niet langer tot het achterveld.
Williams daarentegen heeft nog veel huiswerk te doen, en ik ben bang dat het Barrichello weer niet gaat lukken om wereldkampioen te worden met Williams.

Van de nieuwkomers deed vooral het Lotus team het niet slecht, zij kregen weliswaar geen punten maar wisten met beide wagens te finishen op de 15de en 17de plaats.
Terwijl het complete Virgin, Hispania en Sauber team waren uitgevallen gedurende de race.


Maar je moet niet vergeten dat dit de eerste GP van het seizoen was en dus nog niets zegt over het vervolg van het seizoen, die 19 Grands Prix lang is.
Pas in Spanje weten we wie er echt aan de leiding is en tegen de GP van Italie weten we ongeveer wie min of meer kans maakt op het wereldkampioenschap.


Bookmark and Share

13 maart 2010

Kwalificatie GP van Bahrein

De eerste Formule 1 kwalificatie van het seizoen hebben we alweer achter de rug. En wat voor een, in principe hadden acht coureurs kans op de eerste pole position van het seizoen. Maar slechts eentje zou er met de eer vandoor gaan.

Vooral de fans van Schumacher hadden graag hun "oude" held op pole willen hebben, maar dat is het niet geworden, dat sprookje kan nu in het vriesvak. Nee, is het niet de ene Duitser dan is het de andere Duitser wel, de opvolger van Schumacher? Juist, we hebben het over Sebastian Vettel, die met de Red Bull wagen de pole position heeft gepakt.

Felipe Massa - Sebastian Vettel (pole) - Fernando Alonso


Terug naar Schumacher, die werd uiteindelijk 7de en zal van de 4de startrij vertrekken. Toevallig is dat ook dezelfde plaats als tijdens zijn Formule 1 debuut in 1991. Toen vertrok Schumacher in de Jordan met de reclame 7UP ... hoe toepasselijk die 7UP.
Schumacher vertrok toen ook uit de 7de startplaats en zou in de jaren daarop 7 wereldtitels verzamelen en bij zijn comeback weer de 7de startplaats?
Tja, wat mij betreft is de cirkel nu rond, de vraag is nu?
Zijn de wereldwonderen voor de Duister afgelopen of beginnen ze weer?

Michael Schumacher - GP Belgie 1991


En nu naar de Ferrari coureurs, zij hebben het goed gedaan al hadden de tifosi meer van hen verwacht, de pole position lag binnen handbereik maar werd niet binnengehaald. Veel belangrijker is morgen goed eindigen en een overwinning zou erg zoet zijn om maar te zwijgen van een 1-2tje van Massa en Alonso.

Jammer genoeg verloor Alonso de eerste confrontatie met Massa, die vandaag zijn eerste F1 kwalificatie reed sinds zijn ongeluk in 2009 en dat is goed voor zijn zelfvertrouwen. Massa werd 3de en Alonso 4de. Alonso morgen moet flink aan de bak om zijn teamgenoot voorbij te gaan.
Maar goed de race is lang en er kan van alles gebeuren.

Op de vierde startplaats vinden we de eerste Mercedes coureur, nee niet Schumacher maar Rosberg, hij won ook de eerste confrontatie met Schumacher. En op de 6de plaats zien we Mark Webber in de tweede Red Bull wagen.

Op de 5de plaats vinden we Hamilton met zijn McLaren-Mercedes, terwijl teamgenoot, de regerende wereldkampioen Jenson Button slechts 8ste werd. En wat hem betreft lag het niet aan hem maar aan de wagen, tja die begint al goed.

Op de 9de plaats komen we de Renault van Robert Kubica tegen. En de top 10 wordt afgesloten met de Force India met Adrian Sutil aan het stuur (weer een Duitser), heel erg goed van de Duitser. De kans dat we morgen het Duitse volkslied weer moeten aanhoren is niet ondenkbaar met vier Duitsers in de top 10.

Op de 11de plaats komen we de man met de meeste GP's op zijn naam tegen, Rubens Barrichello in zijn William. Momenteel doet Williams niet mee met de grote teams, maar zitten ze vooraan in het middenveld. Zoals te verwachten was hadden het Hispania en het Lotus team het erg moeilijk en namen de laatste vier plaatsen in beslag.

Toro Rosso viel erg tegen en datzelfde geldt ook voor het debuterende team Virgin terwijl Sauber het een stuk beter deed.

Morgen wordt het weer spannend, want de beste acht coureurs bevinden zich allemaal in de top 8, dus een van de vier teams heeft kans om de race morgen te winnen. De tijd tussen de eerste en de achtste plaats bedraagt slechts 1,571 sec.

Of krijgen we alsnog morgen een verrassing?


Bookmark and Share

09 maart 2010

Dit is pas een ludieke actie.

Dit hele ziekenhuispersoneel "danst" voor aandacht voor borstkanker.
Als het lukt dit filmpje één miljoen keer te laten lopen op You Tube dan krijgt het ziekenhuis van de fabrikant van de roze handschoenen een grote donatie voor de behandeling van borstkanker!

Dus... aan alle vrouwen die dit blog lezen ... doorsturen!

Mannen, jullie kunnen ook meehelpen ... doen!






Bookmark and Share

08 maart 2010

2010 Formule 1 teams


McLaren

Wagen: MP4/25
Motor: Mercedes-Benz FO108X
Teambaas: Martin Whitmarsh
Hoofdkantoor: Woking (Engeland)

F1 debuut: 1966
Constructeurstitel: 8
Grands Prix: 665
Overwinningen: 164
Pole Positions: 145
Snelste rondes: 136

Coureurs:
1 - Jenson Button
2 - Lewis Hamilton


Mercedes

Wagen: W01
Motor: Mercedes-Benz FO108X
Teambaas: Ross Brawn
Hoofdkantoor: Brackley (Engeland) en Stuttgart (Duitsland)

F1 debuut: 1954
Constructeurstitel: 0
Grands Prix: 12
Overwinningen: 9
Pole Positions: 8
Snelste rondes: 9

Coureurs:
3 - Michael Schumacher
4 - Nico Rosberg


Red Bull Racing

Wagen: RB6
Motor: Renault RS27
Teambaas: Christian Horner
Hoofdkantoor: Milton Keynes (Engeland)

F1 debuut: 2005
Constructeurstitel: 0
Grands Prix: 88
Overwinningen: 6
Pole Positions: 5
Snelste rondes: 6

Coureurs:
5 - Sebastian Vettel
6 - Mark Webber


Ferrari

Wagen: F10
Motor: Ferrari 056
Teambaas: Stefano Domenicali
Hoofdkantoor: Maranello (Italië)

F1 debuut: 1950
Constructeurstitel: 16
Grands Prix: 793
Overwinningen: 210
Pole Positions: 203
Snelste rondes: 219

Coureurs:
7 - Felipe Massa
8 - Fernando Alonso


Williams

Wagen: FW32
Motor: Cosworth CA2010
Teambaas: Frank Williams
Hoofdkantoor: Grove (Engeland)

F1 debuut: 1975
Constructeurstitel: 9
Grands Prix: 534
Overwinningen: 113
Pole Positions: 125
Snelste rondes: 130

Coureurs:
9 - Rubens Barrichello
10 - Nico Hulkenberg


Renault

Wagen: R30
Motor: Renault RS27
Teambaas: Eric Boullier
Hoofdkantoor: Enstone (Engeland)

F1 debuut: 1977
Constructeurstitel: 2
Grands Prix: 262
Overwinningen: 35
Pole Positions: 51
Snelste rondes: 29

Coureurs:
11 - Robert Kubica
12 - Vitaly Petrov


Force India

Wagen: VJM03
Motor: Mercedes-Benz FO108X
Teambaas: Vijay Mallya
Hoofdkantoor: Silverstone (Engeland)

F1 debuut: 2008
Constructeurstitel: 0
Grand Prix: 35
Overwinningen: 0
Pole Positions: 1
Snelste rondes: 1

Coureurs:
14 - Adrian Sutil
15 - Vitantonio Liuzzi


Scuderia Toro Rosso

Wagen: STR5
Motor: Ferrari 056
Teambaas: Franz Tost
Hoofdkantoor: Faenza (Italië)

F1 debuut: 2006
Constructeurstitel: 0
Grands Prix: 70
Overwinningen: 1
Pole Positions: 1
Snelste rondes: 0

Coureurs:
16 - Sebastien Buemi
17 - Jaime Alguersuari


Lotus Racing

Wagen: T127
Motor: Cosworth CA2010
Teambaas: Tony Fernandes
Hoofdkantoor: Norfolk (Engeland)

F1 debuut: 1958
Constructeurstitel: 7
Grands Prix: 491
Overwiningen: 79
Pole Positions: 107
Snelste rondes: 71

Coureurs:
18 - Jarno Trulli
19 - Heikki Kovalainen


Hispania Racing Team

Wagen: HRT Dallara
Motor: Cosworth CA2010
Teambaas: Colin Kolles
Hoofdkantoor: Múrcia (Spanje)

F1 debuut: 2010
Constructeurstitel: 0
Grands Prix: 0
Overwinningen: 0
Pole Positions: 0
Snelste rondes: 0

Coureurs:
20 - Karun Chandhok
21 - Bruno Senna


BMW Sauber

Wagen: C29
Motor: Ferrari 056
Teambaas: Peter Sauber
Hoofdkantoor: Hinwil (Zwitserland)

F1 debuut: 1993
Constructeurstitel: 0
Grands Prix: 215
Overwinningen: 0
Pole Positions: 0
Snelste rondes: 0

Coureurs:
22 - Pedro de la Rosa
23 - Kamui Kobayashi


Virgin Racing

Wagen: VR-01
Motor: Cosworth CA2010
Teambaas: John Booth
Hoofdkantoor: Castle Donington (Engeland)

F1 debuut: 2010
Constructeurstitel: 0
Grands Prix: 0
Overwinningen: 0
Pole Positions: 0
Snelste rondes: 0

Coureurs:
24 - Timo Glock
25 - Lucas di Grassi




Bookmark and Share

07 maart 2010

2010 FIA Formula One Entry List

Het Formule 1 seizoen 2010 heeft een aparte sfeer, het is net iets anders dan voorgaande seizoenen. We hebben het niet alleen over de comeback van Michael Schumacher, de debuut van Fernando Alonso bij Ferrari, de eerste Russische F1 coureur, de terugkeer van het historische Lotus F1 team maar natuurlijk ook het 60ste seizoen van de Formule 1.

Volgende week begint het Formule 1 circus weer, alle F1 fans zullen tijdens de negentien Grand Prix weekends aan de buis gekluisterd zijn, de een hopend dat zijn team of coureur wint, de ander juist dat zijn team of coureur concurrent het laat afweten om maar te zwijgen over de fans die graag een crash live willen zien.

Ikzelf wil maar een ding, dat het spannend wordt en blijft tot het einde van het seizoen.

Maar wie zijn de Formule 1 coureurs en teams die gaan strijden in de wereldkampioenschap?

Duitsland mag zich verheugen met de meeste coureurs in de F1, maar liefst 6 coureurs, gevolgd door Brazilië met 4, Spanje met 3, Engeland, Italië met 2 en Zwitserland, Australië, Japan, Finland, Polen, India, Rusland met 1 coureur.

Hieronder vind je alle 24 coureurs en 12 teams:


No.

Driver

Team

1
2

Jenson Button (GBR)
Lewis Hamilton (GBR)
Vodafone McLaren Mercedes (GBR)

3
4

Michael Schumacher (DEU)
Nico Rosberg (DEU)
Mercedes GP Petronas F1 Team (DEU)

5
6

Sebastian Vettel (DEU)
Mark Webber (AUS)
Red Bull Racing (AUT)

7
8

Felipe Massa (BRA)
Fernando Alonso (ESP)
Scuderia Ferrari Marlboro (ITA)

9
10

Rubens Barrichello (BRA)
Nico Hülkenberg (DEU)

AT&T Williams (GBR)

11
12

Robert Kubica (POL)
Vitaly Petrov (RUS)
Renault F1 Team (FRA)

14
15

Adrian Sutil (DEU)
Vitantonio Liuzzi (ITA)
Force India F1 Team (IND)

16
17

Sébastien Buemi (CHE)
Jaime Algursuari (ESP)
Scuderia Toro Rosso (ITA)

18
19

Jarno Trulli (ITA)
Heikki Kovalainen (FIN)
Lotus Racing (MAL)

20
21

Karun Chandhok (IND)
Bruno Senna (BRA)
HRT F1 Team (ESP)

22
23

Pedro De La Rosa (ESP)
Kamui Kobayashi (JPN)
BMW Sauber F1 Team (CHE)

24
25

Timo Glock (DEU)
Luca Di Grassi (BRA)
Virgin Racing (GBR)



Bookmark  and Share


06 maart 2010

Johnnie Walker


Whiskey merk Johnnie Walker, wie kent het niet? Vooral de F1 fans zullen hem erkennen als de sponsor van het F1 team, McLaren die sinds 2005 en zeker tot en met 2012 op de Engelse bolides te zien zal zijn. De whiskey producent koos om het F1 McLaren team te gaan sponsoren om hun eigen campagne voor verantwoord rijden te promoten. Het logo van Johnnie Walker is een wandelend mannetje, wil je daar achter komen dan moet je vooral goed naar onderstaand filmpje luisteren en je krijgt het antwoord zelf te horen.



Het verhaal wordt verteld door acteur, Robert Carlyle (die kennen we nog van de film, The Full Monty) wandelend door de Schotse Highlands die trouwens in één lange take is genomen.
Het vertelt de geschiedenis van een kleine winkelier die een grote multinational werd. Jaarlijks worden meer dan 16 miljoen flessen Johnnie Walker verkocht. Helaas dreigt de link van het legendarische whiskey merk, Johnnie Walker met de Schotse plaats Kilmarnock na ruim 189 jaar te worden verbroken. Moeder maatschappij Diageo heeft besloten om de vestiging in Kilmarnock in de loop van de komende twee jaar (2010-2011) te sluiten. Wat de plaatselijke bevolking betreft, is het laatste woord nog niet gesproken.

Hoe dan ook Johnnie Walker blijft een van mijn favoriete whiskey merken.



Johnnie Walker Labels

Anno 2009 brengt Johnnie Walker de volgende blends op de markt gebracht:

  • Red Label - Samengesteld uit ongeveer 35 graan- en malt whiskey's. Dit is het enige whiskey die special gepromoot wordt voor het mixen met andere dranken zoals cola.
  • Black Label - Een blend van wel 40 graan- en malt whiskey's, voorwaarde is een minimumleeftijd van 12 jaar.
  • Green Label - Een blend van slechts 15 uitsluitend malt whisky's, die allemaal minstens 15 jaar zijn.
  • Gold Label - Net als Green Label een blended malt van ongeveer 15 verschillende single malt whiskey's. Het recept ervan is gebaseerd op de aantekeningen van Alexander II. Voor deze blend worden een aantal 18 jaar oude single malts gebruikt en een aantal zeldzame 15 jaar oude single malt whiskey's.
  • Blue Label - Dit is de label, de Blue Label wordt samengesteld uit zeldzame whiskey's van bekende Schotse distilleerders. Sommige malt whiskey's hebben een leeftijd van 50 tot 60 jaar. De flessen worden genummerd en verkocht in een met zijde afgewerkte doos. De prijs mag er ook zijn. voor een Blue Label betaal je rond de 180 euro.

Nog een kleine aanvulling, het woord Whiskey of Whisky, de schrijfwijze ervan is afhankelijk van de herkomst van de drank. In Ierland en de Verenigde Staten schrijft men gewoonlijk whiskey (meervoud whiskeys), in Canada en Schotland whisky (meervoud whiskies). In het Nederlands is de schrijfwijze whisky (meervoud whisky's).
.
.
Bookmark and Share

04 maart 2010

Doe jij ook je auto na?

Formule 1 coureurs rijden niet alleen in F1 wagens, ze kunnen ook hun eigen wagen heel goed nadoen. Gelukkig kunnen deze jongens de grap ervan inzien, het blijft een leuke intermezzo.
En zoals met alles, sommigen moeten nog even oefenen en anderen produceren een mooi F1 geluid. Best hilarisch om die grote jongens hun auto na te horen doen.







Bookmark and Share

01 maart 2010

De zeven wereldwonderen uit de oudheid

In mijn laatste bericht over aardbevingen, had ik het heel even over een van de zeven wereldwonderen, namelijk de Kolossus van Rhodos. Maar wat waren de anderen zes wereldwonderen dan?

Dat waren de Tempel van Artemis in Efeze in Anatolië, het Mausoleum van Halicarnassus in Anatolië, het Beeld van Zeus te Olympia, de Pharos van Alexandrië, de Hangende tuinen van Babylon en de Piramide van Cheops.

De zeven wereldwonderen zijn eigenlijk zeven bijzondere bouwwerken, wat ze zeker waren gezien het tijdperk waarin ze gebouwd zijn.
Deze klassieke bouwwerken wekten veel bewondering en ontzag bij schrijvers zoals Philon van Byzantium (280 - 220 jaar voor Christus) en Antipater van Sidon (in de tweede eeuw na Christus),

De Grieken hadden iets me het getal zeven, het had een magische uitstraling. Daarom hadden de Grieken 7 planeten, 7 kleuren, 7 weekdagen, 7 wetenschappen enzovoort. Kortom het leek of de hele Griekse beschaving op het getal 7 aangewezen was en er ook zo naar handelde.
Als we de locaties van de zeven wereldwonderen analyseren, dan komen we gauw achter dat deze zich allemaal binnen de veroverde grenzen van het eens zo grote rijk van Alexander de Grote , behalve twee; De hangende tuinen van Babylon en de Piramide van Cheops, dat zijn de enige twee wereldwonderen die niet door de Grieken waren gebouwd.

Echter van alle zeven wereldwonderen bestaat er nog slechts eentje, de Piramide van Cheops. Hieronder de zeven wereldwonderen op een rijtje.

Kolossus van Rhodos


Tempel van Artemis in Efeze in Anatolië


Mausoleum van Halicarnassus in Anatolië


Beeld van Zeus te Olympia


Pharos van Alexandrië


Hangende tuinen van Babylon


Piramide van Cheops


Bookmark and Share


.